Savatie Baștovoi

Savatie Baștovoi: A fi sensibil înseamnă a trăi la plinătatea intensității viața

283
(reînnoit 08:39 08.04.2018)
"Dacă inima noastră ajunge să suspine în adânc pentru răutatea din lume, prin aceasta doar ne asemănăm cu sfinții și cu Hristos, care a suspinat pentru neamul lui Israel aflat în încercare".

CHIȘINĂU, 8 apr — Sputnik. Egumenul Savatie Baștovoi publică pe antiparenting.ro un eseu despre sensibilitate, insensibilitate și tulburare: până unde trebuie să meargă sensibilitatea unui om, care sunt limitele sensibilității și ale insensibilității. Reproducem mai jos textul egumenului, poetului, prozatorului, publicistului și editorului Savatie Baștovoi.

Fiți sensibili, căci a fi sensibil înseamnă a trăi la plinătatea intensității viața

M-am gândit foarte mult dacă sensibilitatea se poate educa sau oamenii se nasc cu un anumit grad de sensibilitate. Există oameni insensibili? Cred mai degrabă că există oameni care nu au fost educați să facă apel la sensibilitate. Că circumstanțele vieții lor sunt de așa natură încât sensibilitatea mai degrabă le dăunează, decât le ajută.

Ați auzit desigur de multe ori îndemnul: „Nu mai pune la inimă, nu mai fi așa sensibil". Tot mai des suntem sfătuiți să ne deconectăm de la tot ce nu ne face bine, ne tulbură. Dar nepăsarea nu este o soluție, căci omul nepăsător ajunge să aibă o inimă împietrită, lipsită de iubire.

Soluția este un compromis dintre sensibilitate și afectare. A fi sensibil înseamnă a observa, a fi atent la lumea din jur. Atenția cu care tratăm tot ce ne înconjoară ne face doar mai delicați, mai frumoși, mai iubiți și nu este neapărat o condiție să suferim o tulburare sau amărăciune de pe urma sensibilității noastre. Iar dacă inima noastră ajunge să suspine în adânc pentru răutatea din lume, prin aceasta doar ne asemănăm cu sfinții și cu Hristos, care a suspinat pentru neamul lui Israel aflat în încercare.

Așadar, sfatul pe care ar trebui să-l auzim mai des nu este: "să nu-ți pese", ci mai bine: "fii sensibil, dar nu te tulbura".

Sunt convins că sensibilitatea se educă, se cultivă prin bunăvoința părinților și a dascălilor. Un om sensibil are de o mie de ori mai multe motive să se bucure de tot ce observă: cerul, copacii, frumusețea păsărilor sau a florilor, amurgul și răsăritul, chiar și tristețea și singurătatea pot avea pentru el înțelesuri adânci, pline de învățăminte. Fiți sensibili, căci a fi sensibil înseamnă a trăi la plinătatea intensității viața.

283
Tagurile:
dascal, rautate, Savatie Bastovoi, sensibilitate, educatie, lume
Tematic
Savatie Baștovoi: „Unirea aceasta panglico-foră ar trebui să apună”
Remediul Ieromonahului Savatie Baștovoi împotriva depresiei
Părintele Calistrat

Părintele Calistrat despre fii risipitori din ziua de astăzi - Video

752
(reînnoit 20:24 27.02.2021)
În Duminica Fiului Risipitor creștinii ortodocși sunt îndemnați să mediteze asupra păcatelor și, asemeni fiului risipitor, să părăsească moartea păcatului și, prin pocăință, să ne apropiem de Dumnezeu. Predica părintelui Calistrat.

CHIȘINĂU, 27 feb - Sputnik. Cea de-a doua duminică din perioada Triodului se numește Duminica Fiului Risipitor, cea care ne descoperă că pentru a învia din moartea păcatului, e nevoie de pocăință. În Evanghelia citită astăzi în toate bisericile creștinii sunt atenționați că dacă am urmat fiului risipitor în cădere, atunci trebuie să-i urmăm și în ridicare.

Potrivit Tradiției, pilda fiului risipitor este o concentrare a iconomiei mântuirii. Graba tatălui care vine în întâmpinarea fiului său pocăit întinzându-i bratele, simbolizează plecăciunea Cuvântului Care ”vine în întâmpinarea” omului căzut prin întrupare. Hristos își întinde brațele Sale pe Cruce pentru a strânge întreaga umanitate și a o aduce la sânul Tatălui îndumnezeind-o, așa cum tatăl parabolei își întinde brațele ca să primească cu drag pe fiul său. Hristos este de asemenea reprezentat și de vițelul cel gras junghiat, obiect al bucuriei veșnice a invitaților la ospățul eshatologic.

Despre fii risipitori din ziua de astăzi

Părintele Calistrat de la mănăstirea Vlădiceni de lângă Iași le-a vorbit creștinilor despre fiii risipitori din ziua de astăzi.

”Consider că fii risipitori de astăzi sunt mult mai perverși decât fiul risipitor de atunci. Aș considera că fii risipitori de astăzi au inventat metode noi de a-L plictisi și enerva pe Dumnezeu și aș putea să spun chiar că fiii risipitori de astăzi au depășit cu mult norma bunului simț în raport cu fiul risipitor de atunci. Ăla și-a luat o parte de avere și a plecat, și a cheltuit-o și a ajuns tot la mila tatălui. Unii astăzi își vând mai ușor părinții ca să le consume averea”, explică ieromonahul Calistrat.

Fiul Risipitor - model

Unii ar putea să se întrebarea dacă merita ca să fie dată drept model experiența dramatică a fiului pierdut? Nici un tata n-ar dori ca propriul său fiu să treacă prin această experiență. Și totuși, considerăm că este necesar și asta pentru că stăruința în virtute și păstrarea comuniunii cu Dumnezeu sunt preferabile unei vieți care aluneca spre păcat.

Iar cel ce recomanda sau dorește această experiență a fiului risipitor, comite un păcat împotriva Duhului Sfânt, deoarece își pune prea marea încredere numai în bunătatea lui Dumnezeu fără a încerca să facă un efort personal pentru a câștiga mântuirea proprie. Să nu uităm că păcatul poate fi iertat de Dumnezeu prin duhovnic la spovedanie, dar urmările lui nu sunt prin aceasta cu totul șterse.

Iar acum să medităm și noi și să ne uitam dacă ne asemănăm cu Fiul risipitor, atunci trebuie să părăsim cele potrivnice firii și să ne întoarcem la cele potrivite.

Iar dacă împlinim poruncile, atunci să fim cu băgare de seamă să nu ne asemănăm fiului cel mare, care se afla în casa tatălui său însă, în același timp, era departe de el, astfel făcându-ne și noi nevrednici de a gusta din vițelul cel îngrășat.

Evanghelia duminicii Fiului Risipitor - Luca 15, 11-32

”Un om avea doi fii. Și a zis cel mai tânăr dintre ei tatălui său: Tată, da-mi partea ce mi se cuvine din avere. Și el le-a împărțit averea. Și nu după multe zile, adunând toate, fiul cel mai tânăr s-a dus într-o țara depărtată și acolo și-a risipit averea, trăind în desfrânări. Și după ce a cheltuit totul, s-a făcut foamete mare în țara aceea, și el a început să ducă lipsă. Și ducându-se, s-a alipit el de unul din locuitorii acelei țări, și acesta l-a trimis la țarinile sale să păzească porcii. Și dorea să-și sature pântecele din roșcovele pe care le mâncau porcii, însă nimeni nu-i dădea.

CALENDAR CREȘTIN ORTODOX
© Sputnik / Moldova

Dar, venindu-și în sine, a zis: Câți argați ai tatălui meu sunt îndestulați de pâine, iar eu pier aici de foame! Sculându-mă, mă voi duce la tatăl meu și-i voi spune: Tată, am greșit la cer și înaintea ta; nu mai sunt vrednic să mă numesc fiul tău. Fă-mă ca pe unul din argații tăi. Și, sculându-se, a venit la tatăl său. Și încă departe fiind el, l-a văzut tatăl sau și i s-a făcut mila și, alergând, a căzut pe grumazul lui și l-a sărutat. Și i-a zis fiul: Tată, am greșit la cer și înaintea ta și nu mai sunt vrednic să mă numesc fiul tău. Si a zis tatăl către slugile sale: Aduceți degrabă haina lui cea dintâi și-l îmbrăcați și dați inel în mâna lui și încălțăminte în picioarele lui; și aduceți vițelul cel îngrășat și-l înjunghiați și, mâncând, să ne veselim; căci acest fiu al meu mort era și a înviat, pierdut era și s-a aflat. Și au început să se veselească.

Iar fiul cel mare era la țarină. Și când a venit și s-a apropiat de casă, a auzit cântece și jocuri. Și, chemând la sine pe una dintre slugi, a întrebat ce înseamnă acestea. Iar ea i-a răspuns: Fratele tău a venit, și tatăl tău a înjunghiat vițelul cel îngrășat, pentru că l-a primit sănătos. Și el s-a mâniat și nu voia să intre; dar tatăl lui, ieșind, îl ruga. Însă el, răspunzând, a zis tatălui său: Iată, atâția ani iți slujesc și niciodată n-am călcat porunca ta. Și mie niciodată nu mi-ai dat un ied, ca să mă veselesc cu prietenii mei. Dar când a venit acest fiu al tău, care ți-a mâncat averea cu desfrânatele, ai înjunghiat pentru el vițelul cel îngrășat. Tatăl însă i-a zis: Fiule, tu totdeauna ești cu mine și toate ale mele ale tale sunt. Trebuia însă să ne veselim și să ne bucurăm, căci fratele tău acesta mort era și a înviat, pierdut era și s-a aflat”.

Fii la curent cu toate știrile din Moldova și din lume! Abonează-te la canalul nostru din Telegram >>>
Privește Video și ascultă Radio Sputnik Moldova

752
Tagurile:
triodul, video, Duminica Fiului Risipitor, Parintele Calistrat
Тема:
Calendar Creștin Ortodox 2021
Tematic
Calendarul zilelor de post din anul 2021


Загрузка...

Calendarul zilelor de post din anul 2021

361
(reînnoit 08:39 21.02.2021)
Postul este reținerea totală sau parțială de la anumite alimente și băuturi, pentru o anumită perioadă, însă această reținere trebuie însoțită și de înfrânarea de la plăcerile trupești. Sputnik Moldova publică calendarul zilelor de post din anul 2021.
Calendarul zilelor de post din anul 2021
© Sputnik

Postul își are originea în Rai, prin interzicerea dată de Dumnezeu protopărinților noștri de a mânca din pomul oprit. Așa ne învață Sfinții Părinți ai Bisericii ortodoxe, precum Vasile cel Mare sau Ioan Gura de Aur.

Postul a fost practicat de evrei în Vechiul Testament, fiind cerut și de Legea lui Moise. Însuși Mântuitorul Iisus Hristos a postit timp de 40 de zile și 40 de nopți, în timp ce s-a aflat în pustie. Prin exemplul Său, El ne-a arătat adevăratul sens al postului, dar și a felului în care trebuie ținut. De asemenea recomandându-l, alături de rugăciune, drept cel mai eficace mijloc de a izgoni diavolii.

Majoritatea Sfinților Părinti au subliniat în mod deosebit importanta postului, însă ei accentuau de fiecare dată că postul trupesc fără cel sufletesc este lipsit de orice valoare morala.

Istorie și e semnificație

La început nu au existat prescripții precise și obligatorii cu privire la timpul, durata și severitatea postului. Însă cu vremea, Biserica a stabilit norme care reglementau timpul, durata și modul în care trebuie ținute posturile de peste an. Ele au fost oficializate prin canoanele Sinoadelor Ecumenice și particulare, sau ale unor Sfinți Părinți, uniformizându-se și generalizându-se între veacurile VII-IX în întreaga Biserică Ortodoxă.

Timpul și durata postului

1. Toate miercurile și vinerile de peste an, vechimea postului în aceste zile fiind testata de marturii din veacurile I-III (Didahia; Pastorul lui Herma; Tertulian; Origen, Clement Alexandrinul, s.a.) excepție făcând cele în care este dezlegare (harэi) și anume: miercurea și vinerea din săptămâna luminata; miercurea și vinerea din săptămâna de după Rusalii; miercurile și vinerile dintre Nașterea Domnului și Botezul Domnului; miercurea și vinerea din săptămâna Vameșului și Fariseului; miercurea și vinerea din săptămâna albă, în care se dezleagă la lapte, brânză și ouă. Regimul postului în zilele de miercuri și vineri e mai ușor decât cel al Postului Paștelui.

Icoana Viața Sfântului Teodor Stratilat
© Sputnik / Андрей Соломонов

2. Posturi de o zi pe an: Ajunul Botezului Domnului (5/18 ianuarie); Ajunarea din ziua tăierii capului Sfântului Ioan Botezătorul (29 august/ 11 septembrie); Ajunarea din ziua Înălțării Sfintei Cruci (14/27 septembrie). Aceste zile de post au un regim mai strict.

Posturi de mai multe zile din crugul anului bisericesc

1. Postul Patruzecimii (Postul Mare sau al Paștilor). După mărturiile Sfinților Părinți, numele i s-a dat după postul de 40 de zile al Mântuitorului Iisus Hristos pe care l-a ținut înainte de ieșirea Sa la propovăduire. Despre acest post este scris în canonul 69 apostolic, canonul 50 al sinodului din Laodiceea, canonul 56 și 89 al sinodului Trulan, precum și numeroși Sfinți Părinți și scriitori bisericești.

În acest an, Postul Paștelui începe pe 15 martie și va dura până pe 1 mai. În 2020, Paștele a fost sărbătorit pe data de 19 aprilie. În anul 2021, va fi sărbătorit pe 2 mai.

Inițial, el nu se ținea la fel peste tot: unii posteau o zi înainte de înviere, alții mai multe zile, până la o săptămână. Din veacul IV avem dovezi că acest post era de 40 de zile, iar apoi de 6 săptămâni, pentru ca după aceea sa se fixeze la 7 săptămâni (49 de zile), ultima săptămână, numita a Patimilor, fiind considerată ca un post deosebit, mai sever, legat de Paștele Răstignirii.

2. Postul Sfinților Apostoli. Acest post a fost rânduit de Biserică în amintirea Sfinților Apostoli. Despre el știm din veacul IV. El ține de la Duminica I-a după Pogorârea Duhului Sfânt (Duminica tuturor sfinților) și până în ziua sărbătorii Sfinților Apostoli Petru și Pavel. În 2021, postul începe pe 28 iunie și va dura până pe 11 iulie.

3. Postul Adormirii Maicii Domnului. Este cel mai nou dintre toate posturile, datând din veacul al V-lea. Durata lui, de la 1 la 15, august s-a stabilit la un sinod din Constantinopol din 1166, ținând până la sărbătoarea Adormirii Maicii Domnului. Acest post este mai ușor decât al Postului Paștelui, dar mai aspru decât al Nașterii Domnului și al Sfinților Apostoli. La sărbătoarea Schimbarea la Față (6/19 august) se dezleagă la untdelemn, peste și vin.

4. Postul Nașterii Domnului. Cele mai vechi mărturii despre acest post le avem din secolele al IV-V, de la Fericitul Augustin și de la episcopul Romei Leon cel Mare. Dacă la început durata lui nu era pretutindeni la fel, la același Sinod din Constantinopol de la 1166, ținut sub patriarhul Luca Hrisoverghi, durata lui s-a stabilit la 40 de zile, anume de la 15/28 noiembrie pana la 25 decembrie / 7 ianuarie. Ultima lui zi este zi de ajun (ajunul Nașterii Domnului).

CALENDAR CREȘTIN ORTODOX
© Sputnik / Moldova

În privința severității lor, cel mai strict este Postul Paștelui, după care urmează Postul Maicii Domnului; Postul Sfinților Apostoli și al Nașterii Domnului sunt mai puțin severe, fiind egale în aceasta privință, în ele Biserica făcând de mai multe ori dezlegare la fiertură, untdelemn, vin și pește.

De câte feluri este postul, după asprimea lui

1. Ajunare sau post negru — abținere de la orice mâncare și băutură.

2. Post aspru (xirofagie) — mâncare uscată: pâine, semințe, fructe uscate și apă, o singură dată pe zi, după ora 15:00.

3. Post comun sau obișnuit — se mănâncă mâncăruri pregătite din alimente vegetale cu untdelemn, mâncându-se de mai multe ori pe zi și gustându-se și puțin vin (după unii vinul nu este îngăduit).

4. Dezlegare de post sau post ușor — se mănâncă pește și se bea vin.

Postul este calea spre înfrânarea poftelor, de întărire a voinței, de înălțare a sufletului către Dumnezeu, de sporire în virtute, de detașare a creștinului de orice pofte și plăceri trupești. Bineînțeles însă că la reținerea de bucate trebuie adăugată o continuă străduință de dominare a poftelor și patimilor, de o curățire a gândurilor și simțirii, așadar de o disciplinare a vieții sub toate aspectele ei.

Astfel, postul adevărat este acela care îmbină cele două aspecte: cel trupesc și cel duhovnicesc, când reținerea de la bucate se face concomitent cu înfrânarea de la păcate și cu efortul continuu spre virtute și progres duhovnicesc.

"Postul cel adevărat — spune Sfântul Vasile cel Mare — constă în reținerea de la cele rele. Dezleagă toată legătura nedreptății, iartă aproapelui tău vătămările, dăruiește lui datoriile. Tu nu mănânci carne, dar mănânci pe fratele tău. Tu te reții din vin, dar nu înfrânezi zburdările trupului. Tu nu mănânci până seara, dar petreci ziua cu procese." (Despre post).

Fii la curent cu toate știrile din Moldova și din lume! Abonează-te la canalul nostru din Telegram >>>
Privește Video și ascultă Radio Sputnik Moldova

 

361
Tagurile:
Calendar Ortodox 2021 stil vechi, 2021, calendarul zilelor de post
Tematic
Când pică Paștele ortodox în 2021, dar și până în 2025
Când începe postul Paștelui în 2021


Загрузка...
Troleibuz

Primarul Capitalei explică de ce nu a fost sistată activitatea transportului în weekend

0
(reînnoit 11:08 28.02.2021)
Dacă punem restricții, atunci îmbulzeala va fi și mai mare, susține primarul Capitalei. Cu această reacție a venit edilul-șef la decizia Comisie din Chișinău de a nu sista activitatea transportului în weekend. 

CHIȘINĂU 28 feb - Sputnik. Transportul public din capitală va fi utilizat la capacitate maximă, iar în zilele de weekend nu va fi sistată activitatea acestuia. Aceasta este decizia Comisiei Extraordinare de Sănătate Publică din Chișinău, care a fost luată sâmbătă. Primarul Capitalei a scris pe pagina sa de Facebook de ce Comisia a luat o astfel de decizie și a explicat că sistarea activității transportului public în zilele de sâmbătă și duminică nu va contribui deloc la reducerea numărului de cazuri, ba din contra ar putea crea o situație mai gravă. 

„În momentul în care diminuăm sau restricționăm transportul, asta înseamnă că vom avea aglomerație și mai mare în stații și în unitățile de transport. Astăzi, pentru a controla și diminua aceste procese, nu avem cum. Dacă punem restricții îmbulzeala va fi și mai mare”, susține primarul.

În acest sens, Ion Ceban a scris că în următoarea săptămână vor fi scoase pe linie alte 20 de troleibuze noi și a precizat că municipalitatea trebuie să găsească soluții pentru a suplimenta unitățile de transport public. 

„Vedem ce putem face cu licitația cu privire la autobuze, mă refer la licitația lansată internațional, inclusiv, cu publicarea în Jurnalul UE de achiziții publice, pentru achiziționarea a celor 100 de autobuze”, a mai scris Ceban.

Amintim că sâmbătă, Comisia Extraordinară de Sănătate Publică a Municipiului Chișinău s-a reunit în ședință și a stabilit cum va circula transportul public în weekend și în zilele lucrătoare. Astfel, sâmbătă și duminică transportul public va circula conform unui program stabilit pentru zilele de odihnă, cu monitorizarea strictă a regimului epidemiologic. Acest lucru înseamnă că transportul va circula la o capacitate redusă, dar nu va fi sistat definitiv, așa cum s-a anunțat ieri după ședința Comisiei Naționale Extraordinare pentru Sănătate Publică. 

În zilele de lucru însă transportul public din Chișinău va circula la capacitate maximă, cu respectarea măsurilor de prevenire a răspândirii virusului COVID-19. 

Fii la curent cu toate știrile din Moldova și din lume! Abonează-te la canalul nostru din Telegram >>>
Privește Video și ascultă Radio Sputnik Moldova

0
Tagurile:
primărie Chişinău, autobuze, troleibuze, transport


Загрузка...