Emilia Hârtie

Stilul de viață vegan: Cum trebuie arate meniul unei persoane care nu consumă carne

123
(reînnoit 20:48 08.09.2020)
Alimentația vegană capătă tot mai multă popularitate, fiind adoptată de oameni din motive etice, religioase, ecologice, cât și din motive de sănătate. Despre beneficiile alimentației vegane aflați de la bucătarul cu o experiență de peste 40 de ani Emilia Hârtie.
Stilul de viață vegan: Cum trebuie să arate meniul unei persoane care nu consumă carne

În cadrul emisiunii "INTERSCȚII", bucătarul cu o vastă experiență Emilia Hârtie a precizat că alimentația vegană pune accentul pe consumul de alimente și băuturi bazate pe plante, adepții acesteia eliminând complet produsele de origine animală, inclusiv lactatele, din meniul lor. 

Mai mult, dieta vegană aduce numeroase beneficii în termeni de sănătate oricărei persoane care decide să recurgă la ea, susține Emilia Hârtie. Totuși, cei care hotărăsc să aleagă alimentația vegană trebuie să o facă treptat, pentru a nu provoca stres organismului.

"Alimentația sănătoasă și echilibrată presupune un consum mare de legume și fructe și excluderea produselor de origine animală. Mâncarea vegană ameliorează problemele de sănătate. În cazul numeroaselor afecțiuni, cum ar fi scleroza multiplă, reumatismul sau ca sprijin în tratarea cancerului, se recomandă acest tip de alimentație. Produsele de origine animalieră sunt grele pentru organism, sunt bogate în colesterol și grăsimi, ceea ce provoacă numeroase boli", a explicat ea.

Totodată, bucătăria vegană poate fi variată și gustoasă, susține Emilia Hârtie. Renunțarea la produsele de origine animală nu presupune automat o limitare. Ea înlocuiește multe dintre alimentele de origine animală, fără a face compromisuri în ceea ce privește gustul.

În acest sens, bucătarul a oferit câteva idei de meniu și rețete vegane ușoare, rapide și pline de nutrienți, pentru cei care doresc să se inspire sau să încerce dieta vegană, sau, de ce nu, să treacă în tabăra veganilor.

Astfel, micul dejun, așa cum îl cunoaște toată lumea, este numit de vegani "marele dejun". Și asta pentru că dimineața este improtant să ne alimentăm cât mai sănătos și consistent pentru a avea energie pe tot parcursul zilei.

"La micul dejun recomand un terci din cereale fierte în lapte sau apă. Folosiți laptele de soia, migdale, susan sau arahide. Terciul îl puteți servi cu puțină miere, stafide, fructe proapete, uscate, semințe măcinate de in, sau susan măcinat, sau dovleac. De asemenea, recomand o tartină cu pateu sau unt de arahide sau tofu, care este un înlocuitor a cașcavalului", a subliniat Emilia Hârtie.

La prânz, majoritatea oamenilor s-au deprins cu renumitul felul întâi - supe cu felii de carne, iar unii optează neapărat și pentru felul doi. Emilia Hârtie spune că veganii preferă la amiază o masă consistentă, din care nu lipsesc legumele de sezon, dar exclud toate lichidele.

"Din meniul vegan nu trebuie să lipsească varza roșie, ceapa, usturoiul, salata verde, roșiile, castaveții, ridichea, conopida, morcovul corean ș.a. Cei care preferă salatele trebuie să le consume neapărat cu ulei presat la rece de floarea soarelui sau de măsline. Acestea pot fi savurate cu terci de ovăz, năut, hrișcă sau mămăligă", a menționat bucătarul.

Cina trebuie să fie una cât se poate de ușoară, dar în același timp să conțină tot necesarul de vitamine. Aceasta nu trebuie servită mai târziu de ora 18:00.

"Ciorbița de legume este o bombă de vitamine. O puteți prepara din ceapă, morcovi, ardei gras tocat cubulețe, roșii tocate mărunt, conopidă, fasole verde, fasole galbenă, pătrunjel și leuștean. La dorință, serviți o bucată de pâine crocantă, rumenită la cuptor, unsă cu mujdei tradițional din ulei, usturoi, apă și sare", a conchis ea.

De menționat este că Emilia Hârtie activează de ani buni la un sanatoriu cu renume din Republica Moldova. Pe lângă procedurile medicale, oamenii urmează și un regim alimentar sănătos la această stațiune.

Mai multe informații aflați din interviul audio atașat.

Fii la curent cu toate știrile din Moldova și din lume! Abonează-te la canalul nostru din Telegram >>>
Privește Video și ascultă Radio Sputnik Moldova

123
Tagurile:
carne, alimentație, sănătate, vegan
Tematic
Cele mai sănătoase alimente pentru inimă, care previn infarctul - sfatul nutriţionistului
Luminița Suveică

Dureri de cap și oboseală: Cum înfrunți astenia de toamnă

127
(reînnoit 20:48 19.09.2020)
Toamna este sezonul asteniei - afecțiune caracterizată printr-o stare de epuizare și oboseală a organismului, cauzată de schimbarea anotimpului, căreia i se adaugă stări de melancolie și, în cazurile mai grave, chiar episoade depresive.
Dureri de cap și oboseală: Cum să depășiți astenia de toamnă

Zile mai scurte, temperaturi tot mai scăzute şi peisaje care îndeamnă la melancolie. Reducerea intensităţii luminii provoacă diverse schimbări în organism: scade producţia de serotonină, considerat hormon al fericirii, vitamina D se asimilează mai greu, iar deficitul ei este una dintre cauzele lipsei de energie, a slăbiciunii musculare sau anxietăţii. Lipsa acestei vitamine stimulează producţia de melatonină, considerat hormon al somnului. 

Somnolenţa prelungită, insomniile, slăbiciunea fizică, lipsa de energie, melancolia şi predispoziţia pentru răceli şi infecţii sunt printre primele semnale ale dereglărilor fiziologice şi psihice cu care corpul se confruntă la început de toamnă.

Deși această afecțiune poate trece în câteva săptămâni, când organismul se obișnuiește cu noul anotimp, există câteva posibilități de a grăbi acest proces de adaptare și de a preveni simptomele care pot afecta activitatea zilnică.

"În această perioadă imunitatea este mai scăzută, de aceea principalul mod prin care putem influența lucrurile spre bine este alimentația. Recomandarea mea este să consumați cât mai multe alimente bogate în vitamina C, magneziu, Vitamina E, fier și calciu. Consumați legume și fructe proaspete și respectați un regim echilibrat de somn", a menționat doctorul în medicină Luminița Suveică.

Ea menținează că plimbările în aer liber, activitățile sportive, gândirea pozitivă și practicarea unui hobby pot fi cele mai bune remedii pentru astenia de toamnă.

Mai multe informații aflați din interviul audio atașat.

Fii la curent cu toate știrile din Moldova și din lume! Abonează-te la canalul nostru din Telegram >>>
Privește Video și ascultă Radio Sputnik Moldova

127
Tagurile:
Vitamine, simptome, dureri de cap, astenie, toamnă
Tematic
Vitamina B modulează un răspuns imun: ar putea trata COVID-19 - studiu


Загрузка...
Vadim Ceban

Mai multe localități vor fi racordate la rețeaua de gaze

59
(reînnoit 19:42 19.09.2020)
În Moldova există raioane în care doar 20 la sută dintre gospodării sunt racordate la rețeaua de gaze, pe când în altele proporția este de 90 procente. Care este motivul acestui decalaj am aflat de la președintele consiliului de administrație al Moldovagaz Vadim Ceban.
Moldovagaz: Mai multe localități din țară vor fi gazificate

În cadrul emisiunii "Logica Puterii" de la Sputnik Moldova Vadim Ceban a declarat că anterior exista un program de racordare la rețeaua de gaze, asigurat și executat doar din bugetul public, iar Moldovagaz nu avea împuternicirea și posibilitatea să investească în gazoducte - această responsabilitate îi revenea statului.

În prezent, în unele localități gradul de racordare a gospodăriilor la rețeaua de gaze nu ajunge nici la 25 de procente. De exemplu, din 20 de localități dintr-un raion, doar cinci sunt racordate la sistemul centralizat. O soluție în acest sens pot fi gazoducetele interrurale.

"De mai mulți ani și Moldovagaz poate investi în proiecte de construcție în baza gazoductelor interrurale. Din perspectiva liberalizării pieței fiecare, consumatorul are posibilitatea să-și aleagă furnizorul, fie Moldodovagaz, fie un alt furnizor. Din observațiile noastre, există mare cerere pentru gazul natural și aceasta va crește pentru că deja devine mai disponibil, inclusiv din punct de vedere al prețului", a declarat în studioul Sputnik Vadim Ceban.

Mai mult, în anul 2021 Moldovagaz își propune să construiască patru gazoducte interrurale din contul fondurilor instituției. Acestea vor apărea în raioanele Glodeni, Fălești, Sângerei și Telenești.

"Planificăm în anul ce urmează să investim și să dezvoltăm în mai multe localități rețelele interrurale, să construim gazoducte, iar inițiativa este susținută și de ANRE", a subliniat el.

De menționat este că în acest an programul investițional pentru racordare la rețeaua de gaze a crescut de la 18 milioane de lei până la 50 milioane, iar în anul viitor ar putea ajunge până la 100 milioane de lei – o premieră pentru Republica Moldova, a adăugat Ceban.

Mai multe informații aflați din interviul audio atașat.

Fii la curent cu toate știrile din Moldova și din lume! Abonează-te la canalul nostru din Telegram >>>
Privește Video și ascultă Radio Sputnik Moldova

59
Tagurile:
gazoduct, MoldovaGaz, gaz


Загрузка...
Cântar

Modalitate ușoară și rapidă de a pierde în greutate fără dietă

0
(reînnoit 20:22 19.09.2020)
Medicul nutriționist Adriana Oros a dezvăluit o modalitate ușoară și rapidă de a scăpa de kilogramele în plus.

BUCUREȘTI, 20 sep - Sputnik. Adriana Oros, nutriționistă la Clinica Alimmenta din Barcelona, a explicat cum se poate slăbi ușor, fără diete extenuante. 

”Metoda farfuriei”, așa cum se menționează, ajută să înțelegem cât de multe alimente de un anumit tip pot fi incluse în dieta. Jumătate din farfurie trebuie să fie legume, crude sau fierte. Un sfert din farfurie conține proteine ​​biodisponibile, cum ar fi ouă, carne slabă, fructe de mare, pește sau leguminoase. Un alt sfert este destinat carbohidraților complecși - paste, orez, cartofi sau pâine integrală. De asemenea, este indicată suplimentarea farfuriei cu o cantitate mică de grăsimi sănătoase - avocado, nuci sau semințe”, susține nutriționista citată de publicația ABC. 

Pentru a organiza ordinea mesei, Oros sugerează mai întâi să luați legume crude sau fierte, cu un conținut scăzut de calorii, dar care fac luarea mesei mai consitentă. Ea mai recomandă adăugarea de proteine ​​și carbohidrați - porția lor depinde de cheltuielile zilnice de energie.

Oros a explicat că această metodă te poate ajuta să slăbești. Baza dietei sunt legumele, care contribuie la sațietate datorită fibrelor și apei, iar proteinele au o valoare biologică ridicată. 

Când calculați porțiile, trebuie să acordați atenție carbohidraților și grăsimilor: cantitatea lor depinde de nevoile și obiectivele persoanei. În plus, trebuie să faceți exerciții fizice, să beți apă și să încercați să evitați stresul.

Fii la curent cu toate știrile din Moldova și din lume! Abonează-te la canalul nostru din Telegram >>>
Privește Video și ascultă Radio Sputnik Moldova

0
Tagurile:
dietă, fără, ușor, greutate, pierdere
Tematic
Vitamina B modulează un răspuns imun: ar putea trata COVID-19 - studiu


Загрузка...