Rachete, imagine simbol

Îndemn la rațiune: Lecția crizei Caraibelor - din nou în pragul apocalipsei atomice

219
(reînnoit 08:28 23.04.2018)
Toată lumea trebuie să conştientizeze pericolul existent, iar faptul că cineva încă se mai abține de la o confruntare militară directă nu înseamnă că o face din frică, acesta fiind un îndemn la rațiune, consideră experţii moldoveni care au comentat declarațiile ministrului rus de Externe, făcute în cadrul unui recent interviu.

CHIȘINĂU, 23 apr — Sputnik. În cadrul unui interviu acordat directorul general al AIP „Rossia Segodnia", Dmitri Kiselev, ministrul rus de Externe, Serghei Lavrov, a declarat  că Pentagonul înțelege inadmisibilitatea unor acțiuni care ar putea provoca o ciocnire militară directă între Rusia și SUA.

Potrivit șefului diplomației ruse, "acest lucru este atât de evident, încât militarii nu pot să nu înțeleagă, și ei înțeleg acest lucru mai bine decât mulți alții", avându-i în vedere pe politicienii americani. Lavrov a mai subliniat că nici Putin, nici Trump nu vor admite o confruntare directă între SUA și Rusia.

Expertul în Relații Internaționale Pavel Midrigan a comentat declarațiile făcute de șeful diplomației ruse în cadrul unei emisiuni realizate în Studioul Radio Sputnik Moldova.

”Domnul Lavrov înțelege că sunt suficiente câteva rachete dintr-o parte sau din alta, care ar putea provoca un război cum a fost în Afganistan sau în Vietnam și aici va fi foarte greu de oprit escaladarea conflictului. Totuși, Federația Rusă încearcă să se abțină. Dar aceasta nu înseamnă că americanii pot să continue această practică și, menționez încă odată, că singura autoritate care ar putea acționa este Consiliul de Securitate al ONU. Americanii nu au mandat și nici Marea Britanie, ei nu au dreptul să accţioneze”, a declarat Midrigan.

Expertul se întreabă retoric, până când americanii vor acționa fără ca să dea nimănui socoteală. El a ținut să precizeze că trupele ruse au fost invitate şi se află legal în Siria și dacă nu erau trupele ruse, astăzi Statul Islamic ar fi făcut legea în Siria și toată lumea trebuie să înțeleagă pericolul existent. Iar ”dacă cineva se abține de la anumite acţiuni, nu o face din cauza că se teme, dar este de fapt un îndemn la rațiune".

”Dacă interveneau trupele ruse, putea să fie o altă istorie, ar fi putut ca să fie doborâte nu doar rachetele lansate asupra statului, și rușii au destule forțe. Americanii trebuie să înțeleagă că nu pot să comită astfel de acțiuni și niciodată să nu poarte răspundere”, a punctat Midrigan.

În pragul apocalipsei atomice — lecția crizei rachetelor cubaneze

Afirmația șefului diplomației ruse a fost comentată și de fostul ambasador al Republicii Moldova în Republica Belarus Ion Filimon. El și-a exprimat speranța că nu se va recurge la folosirea armelor și și-a amintit de ”criza rachetelor cubaneze”. 

”Cu toții ținem minte evenimente care au avut loc în lume în 2003 în Irak, dar și bombardamentele din Iugoslavia. O asemenea politică internațională nu mai poate fi tolerată. Și este foarte periculos, pentru că atât Statele Unite, cât și Rusia sunt unele dintre cele mai importante forțe militare din lume și Doamne ferește, dacă se va recurge la o confruntare militară directă. Ne amintim cu toții de criza din Caraibe, când aceste forțe au fost la o jumătate de pas de a declanșa un asemenea conflict. Totuși, eu cred că până la urmă rațiunea va triumfa și nu se va recurge la folosirea armelor”, a declarat Filimon.

"Rusia este gata": Despre ce au discutat Putin și liderii Cubei>>>

Făcând și el o paralelă cu Criza din Caraibe, Midrigan consideră că pericolul încă nu a dispărut și asta pentru că atunci SUA au cedat, iar acuma nu.

”Atunci SUA au cedat. Atunci se discuta de o bază militară în Turcia pe care Uniunea Sovietică nu putea să o accepte și SUA au cedat doar ca URSS să-și retragă rachetele din Cuba. În cazul dat, SUA nu cedează nimic deocamdată. Din contra, doresc să-și consolideze prezența în Siria și vedem că SUA încă nu sunt gata să cedeze ceva sau să soluționeze conflictul din Siria în comun cu Federația Rusă”, a conchis Pavel Midrigan.

Amintim că SUA și aliații lor — Marea Britanie și Franța — au lansat pe 14 aprilie un atac cu rachete asupra Siriei, calificând această intervenție drept reacție de răspuns la atacul chimic care ar fi fost întreprins asupra orașului Douma din Siria. Statul Major al forțelor armate ruse a avertizat încă din luna martie despre provocarea pusă la cale de insurgenți prin înscenarea aplicării armei chimice. Totodată, MAE al Rusiei a declarat că scopul vehiculării informațiilor cu privire la aplicarea substanțelor toxice de către armata siriană este de a-i proteja pe teroriști și a justifica posibilele atacuri din afară.

219
Tagurile:
criza rachetelor cubaneze, atomica, indemn la ratiune, lectie, Apocalipsa, criza, AIP „Rossia Segodnea", Ion Filimon, Pavel Midrigan, Serghei Lavrov, Caraibe, Rusia, SUA
Тема:
Atac american cu rachete în Siria (22)
Tematic
Lavrov: Administrația Trump vrea să revizuiască acordurile internaționale
Experții moldoveni, despre ”atacul chimic” din Siria: Un pretext pentru a cuceri o țară
Partiarhul Kirill și Papa Francisc au adoptat un mesaj pacificator legat de Siria
Guvernul

Cine este vinovat de impasul în care a ajuns puterea în Moldova expert

109
Expertul politic a analizat situația de criză în eșaloanele superioare ale puterii, numind totodată erorile pe care le-au comis principalii jucători.

CHIȘINĂU, 20 ian – Sputnik. Situația de criză care s-a constituit la etapa actuală în organele superioare ale puterii a fost condiționată de acțiunile noului președinte Maia Sandu și Partidului ”Acțiune și Solidaritate” (PAS), dar și din cauza contraloviturilor pe care i le aplică oponenții - Partidul Socialiștilor. Opinia a fost exprimată în studioul Sputnik Moldova de către analistul politic Corneliu Ciurea.

”Socialiștii au mers pe calea demiterii Guvernului Chicu anume pentru că asupra demiterii insistau reprezentanții forțelor politice de dreapta. Situația este complicată și echivocă în primul rând pentru că Maia Sandu nu merge pe calea prescrisă de Constituție și nu numește candidatura la funcția de prim-ministru”, a declarat interlocutorul.

Potrivit expertului, noul președinte al Moldovei a ajuns într-o capcană care a fost creată de partidele care sunt în opoziție cu ea. Însă reprezentanții dreptei se tem să înceapă procedura de înaintare și numire a șefului Cabinetului de Miniștri. Principalul pericol pentru Sandu, în opinia analistului, rezidă în faptul că deputații ar putea să voteze pentru candidatura propusă de aceasta, păstrându-și astfel fotoliile în organul legislativ suprem și amânând pentru un termen nedeterminat noile alegeri în Parlament”.

”Sandu acum încearcă să tragă de timp, anume de asta s-a și adresat Curții Constituționale, care a considerat nemotivat demersul ei. Nu este exclus că Sandu va întreprinde din nou încercări de a se adresa acestei instanțe”, a conchis Ciurea.

Potrivit Constituției, președintele Moldovei trebuie să înainteze un candidat la funcția de prim-ministru. În caz contrar, ea va trebui să răspundă politic sau chiar juridic. O astfel de opinie a fost exprimată de ministrul interimar al Justiției Fadei Nagacevschi.

”Constituția Republicii Moldova prevede clar că, după consultarea fracțiunile parlamentare, președintele țării este obligat să înainteze un candidat la funcția de premier”, a subliniat ministrul.

Potrivit lu Nagacevschi, dacă șeful statului nu înaintează candidatul pentru funcția de șef al Cabinetului de Miniștri, ea riscă să răspundă politic ori juridic pentru încălcarea Constituției și Jurământului.

”Procedura de suspendare a președintelui țării însemnă răspunderea politică, dar în ceea ce ține de răspunderea juridică, asta ar însemna de la contravențional la penal”, a mai explicat Nagacevschi.  

Fii la curent cu toate știrile din Moldova și din lume! Abonează-te la canalul nostru din Telegram >>>
Privește Video și ascultă Radio Sputnik Moldova

109
Tagurile:
premier, numire, putere, Sandu, criză
Tematic
Un deputat spune care ar fi perioada în care Sandu ar trebui să propună un premier
Nagacevschi: Sandu riscă suspendarea din funcție


Загрузка...
Maia Sandu

Termenul limită în care Sandu ar trebui desemneze candidatul la funcția de premier

705
(reînnoit 08:44 20.01.2021)
Aspectele referitoare la obligativitatea șefului statului de a desemna un candidat la funcția de premier au fost comentate într-o emisiune la Sputnik Moldova de către expertul în drept Teo Cîrnaț.

CHIȘINĂU, 20 ian – Sputnik. Expertul în drept Teo Cîrnaț a declarat în studioul Sputnik Moldova că termenul limită în care președintele Maia Sandu ar trebui să desemneze un candidat pentru funcția de prim-ministru ar fi 7-8 februarie.

„Din punctul meu de vedere, noi avem în Constituție aspectul de 45 de zile. Sunt de părere că doamna Sandu pentru fiecare zi care trece și nu înaintează un candidat tot mai mult și mai mult se apropie de expirarea termenului de 45 de zile din momentul când a demisionat Guvernul Chicu - 23 decembrie 2020”, a menționat Teo Cîrnaț.  

„Termenul maxim de rezonabilitate de înaintare a unui candidat la funcția de prim-ministru va fi undeva pe 7-8 februarie. Dacă Sandu nu va înainta un candidat după expirarea termenului, atunci ea va trece în albia încălcării Constituției, fiindcă va încălca dreptul Parlamentului ca să identifice un candidat la funcția de prim-ministru în termen de 45 de zile, care au rămas”, a spus expertul în drept.

După expirarea acestui termen, potrivit lui Teo Cîrnaț, ar exista „tot temeiul legal pentru ca ulterior Parlamentul să se adreseze la Curtea Constituțională și să verifice dacă în inacțiunile președintelui este încălcarea Constituției și s-ar putea ca ulterior președintele să fie suspendat pentru neonorarea obligațiunilor și atribuțiile să treacă la președintele Parlamentului”.

Menționăm că fracțiunea socialiștilor (PSRM) a depus marți, 19 ianuarie, la Curtea Constituțională (CC) o sesizare prin care cere răspunsuri la câteva întrebări referitoare la obligativitatea șefului statului de a desemna un candidat pentru funcția de prim-ministru după demisia guvernului.

Totodată, socialiștii întreabă CC ce sancțiune îi poate fi aplicată șefului statului, în cazul în care nu respectă termenul limită și care sunt consecințele în cazul nedesemnării candidatului pentru funcția de premier.

PSRM i-a cerut președintelui Maia Sandu să desemneze un candidat la funcția de prim-ministru până pe data de 1 februarie, când începe sesiunea de primăvară-vară a Parlamentului.

Fii la curent cu toate știrile din Moldova și din lume! Abonează-te la canalul nostru din Telegram >>>
Privește Video și ascultă Radio Sputnik Moldova

705
Tagurile:
Premier, candidat, Maia Sandu
Tematic
Socialiștii au întrebat Curtea Constituțională ce pedeapsă riscă Maia Sandu
Igor Dodon o acuză pe Maia Sandu de uzurparea puterii de stat


Загрузка...
Nord Stream - 2”

"Nord Stream - 2" va determina soarta relațiilor germano-americane

36
(reînnoit 21:50 20.01.2021)
La inaugurarea sa, Joe Biden a primit un cadou nu atât de plăcut din partea Germaniei – partenerul cheie al SUA. Cadoul reprezintă o chintesență, atent ambalată și legată cu panglică, a problemelor cu care noua administrație va trebui să se ocupe.

Statele Unite au impus sancțiuni navei rusești de instalare a țevilor "Fortuna", care este implicată în construcția gazoductului "Nord Stream – 2". De asemenea, potrivit presei germane, ambasada americană de la Berlin a notificat guvernul Republicii Federale Germania despre planurile de a introduce noi măsuri restrictive.

Autoritățile germane au reacționat de-a dreptul ofensator prin comentariul lor „relaxat” că "au luat act de acest lucru cu regret", adică nu a existat nici măcar o expresie formală de îngrijorare.

Ceea ce s-a întâmplat a fost o continuare organică a unui alt incident important, care a avut loc cu câteva zile mai devreme.

Fostul secretar de stat adjunct american și consilier pentru politica externă al lui Joe Biden în timpul alegerilor, Nicholas Burns, a venit cu ideea de a îngheța simultan sancțiunile SUA împotriva conductei de gaz și de a suspenda construcția acesteia, astfel încât noua administrație să poată "avea o conversație confidențială și judicioasă cu guvernul Germaniei și cu alte țări participante".

Este evident că Burns nu a acționat din proprie inițiativă, ci a exprimat propunerea Washingtonului.

Cu toate acestea, nemții l-au ignorat pur și simplu. Șeful Comitetului pentru Energie al Bundestagului, Klaus Ernst, a considerat discuția politicii energetice germane cu Statele Unite "complet nepotrivită". El a subliniat că "construcția "Nord Stream – 2" este o afacere pur europeană, care are toate autorizațiile necesare și, prin urmare, trebuie să fie finalizată rapid".

Politica americană externă din ultimele decenii, prin care președinția lui Donald Trump a devenit un eșec și pe care democrații intenționează să o reînvie, este cel mai adesea descrisă ca fiind globalistă. Ea conține două elemente cheie la fel de importante – procesual-instituțional și ideologic.

Responsabil pentru partea ideologică este un complex voluminos din cele mai liberale și progresiste idei – de la progresul LGBT până la necesitatea umanității de a refuza consumul de carne din motive ecologice. Mai mult, radicalismul adepților, cerințele de aderare la o "singura doctrină corectă" și persecuția disidenților devin din ce în ce mai dure.

Partea instituțională este, de asemenea, bine cunoscută publicului și reprezintă un sistem de organizații, documente și proceduri supranaționale. Există o opinie populară (și nu este nerezonabilă) că, în acest mod, Statele Unite și-au consolidat timp de mai mulți ani propria dominanță pentru a impune lumii reguli de joc favorabile lor și pentru a-și stabili, în mod permanent, conducerea globală.

Faptul că ceva a mers prost a devenit clar deja de ceva timp. Un număr din ce în ce mai mare de țări au învățat să joace și să câștige într-un sistem despre care se știe că este nedrept față de ele. Rusia și aplicarea cu succes, în avantajul său, a regulilor Organizației Mondiale a Comerțului (OMC) este mai degrabă un exemplu clar decât o excepție. Acest lucru a fost repetat de Donald Trump în mod constant pe parcursul celor patru ani, retrăgând, fără ezitare, Statele din numeroase tratate și organizații internaționale: de fapt, ele nu sunt atât de profitabile pentru America pe cât se credea.

Nu este greu de ghicit că cei câțiva parteneri privilegiați ai Statelor Unite, unul dintre care este și Germania, au bonusuri speciale – și, așa cum a devenit deja evident, știu să le folosească foarte bine.

Anume din acest motiv Berlinului i-a fost atât de incomod Trump, care spunea adevărul, fără a analiza, și distrugea schema consolidată a Germaniei de restabilire treptată și liniștită a suveranității sale și de utilizare a Americii în propriile sale interese.

Și anume din acest motiv autoritățile Republicii Federale Germania l-au acceptat euforic pe Biden ca noul președinte al Statelor Unite: acest lucru promite întoarcerea unui format de relații mult mai confortabil pentru germani – cu o coincidență deplină a retoricii propagandiste și un proces politic de lobby pe îndelete în culise, sub masca căruia este posibilă promovarea cu succes a unei agende favorabile pentru Germania.

Asta se întâmplă cu "Nord Stream – 2". În ultimele luni, au fost luate măsuri pentru a maximiza siguranța construcției gazoductului față de presiunea sancțiunilor de peste ocean. Proprietarii aceleiași nave "Fortuna" au fost schimbați. Parlamentul landului Mecklenburg – Pomerania Occidentală a creat un fond pentru a sprijini activitățile operaționale ale proiectului.

Cel mai interesant lucru este că, cu ajutorul acestei structuri, autoritățile germane încearcă să prindă doi iepuri odată: pe lângă faptul că susțin construcția în sine, autoritățile oferă informații și sprijin ideologic, întrucât noua organizație se numește "Fondul pentru protecția climei și a mediului înconjurător al landului Mecklenburg-Pomerania Occidentală", iar obiectivul oficial este sprijinirea "realizării obiectivelor climatice ale Germaniei". Astfel, agenda de mediu este interceptată, deoarece anume "verzii" sunt cei mai utilizați pentru a torpila "Nord Stream – 2" în interiorul țării.

Nord Stream-2: De ce SUA împiedică construcția lui și ce crede Europa
© Video : Ruptly / Wh.gov / facebook.com/maria.zakharova.167

Echipa lui Joe Biden se afla într-o situație foarte dificilă. Ea nu poate – așa cum ar fi făcut Trump – să organizeze imediat un scandal, la nivel mondial, partenerului strategic, cu adoptarea unor măsuri extrem de dure împotriva lui. Acest lucru pur și simplu contrazice directivele restabilirii unității occidentale, cu care democrații revin la putere. Mai mult, în general, Berlinul arată Washingtonului un entuziasm loial și cea mai profundă alianță ideologică, fapt ce a fost demonstrat încă o dată prin intermediul reacției lor sincronizate de indignare privind detenția lui Alexei Navalnîi în Rusia.

Metodele obișnuite de lucru – petrecerile din culise și creșterea treptată a presiunii – amenință să se tergiverseze luni de zile: germanii sunt mari maeștri ai aranjării presiunilor și problemelor birocratice internaționale. Până în acel moment, "Nord Stream – 2" va fi pur și simplu finalizat, iar pentru americanii va fi prea târziu.

Drept urmare, din primele zile ale președinției lui Joe Biden, noua administrație va fi forțată să aleagă în munca sa între trumpismul categoric inacceptabil și globalismul liberal ideologic corect, dar ineficient.

Cu toate acestea, Germania se confruntă cu propriile sale dificultăți. Ieri, "Gazprom" a avertizat asupra riscurilor conductei de gaz "Nord Stream – 2" datorate presiunilor politice, care, în cele din urmă, ar putea duce la suspendarea sau chiar la anularea proiectului. Acesta este un avertisment, în primul rând, Berlinului, care, în căutarea independenței și consolidării geopolitice, a considerat o idee bună să joace o carte anti-rusă sfidătoare sub forma cazului de otrăvire a lui Navalnîi – și a uitat din nou cât de dureros Rusia poate să răspundă la așa ceva.

Fii la curent cu toate știrile din Moldova și din lume! Abonează-te la canalul nostru din Telegram >>>
Privește Video și ascultă Radio Sputnik Moldova

36
Tagurile:
SUA, Germania, relații, Nord Stream-2"
Tematic
Ultima șansă: SUA s-au apucat iarăși de ”Nord Stream – 2”


Загрузка...