Vaporul Armenia

În Marea Neagră a fost descoperită nava-spital, scufundată în 1941

1319
(reînnoit 16:51 04.05.2020)
Cercetătorii ruși au reușit să descopere vaporul sanitar din perioada celui de-Al Doilea Război Mondial care fusese scufundat de aviația germană cu tot cu miile de oameni la bord.

Distrugerea de către aviația germană a navei-spital “Armenia” în preajma peninsulei Crimeea în toamna anului 1941 reprezintă o crimă de război fără termen de prescripție. E unul din exemplele care arată ce inamic a învins Uniunea Sovietică și cu ce preț în cel de-Al Doilea Război Mondial. La bordul vasului, care nu era înarmat, se aflau peste zece mii de oameni – ostași răniți, personal medical, femei și copii. Au fost salvate doar opt persoane.

© Sputnik / Alexei Danichev
Pe 27 aprilie, Societatea Geografică Rusă a anunțat: la fundul Mării Negre a fost descoperită nava “Armenia”. Vasul se află la o adâncime de 1500 de metri, la 15 mile maritime (aproximativ 28 de kilometri) de țărmul peninsulei Ialta. Acum este greu de supraapreciat rezultatul expediției comune a Ministerului Apărării al Rusiei și Societății Geografice Ruse.

Căutările insistente au continuat peste 35 de ani. Dosarul numărul 19 din Arhiva Centrală Militar-Navală, ce ține de tragedia vasului “Armenia”, a fost secretizat în anii '40, accesul la el fiind interzis. Singura referință geografică a fost descoperită la Muzeul Serviciului Medical al flotei de la Marea Neagră în anul 1991 – informația despre atacul aerian în apropierea satului Gurzuf, în preajma muntelui Medved. Însă adâncimile mari și relieful complicat în această zonă din mare au complicat operațiunile de căutare. Chiar și cunoscutul american Robert Ballard, care a găsit vasele scufundate “Titanic” și “Bismarck”, nu a reușit să găsească “Armenia” în ciuda echipamentului sofisticat de care dispunea.

Desigur, căutările îndelungate nu erau motivate de faptul că pe navă a rămas tezaurul muzeelor, ci de memorie și o datorie morală.

Scufundarea acestui transport sanitar este considerată una din cele mai mari tragedii din istoria navigației pe mare. Dacă ar fi să comparăm cu Titanic, unde au decedat 1500 de pasageri, iar pe vasul german Bismarck – peste 2100 de marinari militari. Aceste cifre sunt depășite de pierderile omenește de pe „Armenia” (de la 7 la 10 mii de morți, deocamdată nu există niște cifre exacte. Luând în considerație circumstanțele, tragedia navei sanitare merită să fie descrisă în cărți și filme, trebuie să devină cunoscută întregii umanități. Pentru ca lumea să nu uite de ororile și victimele celui de-Al Doilea Război Mondial, de rolul Uniunii Sovietice și de victoria asupra Germaniei fasciste.

Nimeni nu este dat uitării

După identificarea cordului vasului sanitar „Armenia”, cu ajutorul unei drone submarine, protoiereul bazei navale Novorossiisk Kirill a slujit o panahidă pe locul decesului echipajului și pasagerilor. De asemenea, au fost date onoruri militare prin lăsare pe apă a unei coroane de flori și tragere a trei focuri.

“Omului îi este frică pe mare pentru că în fața mării este ca în fața Domnului”, e un fragment din vechiul statut maritim Pomor, care a apărut cu mult înainte de statutul naval al Flotei Ruse. Stihia mării este una impredictibilă și periculoasă, însă războiul pe mare este de două ori mai dur. Dacă nava în perioada rece a anului naufragiază la o depărtare mare de țărm, oamenii sunt condamnați la moarte în apa extrem de rece.

La sfârșitul lunii septembrie 1941 trupele germane au ocupat Perekop și au intrat în Crimeea. Armata Roșie a bătut în retragere spre Sevastopol, principala bază navală a Flotei de la Marea Neagră. La începutul lunii noiembrie au fost declanșate atacuri cu artilerie și asediul orașului, însă mai exista posibilitatea evacuării celor răniți, femeilor și copiilor pe cale maritimă. Această misiune a revenit navei “Armenia”, aflată sub comanda experimentatului căpitan Vladimir Plaușevski.

Nava cu o greutate de 6000 de tone, o lungime de 112 metri pe vreme de pace transporta până la 980 de pasageri în cabine confortabile. În vara anului 1941 „Armenia” a devenit un spital, iar din august, prin 15 curse, a reuși să transporte din Crimeea în partea continentală peste 15 mii de ostași sovietici răniți. Astfel de nave reechipate au reușit în perioada războiului să evacueze pe Marea Neagră peste 412 mii de oameni.

Георгиевские ленточки
© Sputnik / Владимир Трефилов

În ultima cursă, vasul sanitar a ieșit din Sevastopol pe 6 noiembrie pentru a transporta în Tuapse peste 300 de răniți, personalul medical din patru spitale militare și câteva mii de civili. Noaptea, în Ialta, “Armenia” a mai preluat câteva mii de oameni, iar în dimineața de 7 noiembrie s-a îndreptat spre Caucaz, fiind însoțită de două bărci de patrulare. La o distanță de 15 mile de țărmul Crimeei, nava a fost atacată de avioanele Luftwaffe - Heinkel-111 (potrivit altor date, Junckers 87).

Cele două bărci ale Flotei de la Marea Neagră și patru tunuri aflate la bordul transportatorului nu au reușit să se salveze de bombe și torpile. Distrugerile au fost enorme, “Armenia” s-a scufundat timp de patru minute. În în valurile plumburii ale lui noiembrie au reușit să se salveze doar opt persoane din cele câteva mii. Dreptul internațional din perioada celui de-Al Doilea Război Mondial interzicea atacarea navelor-spitale cu însemnele crucii roșii, însă piloții germani ignorau toate aceste norme. Trupele hitleriste purtau război de nimicire totală a Armatei Roșii și a populației pașnice. Rusia nu au uitat acest lucru, și fortificarea permanentă a apărării frontierelor de la Marea Neagră nu este doar un răspuns operativ la provocările contemporane și amenințările la adresa securității naționale, ci și o proiecție a memoriei istorice.

“Armenia” rămâne pe hărți

După lansarea pe apă în anul 1928 la uzina Baltică, „Armenia” a intrat în topul celor șase cele mai bune nave de pasageri din Marea Neagră. Vaporul frumos și sigur era conceput pentru curse lungi (până la 4600 de mile) cu o viteză de 14,5 noduri (aproximativ 27 kilometri pe oră), avea un echipaj suficient de numeros – 96 de persoane.

Эрнест Мацкявичюс на сцене фестиваля Дорога на Ялту в 2019 году
© Photo : фонд «Гуманитарный мир»

Marinarii cunosc că fiecare navă are propriul suflet și statut – niște “elemente ale construcției” destul de perceptibile și indestructibile. Probabil, anume din acest motiv la o adâncime mare, “Armenia” stă acum pe o chină dreaptă, fără a se răsturna chiar și după 79 de ani de la tragedie.

Deși suprastructura și puntea au păstrat urmele atacurilor aeriene, balustradele și alte elemente verticale sunt întoarse în afară.

Aici istoria nu se încheie. Corpul vaporului “Armenia” va fi declarat cimitir militar, punctual cu coordonatele 44 grade și 15 minute ale latitudinii nordice, 34 grade 17 minute altitudine estică va fi marcat pe hărți. În viitor, toate navele flotei navale vor coborî steagurile în bernă și vor da onoruri militare atunci când vor trece prin apropiere.

Rezultatele expediției din anul 2020 vor permite reconstituirea ultimei zile a “Armeniei”. Centrul de cercetări subacvatice al Societății Geografice Rusești realizează deja un film documentar despre soarta vaporului. Adâncimea de un kilometru și jumătate va ajuta să păstrăm liniștea celor câteva mii de persoane decedate la bordul “Armeniei” de orice intervenții criminale ale căutătorilor de comori. Căutătorii Ministerului Apărării al Rusiei și a Societății Geografice Ruse își vor continua munca. Cel de-al Doilea Război Mondial mai ascunde multe secrete care așteaptă să fie descoperite.

Fii la curent cu toate știrile din Moldova și din lume! Abonează-te la canalul nostru din Telegram >>> 
Privește Video și ascultă Radio Sputnik Moldova

1319
Tagurile:
scufundat, Armenia, spital, nava, Marea Neagră
Halloween

Va fi sau nu interzis Halloween-ul în Rusia: Ce spune Kosaciov

53
(reînnoit 17:38 30.10.2020)
Președintele Comitetului pentru Afaceri Internaționale al Consiliului Federației al Adunării Federale, Konstantin Kosaciov spune că pentru el nu există o astfel de sărbătoare, așa cum nu a fost nici pentru părinții, bunicii și străbunicii lui.

CHIȘINĂU, 31 oct - Sputnik. Fiecare ar trebui să decidă asupra atitudinii pe care o are față de Halloween, sărbătoarea nu ar trebui interzisă, consideră președintele Comitetului pentru Afaceri Internaționale al Consiliului Federației al Adunării Federale, Konstantin Kosaciov.

"Nu este absolut necesar să se interzică Halloween-ul. Toată lumea ar trebui să poată decidă fără vreo dictare de sus”, a declarat Kosaciov pentru RIA Novosti.

Halloween este marcat anual pe 31 octombrie în multe țări din întreaga lume. Se sărbătorește în ajunul Zilei tuturor sfinților.

Senatorul însuși a spus că „pentru mine, o astfel de sărbătoare nu există, așa cum nu a existat, nici pentru părinții, bunicii și străbunicii mei”, a spus el.

Fii la curent cu toate știrile din Moldova și din lume! Abonează-te la canalul nostru din Telegram >>>
Privește Video și ascultă Radio Sputnik Moldova

53
Tagurile:
halloween 2020, Kosaciov, Rusia, Halloween
Tematic
Halloween „împinge copiii spre Satan și sinucidere”, să fie interzis în școlile din Rusia


Загрузка...
Dmitri Peskov

Peskov: Extremismul nu poate fi camuflat prin religie

32
(reînnoit 13:44 30.10.2020)
Potrivit purtătorului de cuvânt al președintelui Federației Ruse Dmitri Peskov, orice încercare de camuflare a extremismului sub forma unor manifestări religioase trebuie bine înțeleasă și conștientizată.

CHIȘINĂU, 30 octombrie - Sputnik. Extremismul nu poate fi camuflat prin religie, nicio confesiune nu acceptă terorismul. Purtătorul de cuvânt al președintelui rus Dmitri Peskov a făcut vineri declarații în acest sens pentru jurnaliști, informează RIA Novosti.

"Nici o religie mondială nu acceptă ideea extremismului. Le respinge absolut. Și extremismul, de fapt, nu are nimic de-a face cu religia. Orice încercare de a camufla extremismul sub orice religie trebuie bine înțeleasă și conștientizată. Aceasta nu este altceva decât extremism și terorism”, a declarat Peskov.

Joi dimineață, un bărbat a atacat cu un cuțit mai mulți oameni la biserica Notre Dame din Nisa. Trei persoane au fost ucise. Atacatorul a fost reținut rapid. În timpul reținerii, el a fost grav rănit. Primarul orașului Nisa, Christian Estrosi, a declarat că atacatorul nu a încetat să repete „Allahu Akbar”. Parchetul antitero a deschis o anchetă. Șeful departamentului a confirmat că asupra atacatorului au fost găsite acte pe numele unei persoane originare din Tunisia, născută în 1999.

Ca urmare a atacului de la Nisa, Franța, a fost pus în aplicare planul antiterorist Vigipirate. Președintele francez Emmanuel Macron, care s-a deplasat la Nisa, a numit cele întâmplate drept atac terorist. El a menționat că vor fi sporite măsurile de protejare a lăcașelor de cult și a școlilor, iar numărul trupelor franceze va fi mărit în cadrul operațiunii antiteroriste Sentinelle.

Ministrul francez de Interne, Gerald Darmanen, nu a exclus că atacuri precum cele care au avut loc joi la Nisa ar putea să se repete. Potrivit acestuia, țara sa, ca multe altele, reprezintă o țintă serioasă pentru terorism.

Fii la curent cu toate știrile din Moldova și din lume! Abonează-te la canalul nostru din Telegram >>>
Privește Video și ascultă Radio Sputnik Moldova

32
Tagurile:
extremism, Dmitri Peskov
Tematic
Premierul ungar acuză dur SUA: exportă instabilitate şi extremism


Загрузка...
Corneliu Său

Opinie: Afacerea va crește rapid pe o platformă industrială

0
(reînnoit 14:45 31.10.2020)
În cadrul emisiunii "ATITUDINI", proprietarul unei fabrici de mobilă, Corneliu Său, a explicat ce are de câștigat un antreprenor începător dacă deschide o afacere în cadrul platformei industriale.
Opinie: Afacerea va crește rapid într-o platformă industrială

Corneliu Său este de părerea că în cadrul unei platforme industriale afacerea poate să crească rapid și sănătos, în special când este la început de cale. El recunoaște că, dacă ar fi avut ocazia de la inițierea afacerii sale să facă parte dintr-o platformă industrial, i-ar fi fost mult mai ușor și s-ar bucura de mute avantaje.

"Într-o platformă industrială poți să crești rapid și să-ți ajustezi costurile la creșterea directă. De exemplu, inițial folosești un depozit de șase metri în chirie, iar cu cât businessul crește angajezi mai multe persoane, respectiv și spațiul va fi mai mare. Când ei un spațiu separat sau din start ai costuri mai mari, nu poți să crești și stagnezi creșterea companiei", a explicat antreprenorul.

Mai mult, Corneliu Său a precizat că un alt avantaj ar fi racordările de autorizație – partea de procedură va fi cu mult simplificată. De asemenea, antreprenorii vor fi mult mai motivați să muncească într-un grup de oameni de succes, a căror energie și ambiție cu siguranță va fi molipsitoare.

De menționat este că, recent, Guvernul a lansat programul-pilot care prevede crearea platformelor industriale multifuncționale. Astfel, statul va susține financiar crearea platformelor industriale, iar autoritățile publice locale vor fi responsabile de întreținerea și dezvoltarea acestora. Platformele vor contribui la dezvoltarea industriei în regiuni și crearea locurilor de muncă.

Mai multe informații aflați din interviul audio atașat.

Fii la curent cu toate știrile din Moldova și din lume! Abonează-te la canalul nostru din Telegram >>>
Privește Video și ascultă Radio Sputnik Moldova

0
Tagurile:
Platforme industriale, antreprenori, afacere
Tematic
Crearea platformelor industriale multifuncționale: Avantaje


Загрузка...