Avionul de vânătoare rusesc de-a cincea generație Su-57

O chestiune de timp: Su-57 va face concurență avioanelor americane pe piața armelor

138
(reînnoit 14:35 07.06.2021)
Avionul de vânătoare rusesc de-a cincea generație Su-57 a întrecut de mult timp concurenții străini și continuă să se perfecționeze – devine mai rapid, mai inteligent și mai puternic.

Multifuncționalul Su-57 a fost adoptat de Forțele Aerospațiale Ruse destul de recent – în decembrie 2020. Primul avion de vânătoare produs în serie de a cincea generație a fost transmis Districtului militar Sud la începutul anului 2021. Și începe deja modernizarea, în timpul căreia mașina va fi dotată cu motoare mai perfecționate de a doua etapă, cu inteligență artificială și cu posibilitatea de a controla în rețea (automat) secțiunile de drone controlabile grele "Ohotnik", rachete hipersonice și arma revoluționară a energiei direcționate – tunul electromagnetic.

Avionul de vânătoare de-a cincea generație Su-57 a fost conceput pentru a distruge toate tipurile de ținte aeriene, terestre și de suprafață, are o viteză de croazieră supersonică, armament intra-fuzelaj, acoperire radioabsorbantă și cel mai recent complex de echipamente de bord. Se distinge grație înaltelor caracteristici de manevrabilitate și luptă. Forțele Aerospațiale Ruse vor primi 22 de avioane de vânătoare Su-57 până la sfârșitul anului 2024, iar până în 2028 numărul lor în cadrul trupelor va ajunge până la 76 de unități. După aceea, avioanele Su-57E (versiunea de export) vor putea fi furnizate aliaților străini și partenerilor strategici ai Rusiei.

Experții occidentali au numărat peste zece țări la ”coada virtuală” pentru avioanele rusești Su-57, inclusiv Kazahstan. Pe fondul eșecurilor cronice ale proiectului american F-35 și al recentului refuz al Forțelor Aeriene ale SUA de a achiziționa acest avion în 2022, pe avionul de vânătoare rusesc de-a cincea generație Su-57 îl așteaptă un viitor prosper pe piața mondială a armelor. Potrivit experților, în condițiile unei curse constante a tehnologiilor militare, parametrii și caracteristicile avionului modernizat Su-57 vor fi complet inaccesibile pentru țările NATO.

Creșterea eficienței în luptă și a producției

Programul avioanelor de vânătoare prevăzut pentru zeci de ani se distinge prin perfecționarea continuă a aeronavelor și a metodelor de producție a acestora. Ministrul Industriei și Comerțului al Rusiei, Denis Manturov, a declarat recent că, în 2021, în conformitate cu programul aprobat, va crește ritmul de construcție a aeronavelor Su-57. Se așteaptă că avioanele vor fi echipate cu noile motoare ʺSaturn 30ʺ (ale celor mai puternice din lumea avioanelor de vânătoare), cu care vor începe să fie livrate trupelor deja în 2022. Cu motoarele de primă etapă (AL-41F1) nu vor fi echipate mai mult de cinci avioane. O altă accelerare a producției avioanelor de vânătoare Su-57 va avea loc în 2024. Alături de noile arme și noua avionică, se observă schimbări fundamentale în construcția planorului Su-57. Metodele de producție mai moderne ale aeronavelor de serie au îmbunătățit stealth-ul acestora.

Denis Manturov a vorbit totodată și despre sistemele rusești de luptă fără pilot, care corespund nivelului mondial și continuă să se dezvolte. Alături de dronele grele, Su-57 se va transforma într-un centru de comandă și control aerian. O sursă din industria rusă de construcție a aeronavelor a informat pe 1 iunie: ʺAcum sunt examinate posibilitățile de control din cabina Su-57 a mai multor drone de atac... Avionul de vânătoare va controla de la două până la patru drone ʺOhotnikʺ.

Inteligența artificială a avionului de vânătoare Su-57 și a UAV-ului ʺOhotnikʺ este imposibil de analizat obiectiv până în momentul utilizării în luptă și totuși, prin anumiți indicatori indirecți, publicații și ʺscurgeriʺ se poate înțelege cât de mult au progresat specialiștii ruși. Inteligența artificială a Su-57 este integrată în sistemul de control al luptei și chiar și un avion de vânătoare cu echipaj este capabil să îndeplinească 90% din sarcini fără intervenția umană, conform unui program prestabilit. Dacă pilotul este rănit sau ucis în timpul luptei, ʺcreierulʺ electronic al Su-57 va permite distrugerea cu succes a țintelor și revenirea la bază în mod automat.

Este probabilă paritatea intelectuală a liderului Su-57 și a subordonatului ʺOhotnikʺ, dat fiind faptul că ei au fost dezvoltați în același birou de proiectare ʺSuhoiʺ. Drona cu inteligență artificială ʺOhotnikʺ însușește la poligon, deja de mai multe luni, algoritmi pentru interceptarea și distrugerea țintelor cu rachete – în mod autonom, iar pe viitor – și în cadrul interacțiunii bazate pe rețea cu avionul de vânătoare Su-57. Atunci când vor fi utilizate împreună, dronele stealth ʺOhotnikʺ de 20 de tone vor rezolva o gamă completă de sarcini, distrugând ținte aeriene și terestre în coordonare cu avionul Su-57. Livrările în serie ale dronelor ʺOhotnikʺ sunt planificate începând cu anul 2024.

Avionul de vânătoare de-a cincea generație Su-57 dispune de un sistem de protecție avansat – radare și lasere, echipamente de război electronic, precum și cele mai noi rachete ʺaer – aerʺ K-77 și R-37M cu o rază de acțiune de până la 195 km și 400 km, respectiv. Prioritățile și armamentul avionului Su-57 fac posibilă detectarea și lichidarea amenințărilor (țintelor) la distanțe semnificativ mai mari față de avioanele americane F-22 și F-35. Și totuși, arma principală a lui ʺSuhoiʺ sunt rachetele hipersonice destinate distrugerii țintelor terestre, subacvatice și de suprafață. Testările la poligon se desfășoară cu succes.

Cucerirea pieței mondiale

Su-57 a fost conceput pentru a câștiga superioritatea în aer și este inaccesibil din punct de vedere tehnologic pentru avionul de vânătoare de-a cincea generație american F-22 Raptor, nemaivorbind de ʺratatulʺ F-35 (în plus, ambele au o specializare îngustă). În luptă, Su-57 poate servi drept avion de vânătoare, avion de atac la sol sau post aerian de comandă pentru dronele grele. Principalele avantaje ale lui ʺSuhoiʺ sunt super-manevrabilitatea și vizibilitatea redusă pentru radarele inamice, posibilitatea de a zbura la viteză supersonică pentru o perioadă lungă de timp, un arsenal semnificativ la bord – rachete cu rază scurtă, medie și lungă de acțiune din diferite familii, inclusiv rachete anti-navă cu o rază de acțiune de până la 250 km.

Avionul de vânătoare este dotat cu echipamente care au un nivel ridicat în ceea ce privește protecția împotriva bruiajului și a sistemelor de arme multi-canal. Aeronava este capabilă să atingă viteze de până la 2600 km/h. Raza de acțiune practică la viteză subsonică – 5500 km. Pentru decolare și aterizare, cu un scurt procedeu de testare a aeronavei, avionul nu are nevoie de aerodromuri speciale.

Su-57 este recunoscut ca fiind unul dintre cele mai perfecte și mai puternice avioane de vânătoare din lume. Caracteristicile unice permit avionului de vânătoare să atingă succesul pe piața internațională a armelor. Su-57 prezintă un interes considerabil pentru clienții străini. Pe 1 iunie, directorul general al ʺRosoboronexportʺ, Aleksandr Miheev, a informat că patru-cinci țări se gândesc să achiziționeze cel mai nou avion de vânătoare rusesc. Publicația americană a Military Watch a numărat mult mai multe.

Algeria a fost prima care a plasat o comandă în Rusia pentru 14 avioane de vânătoare Su-57E pe fondul consolidării forțelor aeriene ale vecinilor regionali, prețul contractului fiind de 2 miliarde de dolari. Cel mai mare client potențial pentru Su-57 este India, care intenționează să achiziționeze unități gata făcute și să dezvolte un proiect de producție licențiată pe teritoriul său. Pe lângă India și Algeria, China, Myanmar, Vietnam, Malaysia, Iran și Turcia manifestă un interes semnificativ pentru avionul de vânătoare Su-57. Conform celor mai recente date, și Kazahstanul, Etiopia și Egiptul se află la coada virtuală.

Avionul de vânătoare de-a cincea generație rusesc Su-57 ne va uimi nu o dată prin caracteristicile sale tactice și tehnice unice, prin integrarea tehnologiilor de-a șasea generație, prin perspectivele de producție optimiste și prin potențialul ridicat de export. Se așteaptă că numărul clienților străini va crește constant, întrucât avioanele de vânătoare de generația a patra se epuizează treptat, iar Su-57 nu are niciun concurent demn pe piața mondială, de astăzi și din viitorul apropiat. Dacă nu considerăm drept concurent interceptorul promițător rusesc MiG-41, care se dezvoltă din 2018.

Fii la curent cu toate știrile din Moldova și din lume! Abonează-te la canalul nostru din Telegram >>>
Privește Video și ascultă Radio Sputnik Moldova

138
Tagurile:
Su-57, avio
Tematic
Care este prima țară în care vor ajunge Su-57 rusești?
Arme rusești: Primul avion de serie Su-57 și drona «Ohotnik»
Заброшенные здания Кишинева

Atunci când părinții pleacă peste hotare, iar copiii mor în locuri părăsite

103
(reînnoit 16:40 18.06.2021)
Ce se întâmplă cu țara în care un copil inconștient și cu traumatisme grave a stat în ploaie aproape 24 de ore lângă o clădire abandonată.

Poliția încă determină data exactă în care a avut loc tragedia. Dar fata de 13 ani a fost găsită abia pe 15 iunie, cu traumatisme grave și inconștientă, în mijlocul ruinelor Centrului de Tineret ʺIuri Gagarinʺ, construit în 1970. Poliția nu exclude faptul că ea se putea afla sub influența drogurilor- ʺsăruri de baieʺ, populare în rândul tinerilor datorită prețului redus.

Fata a zăcut în clădirea abandonată aproximativ 24 de ore, unde, pe perete, este încă prezent vechiul mozaic sovietic "Cuceritorilor spațiului cosmic". În ploaie, în lenjerie intimă, cu traumatism vertebro-medular. Nu se știe ce s-a mai întâmplat cu sărmanul copil printre ruinele de beton, care sunt favorizate de narcomani și de oamenii fără locuință.

Dacă respectăm cronologia, atunci ar fi mai corect să spunem că au găsit-o pe terenul clubului de noapte părăsit Mals. Acesta a fost deschis în clădirea fostului centru ʺGagarinʺ, când și-au șters de pe picioare cenușa trecutului sovietic blestemat, care a interferat atât de mult cu renașterea națională.

Cu toate acestea, în timpul procesul de renaștere, așa și nu au mai construit un alt centru de tineret, pe parcursul tuturor celor 30 de ani de independență. Au devenit inutile centrele de tineret și Gagarin. În schimb, au devenit necesare cluburile de noapte cu dansuri bețive, cu ʺdroguriʺ la prețuri accesibile și cu fete îmbrăcate indecent.

De asemenea, au avut nevoie urgent de noi monumente, care sunt atât de convenabile pentru a blestema era sovietică. Aceea, în cadrul căreia, pe teritoriul întregii țări, s-au construit centre de tineret, precum și școli și spitale, fabrici și ferme, sisteme de irigații și drumuri. Există chiar și un "monument al ocupației sovietice" (în limbajul comun – "piatra lui Ghimpu"), care se află lângă clădirea guvernului, legat cu grijă cu panglici tricolore.

La unul dintre aceste monumente, cu o zi înainte de tragedie, președintele Maia Sandu, însoțită de prim-ministrul interimar Aureliu Ciocoi a depus flori la monumentul în memoria victimelor deportărilor regimului comunist (așa se numește). La acela care a fost ridicat în scuarul gării feroviare atunci când Dorin Chirtoacă era primarul capitalei. De fapt, în Moldova, "Ziua Comemorării Victimelor Deportărilor Staliniste" este marcată pe 6 iulie, începând cu anul 2016. Dar trebuie să înțelegem că 6 iulie este exact înainte de alegeri, când campania preelectorală va fi foarte tensionată și vor exista multe alte pretexte. Iar aici o dată atât de convenabilă, începutul primului val de deportări.

Fata nu își va recăpăta niciodată cunoștința, nu va ieși din comă. Și va muri în spital, fără să fi ajuns în mica sa viață nici până la 14 ani. Dar viața va continua. Și campania electorală va continua, iar deputații vor continua să țină discursuri incendiare din tribune, fluturând steaguri și cerând deschiderea mai multor secții de votare în străinătate. De parcă totul este bine în țară, toată lumea este fericită, iar singura problemă este numărul de secții pentru cei care au reușit să scape de o asemenea fericire.

Și tatăl fetei decedate a plecat la timpul său la muncă în Italia. Familia ei a repetat soarta multor familii din Moldova, ruinate și distruse din cauza fenomenului ʺgastarbeiterilorʺ (la noi asta se numește ʺemigrare în scop de muncăʺ, ca și cum fuga noastră de sărăcie ar fi aceeași cu mutarea unui lucrător dintr-o țară UE în alta, mai prosperă).

Există multe astfel de destine în Moldova, prea multe. Statistica oficială, care ia în considerare mii de copii nesupravegheați, vagabonzi și social vulnerabili, reprezintă doar vârful aisbergului. Câți copii au rămas sub tutela unui singur părinte prin satele Moldovei? Și acest lucru este în cel mai bun caz, deoarece adesea atât mama, cât și tatăl pleacă la muncă, lăsându-și copiii cu bunicile în vârstă sau pur și simplu cu frații și surorile mai mari. Câți copii au rămas fără o copilărie normală? Calculați câți gastarbeiteri au părăsit Moldova și veți obține o cifră aproximativă.

Acum se scriu tot felul de lucruri despre fata decedată. Se scrie că a consumat droguri (ca mulți dintre copiii de vârsta ei). Că a fugit de acasă, că a trăit cu bărbați adulți la vârsta de 13 ani. Ca de obicei, pe rețelele de socializare se ceartă cu privire la cine este vinovat și cum ar trebui educați copiii.

Aș vrea să înțeleg cum cei care se ceartă au de gând să-și crească copii într-o țară în care trăiau aproape patru milioane de oameni în urmă cu treizeci de ani – iar acum au rămas 2,6 milioane? Într-o țară, din care oamenii pleacă unde văd cu ochii, doar că să găsească o altă viață, normală și prosperă.

Fotografiile de la scena tragediei – vechiul mozaic "Cuceritorilor spațiului cosmic", care s-a schimbat la culoare datorită timpului, iar alături – panoul ruginit "clubul de noapte Mals" – ilustrează perfect ceea ce se întâmplă în Moldova. Aceasta este esența timpului nostru, a tuturor schimbărilor pe care clasa politică a țării a reușit să le facă și a tuturor "reformelor" pe care le-a întreprins. Ei au avut la dispoziție trei decenii pentru asta și ce timp suplimentar mai vor? Ajunge să vorbiți inteligent despre integrarea europeană, gândiți-vă la ceva astfel încât copiii să nu moară în noroi, inconștienți, în cel mai întunecat moment al vieții lor scurte și nefericite.

Probabil că a venit timpul să vorbim nu despre educație, ci despre supraviețuirea copiilor într-un stat în care, în locul centrelor de tineret, se deschid doar cluburi de noapte.

Puteți spune orice doriți, să alegeți orice cuvinte doriți, dar în "blestematul trecut sovietic" copiii nu mureau, incapabili să facă față problemelor "adulte", cu care se confruntau prea devreme. Iar trupurile lor nu zăceau în ploaie zile întregi, în clădiri abandonate. Pentru că în acel îndepărtat 1970, când la Chișinău a fost construit Centrul de tineret ʺIuri Gagarinʺ, autoritățile dintr-o țară imensă nu puneau întrebări – cât costă construcția unei vieți sigure, calme și corecte pentru copii. Câți bani vor fi necesari, atâta și va costa, și gata. Și punct, aceasta era abordarea.

Au existat întotdeauna copii problematici. Nu a existat un sistem disfuncțional în care copiii sunt acum obligați să lupte pentru supraviețuire. Fata nefericită decedată nu ar fi putut să alunece în prăpastie în acel îndepărtat 1970. Undeva, dar ar fi prins-o, nu acasă, atunci la școală, nu la școală, atunci în camera copiilor a poliției. Și s-ar fi apucat de ea mașina gigantică a tutelei, care nu îi lasă pe copii fără supraveghere nicio secundă. Și dacă s-ar fi întâmplat ceva – capetele ar fi zburat cu o forță cumplită, de-a lungul întregii verticale, de la Chișinău până la Moscova.

"Droguri la școală", "vânzare de copii", "exploatare sexuală a minorilor"? În același 1970, ar fi sunat ca o fantasmagorie sălbatică, ca un produs al unei minți bolnave și pervertite. Viața era aranjată divers și chiar pentru crearea unei situații în care copiii puteau fi amenințați, făptașii erau pedepsiți imediat, în același moment, rapid și eficient.

Spun că trecutul nu poate fi întors. Nici nu trebuie, domnilor politicieni. Dar au promis că vor face mai bine decât a fost – de dragul acestui lucru, pentru toți cei treizeci de ani, continuă o luptă neîncetată, altruistă. Pentru aceasta, au început reformele și integrarea europeană, s-au stropit cu apă din carafe în parlament și au mers pe tractoare în jurul Chișinăului.

Cum, au reușit?

Încă câteva cuvinte despre monumente. Aș dori să văd – și nu numai la gara feroviară, ci și la aeroport și la fiecare punct de control vamal de la frontiera Moldovei – monumente pentru cele un milion și jumătate de victime ale "emigrării în scop de muncă". O serie nesfârșită de oameni care au fost de fapt expulzați din Moldova în anii de independență.

Construiți monumente familiilor distruse și speranțelor distruse, viitorului spulberat și dorului de patrie. Monumente copiilor morți, ale căror vieți mici au fost mototolite, distruse și aruncate în pustiu, sub ploaie, într-o grămadă murdară de gunoi – sub un panou ruginit "Club de noapte" și un mozaic estompat "Cuceritorilor spațiului cosmic".

Construiți astfel de monumente. Ar fi corect.

Opinia autorului poate să nu coincidă cu poziția redacției.

Fii la curent cu toate știrile din Moldova și din lume! Abonează-te la canalul nostru din Telegram >>>
Privește Video și ascultă Radio Sputnik Moldova

103
Tagurile:
independent, Moldova


Загрузка...
Vladimir Putin și Joe Biden

Summitul speranțelor americane înșelate