Orașul Salisbury

Au fost anunțate numele cetățenilor ruși învinuiți de otrăvirea familiei Skripal

148
(reînnoit 14:52 05.09.2018)
Marea Britanie nu va cere extrădarea din Federația Rusă a celor doi cetățeni ruși, care sunt suspectați în cazul otrăvirii familiei Skripal.

CHIȘINĂU, 5 sept — Sputnik. Procuratura Regală a Marii Britanii a anunțat numele cetățenilor ruși suspectați de tentativa de otrăvire a lui Serghei și Yulia Skripal în orașul Salisbury, informează RIA Novosti.

​Este vorba de Aleksandr Petrov și Ruslan Boșirov. În același timp, potrivit Procuraturii Regale, Marea Britanie nu va cere extrădarea lor din Federația Rusă, chiar dacă instituția are deja un mandat european în vederea arestării lor.

Procuratura Marii Britanii a declarat că are date despre doi suspecți implicați în cazul otrăvirii familiei Skripal.

”Nu vom solicita Rusiei să extrădeze aceste persoane, deoarece Constituția rusă nu permite extrădarea cetățenilor ruși. Rusia a dat de înțeles acest lucru, în cazul altor cereri privind extrădarea propriilor cetățeni. Dacă această poziție se va schimbă, atunci vom trimite o cerere de extrădare. Cu toate acestea, am primit un mandat de arest european, care presupune că oricare dintre acești oameni, dacă va veni în orice țară europeană, vor fi reținuți și supuși unei proceduri de extrădare", este menționat în declarație.

Pe 4 martie, în orașul britanic Salisbury a fost otrăvit fostul ofițer GRU Serghei Skripal și fiica lui, Iulia. Cazul a provocat un scandal internațional. Oficialitățile de la Londra afirmă că Rusia are o atribuție la otrăvirea celor doi Skripal cu substanța A234. Moscova a negat aceste acuzații. Șeful diplomației ruse, Serghei Lavrov, consideră că acuzațiile în adresa Rusiei, în cazul otrăvirii lui Serghei Skripal, neconfirmate de vreo probă, sunt nedemne și inacceptabile.

148
Tagurile:
familia Skripal, otravirea, cetateni rusi, nume, Serghei Skripal, Marea Britanie
Тема:
”Cazul Skripal” – război diplomatic împotriva Rusiei (26)
Tematic
Lavrov: Membrii familiei Skripal au fost otrăviți cu substanța chimică BZ
Moscova: cazul Skripal, o sfidare a dreptului internațional
Șeful spionajului rus: SUA au participat la orchestrarea cazului Skripal
Peskov: Londra va trebui să-şi ceară scuze în cazul Skripal
Decolarea avionului An-124 Ruslan

An-124 "Ruslan": De ce-i trebuie Rusiei reînvie producția gigantului avia

68
(reînnoit 15:39 05.03.2021)
Evenimentele alarmante din ultimii ani din Siria, Nagorno-Karabah și alte puncte fierbinți ale planetei au demonstrat importanța componentei grele a aviației militare de transport pentru transferul operativ de trupe, arme și mijloace materiale, notează expertul militar.

Avionul militar de transport greu și pentru distanțe mari An-124 "Ruslan", care de mai bine de 30 de ani rămâne a fi cel mai mare și mai avansat dintre omologii săi de serie din lume, poate obține un aspect modernizat și o a doua viață în Rusia.

În data de 2 martie, în timpul unei întâlniri la întreprinderea "Aviastar-SP" din Ulianovsk, ministrului Apărării, Serghei Șoigu, i s-a propus să reia producția aeronavei "An-124 Ruslan". Până în 2004, uzina de avioane din Ulianovsk a produs 36 din 56 de avioane de acest tip, iar în 2020 aici au fost reparate șase avioane An-124. Nivelul tehnologic al întreprinderii face posibilă restabilirea producției în serie a avioanelor "Ruslan" în cel mai scurt timp posibil.

Propunerea producătorilor de avioane din Ulianovsk nu este una ușoară, deoarece mai devreme o astfel de inițiativă a venit mulți ani la rând din partea Ministerului Apărării al Federației Ruse. Dar ceva încurcă acestui proiect în mod constant.

Astfel, decizia din 2006 de a relua producția serială a avioanelor "Ruslan" în Ulianovsk, în cooperare cu întreprinderile din Ucraina, a fost anulată, întrucât, timp de 8 ani, partea ucraineană așa și nu a instalat motoarele.

Ministerul Industriei și Comerțului al Federației Ruse a considerat că nu exista o nevoie urgentă de producere a avioanelor An-124 deoarece repararea flotei existente permitea exploatarea aeronavelor "Ruslan"  până la sfârșitul anilor 2040 (durat alor  de viață este 50000 de ore, 10000 de  zboruri sau 45 de ani). Pe de altă parte, aceeași instituție admite producerea unei aeronave de transport super-grele rusești similară cu An-124 după 2020. Poate că anume acum se deschid noi perspective pentru avioanele "Ruslan" și pentru aviația militară de transport rusească.

Военно-транспортный самолет Ан-124-100 Руслан
© Sputnik / Павел Лисицын
Zbor nocturn

 

Evenimentele alarmante din ultimii ani din Siria, Nagorno-Karabah și din alte puncte fierbinți ale planetei au demonstrat importanța componentei grele a aviației militare de transport pentru transferul operativ de trupe, arme și mijloace materiale. Permiteți-mi să vă reamintesc că avionul militar de transport de bază "Ruslan" este capabil să transporte 120 de tone la o distanță de 4800 km, cu o viteză de 850 km/h (cu o sarcină de 80 de tone, raza maximă de acțiune crește la 7500 km). Omologul american Lockheed C-5 Galaxy este semnificativ inferior în ceea ce privește capacitatea de transportare a încărcăturilor. Însă în cadrul Ministerului Apărării al Federației Ruse operează doar aproximativ zece An-124. Noile provocări și amenințări necesită o creștere cantitativă și calitativă a aviației militare de transport.

Pentru prima dată în istorie

Situația politic-militară rămâne dificilă în Siria. Situația poate necesita întăriri mobile, de aceea rețeaua de aerodromuri operative ale Forțelor Aerospațiale Ruse se extinde pe pământul sirian.

Potrivit publicației americane The Drive, lungimea pistei din Hmeimim a fost extinsă până la 3,2 km, ceea ce face posibilă primirea avioanelor militare de transport grele și foarte încărcate An-124 "Ruslan".

Anterior, aviația militară de transport (inclusiv aeronavele An-124) a transferat prompt din Rusia în Armenia 1960 de militari din contingentul de menținere a păcii în Nagorno-Karabah – cu arme și echipamente standard (90 de transportori blindați, 380 de unități de automobile și echipamente speciale). Astfel de operațiuni ale aviației militare de transport trebuie exercitate în avans, este nevoie de aeronave de rezervă, echipaje, rute și aerodromuri.

În regiunea Breansk, la jumătatea lunii ianuarie, pentru prima dată în istoria Rusiei, au avut loc zboruri comune de instruire ale echipajelor regimentelor de aviație Seșinski și Tver, cu participarea simultană a șase avioane strategice de transport militar An-124-100 "Ruslan". Scopul zborurilor este perfecționarea abilităților echipajelor în transferul simultan al personalului unităților militare cu arme standard și echipament militar pe distanțe lungi. Potrivit Ministerului Apărării al Federației Ruse, șase aeronave "Ruslan" pot lua la bord mai mult de 3000 de militari sau până la 48 de vehicule blindate.

© Sputnik / Ministry of Defence of the Russian Federation
Încărcarea forțelor de menținere a păcii și a tehnicii militare

Într-o situație de conflict militar neașteptat, trupele dislocate pe tot teritoriul Federației Ruse trebuie să acționeze ca un singur organism, să reacționeze prompt la orice schimbare a situației. În acest scop, ar putea fi necesare zeci și sute de avioane ale aviației militare de transport, respectiv, în viitorul apropiat, cu siguranță va fi mai mult de muncă la uzina de avioane din Ulianovsk.

A doua venire

Avionul An-124-100 "Ruslan" este capabil să ridice în aer peste 120 de tone de încărcătură (880 de militari echipați sau patru elicoptere Mi-8 sau o rachetă de 18 metri sau 18 automobile). Pe lângă Ministerul Apărării, alte 20 de astfel de aeronave sunt exploatate în diverse structuri din Rusia (Compania aeriană de stat "224 FU", compania "Volga – Dnepr"). Pentru comparație, compania ucraineană "Antonov Airlines" are doar 7 astfel de aeronave.

Evident, numărul vehiculelor grele de tip An-124 în Rusia va crește. Probabil, modernizarea digitală, noile motoare rusești NK-32 sau PD-14, schimbările semnificative ale avionicii și construcția șasiului vor duce la producerea unui avion greu de transport militar cu un nume diferit.

De exemplu, NATO numesc de mult timp avioanele An-124 "Condor". Nu există obstacole de netrecut pentru reluarea producției de avioane militare de transport grele la fabrica din Ulianovsk.

La întreprinderea de stat ucraineană ANTONOV, o astfel de producție este considerată imposibilă fără participarea ucraineană, însă anterior Ministerul Industriei și Comerțului al Federației Ruse a spus că ANTONOV, în calitate de deținător al certificatului pentru aeronava An-124, nu își îndeplinește obligațiile de a menține navigabilitatea aeronavelor din Rusia, respectiv, implicarea industriei rusești este inevitabilă. Nu este primul an în care întreprinderea din Ulianovsk "Aviastar-SP" efectuează întreținerea și modernizarea avioanelor "Ruslan" An-124-100 (versiunea aviației militare de transport) și An-124-100-150 (sarcina maximă – 150 tone) .

Încercările de a "privatiza" ideile sovietice de proiectare sunt inutile, iar tezele actuale ale Kievului privind "originea ucraineană" a avioanelor An-124 nu rezistă criticii.

Aeronava An-124 a fost creată în Uniunea Sovietică, prin cooperarea întreprinderilor de aviație din Voronej, Ulianovsk, Kiev. A fost adoptat de Armata sovietică în 1991. Inițial, acesta a fost destinat transportării pe calea aerului a lansatoarele mobile ale rachetelor balistice intercontinentale, de care Ucraina independentă nu dispune. În Ulianovsk, au fost produse 36 din 56 de avioane "Ruslan" și nu este întâmplător faptul că An-124 lipsește astăzi din lista celor patru produse ale companiei ucrainene ANTONOV.

Starea în care se află industria aeronautică ucraineană îi permite doar să viseze la producția de giganți înaripați. Degradarea tehnologică este un "partener" de încredere al tuturor țărilor din spațiul post-sovietic, care rup unilateral legăturile tradiționale cu Rusia. De altfel, faimosul proiectant sovietic de avioane Oleg Antonov – originar din gubernia Moscova, a studiat la Saratov și Leningrad și și-a început activitatea de proiectare la Moscova. Din 1946, a condus Institutul Siberian de Cercetare în Aviație, care a fost transferat la Kiev în 1952.

Fii la curent cu toate știrile din Moldova și din lume! Abonează-te la canalul nostru din Telegram >>>
Privește Video și ascultă Radio Sputnik Moldova

68
Tematic
Lukașenko i-a cerut lui Putin avioane de vânătoare suplimentare


Загрузка...
Шприцы на фоне логотипа Спутник V.

Vaccinului "Sputnik Light" a depășit etapa a doua a testelor

47
(reînnoit 14:01 05.03.2021)
Ministerul Sănătății al Federației Ruse a anunțat finalizarea celei de-a doua faze a studiilor clinice a vaccinului "Sputnik Light"

CHIȘINĂU, 5 mar – Sputnik. În Rusia, s-a încheiat cea de-a doua fază a studiilor clinice a vaccinului "Sputnik Light", a declarat ministrul Sănătății al Federației Ruse, Mihail Murașko.

"Acum ele (datele – n.red.) sunt trimise spre evaluare de către experți", a spus el jurnaliștilor.

Autorizația pentru desfășurarea celei de-a treia faze e fost emisă deja la mijlocul lunii februarie. Acest studiu va fi realizat pe două grupuri, cu folosirea unui placebo. El ar trebui să fie finalizat până la 28 ianuarie 2022.

"Sputnik Light" face parte din linia "Sputnik", dezvoltată de Centrul Gamalei în cooperare cu Fondul de investiții directe din Rusia (RDIF) pe platforma bine studiată a vectorilor adenovirusului uman.

Potrivit șefului RDIF, Kirill Dmitriev, "versiunea light" este orientată în principal spre piețele externe, unde există focare epidemice puternice, în timp ce în Rusia, în calitate de "navă-amiral", rămâne a fi "Sputnik V".

Directorul Centrului Gamalei, Aleksandr Ghințburg, a declarat că utilizarea vaccinului "Sputnik Light" în aceste țări face posibilă reducerea vârfului îmbolnăvirii și a presiunii asupra asistenței medicale locale. Imunitatea după vaccinare va fi menținută, cel mai probabil, timp de trei-patru luni, iar eficacitatea vaccinului va fi de aproximativ 85%, a spus omul de știință.

Schema presupune o singură injecție (prima componentă a vaccinului "Sputnik V") și o perioadă mai scurtă de producere a anticorpilor. Mai mult, chiar dacă persoana vaccinată se va infecta cu COVID-19, o îmbolnăvire gravă nu îl amenință, întrucât agentul cauzal al virusului nu va coborî în plămâni. Pentru a prelungi protecția, a doua componentă poate fi inoculată după trei luni.

Fii la curent cu toate știrile din Moldova și din lume! Abonează-te la canalul nostru din Telegram >>>
Privește Video și ascultă Radio Sputnik Moldova

47


Загрузка...
Protestul părinților, ipocrizia șefilor din Educație

Protestul părinților, ipocrizia șefilor din Educație și tăcerea Maiei Sandu

87
Zeci de părinți au manifestat vineri în fața Guvernului în semn de protest față de decizia autorităților de a în închide școlile și de a trece procesul de instruire la distanță în scopul de a împiedica răspândirea coronavirusului.

Dacă e să generalizăm raționamentele din care părinții sunt revoltați de închiderea școlilor, acestea sunt, în mare, două.

Primul - procesul de instruire online este necalitativ, copiii nu obțin cunoștințele pe care le obțin, în mod normal, atunci când merg la școală. Sau procesul de instruire, în general, nu are loc, dat fiind că nu toți copiii au acces la internet, au computere, planșete sau alte dispozitive care le-ar permite să participe la orele online. Situația este și mai complicată în familiile în care sunt doi - trei și mai mulți copii.

Al doilea - părinții, care sunt obligați să meargă la muncă ca să poată întreține familia, să le pună o bucată de pâine pe masă copiilor, respectiv, nu au cu cine să-i lase acasă. Nici nu pot să-i ia cu ei la muncă și nici să-i lase singuri acasă, ambele cazuri comportând mai multe riscuri.  

Este mai mult decât evident că părinții au dreptate atunci când cer redeschiderea școlilor. Argumentele lor sunt imbatabile: cu cine să lase copiii acasă și cine o să ajungă acești copii dacă nu merg la școală?

Spre marea mea surprindere, în fața acestor părinți a ieșit un secretar de stat al Ministerului Educației, mai exact, Natalia Grîu, care le-a spus pe un ton mai mult decât obraznic că Ministerul Educației nu are nicio treabă cu închiderea școlilor, că respectiva decizie de închidere a școlilor aparține Comisiei Naționale Extraordinare de Sănătate Publică.

"Eu pot să mă expun pe domeniul Educației. Eu nu sunt medic, eu nu sunt președintele Comisiei Naționale, eu răspund de asigurarea accesului la educație în școală", a spus doamna secretar de stat.

Halucinant, nu? Părinții sunt revoltați că copiii lor nu au acces la educație, iar ea le spune că asta nu o privește pe ea pentru că răspunde de asigurarea accesului la educație în școală. Nu sesizați că este alogic?

Când o mamă i-a spus că nu are cu cine să lase copilul acasă, doamna Natalia Grîu i-a răspuns la fel: "Dacă îmi permiteți să mă expun. Eu cred că trebuie să facem o delimitare între competențele Ministrului Educației…". Deci, faptul că copiii nu merg la școală, iarăși, nu ține de competențele Ministerului Educației! Exact ca în procesul lui Kafka.

Și tot în cadrul acestui dialog, răspunzând părinților care spuneau ceva de genul că nu au bani pentru computere și planșete ca odraslele lor să participe online la ore, doamna secretar de stat a venit din nou cu același argument neghiob - asta nu este treaba Ministerului Educației.  

"Ministerul Educației se va expune pe domeniul de competență. Vreau să vă spun următorul lucru: la pachet cu anumite decizii care se iau pentru asigurarea dreptului la educație, sunt și anumite aspecte care vizează… care țin de protecția socială, anumite suporturi care trebuie să fie acordate părinților…", a declarat Natalia Grîu.

Alo! Ce-i cu tâmpenia asta? Adică de ceea ce li se întâmplă copiilor sunt vinovați părinții lor pentru că sunt săraci și nu au bani pentru computere și planșete sau cei de la Protecția Socială că nu le dau ajutoare financiare pentru asta, iar Ministerul Educației nu are nicio responsabilitate?

Dacă este așa, dacă nu Ministerul Educației a închis școlile, ci Comisia Națională Extraordinară de Sănătate Publică, de ce atunci în fața părinților a ieșit un secretar de stat de la Educație, ca să le povestească ce? Că Ministerul nu are nicio responsabilitate?

Nici nu știam că avem secretari de stat atât de impertinenți, obraznici și… agramați.  

Am transcris fragmentele de mai sus din discursul ei ca să arăt că doamna secretar de stat din Ministerul Educației nu prea cunoaște sensul cuvintelor de care face uz. Avem în cazul ei folosirea total improprie a verbului "a expune" la reflexiv: "pot să mă expun", "dacă îmi permiteți să mă expun", "Ministerul Educației se va expune".

La reflexiv, verbul "a expune" înseamnă a se pune, se afla într-o situație periculoasă, neplăcută. Corect ar fi fost să spună "să mă pronunț" sau "să-mi expun poziția, părerea". Dar așa doamna secretar chiar că s-a expus pe ea și întreg Ministerul Educației de a văzut o țară întreagă cine lucrează acolo.

Cam atât despre protestul părinților și poziția Ministerului Educației. Deși ar mai fi câteva chestiuni.

De ce tace avocatul poporului pentru problemele copilului, Maia Bănărescu, tace chitic, nu sare în apărarea drepturilor copiilor sau nici pe ea, ca și pe Ministerul Educației, nu o privește faptul că copiii nu sunt lăsați să meargă la școală.

Și de ce tace cealaltă Maie - Maia Sandu, care este ditamai președinte de țară și care anterior a fost și ministru al Educației? Ea de ce nu se implică în acest conflict sau nici pe ea nu o vizează, nu o privește faptul că sunt închise școlile și riscăm să avem o generație de analfabeți.

Bănuiesc că Maia Sandu nici nu a observat că au fost închise școlile și părinții protestează. Și cum ar observa în condițiile în care ea luptă vârtos cu corupția și corupții din Parlament, iar altceva nu o mai interesează. Închiderea școlilor e o chestie prea măruntă, nu se ostenește ea să se aplece asupra unui lucru atât de insignifiant.

NOTĂ: Opinia autorului ar putea să nu corespundă cu cea a redacției Sputnik Moldova.

Fii la curent cu toate știrile din Moldova și din lume! Abonează-te la canalul nostru din Telegram >>>
Privește Video și ascultă Radio Sputnik Moldova

87
Tagurile:
școli închise, școli, parinti, parinți, protest


Загрузка...