Președinția Republicii Moldova

Sandu sau Dodon? Pe cine preferă vadă moldovenii în funcția de președinte - Sondaj

405
(reînnoit 16:15 11.09.2020)
Igor Dodon și Maia Sandu sunt în continuare favoriții electoratului pentru funcția de președinte al Republicii Moldova. Totodată, partidele pe care le au aceștia în spate sunt preferate de participanții la un nou studiu sociologic.

CHIȘINĂU, 11 sept – Sputnik. Actualul șef al statului, Igor Dodon, ar fi votat pentru funcția de președinte de către 17% dintre participanții la un sondaj, iar Maia Sandu ar fi preferată de 14,9%.

Acestea sunt rezultatele conform răspunsurilor la o întrebare deschisă formulată în cadrul unui studiu sociologic ale cărui rezultate au fost prezentate pe 11 septembrie, într-o conferință de presă.

„La 1 noiembrie va avea loc primul tur al alegerilor prezidențiale. Pentru cine ați vota?”, au fost întrebați participanții la sondaj. Subliniem că participanții la studiu au numit ei înșiși numele politicianului pe care l-ar vota.

Dintre cei care s-au declarat deciși să participe la alegerile din 1 noiembrie, 36,3% au răspuns că ar vota pentru Igor Dodon, 31,9% - pentru Maia Sandu, 11,2 – pentru Ilan Șor (deși din partea Partidului „Șor” a fost propus alt candidat – Violeta Ivanov).

Pe locul patru se află Renato Usatîi, preferat de 8,1% dintre participanții la sondaj deciși să participe la vot, pe locul cinci – Andrei Năstase, cu 3,9%, pe locul șase – Vladimir Voronin, cu 3,3% (deși Partidul Comuniștilor a anunțat că nu va participa la scrutin). 

Sondaj, Barometrul Electoral 2020
Sondaj, Barometrul Electoral 2020

Participanții la sondaj au fost întrebați și „pentru ce partid ar vota, dacă duminica viitoare ar fi organizate alegeri parlamentare”.

Partidul Socialiștilor (PSRM) a acumulat 23% din opțiunile de vot ale tuturor participanților la sondaj și 37,1% dintre opțiunile celor deciși să iasă la vot.

Pe locul doi s-a clasat Partidul Acțiune și Solidaritate (PAS), cu 16,3% și, respectiv, 26,3%. Pe locul trei – Partidul „Șor”, cu 6,4% și, respectiv, 10,3%.

Sondaj, Barometrul Electoral 2020
Sondaj, Barometrul Electoral 2020

Sondajul a fost realizat „față-n față” de operatorii Companiei „Date Inteligente”, cu respectarea normelor antiepidemice, potrivit companiei, pe un eșantion reprezentativ de 1.177 de respondenți, cu o marjă de eroare de 2,8%. Studiul „Barometrul Electoral - ediția de august” a fost efectuat în perioada 20 august – 3 septembrie. 

Fii la curent cu toate știrile din Moldova și din lume! Abonează-te la canalul nostru din Telegram >>>
Privește Video și ascultă Radio Sputnik Moldova

405
Tagurile:
președinte, moldovenii, sondaj
Тема:
Alegeri prezidenţiale în Republica Moldova - 2020 (113)
Tematic
Igor Dodon, după ce a depus actele la CEC: Moldova are nevoie de un lider cu caracter
Igor Dodon a comentat decizia PDM de a nu înainta un candidat la prezidențiale
Moldova renunță la taxa de drum

Guvernul anunță schimbări radicale pentru șoferii moldoveni - iată de când

107
Guvernul Republicii Moldova anunță o schimbare radicală - intenționează să renunțe la taxa rutieră începând cu anul 2021 în favoarea creșterii accizei la combustibil.

CHIȘINĂU, 21 sept - Sputnik. Inițiativa președintelui Igor Dodon privind renunțarea la taxa de drum, anunțată încă la începutul lunii februarie a acestui an, pare să prindă contur. Iată că premierul Ion Chicu a anunțat abandonarea taxei rutiere în favoarea creșterii accizelor la combustibil.

Potrivit premierului, măsura menționată este prevăzută de proiectul de politică fiscală pentru 2021, iar modificările vor intra în vigoare de la începutul anului viitor. Premierul a vorbit despre acest lucru luni, 21 septembrie, după ședința săptămânală cu președintele țării și al Parlamentului.

Ce planifică Guvernul

”Am inclus (în proiectul politicii fiscale - n.red) printre propuneri eliminarea taxei rutiere cu includerea părții financiare în acciz. Astfel vom diminua serios povara administrativă și vom aduce echitate – plătești pentru drumuri atâta cât efectiv le folosești și aceste plăți vor fi incluse în acciză”, a explicat Chicu.

V-om sublinia că acum taxa rutieră este plătită de șoferi o dată pe an la trecerea testării tehnice a vehiculului. În cazul mașinilor, taxa depinde de volumul motorului, de exemplu, taxa pe o mașină cu o capacitate a motorului de 1000 cm3 va fi de 600 de lei, iar pentru o capacitate a motorului de 5000 cm3, va fi necesar să se plătească deja 7.500 de lei. În același timp, taxa rutieră este principala sursă de completare a fondului rutier.

Din 2021, Guvernul intenționează să abandoneze această taxă și să completeze fondul rutier, în principal prin accize la combustibilul consumat.

Ce spun experții?

Potrivit fostului șef al ANRE Victor Parlicov, inițiativa Guvernului este un pas în direcția cea bună. Dar există mai multe probleme privind distribuirea accizelor la combustibil.

”Cei care au călătorit puțin au plătit proporțional puțin mai mult decât cei care călătoresc mult în fiecare zi. Și acum, dimpotrivă, cei care călătoresc mai mult vor plăti mai mult. Acesta este un mecanism puțin mai corect”, spune Parlikov.

Expertul a enumerat avantajele reformei anunțate:

- Echilibrarea poverii fiscale - cei care folosesc mai mult drumurile vor plăti mai mult;

- Administrarea impozitelor este simplificată - va fi cu un impozit mai puțin.

În pofida avantajelor evidente ale reformei, potrivit lui Parlicov, astăzi Moldova are deja anumite probleme cu administrarea accizelor la combustibil.

”Problema este cum va fi distribuită povara între diferite tipuri de combustibil. Astăzi, accizele la motorină sunt semnificativ mai mici decât accizele la benzină. Este important ca accizele să fie distribuite în așa fel încât să se stimuleze combustibili mai curați și, în același timp, povara să fie distribuită corect”.

Totodată, expertul consideră că nu este departe momentul în care un număr semnificativ de vehicule electrice vor apărea pe drumurile moldovenești și vor trebui să se gândească și la impozitarea acestora.

Cine vor avea de câștigat și cine vor fi perdanții

Și analistul economic Viorel Gîrbu consideră că inițiativa Guvernului este una bună și va face mai corectă legatura dintre taxă și gradul de utilizare a serviciului aferent.

”Consider că este o inițiativă bună, care face mai corecta legătura dintre taxă si gradul de utilizare a serviciului aferent. Referința la acciză pare sa fie eronată, taxa se va include în prețul final, nu în acciză, cel puțin așa mi se pare corect. Legătura dintre acciză și această taxa nu există. De pierdut se pare vo avea doar bugetele locale care finanțau reparația drumurilor locale din această sursă, dar poate Guvernul va compensa această pierdere”, a subliniat Gîrbu.

Ce cred automobiliștii

Președintele Uniunii Republicane a Șoferilor, Oleg Cojocaru, a salutat inițiativa autorităților, numind-o drept una corectă.

”Astfel, trecem de la sistemul post-sovietic de plată pentru utilizarea drumului la unul mai progresiv și mai modern. Această practică există în multe țări și s-a justificat pe deplin", a spus Oleg Cojocaru.

De asemenea, Cojocaru a menționat că, atunci când se trece la accize, nu trebuie uitat sprijinul pentru producătorii agricoli.

„În niciun caz un tractor care funcționează pe teren nu trebuie pus în aceleași condiții ca un SUV diesel într-un ciclu urban”, a spus Cojocaru.

Vorbind despre posibila creștere a numărului de vehicule electrice pe drumurile moldovenești, expertul a menționat că dominația lor nu va fi un fenomen de masă.

”Prețul mediu pentru o mașină electrică în Europa este de 20-30 de mii de euro. Nu cred că vor exista o mulțime de astfel de mașini în Moldova în următorii ani. Despre influența lor asupra drumurilor se va poate spune atunci când numărul acestora va atinge câteva procente din numărul total de vehicule. Când se va întâmpla acest lucru, va trebui să ne gândim la modul de impozitare”, a mai spus președintele Uniunii Republicane a Șoferilor, Oleg Cojocaru.

Până la sfârșitul anului 2019, în Moldova erau înregistrate 648 de mii de autoturisme, 185 de mii de camioane și 21 de mii de autobuze și microbuze. Peste 500 de milioane de lei sunt transferați anual la Fondul Rutier din toate taxele rutiere.

Fii la curent cu toate știrile din Moldova și din lume! Abonează-te la canalul nostru din Telegram >>>
Privește Video și ascultă Radio Sputnik Moldova

107
Tagurile:
Moldova, schimbare radicala, taxă de drum
Тема:
Viața în Moldova
Tematic
Ce efect va avea relaxarea fiscală și este oare pregătit businessul pentru vânzări online


Загрузка...
Accident în raionul Telenești

FOTO: Somnolența la volan ar fi putut să-l coste viața

33
Un șofer în vârstă de 30 de ani s-a ales cu mai multe răni, după ce a fost implicat într-un accident rutier. Impactul s-a produs în raionul Telenești.

CHIȘINĂU, 22 sept. - Sputnik. Ofițerul de presă al Inspectoratului de Poliție Telenești, Elena Băetrău, a declarat pentru Sputnik Moldova că accidentul s-a produs în această noapte.

Accident în raionul Telenești
© Photo : Inspectoratul de poliție Telenești
Accident în raionul Telenești

Șoferul unui automobil Skoda, în vârstă de 30 de ani, a adormit la volan în apropiere de satul Verejeni. În consecință, automobilul lui a ieșit pe contrasens și a lovit frontal cu un camion condus de un bărbat de 32 de ani. 

”În urma accidentului, șoferul automobilului de marca Skoda a primit ajutor medical, însă acesta a refuzat spitalizarea. Ambii șoferi au fost supuși testului alcoolscopic cu aparatul de tip Drager, iar rezultatul final a arătat că cei doi nu se aflau în stare de ebrietate alcoolică. Alte circumstanțe se stabilesc”, a precizat Elena Băetrău. 

Un accident alt s-a produs și în această dimineață pe strada Varnița din Capitală.

Accident pe strada Varnița din Capitală
© Sputnik / Cătălina Cernei
Accident pe strada Varnița din Capitală

Un microbuz marfar a ieșit pe contrasens, după ce ar fi încercat să evite impactul cu o mașină. În consecință însă s-a tamponat cu un camion. Din fericire, conducătorul auto s-a ales doar cu o sperietură zdravănă. 

Ambii șoferi au decis să rezolve situația fără să mai cheme poliția la fața locului.

Fii la curent cu toate știrile din Moldova și din lume! Abonează-te la canalul nostru din Telegram >>>
Privește Video și ascultă Radio Sputnik Moldova

33
Tagurile:
autoturisme, drum, accident
Tematic
Foto: Un Duster Dacia al Poliției, mototolit într-un accident
Foto: Accident cu 16 pasageri răniți, la Telenești


Загрузка...
Ministrul rus de Externe, Serghei Lavrov

Lavrov, la Adunarea Generală a ONU: Lumea s-a săturat de linii de demarcație

0
(reînnoit 13:07 22.09.2020)
Șeful Ministerului rus de Externe a declarat că, de la an la an, devine din ce în ce mai dificil de a face față problemelor globale, în condițiile unei lipse de unitate a comunității mondiale.

CHIȘINĂU, 22 sept - Sputnik. Lumea de astăzi are nevoie de întrajutorare și cooperare reciprocă, a declarat ministrul rus de Externe Sergei Lavrov într-un mesaj video adresat în numele țărilor CTSC, în cadrul Adunării Generale a ONU.

”Din păcate, astăzi conflictele armate continuă să se dezlănțuie în diverse regiuni ale lumii. La acestea se adaugă amenințările acute ale vremurilor noastre: terorismul internațional, drogurile și criminalitate cibernetică, schimbările climatice. fenomenele de criză în sferele socio-economice și în alte domenii”, a menționat Lavrov, citat de RIA Novosti.

Potrivit acestuia, de la an la an, devine din ce în ce mai dificil să se facă față problemelor globale, în special în contextul lipsei de unitate a comunității mondiale. El a adăugat că această situație este cauzată în mare măsură de refuzul unor țări de a lua în calcul interesele legitime ale altor state.

Ministrul a menționat că are loc impunerea unor concepte și standarde precum „ordinea mondială bazată pe reguli” în paralel cu încercările de a interveni în treburile interne ale statelor, utilizarea sancțiunilor unilaterale care încalcă prerogativele Consiliului de Securitate al ONU, manifestările de intoleranță și ură.

”Dar cursul natural al istoriei nu poate fi schimbat. Astăzi, pe arena internațională are loc consolidarea unor noi centre de creștere economică, se consolidează nevoia de a soluționa conflictele armate exclusiv prin mijloace pașnice, interdependența crește. Lumea s-a săturat de linii de demarcații, de împărțirea statelor în ”prieteni” și ”dușmani”, lumea are nevoie de dezvoltarea asistenței și cooperării reciproce. Cu alte cuvinte, obiectivele formulate în urmă cu 75 de ani, în timpul creării ONU, devin din ce în ce mai relevante", a subliniat ministrul.

Lavrov a numit absurde încercările de a revizui istoria, de a minimaliza rolul popoarelor care au avut o contribuție decisivă la victoria asupra fascismului. El a îndemnat să nu fie date uitării lecțiile din trecut, să fie onorat efortul soldaților-eliberatori, să die asigurată păstrarea monumentelor ridicate în cinstea lor.

Potrivit ministrului rus de Externe, în condiții moderne, ONU ar trebui să rămână o structură eficientă care să desfășoare o activitate bine coordonată în strictă conformitate cu carta sa; nu ar trebui să se permită ”diluarea” mandatelor principalelor organisme ale sistemului ONU și să se dubleze competențele, fapt care doar va tergiversa atingerea obiectivelor dorite.

Așa cum a remarcat Lavraov, una dintre principalele sarcini ale comunității mondiale ar trebui să rămână soluționarea conflictelor exclusiv prin mijloace pașnice și diplomatice în cadrul negocierilor bazate pe dreptul internațional, iar o prioritate necondiționată ar trebui să fie extinderea cooperării în lupta împotriva terorismului și fuziunea acesteia cu criminalitatea organizată.

De asemenea, ministrul a cerut să fie oprite încercările de a slăbi sistemul de control al armelor, dezarmarea și neproliferarea pentru a menține stabilitatea globală.

Fii la curent cu toate știrile din Moldova și din lume! Abonează-te la canalul nostru din Telegram >>>
Privește Video și ascultă Radio Sputnik Moldova

0
Tagurile:
Serghei Lavrov
Tematic
Reprezentantul Crimeii, oprit să vorbească la Forumul ONU


Загрузка...