Oleg Tofilat

Cum planifică noul șef al CFM scoată întreprinderea feroviară din impas

170
(reînnoit 08:08 26.05.2021)
Oleg Tofilat intenționează să plătească salariile restante către muncitorii feroviari în câteva luni și să reformeze profund Calea Ferată din Moldova.

Fost consilier al prim-ministrului transporturilor, fost director pentru economie și dezvoltare la Air Moldova („un om cu experiență în aviație”, așa cum se numește el), noul șef al Căii Ferate din Moldova Oleg Tofilat și-a exprimat opiniile cu privire la dezvoltarea sectorului feroviar a republicii într-un interviu cu Sputnik Moldova.

- Domnule Tofilat, starea tristă a lucrurilor de la CFM este cunoscută pe scară largă, inclusiv datorită protestelor lucrătorilor feroviari care au străbătut țara. Participând la concurs, ați mers în mod conștient la funcția de șef al unei întreprinderi cu criză profundă. Deci vați un plan?

- Destul de bine. Viziunea mea despre situația generală și modalitățile de depășire a crizei a fost prezentată comisiei de concurs. Și de îndată ce toate formalitățile legate de numirea mea în funcția de director al CFM vor fi soluționate, eu, ca persoană deschisă și decentă, voi fi obligat să public acest plan. Ceea ce voi face imediat. 

Cu toate acestea, dacă vă așteptați acum la un fel de contabilitate de la mine, cifre specifice, atunci, desigur, nu aveți de unde să le obțineți.

Dar un lucru pot să spun clar: restanțele salariale pe cinci luni ale angajaților feroviari trebuie și vor fi achitate în viitorul foarte apropiat.

- Scuzați, din ce bani?

- Să privim situația, ca să spunem așa, la rece, ca un finanțator. Cifra de afaceri anuală a căii ferate moldovenești, chiar dacă luăm ultima criză, cel mai rău an pentru companie, s-a ridicat la un miliard de lei. Restanțele salariale constituie 120-150 milioane. Adică 12-15% din cifra de afaceri anuală, ceea ce nu reprezintă o problemă copleșitoare. Nu există nimic deosebit de dificil din punct de vedere financiar în această situație.

Dar ceea ce este cu adevărat dificil este să rezolvi problema cât mai repede posibil. Chiar și șase luni este inacceptabil. Pentru că oamenii așteaptă acești bani chiar acum, pentru că există practic un dezastru umanitar după ce oamenii nu și-au primit banii câștigați de cinci până la șase luni.

- Deci tocmai ați spus că acum șase luni (în lumina cifrei de afaceri de miliarde de dolari), banii erau la întreprindere, dar salariile nu erau plătite?

- Nu, nu am spus asta. Desigur, acești bani mai trebuie găsiți. Și cu o decizie despre cum să fac acest lucru, voi merge la echipă în primele săptămâni după numirea mea oficială. Sunt perfect conștient că în această situație cu oamenii trebuie să fiu previzibil și pur și simplu sincer.

- Apropo, se pare că predecesorul Dvs nu a apărut niciodată în fața muncitorilor feroviari înfometați. Intenționați să schimbați această practică?

- Sunt absolut sigur că fiecare ar trebui să-și facă lucrul. Directorul nu trebuie să fie pe plac tuturor subordonaților săi, fără excepție. Dar dacă comunicarea personală într-adevăr ajută la îmbunătățirea situației, o voi face, desigur.

Aici trebuie să înțelegem că, corectând starea de fapt a întreprinderii, ne putem baza acum doar pe noi înșine - precum acel baron Munchausen, care s-a tras de păr din mlaștină.

De fapt, țara nu mai are parlament, un guvern cu drepturi depline. În prezent, este imposibil să obții cel puțin niște bani din buget în conformitate cu legile țării. Va trebui să căutăm mijloace interne și să ieșim din impas. Sunt sigur că vom găsi și vom ieși.

- Calea Ferată din Moldova a fost în mod constant fragmentată de câțiva ani, au încercat să separe nu numai traficul de pasageri și de marfă pe diferiți proprietari, ci și servicii separate. Este acest proces deja ireversibil?

- Întrebarea despre cum ar trebui să fie întreaga industrie depășește cu mult competența directorului feroviar. Cu toate acestea, în această privință, există mai multe documente de reglementare fundamentale în țară. În primul rând, Acordul de asociere cu Uniunea Europeană. În al doilea rând, Conceptul de reformă a industriei feroviare și a Întreprinderii de Stat „Calea Ferate din Moldova”, care este foxat într-un decret guvernamental din 2017 și care stabilește clar viziunea statului despre ceea ce ar trebui să fie drumul.

Există doi factori principali care au determinat „calea” de-a lungul căreia calea ferată moldovenească a alunecat la starea actuală deplorabilă.

Primul. Industria feroviară a devenit teribil de îndepărtată de piață și nu îndeplinește cerințele moderne ale destinatarilor serviciilor de transport și logistică. Pur și simplu, oamenii de astăzi evită calea ferată. Pentru că este scump, lent și are o calitate a serviciului total dezgustătoare. Vorbesc acum despre domeniul transportului de marfă. Pe partea transportului de pasageri, nu pot decât să tac delicat.

Și până nu ne întoarcem pe piață, nu începem să privim clientul ca evaluator și arbitru șef al nostru, nimic nu se va schimba în bine.

Al doilea. Dimensiunea investiției. De la momentul în care Moldova și-a câștigat independența, o cantitate mică de fonduri a fost investită în industria feroviară a republicii. Nu putem reaminti decât reconstrucția clădirii gării Chișinău și a filialei Cahul - Giurgiulești.

Și acum este limpede: sunt necesare investiții uriașe în infrastructură, material rulant și o serie de alte obiecte ale „Căii Ferate a Moldovei”.

- Asta dacă calea ferată în sine rămâne o investiție atractivă?

- Iată un exemplu bun pentru dvs. - aviația civilă moldovenească. În urmă cu douăzeci și cinci de ani, când flota de avioane din Moldova era formată în totalitate din AN-24 și TU-134, care sunt degradate chiar și după standardele sovietice, au existat conversații similare ca cele de astăzi: să se împartă sau să nu se împartă?

Și remarcați, în aviația tuturor republicilor post-sovietice s-a decis divizarea. Și uite cât de multă investiție a venit de atunci în aviația civilă a Moldovei, cum s-a schimbat flota, ce s-a întâmplat cu clădirea aeroportului.

Dar la sfârșitul anilor nouăzeci, avioanele civile moldovenești transportau aproximativ 50 de mii de pasageri pe an, iar calea ferată - un milion. Astăzi situația s-a inversat.

Sunt convins că relațiile de piață sunt principalul factor de dezvoltare. Dacă o companie aeriană moldovenească încetează să mai zboare mâine, unii dintre pasageri se vor confrunta cu neplăceri, dar zborurile nu se vor opri. Dacă Calea Ferată nu poate plăti datoriile, o întreagă industrie va dispărea. Și acest lucru, desigur, este greșit.

- Adică, credeți că această „matrice” a aviației ar trebui impusă căii ferate?

- Cele de mai sus nu înseamnă deloc că în următoarele luni vom fi angajați în delimitarea căii ferate. Nu numai că este un proces lung care durează cel puțin cinci ani, dar poate începe numai după adoptarea unui nou cod feroviar, care va da guvernului dreptul de a se gândi la o astfel de reorganizare.

Avem alte priorități chiar acum. Aceasta, așa cum am spus, este necesitatea de a rezolva foarte repede problema restanțelor salariale. Și, de asemenea (ceea ce este mult mai dificil) de a face față proiectelor de investiții actuale pe drum. În primul rând mă refer la lucrările de reabilitare a coridorului de la Bender la Giurgiulești, al căror cost este de două miliarde și jumătate de lei. Există probleme dificile legate de finanțare, semnarea unui contract, care necesită măsuri serioase și un consens serios la nivelul cabinetului de miniștri.

Prin urmare, ne vom pregăti foarte atent și de îndată ce noul guvern își va asuma atribuțiile, va trebui să luăm rapid câteva decizii importante.

- Fără un guvern competent, ideea este din start lipsită de sens?

- Nu-mi pot imagina că orice prim-ministru, ministru al economiei sau finanțelor ar putea să se împace cu faptul că industria feroviară a republicii ar dispărea pur și simplu. Nu mă îndoiesc că vom găsi un consens cu orice guvern. Un alt lucru este că trebuie să prezentăm argumente profesionale foarte specifice, competente, cu privire la perspectivele căii ferate moldovenești.

- Deci, care este concluzia? Situația la calea ferată este dificilă, dar nu deznădăjduită și, în plus,iar noua conducere în persoana Dvs. vede în primul rând calea ieșirii din această criză și are un fel de plan pentru a scoate industria din criză. Corect?

- Da, și încă un lucru. Nu vom ascunde sau mistifica nimic. Vom informa echipa în mod deschis: la ce să ne așteptăm și cum vom ieși împreună din toate acestea. Și credeți-mă, dacă nu aș crede în posibilitatea de a-mi realiza planurile, nu aș fi aici.

Fii la curent cu toate știrile din Moldova și din lume! Abonează-te la canalul nostru din Telegram >>>
Privește Video și ascultă Radio Sputnik Moldova

170
Tagurile:
șef, CFM
Tematic
Dodon: Grâul ar putea rămâne blocat în țară dacă nu se rezolvă problemele la CFM
Liuba Ceban

De ce ajung unii oameni până la suicid: Cum pot fi prevenite situațiile

22
(reînnoit 16:36 19.06.2021)
În ultima perioadă tot mai des suntem martorii unor situații neplăcute. Potrivit unei medii statistice, aproape 500 de persoane se sinucid anual în Republica Moldova. Subiectul a fost discutat în cadrul emisiunii ATITUDINI.
Când apar gândurile suicidare: Semne că persoana are nevoie de ajutor

Într-un interviu acordat pentru Sputnik Moldova, fondatoarea Liniei Verzi pentru prevenirea suicidului, Liuba Ceban, a vorbit despre acea perioadă din viața oamenilor care poate crea premise pentru apariția gândurilor suicidare.

Potrivit specialistului, adesea aceste gânduri negative apar atunci când persoana a trecut prin mai multe momente complicate și dureroase, o criză de lungă durată sau atunci când se acumulează mai multe probleme, iar ieșire din situație se pare că nu mai există. Îngrijorător este faptul că la acest gest recurg tot mai mulți adolescenți și tineri. Cea de-a doua cauză mai frecventă a decesului persoanelor cu vârste cuprinse între 15-30 de ani este comiterea unui act de suicid. Motivele fiind: neînțelegerile cu părinții, conflictele cu semenii săi, nereușitele școlare și altele.

"Adolescenții pot lua decizii impulsive. În această perioadă este importantă comunicarea cu părinții, profesorii, psihologul școlar. Orice schimbare de comportament pe care o observă adulții trebuie analizată, discutată și să fie luate măsuri cât mai urgent posibil", a adăugat interlocutoarea.

Liuba Ceban a mai precizat că printre indiciile ce ar demonstra că persoana ar putea avea gânduri suicidare sunt mesajele: mă simt singur, nu vreau să fiu povara nimănui, nu mai vreau să trăiesc ș.a. Aceste cuvinte demonstrează că omul are nevoie de susținere emoțională și este un indicator că trebuie neapărat ajutat, fie de cei apropiați, fie de un specialist.

La cine vă puteți adresa dacă aveți nevoie de ajutor?

Persoanele care simt o stare de neliniște sufletească, sunt în depresie sau ajung să aibă chiar și gânduri suicidare, trebuie să se adreseze primordial la un specialist pentru a evita ulterioarele consecințe negative. Primul pas este să-i comunice medicului de familie despre starea prin care trec și să înțeleagă că nu sunt singuri în fața problemelor.

"Comportamentul suicidar este precedat de stările depresiv anxioase. Este important să vă adresați cât mai curând medicului de familie, care va aprecia starea dumneavoastră la nivel de medicină primară și, în funcție de severitatea simptomelor, va prescrie un tratament ușor la domiciliu sau în cazul stabilirii unei grad de severitate moderat, vă va direcționa la Centrul Comunitar de Sănătate Mintală", a explicat coordonatoarea Centrului Comunitar de Sănătate Mintală Asociația Medicală Teritorială Buiucani Lucia Carp.

Potrivit interlocutoarei, în municipiul Chișinău sunt cinci Centre Comunitare, iar pe întreg teritoriul țării – aproximativ 40 de instituții cu acest profil.

"În urma unei examinări mai minuțioase de către psihiatru, sunt stabilite terapiile pe care le va urma persoana. Tratamentul constă din psihoterapie (în cazuri ușoare și medii) sau psihoterapie și tratament medicamentos - în cazuri mai grave. Tratamentul ar putea dura de la 7 la 10 luni, lucru despre care trebuie informat pacientul de la bun început", a precizat specialistul.

Potrivit datelor prezentate de Inspectoratul General al Poliției, în anul 2020 au fost înregistrate 398 de cazuri de suicid, cu 22 de cazuri mai multe decât au fost în anul 2019. Din numărul total de cazuri de suicid, șapte au fost în rândul minorilor.

Mai multe informații aflați din interviul audio atașat.

Fii la curent cu toate știrile din Moldova și din lume! Abonează-te la canalul nostru din Telegram >>>
Privește Video și ascultă Radio Sputnik Moldova

22
Tagurile:
suicid
Tematic
Psiholog: Dacă nu doriți să vă îmbolnăviți, nu vă panicați


Загрузка...
Alina Munteanu

Averile funcționarilor publici: Ce spun specialiștii din cadrul ANI

80
(reînnoit 16:36 19.06.2021)
Averile funcționarilor publici: cine sunt cei care-și ascund proprietățile și care sunt cele mai frecvente încălcări înregistrate de către Agenția Națională de Integritate? Subiectul a fost discutat în studioul Sputnik Moldova.
ANI: Cine sunt cei care-și ascund averile

În cadrul emisiunii "Logica Puterii", șefa Inspectoratului de Integritate din cadrul ANI, Alina Munteanu a precizat că nu există o statistică care ar specifica instituțiile sau funcțiile în care se atestă cele mai multe încălcări cu privire la nedeclararea averii sau averile nejustificate. Cert este faptul că au fost întregistrate cazuri când atât demnitarii de rang înalt, cât și funcționarii din primării au încălcat legea în acest sens.

"Nu avem o statistică care ar demonstra cine încalcă mai mult sau mai puțin. Persoane cu diferite funcții au arătat că interesul personal prevalează față de interesul public, iar dorința aprigă de îmbogățire și de a obține benficii necuvinite au facut să uite consecințele care pot surveni", a declarat pentru Sputnik Moldova Alina Munteanu.

Potrivit specialistului, funcționarii publici care încalcă legea în acest sens riscă sancțiuni precum încetarea mandatului funcției de demnitare publică, interdicția de a ocupa anumite funcții timp de trei ani, confiscarea averii ș.a.

Maria Dastic
© Sputnik / Osmatesco
Maria Dastic

Anterior, specialsitul din cadrul ANI Maria Dastic a precizat că persoanele cu funcții de demnitate publică trebuie să cunoască legislația cu privire la modul în care se completează declarațiile de avere, perioada în care trebuie să o facă, dar și sancțiunile care i se pot aplica în caz de încălcare a legii.

"Majoritatea subiecților din cadrul controlului spun că ei nu au știut că trebuie să declare averea în termenul stabilit de lege. Însă, indiferent dacă cunoștea sau nu acest lucru, persoana nu poate scăpa de răspundere juridică. Totodată, dacă persoana a încălcat regimul incompatibilității și al conflictelor de interese, aceasta riscă să nu mai dețină o funcție public timp de trei ani și numele său figurează într-un registru al interdicțiilor", a menționat ea.

Autoritatea Națională de Integritate  este o autoritate publică independentă fată de alte organizații publice, fată de alte persoane juridice de drept public sau privat și față de persoanele fizice, ce funcționează la nivel național ca structură unică. Aceasta asigură integritatea în exercitarea funcției publice sau funcției de demnitate publică și prevenirea corupției prin realizarea controlului averii și al intereselor personale și privind respectarea regimului juridic al conflictelor de interese, al incompatibilităților, restricțiilor și limitărilor.

Mai multe informații aflați din interviul audio atașat.

Fii la curent cu toate știrile din Moldova și din lume! Abonează-te la canalul nostru din Telegram >>>
Privește Video și ascultă Radio Sputnik Moldova

80
Tagurile:
Funcționar public, ANI


Загрузка...