Sfântul Sinod al BOR, 24 mai 2018

Orele de educație pentru viață: Patriarhia Română a militat pentru caracterul opțional

118
(reînnoit 07:24 28.04.2020)
Patriarhia Română ia atitudine referitor la obligativitatea organizării în școli, cel puțin semestrial, a unor programe pentru viață și sănătate, inclusiv educație sexuală pentru copii.

BUCUREȘTI, 28 apr – Sputnik, Georgiana Arsene. Legea nr. 45/3 aprilie 2020, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 287/6 aprilie 2020, care modifică şi completează Legea nr. 272/2004 privind protecţia şi promovarea drepturilor copilului prevede obligativitatea organizării în școli, cel puțin semestrial, a unor programe pentru viață și sănătate, inclusiv educație sexuală pentru copii.

Cu toate acestea, Patriarhia Română a susținut caracterul opţional în școli al orelor de educație pentru viață, iar programele şcolare corelate acestora să fie elaborate potrivit valorilor morale.

În data de 13 martie 2020, Patriarhia Română a transmis adrese cu privire la Propunerea legislativă pentru modificarea și completarea Legii nr. 272/2004 privind protecția și promovarea drepturilor copilului către președintele României, primul-ministru și ministrul Educației și Cercetării. Reprezentanții Patriarhiei au invocat o serie de argumente în susținerea opțiunii lor.

Constituția României prevede: „părinţii sau tutorii au dreptul de a asigura, potrivit propriilor convingeri, educaţia copiilor minori a căror răspundere le revine” - art. 29, alin. 6; de asemenea, „libertatea gândirii şi a opiniilor, precum şi libertatea credinţelor religioase nu pot fi îngrădite sub nicio formă. Nimeni nu poate fi constrâns să adopte o opinie ori să adere la o credinţă religioasă, contrare convingerilor sale” (art. 29, alin. 1); așadar, nu există niciun temei obiectiv pentru ca Statul să impună un model ideologic în educația copiilor, peste acordul și convingerile părinților.

De asemenea, în Legea nr. 272/2004 privind protecția și promovarea drepturilor copilului se arată: „părinţii copilului au cu prioritate dreptul de a alege felul educaţiei care urmează să fie dată copiilor lor” - art. 51, alin. 2.

Potrivit Legii educației naționale nr. 1/2011, „educația și formarea profesională a copiilor, a tinerilor și a adulților au ca finalitate principală formarea competențelor, înțelese ca ansamblu multifuncțional și transferabil de cunoștințe, deprinderi/abilități și aptitudini, necesare pentru împlinirea și dezvoltarea personală, prin realizarea propriilor obiective în viață, conform intereselor și aspirațiilor fiecăruia și dorinței de a învăța pe tot parcursul vieții” - art. 4; așadar, finalitatea nu este conectarea minții elevilor la ideologii invariabil nocive, fapt probat constant în istoria contemporană a umanității.

Conform art. 65, alin. 4 și 5 din Legea educației naționale nr. 1/2011, „Planurile-cadru şi programele şcolare pentru disciplinele/domeniile de studiu, respectiv modulele de pregătire obligatorii din învăţământul preuniversitar sunt elaborate de către instituţiile şi organismele abilitate ale Ministerului Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului şi se aprobă prin ordin al ministrului educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului. Curriculumul la decizia şcolii se constituie atât din pachete disciplinare opţionale ofertate la nivel naţional, regional şi local, cât şi din pachete disciplinare opţionale ofertate la nivelul unităţii de învăţământ. Consiliul de administraţie al unităţii de învăţământ, în urma consultării elevilor, părinţilor şi pe baza resurselor disponibile, stabileşte curriculumul la decizia şcolii.” Așadar, Planurile-cadru și programele școlare sunt elaborate de către Ministerul Educației și Cercetării, nu prin lege adoptată de Parlamentul României, informează Biroul de Presă al Patriarhiei Române.

Reprezentanții Patriarhiei spun că în planul curriculumului școlar formal, responsabilitățile educaționale nu pot fi atribuite decât personalului didactic, certificat în acest sens.

De asemenea, aceștia consideră că încadrarea în mod obligatoriu a elevilor în programe de educație sexuală reprezintă un atentat asupra inocenței copiilor, împiedicând dezvoltarea lor firească și marcându-i pe aceștia pentru întreaga viață. În acest sens, mai multe studii realizate în diferite țări au demonstrat că o astfel de abordare a educației copiilor a avut ca urmare începerea vieții sexuale mai devreme, cu implicațiile de rigoare, fără vreo îmbunătățire în plan social. Spre exemplu, analiza intitulată Re-examinarea dovezilor: Educația sexuală completă în școli în Statele Unite ale Americii, realizată în anul 2019, de Institutul pentru Cercetare și Evaluare, din Statele Unite ale Americii, organizație independentă cu peste 25 de ani de experiență în evaluarea programelor de acest tip, arată că programele de educație sexuală în școlile publice nu sunt eficiente, iar unele au dus chiar la creșterea ratei sarcinilor la adolescență, la reducerea vârstei debutului sexual, precum și la comportamente sexuale riscante. Concluzia cercetării este că astfel de programe sunt mai degrabă „de îndoctrinare sexuală” decât „de educație”.

În unele state ale Uniunii Europene, educația sexuală este organizată în cadrul altor discipline școlare - Austria, Grecia, Irlanda, Letonia, Portugalia, Slovacia, Spania, iar în altele, ca disciplină distinctă, neavând caracter obligatoriu - Bulgaria, Cipru, Danemarca, Finlanda, Italia, Lituania, Polonia.

În România, studierea temelor specifice educației pentru viață și sănătate se realizează în cadrul disciplinei școlare obligatorii Consiliere și dezvoltare personală, căreia i se alocă deja o oră/săptămână în Planul-cadru pentru învățământul gimnazial. De asemenea, în sistemul public de învățământ românesc există deja discipline opţionale, ofertate la nivel național, care abordează aspecte privind educația pentru viață: Educație pentru sănătate; Pregătiţi pentru viaţă. Educaţie pentru viaţă şi comunitate; Adolescenţă şi autocunoaştere; Mai întâi caracterul.

De asemenea, în țara noastră, numeroase și reprezentative asociaţii din societatea civilă şi-au exprimat îngrijorarea faţă de efectele educaţiei sexuale asupra copiilor. Aceste asociaţii şi-au prezentat poziţia în mod public şi au propus soluţii alternative, în care accentul cade pe educația pentru familie. Considerăm că pregătirea pentru viaţa intimă şi de familie trebuie să fie lăsată în primul rând în sarcina familiei care poate aprecia corect şi obiectiv stadiul de dezvoltare psiho-fizic, intelectual şi emoţional al copilului.

”Conștienți fiind de importanța educației tinerilor pentru a răspunde provocărilor societății actuale, considerăm că identitatea și viața persoanei umane nu se epuizează într-o realitate exclusiv biologică sau socio-culturală. Viața are și o dimensiune spirituală, ignorată în societatea contemporană secularizată, care a pierdut sensul sacru al vieții umane. Biserica a acordat dintotdeauna o importanță deosebită creșterii spirituale a omului, care este chemat la viață veșnică în iubirea lui Dumnezeu. De aceea, este relevantă și valorificarea specificului formativ al educației religioase, care contribuie la cultivarea unei conştiinţe vii şi mărturisitoare a valorii eterne a persoanei umane, la promovarea demnităţii acesteia în familie şi în societate și la reducerea efectelor negative ale crizei contemporane de identitate şi de orientare”, spun reprezentanții Patriarhiei Române.

Fii la curent cu toate știrile din Moldova și din lume! Abonează-te la canalul nostru din Telegram >>>
Privește Video și ascultă Radio Sputnik Moldova

118
Tagurile:
viață, educație, Patriarhia Română
Микрофон в студии радио Sputnik

Studii la ULIM: Informații utile pentru viitorii studenți

43
Universitatea Liberă Internațională din Moldova a fost fondată în anul 1992, iar în prezent aici își fac studiile aproximativ 5 mii de studenți, atât din țară, cât și de peste hotare.
Studii la ULIM: Informații utile pentru viitorii studenți

În cadrul emisiunii "Sputnik Matinal", prorectorul pentru Strategia Academică și Programe de Studii, doctorul în drept, conferențiarul universitar Alexandru Cauia a precizat că instituția de învățământ superior pregătește juriști, ingineri, economiști, jurnaliști și designeri. Universitatea are săli de studii moderne, laboratoare și echipamente performante pentru procesul didactic.

"Universitatea noastră este originală prin atitudinea pe care o avem față de fiecare student. Dezvoltăm la ei abilități nu doar profesionale, dar și calități care i-ar ajuta după absolvire. Suntem cu brațele deschise către toți candidații", a declarat pentru Sputnik Moldova Alexandru Cauia.

ULIM este un centru-model educațional, cultural de anvergură europeană, cu biblioteci ultramoderne, săli cu computere și aparataj performant. Oferă numeroase programe de studii, la toate nivelurile (licență, masterat, doctorat) și formele de pregătire universitară.

"Avem 18 specialități autorizate la licență, și 22de  programe pentru ciclul de masterat. Circa 3200 de studenți își fac studiile la licență în prezent. Din totalul numărului de studenți, peste 1500 sunt de peste hotare", a subliniat conferențiarul universitar.

Taxele de studii în cadrul ULIM variază între 3500 și 10 mii de lei.

Mai multe informații aflați din interviul audio atașat.

Fii la curent cu toate știrile din Moldova și din lume! Abonează-te la canalul nostru din Telegram >>>
Privește Video și ascultă Radio Sputnik Moldova

43
Tagurile:
ULIM, studii, universitate
Tematic
Admitere 2021: Oferte educaționale la Academia "Ştefan cel Mare"


Загрузка...
Victoria Melnic

Studii în domeniul artelor: Oferte educaționale la AMTAP

39
Ce oportunităţi au tinerii are își doresc să facă studii de calitate la Academia de Muzică, Teatru și Arte Plastice, am aflat de la recotrul prestigioasei instituții Victoria Melnic.
Studii în domeniul artelor: Oferte educaționale la AMTAP

Instituția de învățământ superior le propune viitorilor candidați la studii trei facultăți: Facultatea Artă Vocală Muzicală; Facultatea Artă Teatrală, Coregrafică și Multimedia; Facultatea Arte Plastice, Decorative și Design.

"Facultatea Artă Muzicală – aici pregătim muzicieni absolut pentru toate domeniile de muzică, toate instrumentele, canto dirijat, compoziție, muzicologie – ce ține de muzica academică. De asemenea, avem specialități care pregătesc viitori muzicieni care vor activa în domeniul muzicii populare și interpreți la toate instrumentele și vocaliști, cântăreți și cercetători etnomuzicologi. Altă facultate este Arte Plastice, Decorative și Design, unde pregătim viitori pictori, sculptori, graficieni, tapiseri, ceramiști, designeri de interior și designeri vestimentari. A treia facultate este Facultatea Artă Teatrală, Coregrafică și Multimedia. Aici avem profilul artă teatrală unde pregătim actori, regizori, teatrologi, manageri din domeniul teatrului, coregrafi și specialiști în pedagogia dansului", a declarat rectorul Victoria Melnic.

Potrivit ei, în acest an instituția își dorește să găzduiască un număr impunător de studenți. Însă persistă teama că efectele pandemiei ar putea influența dorința tinerilor de a-și continua studiile în domeniul artei și culturii.

"Oamenii de artă au avut de suferit foarte mult în această perioadî, iar tinerii care doresc să activeze în domeniu ar putea fi speriați de acest lucru. Cu toate acestea, este de înțeles faptul că arta și cultura reprezintă acel remediu care ne va ajuta să depășim această stare, este ceea ce definește omul ca ființă umană", a precizat Victoria Melnic.

Academia dispune de săli de studii spațioase și de tehnică necesară pentru desfășurarea procesului didactic și este orientată spre educarea unor personalități artistice. Rezultatul final al procesului didactic este apreciat de specialiștii şi de public. Examenele la disciplinele de specialitate sunt în formă de concerte, spectacole și expoziţii.

În 2021, instituția aniversează 81 ani de la fondare fiind una dintre cele mai vechi instituţii de învăţământ superior din Republica Moldova şi singura instituţie de stat în domeniul învăţământului artistic superior din țară.

Mai multe informații aflați din interviul audio atașat.

Fii la curent cu toate știrile din Moldova și din lume! Abonează-te la canalul nostru din Telegram >>>
Privește Video și ascultă Radio Sputnik Moldova

39
Tagurile:
studii, artă
Tematic
Admitere 2021: Oferte educaționale la Academia "Ştefan cel Mare"


Загрузка...
Avertizare: Cei vaccinați împotriva COVID-19 trebuie să evite asta

Avertizare: Cei vaccinați împotriva COVID-19 trebuie evite asta

1066
(reînnoit 17:19 20.06.2021)
Șeful Centrului ”Gamaleya”, Alexandr Ginzburg , a făcut câteva recomandări persoanelor care au decis să se vaccineze pe parcursul sezonului cald.

CHIȘINĂU, 20 iunie - Sputnik. Directorul Centrului de Cercetare pentru Epidemiologie și Microbiologie numit după Gamaleya Alexander Ginzburg i-a sfătuit pe cei care sunt vaccinați împotriva coronavirusului să evite supraîncălzirea pe vreme caldă.

„Pe timp de caniculă, supraîncălzirea, disconfortul și transpirația excesivă nu contribuie nu numai la vaccinare, ci și la starea generală a unei persoane”, a spus Ginzburg.

El a subliniat că toate persoanele care suferă de hipertensiune sau diabet trebuie să fie deosebit de precaute, scrie RT.

În același timp, el a menționat că nu există contraindicații pentru înotul în bazine după vaccinare, cu toate acestea, înotul îndelungat ar trebui evitat.

Fii la curent cu toate știrile din Moldova și din lume! Abonează-te la canalul nostru din Telegram >>>
Privește Video și ascultă Radio Sputnik Moldova

1066
Tagurile:
avertizare, COVID-19, vaccin
Тема:
Vaccinul Sputnik V: știri de ultimă oră
Tematic
Centrul Gamaleia și AstraZeneca au semnat un memorandum de cooperare


Загрузка...