Mesajul Patriarhului Daniel

Mesaj puternic: Patriarhul Daniel, despre renașterea vieții de la sat - ne mobilizăm

345
(reînnoit 15:35 01.03.2019)
Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române Daniel îi atenționează pe toți creștinii asupra celor mai importante probleme cu care se confruntă oamenii de la sat.

CHIȘINĂU, 1 mart - Sputnik. Preafericitul Daniel, Patriarhul României, trage un semnal de alarmă și atrage atenția asupra celor mai grave probleme cu care se confruntă oamenii de la sat din ziua de astăzi - depopularea, singurătatea, boala, lipsa apei curente etc și îi îndeamnă pe toți la solidaritate.

”Cei care s-au născut la sat și au plecat la oraș să nu uite locul de unde au plecat pentru că se așteaptă de la ei mai mult”, a îndemnat Patriarhul Daniel în cadrul vernisajului de fotografie ”Chipul satului românesc” care a fost deschis miercuri la Palatul Patriarhiei din București.

Reflectând la problemele existente în mediul rural, Preafericirea Sa a denunțat tendința secularizată „de a impresiona prin negativ” atât în presă cât și în arta fotografică, informează basilica.ro.

”Nu trebuie să punem în evidență doar jalea și suferința, ci și speranța. Trebuie să avem deodată o privire realistă, dar una cu speranță”, a precizat Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române.

Totodată, Preafericitul Patriarh Daniel a subliniat că nu trebuie să punem în evidență doar jalea și suferința, ci și speranța.

Patriarhul Daniel a spus că în Anul Omagial al satului românesc „Trebuie să avem deodată o privire realistă, dar una cu speranță. Trebuie să cooperăm cu toate instituțiile care doresc să ajute satul românesc și pe țăranul concret aflat în pragul sărăciei și singurătății”.

De asemenea el a precizat că în Biserică, pe lângă rugăciune trebuie să existe întotdeauna și acțiune.

”Rugăciunea fără acțiune este nedeplină, după cum și acțiunea fără rugăciune poate duce la un fel de autosuficiență, de secularizare a sufletului”, a conchis Patriarhul.

Vezi această postare pe Instagram

O postare distribuită de Alexandra Nadane (@alexandra.nadane) pe

Precizăm că 2019 a fost proclamat în România An omagial al satului românesc (al preoților, învățătorilor și primarilor gospodari). Cu acest prilej, recent, la Palatul Patriarhiei din București a fost deschisă expoziția de fotografie ”Chipul satului românesc”, unde pot fi admirate aproximativ 50 de „chipuri” ale satului românesc, în viziunea a 14 artiști fotografi. Expoziția va ține până pe 9 martie.

Vezi această postare pe Instagram

O postare distribuită de Basilica.ro (@basilica.ro) pe

345
Tagurile:
mobilizare, sat, Patriarhul Daniel
Tematic
Tinerii sunt încurajați să lucreze în sate. Decizia de ultimă oră a Guvernului
Statisticile nu mint: Economia Republicii Moldova, pe marginea prăpastiei – Ce urmează
Câți locuitori vor rămâne în Moldova peste cinci ani
Exclusiv: Levan Vasadze, despre adevărata cauză a depopulării Moldovei
Icoana ”Sfinţii Trei Ierarhi: Vasile cel Mare, Grigorie Teologul şi Ioan Gură de Aur”

Calendar Orotodox: Sfântul Vasile cel Mare - repere hagiografice

656
(reînnoit 10:13 14.01.2021)
În fiecare an, pe 14 ianuarie, în bisericile ortodoxe din țara noastră este prăznuit Sfântul Vasile cel Mare.

CHIȘINĂU, 14 - Sputnik. Creștinii ortodocși din țara noastră îl prăznuiesc pe 14 ianuarie pe Sfântul Vasile cel Mare. Potrivit Portalului Serviciilor Electronice, în Moldova astăzi își sărbătoresc onomastica peste 55 de mii de moldoveni.

Viața Sfântului Vasile cel Mare

Sfântul Vasile cel Mare a fost păstor al mirenilor, dar şi mare îndrumător al călugărilor. Cele mai vestite cuvântări ale lui, din amvon, sunt tâlcuirile la Cartea Facerii şi tâlcuirile la Cartea Psalmilor.

CALENDAR CREȘTIN ORTODOX
© Sputnik / Moldova

Cât priveşte rânduielile date de el călugărilor, acum 16 veacuri, ele dăinuiesc şi astăzi. Vrednic de însemnat este locul pe care Sfântul Vasile îl dă muncii, alături de rugăciune, în viaţa călugărilor.

Cu adevărat, învăţător al mirenilor, el uneşte cuvântul cu fapta, chemând pe cei bogaţi să sprijine aşezămintele creştine întemeiate de el pentru ajutorarea săracilor, a bolnavilor, a tuturor celor slabi şi neputincioşi din cetate. Mai amintim că Sfântul Vasile cel Mare, la fel ca şi Sfântul Ioan Gură de Aur, s-au străduit şi cu înfrumuseţarea şi desăvârşirea Sfintei Liturghii din timpul lor, lăsând Bisericii Răsăritene cele două Liturghii care le poartă numele şi care se săvârşesc în Biserica Ortodoxă până astăzi.

Semnificația numelui Vasile

Numele Vasile, provine din grecescul basileios, care este în legătură cu basileos, "rege", "împărat", "bazileu".

Празднование Рождества Христова
© Sputnik / Константин Чалабов
 Latinii l-au redat prin Basilius. La noi astăzi e curenta forma Vasile. Feminine ca Vasila sau Vasilca se întâlnesc astăzi destul de rar, fiindu-le preferat mai grațiosul Vasilica. Diminutivele mai frecvente sunt Vasilica ți Sica/Sică.

Liturghia Sfântului Vasile cel Mare

Liturghia Sfântului Vasile cel Mare se oficiază în Biserica Ortodoxa de zece ori pe an: în primele cinci duminici ale Postului Mare, în joia și sâmbăta din Săptămâna Patimilor, în ajunul Crăciunului și Bobotezei și, desigur, în sărbătoarea care îi este dedicată, în ziua de 14 ianuarie.

Fii la curent cu toate știrile din Moldova și din lume! Abonează-te la canalul nostru din Telegram >>>
Privește Video și ascultă Radio Sputnik Moldova

656
Tagurile:
Calendar Ortodox 2021 stil vechi, ianuarie, Sfântul Vasile
Тема:
Calendar Creștin Ortodox 2021
Tematic
Sfântul Ierarh Petru Movilă, mediator între Este şi Vest


Загрузка...
Monumentul Mitropolitului Petru Movilă, imagine de arhivă

Sfântul Ierarh Petru Movilă, mediator între Este şi Vest

731
(reînnoit 16:34 12.01.2021)
Mare teolog şi cărturar, destoinic conducător al Bisericii Ortodoxe, mediator neîntrecut între Răsărit şi Apus, Sfântul Ierarh Petru Movilă este una dintre cele mai reprezentative figuri ale Ortodoxiei din secolul al XVII-lea.

CHIȘINĂU, 13 ian — Sputnik. Biserica Ortodoxă din Moldova îl prăznuiește pe Sfântul Ierarh Petru Movilă, Mitropolitul Kievului, care a influențat puternic viață bisericească și națională a Ucrainei ortodoxe în prima jumătate a secolului al XVII-lea.

Viața Sfântului Petru Movilă

Petru Movilă s-a născut la Suceava, în anul 1596, ca fiu al lui Simion Movilă, care va domni mai târziu în Țara Românească, și al soției acestuia, Marghita, călugărită ulterior sub numele de Melania. Tatăl său a avut ca frați pe Ieremia Movilă, domn al Moldovei între 1595-1606 și pe Gheorghe Movilă, viitorul mitropolit al Moldovei. Părinții săi i-au dat la botez numele de Petru, pentru a se păstra vie memoria străbunicului său Petru Rareș.

CALENDAR CREȘTIN ORTODOX
© Sputnik / Moldova

De la unchiul său Gheorghe, mitropolitul Moldovei, s-a deprins cu citirea cărților sfinte și cu frica de Dumnezeu. După moartea tatălui său, tânărul fiu de domnitor va pribegi, împreună cu mama și cu frații săi în Țara Românească, după care se vor așeza definitiv în Polonia. Învățătura și-o va începe în casa părintească, apoi o va continua la vestita școală a „Frăției" ortodoxe din Lvov (Lemberg) și la Academia Zamoiska din Zamosč. Acolo studiază limbile latină, greacă, slavonă și polonă, la care se adăugau discipline standard din vremea respectivă: gramatica, poetica, retorica, dialectica, teologia. A studiat în limba latină și la Sorbona. Potrivit obiceiului nobililor polonezi, și-a însușit mânuirea armelor și a luat parte la două lupte ale polonilor împotriva turcilor, la Țuțora (1620) și Hotin (1622).

A refuzat tronul Moldovei

După bătălia de la Hotin, regele Poloniei, Sigismund al III-lea, remarcându-l pentru devotamentul său în luptă, l-a recomandat Înaltei Porţi spre a fi instalat în scaunul Moldovei. De data aceasta, Petru nu mai este dispus să accepte slava lumii celei trecătoare. Viaţa lui luase un alt curs, căci, nu după mult timp, ostaşul Petru deveni ostaşul lui Hristos, după cuvântul din Sfânta Liturghie: „Toată grija cea lumească să o lepădăm".

Tunderea în monahism

Datorită unei chemări lăuntrice, dar și sub înrâurirea starețului mânăstirii Pecerska, arhimandritul Zaharia Kopâstenski, a hotărât să se călugărească. Astfel, după ce se va pregăti, începând din 1622, duhovnicește la moșia sa din Rubiejovka, unde a zidit și o biserică cu hramul Sfântul Ioan cel Nou de la Suceava, va fi tuns în monahism, la Lavra Pecerska, după anul 1625. În toamna anului 1627 a fost ales egumen al mănăstirii, la vârsta de 31 de ani. Situația ortodoxiei în acea perioadă era tulbure din cauza încercărilor de catolicizare a nobilimii. Însă, prin activitatea sa depusă timp de cinci ani ca egumen, Petru Movilă a reușit să ridice prestigiul cultural și bisericesc al mănăstirii la un nivel necunoscut până atunci. Astfel, s-a ocupat de restaurarea și înfrumusețarea mănăstirilor și a peșterilor în care se găseau moaște de sfinți și a continuat activitatea tipografică a înaintașilor săi, dând la lumină mai multe cărți de slujbă și de învățătură.

Activitatea bisericească și culturală

Arhimandritul Petru a desfășurat o bogată activitate bisericească și culturală, continuând să tipărească mai multe cărți care aveau rostul de a apăra Ortodoxia în fata prozelitismului catolic. Semnează la 16 august 1628 declarațiile Sinodului Eclesiastic de la Kiev, în care erau condamnați clericii care au aderat la Uniația din 1596. Pune bazele unui colegiu, întâi la Lavra, apoi la Mănăstirea Bratska, din care se va dezvolta vestita Academie Duhovnicească de la Kiev, în 1633. A pus la dispoziția Academiei și domeniile sale de la Rubejovka, pe care le cumpărase încă înainte de călugărie.

Празднование Рождества Христова
© Sputnik / Константин Чалабов

Printre numeroasele sale realizări ca arhiereu se numără și transformarea colegiului pe care îl înființase la Kiev în Academie — școală cu caracter universitar, considerată cea mai veche instituție de învățământ superior la slavii ortodocși.

De asemenea, a înființat tipografii la Kiev și Lvov pentru a revigora cultura ortodoxă din Rusia, tipărind numeroase cărți de slujbă, de învățătură, de apologie ortodoxă, precum și traduceri ale Sfinților Părinți. Cea mai importantă moștenire pe care Ortodoxia a primit-o de la mitropolitul cărturar Petru Movilă este „Mărturisirea de credință".

În anul 1630, mitropolitul lucra la realizarea unui Catehism ortodox, pentru a-l contrapune lucrării cu același nume scrisă de Meletie Smotrițki, în care se găsea o vădită nuanță catolică. Apariția și răspândirea în țările slave a „Mărturisirii de credință" atribuită patriarhului ecumenic Chiril Lucaris din 1629, tipărită la Geneva, a reorientat direcția lucrării pe care dorea să o editeze mitropolitul Movilă. Ca răspuns la această provocare, mitropolitul Petru a scris „Mărturisirea de credință", lucrare argumentată cu Sfânta Scriptură, canoanele Bisericii și scrierile Sfinților Părinți. Scopul ei a fost să expună învățătura ortodoxă de credință și, în același timp, morala creștină. Pentru recunoașterea acestei scrieri s-a organizat Sinodul de la Kiev din anul 1640. Sinodul a cercetat lucrarea, dar nu s-a pronunțat în totalitate asupra ei. Din această cauză a fost convocat un sinod panortodox la Iași între 15 septembrie și 26 octombrie 1642. Sinodul a aprobat Mărturisirea lui Petru Movilă la data de 11 mai 1643, ea devenind în mod oficial Mărturisirea de credință a Bisericii de Răsărit.

A sprijinit alegerea ca Rege al Poloniei a lui Wladislav I, în 1632, care a recunoscut drepturile eparhiilor Ortodoxe din Mitropolia Kievului și a menținut „Frățiile Ortodoxe".

Canonizarea

A trecut la Domnul în ziua de 22 Decembrie 1646, fiind îngropat în biserica mare a mănăstirii Pecerska. Întreaga avere a folosit-o pentru restaurarea de biserici, înființarea de școli și întreținerea lor. Cu prilejul serbării a 400 de ani de la naşterea sa, canonizarea Ierarhului Petru Movila a fost săvârșită de Sfântul Sinod al Bisericii Ortodoxe Ucrainene la 6 decembrie 1996 și proclamată la 15 decembrie a aceluiași an, dar înscrisă în calendarul Bisericii la 31 decembrie.

În anul următor, 1997, Sfântul Sinod al Bisericii Ortodoxe Române a recunoscut canonizarea făcută de Biserica Ortodoxă a Ucrainei, iar în martie 2002, când s-au împlinit 360 de ani de la Sinodul de la Iaşi (1642), a fost proclamată oficial canonizarea Sfântului Ierarh Petru Movilă, în Catedrala mitropolitană din Iaşi, în ziua de 13 octombrie, după ce Arhiepiscopia Iaşilor răspunsese solicitării Sfântului Sinod de a pregăti icoana, troparul, sinaxarul şi slujba de pomenire. Data de serbare a vrednicului ierarh a fost stabilită pentru ziua de 22 decembrie, ziua mutării sale la Domnul.

Fii la curent cu toate știrile din Moldova și din lume! Abonează-te la canalul nostru din Telegram >>>
Privește Video și ascultă Radio Sputnik Moldova

731
Tagurile:
mediatori, Est și Vest, Calendar Ortodox 2021 stil vechi, Mitropolitul Petru Movila
Тема:
Calendar Creștin Ortodox 2021
Tematic
Calendar ortodox: Sfântul Mare Mucenic Dimitrie, modelul ostașului creștin


Загрузка...
Вячеслав Ионицэ

Moldova se va bălăci în sărăcie și în 2021: Cât va dura criza economică

0
(reînnoit 21:16 17.01.2021)
La sărăcia în care ne aflăm, orice creștere economică mai mică de 10% înseamnă bălăceală în continuare în glod, declară expertul economic Veaceslav Ioniță.
Moldova se va bălăci în sărăcie și în 2021! Cât va dura criza economică

Moldova a fost lovită dur de criza economică provocată de pandemia care face ravagii în întreaga lume. Potrivit expertului Veaceslav Ioniță, economia își va reveni de pe urma crizei din 2020 abia la sfârșitul lui 2021. Și asta, deoarece orice majorare a veniturilor moldovenilor nu va șterge cu buretele sărăcia în care țara noastră se bălăcește de trei decenii.

„Anul 2021 va fi un an de recuperare, dar va fi o recuperare grea. Dacă am vorbi de o țară dezvoltată, pentru ei o creștere de unul două procente este ceva normal. Pentru Republica Moldova, la sărăcia în care ne aflăm, orice creștere mai mică de 10% asta înseamnă bălăceală în continuare în glod și titlul ”onorific” de cea mai săracă țară din Europa”, a declarat expertul economic Veaceslav Ioniță în cadrul emisiunii „La Ordinea Zilei”.

Cert este că aproximativ 20% din populația țării nu a simțit criza economică cu care se confruntă majoritatea oamenilor. Veniturile acestora nu s-au micșorat în 2020, iar despre criză au auzit doar la televizor.

„Noi de fapt avem două Moldove paralele. Avem aproximativ 20% din populație care are un nivel de bunăstare destul de ridicat. În acest an, la ei și veniturile s-au ridicat, și consumul s-a menținut, oamenii și-au procurat apartamente, s-au mutat la case pe pământ sau au cumpărat autoturisme. Acest segment de oameni nu a simțit această criză. Însă în majoritatea populației această criză lovește dur”, a opinat el.

Potrivit experților Băncii Mondiale care au analizat efectele crizei asupra business-ului și a pieței muncii din țara noastră, în 2020 și-au pierdut locul de muncă aproape 70 de mii de oameni, iar nivelul șomajului a crescut până la 8%.

Fii la curent cu toate știrile din Moldova și din lume! Abonează-te la canalul nostru din Telegram >>>
Privește Video și ascultă Radio Sputnik Moldova

0
Tagurile:
PIB, criza, saracie, criza economică
Tematic
Starea economiei Moldovei pe final de 2020 – expert economic
Anatol Usatîi, realizările în economie pe parcursul anului


Загрузка...