Adormirea Maicii Domnului, Secolul XV

Istoria Prohodului Maicii Domnului: Explicația Ieromonahului Petru Pruteanu

435
(reînnoit 09:38 28.08.2017)
Ieromonahul Petru Pruteanu povestește istoria Prohodului Maicii Domnului și explică de ce Slujba Adormirii Maicii Domnului întruneşte un conţinut imnografic mai mult decât suficient pentru preaslăvirea Născătoarei de Dumnezeu şi a slăvitei sale treceri la Domnul

CHIȘINĂU, 27 aug — Sputnik. Astăzi Biserica Ortodoxă cins­teşte Înainte-prăznuirea Adormirii Preasfintei Născătoare de Dumnezeu, Maica după trup a Domnului nostru Iisus Hristos. Ieromonahul Petru Pruteanu, explică pe blogul său de ce Slujba Adormirii Maicii Domnului întruneşte un conţinut imnografic mai mult decât suficient pentru preaslăvirea Născătoarei de Dumnezeu şi a slăvitei sale treceri la Domnul.

Scurtă istorie a Prohodului Maicii Domnului

În rânduiala ierusalimiteană a Utreniei duminicale, încă din vechime se citea sau se cânta Psalmul 118. De prin secolele VIII-IX, unele stihuri ale acestui psalm au fost secundate de anumite tropare, numite "Binecuvântările Învierii", întrucât primul tropar se cânta abia după stihul 12 ("Binecuvântat eşti, Doamne.."), care a rămas mai târziu ca singurul stih chiar şi pentru troparele următoare. Se pare că la acea etapă, toate stihurile intermediare erau citite şi numai cele de dinaintea troparelor erau cântate.

Rânduiala Utreniei din Sâmbăta Mare (cântată în Vinerea Mare seara) avea şi ea Psalmul 118 cu "Binecuvântările Învierii", dar de prin secolul XIV, "Binecuvântările" au fost plasate la sfârşit, iar între stihurile Psalmului 118 au fost intercalate tropare despre îngroparea Domnului Hristos. Unii specialişti consideră că evlavia de a cânta prohodirea Mântuitorului a început imediat după reconstruirea complexului eclesial de la Mormântul Domnului sub cruciaţi (1130-1147)”.

Prin secolul al XV, la Ghetsimani, odată cu completarea Prohodului Mântuitorului cu strofe după numărul stihurilor din Psalmul 118, Mărimurile obişnuite de la Adormirea Maicii Domnului au fost înlocuite cu tropare asemănătoare Prohodului Mântuitorului şi însoţite de acelaşi Psalm 118, În secolul al XVI-lea, numărul troparelor a fost completat (probabil de Manuil al Corintului), imitând forma şi ideile Prohodului din Sâmbăta Mare.

În acea perioadă s-au observat anumite încercări de răspândire a acestui Prohodului Maicii Domnului în toată lumea ortodoxă, dar fără prea mult succes, întrucât melodiile erau extrem de lente (nu ca cele de acum), iar Tipicul nu prevederea nici o modalitate de încadrare a Prohodului în Utrenie, ci menţionează doar Mărimurile şi Evanghelia înainte de Canoane (nu după Doxologie ca în Sâmbăta Mare). Tocmai de aceea, o indicaţie tipiconală a staroverilor (lipovenilor) îl introduce după cântarea a 6-a a Canonului, fără să dea detalii sau textul acestuia.

Prin secolul al XVIII-lea încep contactele mai strânse ale ruşilor şi românilor cu Ţara Sfântă, iar după 1821 şi a grecilor. Atunci în spaţiul ortodox apare ideea de a sluji Liturghia Sfântului Iacov  şi de a imita întocmai Prohodul Maicii Domnului de la Ghetsimani. Cu acest prilej au fost făcute primele traduceri integrale ale Prohodului Maicii Domnului (1820 în română, de Ion Pralea; 1845 în rusă, de M. Holmogorov), completându-se cu o variantă mariologică a „Binecuvântărilor", care sunt şi mai recente.

Mai mult decât atât, Sfântul Filaret Drozdov, mitropolitul Moscovei, instituie la "Schitul Ghetsimani" de pe lângă Lavra Sfânta Treime, probabil în anii 1845-1846, praznicul "Învierii şi Înălţării Maicii Domnului" în data de 17 august (calendar bisericesc — n.r.) (a 3-a zi după Adormire) şi hotărăşte ca Prohodul să se cânte în ajunul datei de 17 august. Această nouă sărbătoare n-a apucat să fie generalizată, mai ales datorită polemicilor legate de dogma mariologică a Vaticanului din 1854, dar obiceiul de a săvârşi Prohodul a treia zi după Adormire s-a păstrat la ruşi până astăzi. Românii şi Grecii însă, aşa cum e obiceiul şi la Ghetsimani, îl cântă în ajunul Adormirii Maicii Domnului, în cadrul Privegherii (unind Vecernia cu Utrenia), chiar dacă nu există nici o rânduială oficială de intercalare a acestuia în rânduiala Utreniei şi combinarea lui cu Polieleul sărbătorii.

Mai mulţi liturgişti şi dogmatişti ortodocşi importanţi consideră că toate aceste paralele dintre Sâmbăta Mare şi Adormirea Maicii Domnului, mai ales în varianta lui Filaret Drozdov, sunt exagerate şi nejustificate. Slujba Adormirii Maicii Domnului întruneşte un conţinut imnografic mai mult decât suficient pentru preaslăvirea Născătoare de Dumnezeu şi a slăvitei sale treceri la Domnul şi nu mai e nevoie şi de Prohodul ei. În aceste condiții, ar fi mai potrivit să rămână în cult numai Prohodul Domnului din Sâmbăta Mare, iar sărbătoarea Adormirii Maicii Domnului să rămână cu rânduiala prevăzută în prezent în Minei, pe care o considerăm suficientă.

Calendar Creștin Ortodox 2017
© Sputnik / Nicolai Kibich

Fiecare eveniment din viaţa Domnului nostru Iisus Hristos: intrarea în Ierusalim, vinderea, prinderea, judecata, răstignirea, moartea, punerea în mormânt, învierea şi înălţarea — toate au o valoare mântuitoare pentru neamul omenesc. Tocmai de aceea Evangheliile descriu toate aceste evenimente cu lux de amănunte, iar Biserica le prăznuieşte pe fiecare în parte. În cazul Maicii Domnului însă, ca şi la pomenirile sfinţilor, toate evenimentele legate de sfârşitul lor pământesc sunt concentrate într-o singură zi. Deci în data de 15 august Biserica pomeneşte (cu bucurie!) toate evenimentele întâmplate la cinstita ei adormire: venirea apostolilor, adormirea Fecioarei, înmormântarea, găsirea mormântului gol (care sunt semn al învierii şi înălţării ei la ceruri) etc. Prin această prăznuire comună, Biserica nu tăgăduieşte importanţa şi caracterul extraordinar al acestor evenimente din viaţa Maicii Domnului, dar nici nu a găsit de cuviinţă să celebreze evenimentele separat sau să proclame careva dogme în legătură cu adormirea Maicii Domnului sau înălţarea ei la ceruri, pentru că de ele nu depinde în nici un fel mântuirea noastră şi tocmai de aceea nu se menţionează nici în Sfânta Scriptură. Dacă, de exemplu(!), Maica Domnului nu a înviat, ci trupul ei a fost ascuns, înseamnă că ea va învia împreună cu toţi oamenii la învierea cea de obşte — şi aceasta nu periclitează în nici un fel mântuirea noastră. Faptul că Mântuitorul a înviat-o şi a înălţat-o imediat după adormire, este un lucru în plus, dar fără ele mântuirea neamului omenesc nu era să aibă ceva minus. Dar e cu totul altceva când ne referim la învierea şi înălţarea Domnului Hristos, fără de care mântuirea nimănui nu este posibilă, nici chiar a Maicii Domnului!

Despre Maica Domnului noi spunem că este „mai cinstită decât Heruvimii şi mai slăvită fără de asemănare decât Serafimii", fiind „mai preacinstită decât toţi sfinţii", dar preacinstirea ei nu suferă nici un fel de comparaţie cu adorarea adusă lui Dumnezeu. Altfel spus, despre eÎa zicem că este mai presus de sfinţi, dar nu putem spune cu cât sau în ce este mai prejos decât Dumnezeu, căci „între creat şi necreat nu este nici o asemănare" (Sf. Atanasie cel Mare). Prin urmare, şi paralelele dintre Prohodul Domnului şi cel al Maicii Domnului pot fi periculoase. Şi Sf. Ioan Maximovici atrăgea atenţia asupra „râvnei fără cunoştinţă" de care au dat dovadă romano-catolicii care, vrând să dea o cinste mai mare Maicii Domnului, de fapt o necinstesc, pentru că Maica Domnului nu poate fi considerată deopotrivă cu Dumnezeu şi nici „împreună-mântuitoare" cu El, ci doar „mijlocitoare smerită" şi „neobosită rugătoare" pentru lume, mai ales că „mult poate rugăciunea Maicii spre îmblânzirea Stăpânului".

435
Tagurile:
Prohodul Maicii Domnului, Ortodox, calendar creştin ortodox, istorie, Ieromonah Petru Pruteanu, Ghetsimani
Tematic
Calendar Ortodox: Viața Sfintei Teodora de la Sihla - lauda Moldovei
Calendar Ortodox: Nașterea Sfântului Ioan Botezătorul - istorie și semnificație
Calendar Creștin Ortodox 2017: Cele mai importante sărbători din luna iulie
Calendar Creștin Ortodox 2017: Cele mai importante sărbători din luna iunie
Calendar Creștin Ortodox 2017: Cele mai importante sărbători din luna mai
Catedrala „Nașterea Domnului”

Dar din dar se face Rai: Câți nevoiași au primit ajutor din partea Bisericii în pandemie

94
La vreme de grea încercare, când societatea este grav afectată de efectele economice ale pandemiei, Biserica se numără printre fruntași în topul filantropilor.

CHIȘINĂU, 28 feb - Sputnik. Biserica Ortodoxă din Moldova a implementat în anul 2020 numeroase programe filantropice, menite să-i ajute pe oamenii aflați în nevoie.

Iar de ajutor au avut nevoie mulți, având în vedere că și anul care a trecut a fost extrem de complicat - pandemia a afectat mii și mii de familii care nu au mai putut face față cheltuielilor de zi cu zi. 

Potrivit unui raport organizat de voluntarii Bisericii Ortodoxe din Moldova, în 2020 au primit asistență din partea Bisericii peste 566 familii nevoiașe, peste 1500 de copii proveniți din familii sărace și 40 de bolnavi.

De asemenea, au fost organizate campanii de colectare de fonduri pentru șase bolnavi aflați în stare gravă, a fost acordat ajutor material și financiar pentru șase familii care au rămas fără un acoperiș deasupra capului în urma incendiilor.

Potrivit raportului prezentat de voluntari Mitropolitului Vladimir, valoarea totală a ajutoarelor financiare directe acordate prin programele filantropice ale Bisericii Ortodoxe din Moldova în anul 2020 a fost de 305 850 lei. 

În această sumă nu sunt cuprinse cheltuielile privind o mulțime de activităţi caritabile ale Sectorului Sinodal, ale parohiilor şi mănăstirilor realizate în favoarea bolnavilor, bătrânilor, copiilor și săracilor, care nu au fost cuantificate financiar, iar unele nici nu au fost raportate sistematic instituției mitropolitane.

Biserica Ortodoxă din Moldova precizează că, întrucât anul 2020 a fost marcat de pandemia de Covid-19, aproape toate activitățile social-filantropice ale Sectorului Sinodal Activitate Socială și Caritate au fost îndreptate spre sprijinirea familiilor și apersoanelor afectate de pandemie.

Voluntarii Bisericii au oferit persoanelor aflate în dificultate pungi cu alimente de bază, produse de igienă, îmbrăcăminte, încălțăminte, electrocasnice, dezinfectanți, măști de protecție sanitară, precum și literatură duhovnicească.

Iar copiii din familiile sărace au primit gratuit ghiozdane, rechizite școlare, articole de îmbrăcăminte și încălțăminte, precum și paturi, cărucioare, scutece, hrană și alte produse.

Și spitalele au primit sprijin din partea Bisericii. Mai multe secții cu profil Covid-19 au primit aparatură medicală. 

Biserica reiterează că va susține în continuare eforturile de ajutorare a celor ce suferă din cauza noii pandemii.

Fii la curent cu toate știrile din Moldova și din lume! Abonează-te la canalul nostru din Telegram >>>
Privește Video și ascultă Radio Sputnik Moldova

94
Tagurile:
biserică, nevoiași, ajutor


Загрузка...
Părintele Calistrat

Părintele Calistrat despre fii risipitori din ziua de astăzi - Video

822
(reînnoit 20:24 27.02.2021)
În Duminica Fiului Risipitor creștinii ortodocși sunt îndemnați să mediteze asupra păcatelor și, asemeni fiului risipitor, să părăsească moartea păcatului și, prin pocăință, să ne apropiem de Dumnezeu. Predica părintelui Calistrat.

CHIȘINĂU, 27 feb - Sputnik. Cea de-a doua duminică din perioada Triodului se numește Duminica Fiului Risipitor, cea care ne descoperă că pentru a învia din moartea păcatului, e nevoie de pocăință. În Evanghelia citită astăzi în toate bisericile creștinii sunt atenționați că dacă am urmat fiului risipitor în cădere, atunci trebuie să-i urmăm și în ridicare.

Potrivit Tradiției, pilda fiului risipitor este o concentrare a iconomiei mântuirii. Graba tatălui care vine în întâmpinarea fiului său pocăit întinzându-i bratele, simbolizează plecăciunea Cuvântului Care ”vine în întâmpinarea” omului căzut prin întrupare. Hristos își întinde brațele Sale pe Cruce pentru a strânge întreaga umanitate și a o aduce la sânul Tatălui îndumnezeind-o, așa cum tatăl parabolei își întinde brațele ca să primească cu drag pe fiul său. Hristos este de asemenea reprezentat și de vițelul cel gras junghiat, obiect al bucuriei veșnice a invitaților la ospățul eshatologic.

Despre fii risipitori din ziua de astăzi

Părintele Calistrat de la mănăstirea Vlădiceni de lângă Iași le-a vorbit creștinilor despre fiii risipitori din ziua de astăzi.

”Consider că fii risipitori de astăzi sunt mult mai perverși decât fiul risipitor de atunci. Aș considera că fii risipitori de astăzi au inventat metode noi de a-L plictisi și enerva pe Dumnezeu și aș putea să spun chiar că fiii risipitori de astăzi au depășit cu mult norma bunului simț în raport cu fiul risipitor de atunci. Ăla și-a luat o parte de avere și a plecat, și a cheltuit-o și a ajuns tot la mila tatălui. Unii astăzi își vând mai ușor părinții ca să le consume averea”, explică ieromonahul Calistrat.

Fiul Risipitor - model

Unii ar putea să se întrebarea dacă merita ca să fie dată drept model experiența dramatică a fiului pierdut? Nici un tata n-ar dori ca propriul său fiu să treacă prin această experiență. Și totuși, considerăm că este necesar și asta pentru că stăruința în virtute și păstrarea comuniunii cu Dumnezeu sunt preferabile unei vieți care aluneca spre păcat.

Iar cel ce recomanda sau dorește această experiență a fiului risipitor, comite un păcat împotriva Duhului Sfânt, deoarece își pune prea marea încredere numai în bunătatea lui Dumnezeu fără a încerca să facă un efort personal pentru a câștiga mântuirea proprie. Să nu uităm că păcatul poate fi iertat de Dumnezeu prin duhovnic la spovedanie, dar urmările lui nu sunt prin aceasta cu totul șterse.

Iar acum să medităm și noi și să ne uitam dacă ne asemănăm cu Fiul risipitor, atunci trebuie să părăsim cele potrivnice firii și să ne întoarcem la cele potrivite.

Iar dacă împlinim poruncile, atunci să fim cu băgare de seamă să nu ne asemănăm fiului cel mare, care se afla în casa tatălui său însă, în același timp, era departe de el, astfel făcându-ne și noi nevrednici de a gusta din vițelul cel îngrășat.

Evanghelia duminicii Fiului Risipitor - Luca 15, 11-32

”Un om avea doi fii. Și a zis cel mai tânăr dintre ei tatălui său: Tată, da-mi partea ce mi se cuvine din avere. Și el le-a împărțit averea. Și nu după multe zile, adunând toate, fiul cel mai tânăr s-a dus într-o țara depărtată și acolo și-a risipit averea, trăind în desfrânări. Și după ce a cheltuit totul, s-a făcut foamete mare în țara aceea, și el a început să ducă lipsă. Și ducându-se, s-a alipit el de unul din locuitorii acelei țări, și acesta l-a trimis la țarinile sale să păzească porcii. Și dorea să-și sature pântecele din roșcovele pe care le mâncau porcii, însă nimeni nu-i dădea.

CALENDAR CREȘTIN ORTODOX
© Sputnik / Moldova

Dar, venindu-și în sine, a zis: Câți argați ai tatălui meu sunt îndestulați de pâine, iar eu pier aici de foame! Sculându-mă, mă voi duce la tatăl meu și-i voi spune: Tată, am greșit la cer și înaintea ta; nu mai sunt vrednic să mă numesc fiul tău. Fă-mă ca pe unul din argații tăi. Și, sculându-se, a venit la tatăl său. Și încă departe fiind el, l-a văzut tatăl sau și i s-a făcut mila și, alergând, a căzut pe grumazul lui și l-a sărutat. Și i-a zis fiul: Tată, am greșit la cer și înaintea ta și nu mai sunt vrednic să mă numesc fiul tău. Si a zis tatăl către slugile sale: Aduceți degrabă haina lui cea dintâi și-l îmbrăcați și dați inel în mâna lui și încălțăminte în picioarele lui; și aduceți vițelul cel îngrășat și-l înjunghiați și, mâncând, să ne veselim; căci acest fiu al meu mort era și a înviat, pierdut era și s-a aflat. Și au început să se veselească.

Iar fiul cel mare era la țarină. Și când a venit și s-a apropiat de casă, a auzit cântece și jocuri. Și, chemând la sine pe una dintre slugi, a întrebat ce înseamnă acestea. Iar ea i-a răspuns: Fratele tău a venit, și tatăl tău a înjunghiat vițelul cel îngrășat, pentru că l-a primit sănătos. Și el s-a mâniat și nu voia să intre; dar tatăl lui, ieșind, îl ruga. Însă el, răspunzând, a zis tatălui său: Iată, atâția ani iți slujesc și niciodată n-am călcat porunca ta. Și mie niciodată nu mi-ai dat un ied, ca să mă veselesc cu prietenii mei. Dar când a venit acest fiu al tău, care ți-a mâncat averea cu desfrânatele, ai înjunghiat pentru el vițelul cel îngrășat. Tatăl însă i-a zis: Fiule, tu totdeauna ești cu mine și toate ale mele ale tale sunt. Trebuia însă să ne veselim și să ne bucurăm, căci fratele tău acesta mort era și a înviat, pierdut era și s-a aflat”.

Fii la curent cu toate știrile din Moldova și din lume! Abonează-te la canalul nostru din Telegram >>>
Privește Video și ascultă Radio Sputnik Moldova

822
Tagurile:
triodul, video, Duminica Fiului Risipitor, Parintele Calistrat
Тема:
Calendar Creștin Ortodox 2021
Tematic
Calendarul zilelor de post din anul 2021


Загрузка...

Live: Vaccinarea la Institutul de Medicină Urgentă

0
(reînnoit 11:52 02.03.2021)
Campania de vaccinare împotriva COVID-19 este lansată în țara noastră marți, 2 martie. Primele persoane care vor fi vaccinate sunt angajații sistemului medical, vaccinarea se va desfășura în câteva etape.

Mai întâi vor fi imunizați cei care lucrează nemijlocit în cadrul secțiilor de reanimare, anestezie și de terapie intensivă, precum și personalul din cadrul secțiilor cu profil COVID-19 din spitale. Ulterior va fi vaccinat întreg personalul medical din instituțiile spitalicești, a precizat anterior Ministerul Sănătății.

Campania a început cu vaccinarea lucrătorilor medicali de la Spitalul Clinic Republican, iar apoi vor fi imunizați angajați ai Institutului de Medicină Urgentă.

În cadrul celei de-a doua etape vor fi imunizate persoanele care au depășit vârsta de 60 de ani, cele care au afecțiuni cronice, precum și angajații din cadrul structurilor de menținere și asigurare a ordinii publice, apărării și securității statului și lucrătorii din sistemului penitenciar.

Abia la cea de-a treia etapă va fi imunizată toată populația, adică toți cei care nu au fost vaccinați în primele două etape.

Fii la curent cu toate știrile din Moldova și din lume! Abonează-te la canalul nostru din Telegram >>>
Privește Video și ascultă Radio Sputnik Moldova

0
Tagurile:
Moldova, vaccinare
Tematic
Scăpăm sau nu de pandemie după vaccinarea în masă: Prognoza autorităților - Video


Загрузка...