Industrie

O campanie electorală fără o miză reală: De ce 24 februarie nu va aduce schimbarea

440
(reînnoit 15:11 11.02.2019)
Sergiu Praporșcic
Problemele economice ale Republicii Moldova sunt atât de dureroase pentru oamenii simpli, dar, în același timp, sunt ignorate cu desăvârșire de către politicieni în această gălăgioasă campanie electorală.

CHIȘINĂU, 12 feb – Sputnik. Fără îndoială, această campanie electorală nu are cum să aducă o schimbare esențială, nu mai spunem radicală, a situației din Republica Moldova din simplu motiv că nimeni dintre concurenții electorali nu propune o regândire a temeliilor economice ale țării. Și nu doar că politicienii noștri din aproape toate partidele, de la dreapta la stânga, nu vin cu noi concepții pentru economia țării, care le-ar înlocui pe actualele (care nici nu știu dacă există, iar dacă există, atunci acestea sunt mai curând "neconcepții", nu concepții) ce au adus țara la sapă de lemn, iar pe cetățenii – la sărăcie lucie. Nu. Cei care s-au înscris în cursa electorală aproape că nu abordează subiectele economice.

Lupta cu oligarhii, o lozincă electorală revanșardă, care țintește redistribuirea averilor

Subiectul de bază al acestei campanii electorale este corupția, lupta cu oligarhii, cu hoții, ceea ce trădează un lucru grav: în cazul opoziției, miza acestei campanii este venirea la putere  în scopul redistribuirii averilor, a circuitelor financiare, a reglării de conturi cu cei de la guvernare, care, iată, din oponenți politici, au ajuns dușmani de moarte. În cazul puterii, miza este menținerea la guvernare cu orice preț pentru a nu admite redistribuirea averilor, a circuitelor financiare și tot așa.

Dar asta înseamnă că pentru oamenii de rând nu prea contează cine o să câștige pentru că oricum rezultatul va fi același: menținerea acestei situații care sufocă economia țării și-l ruinează pe producătorul local, iar majoritatea absolută a populației țării se bălăcește într-o sărăcie lucie.

Dacă nu ai economie, nu ai industrie, nu ai agricultură, nu ai afaceri prospere, atunci nu poți să ai bunăstare în țară. Aceasta este un adevăr atât de simplu, atât de evident, atât de accesibil pentru orișicare, nu însă și pentru clasa politică de la Chișinău. 

Nu știu dacă oamenii simpli, alegătorii au înțeles cât de importantă este economia țării pentru bunăstarea lor personală. Dar pot să afirm că starea ei proastă îi afectează mult, extrem de mult.

O pătrime din populația țării este săracă lipită pământului

Mă îndreptățește să afirm asta rezultatele recentului sondaj desfășurat de către Asociația Sociologilor și Demografilor din Republica Moldova la inițiativa Filialei Chișinău a Institutului Internațional de Monitorizare a Dezvoltării Democrației, Parlamentarismului și respectării Drepturilor Electorale ale Cetățenilor Statelor membre ale Adunării Interparlamentare CSI.

Potrivit acestei cercetări sociologice, o pătrime din populația țării afirmă că veniturile pe care le are nu sunt suficiente nici pentru strictul necesar. Altfel spus, 25 la sută din populația Republicii Moldova este săracă lipită pământului.

În același timp, 4 din 10 persoane chestionate au declarat că veniturile le care le au le ajung doar pentru strictul necesar. Aceștia constituie tagma celor nevoiași, cei care se bălăcesc într-o sărăcie medie, nu chiar lucie. Și ponderea lor în societate ester de tocmai 40 la sută.

După care urmează cei care au declarat că veniturile lor sunt suficiente pentru un trai decent, dar nu le permit procurarea unor lucruri mai scumpe – 22 la sută din cei chestionați. Aceștia tot intră în categoria oamenilor cu venituri modeste.

Urmează clasa de mijloc, care în Republica Moldova constituie doar 5 la sută. În cadrul sondajului realizat de Asociația Sociologilor și Demografilor din Republica Moldova, acele 5 la sută au declarat că au venituri car pe permit să procure unele bucuri costisitoare, dar sunt nevoiți să facă economii în alte domenii.

Și în final, cei bogați, care își pot permite să procure tot ce-și doresc, fără ca să limiteze la ceva și ponderea lor în societatea est de 1,9 la sută.

Iată situația tristă a societății moldovenești pe care unii concurenți electorali de astăzi nici măcar nu o cunosc, dar mite să-și mai propună să o schimbe.

Expert: O campanie electorală, fără soluții pentru declinul economic  

Am ținut să-i solicităm opinia în chestiunea subiectelor economice abordate sau, mai curând, neabordate în discursurile concurenților electorali expertului în economie Viorel Gârbu. Acesta a confirmat ceea ce pare a fi o evidență: concurenții electorali, în special opoziția extraparlamentară, nu avansează soluții pentru salvarea economiei.

"Momentan, mesaje suficiente în plan economic nu am auzit. Se pedalează foarte mult cu lupta cu corupția. Cel mai important bloc de opoziție vine cu mesaje foarte puternice în acest sens. Speranțele noastre de creștere economică care sunt avansate de competitorii electorali sunt cele vechi, axate pe o integrare mai mare în relațiile economice cu Uniunea Europeană. Deci, speranța este să ne vină asistență de acolo și să ne ajute", a spus expertul.

Viorel Gârbu spune că, spre deosebire de opoziție, guvernarea vine cu un șir de programe și proiecte economice, dar care nu au cum să producă o schimbare de esență.

Integrarea europeană, panaceul opoziției pentru problemele economice

"Sunt programe și acțiuni propuse în plan economic de actuala guvernare. Est și firesc fiindcă ei guvernează țara și trebuie să vină și cu anumite propuneri și pe viitor. Au și toate frâiele în mână. Dar, regretabil, aceste propuneri nu cred că reprezintă ceva deosebit, care să ne schimbe în esență realitățile cu care ne confruntăm zi cu zi în Republica Moldova. Sau, cel puțin, nu estre o schimbare de esență", a mai precizat expertul.

Opinia autorului ar putea să nu coincidă cu cea a redacției Sputnik.

440
Tagurile:
schimbarea, 24 februarie 2019, miza, campanie electorala
Tematic
Economie cu ușile larg deschise: Moldova și Turcia, doi ani de liber schimb


Загрузка...