Fetiță. Imagine simbol

Nici COVID nu i-a oprit: Câți copii au fugit de acasă unii au fost găsiți morți

211
(reînnoit 08:26 22.03.2021)
Dacă un copil fuge de acasă, un motiv real, grav sau mai puțin grav, există întotdeauna. În anul pandemic 2020, aproape o mie de copii moldoveni și-au abandonat domiciliul. Trei au fost găsiți morți, iar șase n-au fost găsiți până acum. 

CHIȘINĂU, 21 mart – Sputnik. Pe 21 martie este marcată anual Ziua Internaţională a Copiilor Străzii. Cu acest prilej, Poliția a publicat date statistice despre numărul copiilor care și-au abandonat domiciliul sau locul de plasament în anul 2020.

Pe parcursul anului trecut, în pofida pandemiei, numărul copiilor care au fugit de acasă a fost doar cu puțin mai redus față de anul 2019.

În 2020, un număr de 835 de copii au abandonat domiciliul sau altă formă alternativă de plasament. În 2019, numărul lor a fost de 870.

De acasă fug mai ales fetele aflate în pragul adolescenţei, iar categoria cea mai vulnerabilă este a celor de 13-16 ani, potrivit Poliției. Cel mai des își abandonează domiciliul copiii din mediul rural.

Din totalul celor 835 de copii, 629 de copii au plecat din propria familie, iar 206 au plecat din instituțiile în care erau plasați.

În 2020, 379 de copii au plecat de la domiciliu sau din serviciul de plasament pentru prima dată, 466 au plecat repetat, iar 77 de copii au plecat în grup.

Ca urmare a  acțiunilor  întreprinse de polițiști, 562 de copii  au fost găsiți  în decurs de 24 ore,  105 copii - timp de  48 de ore, 102 copii - după 48 ore.

Trei copii au fost găsiți decedați, iar șase n-au fost găsiți nici până acum.

„Principalele motive pentru care copiii fug de acasă rămân a fi lipsa supravegherii din partea părinţilor, teama de reacţia părinţilor faţă de situaţia şcolară sau faţă de o greşeală comisă de copil, intenţia de a câştiga bani, din cauza situaţiei materiale precare din familie, fuga de abuzuri fizice şi emoţionale, tulburări de comportament datorate neglijării în familie sau intenţia de a se întreţine autonom şi de a câştiga bani prin munca sezonieră, influenţa anturajului sau lăsarea copiilor în grija rudelor, în urma plecării părinţilor la muncă în străinătate”, potrivit Poliției.

Poliția îi îndeamnă pe cetățeni ca, în cazul observării pe stradă a unor copii care par a avea probleme sau practică cerșitul, să apeleze la 112.

De asemenea, cazurile copiilor aflați într-o situație dificilă pot fi comunicate primarului, asistentului social, semnalat la Serviciul Telefonul copilului: 116 111.

Ziua Internațională a Copiilor Străzii a fost instituită în 1998, prin rezoluţia Forumului Internaţional „Prietenii Copiilor Străzii”, desfăşurat la Varşovia, Polonia.

Fii la curent cu toate știrile din Moldova și din lume! Abonează-te la canalul nostru din Telegram >>>
Privește Video și ascultă Radio Sputnik Moldova

211
Tagurile:
copii
Tematic
Detalii șocante despre bărbatul care și-a luat ostatici proprii copii
Avocat: Ce trebuie să știe părinții care trec frontiera cu copii minori
A ucis doi copii și un tânăr cu toporul, apoi a incendiat casa în care se aflau cadavrele
Mare

Cumperi bilet de vacanță de la agenție de turism, dar călătoria este anulată: Ce faci?

19
Mulți moldoveni se pomenesc în situația când își cumpără bilet de vacanță de la o agenție de turism, dar călătoria este anulată. În aceste condiții, oamenii își pun întrebarea dacă pot sau nu să-și întoarcă banii. Iată ce spun specialiștii.

CHIȘINĂU,18 iun - Sputnik. Specialiștii din cadrul Agenției pentru Protecția Consumatorului susțin că nu pot interveni imediat în cazurile în care cetățenii nu-și pot recupera investițiile făcute în pachetele turistice. Totuși, există pârghii ca angajații instituției să ia măsuri ulterior mult mai drastice.

"Nu putem obliga agențiile de turism să restituie contravaloarea serviciului nevalorificat pentru că există o lege care permite agențiilor de turism până în data de 31 decembrie 2021 să restituie integral valoarea pachetului turistic. Ulterior, dacă se depășește acest termen evident că deja va interveni Agenția, cu posibilitatea inclusiv de a solicita compensații pentru fiecare zi de întârziere", a precizat Nicolai Olarașu, șef al Direcției Relații cu Consumatorii și Mediul de Afaceri, ASP.

Specialiștii Agenției susțin că unele situații de acest gen sunt destul de greu de investigat. Nicolai Olarașu a adus și un exemplu.

"În prezent, există două sesizări din partea unei asociații de profil a agențiilor de turism prin care ne reclamă activitatea dubioasă a unui tur-operator din Ucraina, care a cumpărat o companie din Moldova și încearcă să inducă în eroare consumatorii, solicitând banii de la consumatori, fără ca aceștia să cunoască despre faptul că interacționează cu o firmă străină. Astfel, va fi mult mai dificil să obținem compensarea acelor cheltuieli suportate sau repunerea drepturilor consumatorului", a spus Nicolai Olarașu, șef al Direcției Relații cu Consumatorii și Mediul de Afaceri, ASP.

Sunt cazuri când reprezentanții companiilor de turism sesizează Agenția pentru Protecția Consumatorului pentru că nu sunt în stare să-și îndeplinească promisiunile. 

"Un tur-operator a fost în imposibilitatea să efectueze zboruri charter din cauza unei companii aeriene locale, întrucât aceasta are interdicție de a zbura în Turcia și atunci tur-operatorul a fost pus în dificultate de a identifica un nou zbor charter pentru a aduce turiștii în țară și de a onora contractele semnate. Și atunci ei ne-au sesizat pentru a decide în consecință și a contracara aceste fenomene oarecum periculoase pentru consumatori. Imposibilitatea de a onora aceste pachete turistice de către tur-operatori va duce la dificultăți pentru consumatori de a se odihni, căci uneori e greu de identificat o altă perioadă comodă pentru a călători. Chiar dacă se restituie banii, oamenii rămân dezamăgiți de agenție și de imposibilitatea de a ne odihni în perioada estivală stabilită", a menționat Nicolai Olarașu, șef al Direcției Relații cu Consumatorii și Mediul de Afaceri, ASP.

Inspectorii mai spun că reprezentanții agențiilor de turism sunt obligați să informeze turiștii despre toate riscurile care pot apărea până la plecare, dar și în timpul vacanței, inclusiv să-i anunțe despre măsurile care se aplică în perioada pandemică, cum ar fi necesitatea testului COVID-19 sau vaccinarea împotriva infecției. Oamenii pot cere un alt hotel dacă întâmpină dificultăți la cazare sau nu sunt mulțumiți de igiena și regimul de alimentare.

"Oamenii trebuie să cunoască interdicțiile care pot apărea, dar și costurile adiționale pentru transport, parcare sau de izolare. Toate trebuie să fie comunicate consumatorului, fiindcă în caz contrar, agenția de turism ar putea fi pasibilă de compensații sau să ofere consumatorului perioade de cazare cu regim echivalent celui propus. Recomandăm consumatorilor să păstreze discuțiile pe astfel de teme cu operatorii, dacă sunt prin rețelele de socializare, pentru a putea demonstra că au fost înaintate pretențiile", zice Nicolai Olarașu.

Pentru turiștii moldoveni care pleacă în vacanță în perioada estivală, Agenția pentru Protecția Consumatorului va lansa un număr de viber. Oamenii vor putea apela atunci când vor dori să depună sesizări în privința unei agenții de turism care și-a încălcat promisiunile contractuale. Persoanele vor primi consultație, iar când vor reveni în țară, le vor fi compensate pierderile. Mai multe detalii, vor fi plasate pe site-ul agenției.

Fii la curent cu toate știrile din Moldova și din lume! Abonează-te la canalul nostru din Telegram >>>
Privește Video și ascultă Radio Sputnik Moldova

19
Tagurile:
turism, bilet, vacanță
Tematic
O vacanță de vară interactivă: Ce îi așteaptă pe copii la bibliotecile din Capitală
Moldovenii au început să meargă în vacanță: Ce se întâmplă la vamă


Загрузка...
Ион Чебан

Va fi sau nu micșorat impozitul pe imobil în Chișinău - Ce spune primarul Ion Ceban

71
Primarul Capitalei, Ion Ceban, consideră ipocrită abordarea unor actori politici pe subiectul majorării impozitului imobiliar. El spune că Primăria se ocupă individual de fiecare caz, totodată, ajustarea cuantumului pentru impozitul imobiliar este un proces ireversibil.
Va fi sau nu micșorat impozitul pe imobil în Chișinău-Ce spune primarul Ion Ceban

Săptămâna viitoare, consilierii municipali ar putea să revină la subiectul taxelor locale. Mai mulți experți susțin că există câteva scenarii privind aplicarea impozitului imobiliar în Chișinău, inclusiv anularea lui sau instituirea unui moratoriu. Dacă aceste lucruri se vor întâmpla, ceea ce e puțin probabil, din punct de vedere electoral ar câștiga toate partidele, însă din punct de vedere al administrării fiscale ar putea să apără dificultăți, care, în timp, ar putea fi normalizate.

La Chișinău, mărimea impozitului pe bunurile imobiliare se stabilește de către Consiliul Municipal. În anul 2020, valoarea acestui impozit era de 0,15 la sută din valoarea cadastrală a locuinței. La finele anului 2020, Consiliului Municipal a majorat acest impozit până la 0,185% din valoarea cadastrală a locuinței, iar acest fapt a fost legat de implementarea la nivel de țară a unui proiect, cu suportul partenerilor externi, de reevaluare a cadastrului bunurilor imobiliare.

Primarul, Ion Ceban spune că subiectul dat a reapărut în campania electorală, chiar dacă aceiași consilieri care, acum, sunt vocali, în decembrie, când a fost luată decizia de a ajusta taxele imobiliare, nimeni din ei nu a avut obiecții.

„În luna decembrie, când a fost discutat subiectul taxelor locale nu au existat critici față de ajustarea acestor taxe și putem să vedem asta în stenogramele comisiilor de profil și a consiliului municipal. Mi se pare ipocrită abordarea, deoarece în unele localități din preajma Chișinăului, cei care sunt vocali acum, în decembrie, ei singuri au majorat aceste taxe imobiliare”, a menționat Ion Ceban.

Primarul mai spune că, la ora actuală, în Chișinău, sunt 78 de mii de apartamente care benificiază de compensații. Pe de altă parte, menționează Ceban, ASP, se află în proces, de reevaluare a cadastrului bunurilor imobile, proces care ar trebui să se încheie în anul 2022.

„Trebuie să privim acest aspect în complexitatea lui, nu putem să  tolerăm situația pe care o avem în Chișinău când toate bunurile imobiliare sunt subevaluate de 3 sau 4 ori. Da, acest aspect a coincis cu perioada electorală, dar acest tablou nu poate dura până la nesfârșit. O reevaluare a bunurilor imobiliare nu s-a făcut din 2004. Pot să vă spun că direcția colectare a taxelor locale, în regim manual, se ocupă cu fiecare caz în parte și se fac aceste recalculări pentru anumite categorii de  deținători de apartamente. Statul, prin ASP, implementează deja un proiect susținut de partenerii externi cu referire la modernizarea cadastrului bunurilor, de aceea, ajustarea cuantumului pentru impozitul imobiliar este un proces ireversibil. Ca să fiu mai explicit, acest plafon privind impozitul pe imobil ar putea să scadă, dar oricum se va păstra o ușoară majorare a taxelor ca rezultat al reevaluării de către ASP”,  a concluzionat primarul Ion Ceban.

În anul 2020, încasările de pe impozitul pentru bunurile imobiliare a constituit 90 de milioane de lei, iar în anul 2021, se planifică o majorare la peste 182 de milioane de lei.

Fii la curent cu toate știrile din Moldova și din lume! Abonează-te la canalul nostru din Telegram >>>
Privește Video și ascultă Radio Sputnik Moldova

71
Tagurile:
consiliu municipal, Primarul Capitalei, impozitul pe imobil
Tematic
Atracții turistice în apropiere de Chișinău: Un nou proiect lansat de ANTRIM
Anunț important de la Fisc! Mai aveți 12 zile în care puteți face asta


Загрузка...