Ночная репетиция парада Победы в Москве

Rusia în TOP-5 privind cheltuielile militare: Tendințele în lume și în CSI

122
(reînnoit 16:14 27.04.2021)
În raportul SIPRI, Rusia deține cel de-al patrulea ca mărime buget pentru apărare și ocupă cu încredere locul doi în lume conform clasamentului forței militare Global Firepower.

Această ʺnecorespundereʺ paradoxală atestă calitatea înaltă a conducerii de stat, a strategiei corecte privind dezvoltarea militară și a eficacității complexului militar-industrial rusesc.

Potrivit Institutului Internațional pentru Cercetări de Pace din Stockholm (SIPRI), Federația Rusă a utilizat 61,7 de miliarde de dolari pentru cheltuielile militare în 2020 și a ocupat locul patru în lume. Dacă este păstrată tendința planetară de creștere a cheltuielilor militare cu 2,6%, atunci Rusia a cheltuit în 2020 cu 6,6% mai puțin față de bugetul de apărare aprobat. Anterior, în 2019, cheltuielile militare ale Federației Ruse constituiau 65,1 de miliarde de dolari. În 2020 a existat o scădere semnificativă a cheltuielilor – cu 3,4 miliarde de dolari. Militarizarea neînfrânată nu reprezintă un scop al Moscovei – capacitatea de apărare trebuie să fie rezonabilă și suficientă.

În TOP-5 țări cu cele mai mari cheltuieli militare au intrat Statele Unite, China, India, Rusia și Marea Britanie, cărora le revin 62% din cheltuielile globale – în total, 1,98 trilioane de dolari.

Cu un buget militar relativ modest, Rusia ocupă în mod tradițional al doilea loc după Statele Unite în clasamentul global al puterii militare Global Firepower, China – pe poziția a treia, India – pe a patra, iar Marea Britanie nu se află pe primele cinci locuri (locul 8). Paradoxul rusesc al succeselor mai considerabile la costuri mai mici se explică prin strategia corectă de dezvoltare militară, eficacitatea conducerii de stat și a complexului militar-industrial național, precum și prin dezvoltarea armelor de înaltă tehnologie. Este interesant faptul că Global Firepower plasează bugetul militar al Federației Ruse doar pe locul 11, acest lucru fiind explicat prin diferența metodelor de calcul. Trebuie de avut în vedere faptul că cheltuielile militare ale țării includ toate cheltuielile guvernamentale pentru forțele armate, inclusiv salariile (compensațiile bănești), achizițiile de arme și echipamente militare, construcții militare, lucrări de cercetare și dezvoltare, management și sprijin logistic. Cheltuielile pentru armament reprezintă cota cea mai mică din totalul cheltuielilor militare.

Evident, nu toate cheltuielile militare sunt ʺtransparenteʺ, obiectivitatea clasamentului SIPRI este relativă, iar sumele cu șase - nouă zerouri nu sunt corelate direct cu pregătirea de luptă a trupelor. Astfel, cheltuielile militare ale țărilor NATO în 2020 au constituit peste un trilion de dolari – de 25 de ori mai mult decât cele ale Rusiei. În același timp, coaliția occidentală părăsește fără glorie Afganistanul, nereușind să învingă talibanii în cei 20 de ani de operațiuni militare.

Spațiul post-sovietic

Cu excepția Rusiei, cheltuielile militare ale țărilor CSI sunt destul de modeste, aflându-se la o distanță considerabilă față de lideri.

Strategia rusească de dezvoltare militară – cel mai bun rezultat pentru cele mai puține mijloace  – este proiectată cu succes pe spațiul post-sovietic. Moscova îi ajută pe aliați cu arme – la prețuri interne rusești, iar unele mostre sunt furnizate în mod gratuit. Vă reamintesc că în raportul SIPRI privind exporturile de arme în 2016-2020, publicat anterior, Rusiei i s-a atribuit locul doi în lume după Statele Unite. Este un fel de transformare a cheltuielilor militare în venituri și într-un sistem colectiv de securitate al CSI (CSTO).

De exemplu, din 2015, Kazahstanul a achiziționat de la Rusia 12 avioane de luptă multirol Su-30SM în condiții preferențiale – primul din țările CSI, precum și elicopterele de transport militar și atac Mi-171Sh și Mi-35, elicopterul modernizat Il-76MD-90A. Anterior, țara a primit bombardiere frontale Su-24, avioane de vânătoare MiG-31 și MiG-29, sisteme de rachete antiaeriene S-300 – cu titlu gratuit.

Члены экипажа входят в боевые машины Брэдли на военной базе США (11 ноября 2019). Сирия
© AP Photo / Darko Bandic

Belarusul primește din partea Rusiei o gamă largă de armament. Anterior, Ministerul belarus al Apărării a anunțat despre pregătirea unui contract pentru achiziționarea sistemelor de rachete antiaeriene S-400. Pentru Forțele Aeriene și trupele Apărării Antiaeriene au fost achiziționate patru divizioane de rachete antiaeriene S-300PS. Anterior, Belarusul a primit opt ​​seturi de S-300PMU-1, patru sisteme de apărare antiaeriană ʺTor-M2ʺ (baterie) și un lot de rachete pentru acestea (conform contractului din 2017). O parte semnificativă din livrări – în condiții preferențiale sau cu titlu gratuit.

Armeniei i-au fost donate două divizioane de rachete antiaeriene S-300 (ca parte a formării Sistemului Unificat de Apărare Antiaeriană al CSI). A devenit primul importator din lume a patru sisteme rusești de rachete ʺIskander-Eʺ (și 25 de rachete), a achiziționat 12 avioane de vânătoare Su-30SM, complexe perfectate de rachete antiaeriene "Buk-M1-2", "Tor-M2KM", "Osa-AK", sisteme de aruncare cu flacără grele TOS-1A "Solntsepyok". Moscova furnizează arme Erevanului la prețuri interne rusești, precum și ajută cu împrumuturi de stat în valoare totală de 300 de milioane de dolari. Desigur, orice armă este doar un instrument care necesită mâini pricepute. Cunoștințele și experiența pot fi dobândite pe parcurs și nu sunt atât de costisitoare.

Pe de altă parte, datorită aflării de mult timp în componența NATO, bugetele militare ale statelor Baltice nu le-au permis să achiziționeze niciun singur avion de luptă, tanc sau navă (vechile dragoare de bază și noile ambarcațiuni nu se iau în considerare). Polonia și-a pierdut practic ultimul submarin ʺOrzelʺ (construit pe timpurile sovietice), iar flota de suprafață continuă să degradeze. România ʺepuizeazăʺ vechile avioane sovietice ʺMigʺ. Este un fel de proiecție a ʺstrategieiʺ NATO de a arunca bani uriași ʺîn vântʺ, fără o creștere vizibilă a eficacității trupelor în luptă, fără rachete hipersonice, fără victorii militare în Afganistan, Irak, Siria și alte puncte fierbinți.

În orice caz, astăzi (și în viitorul apropiat), multe țări ale lumii sunt nevoite să lupte împotriva instabilității politice interne – în pragul unui război civil – sau să contracareze terorismul internațional – în formatul operațiunilor militare. Toate acestea predetermină creșterea în continuare a cheltuielilor pentru apărare.

Fii la curent cu toate știrile din Moldova și din lume! Abonează-te la canalul nostru din Telegram >>>
Privește Video și ascultă Radio Sputnik Moldova

122
Tagurile:
CSI, Rusia, cheltuieli aparare
Tematic
Moscova: SUA și NATO continuă provocările în regiunea Mării Negre
VIDEO: Avion de luptă al SUA, escortat de un MIG-31 al Rusiei peste Oceanul Pacific
Maia Sandu

Un alt Filat - primul "mare corupt" doborât de Maia Sandu

500
(reînnoit 17:32 24.06.2021)
Luca Filat, fiul lui Vladimir Filat, este singura victimă a luptei cu corupția anunțată cu surle și trâmbițe de președintele Maia Sandu la început de mandat. Acest lucru îl afirmă chiar ea.

În raportul de activitate pentru primele șase luni de mandat, prezentat joi de șeful statului, Maia Sandu bifează două realizări la acest capitol. Prima: semnarea Decretului de creare a Comitetului Consultativ Independent Anticorupție și a doua: decizia Guvernului Marii Britanii de a reîntoarcerea în Moldova a sumei de 458 de mii de lire sterline, confiscate de la Luca Filat.

Că decretul de constituire a Comitetului Consultativ Independent Anticorupție nu constituie o realizare pe tărâmul luptei cu corupția este mai mult decât evident. Acest Comitet este o păcăleală, el nu va aduce roade și nici nu are cum să aducă dat fiind că este o făcătură, nu are nicio încadrare legală în sistemul de drept moldovenesc.

Pe când decizia Guvernului de la Londra ca cei de 458 de mii de lire sterline, confiscate de la Luca Filat, să fie transferate Moldovei este o realizare, doar că foarte măruntă. Infimă, aș spune.

În condițiile în care toți marii corupți, cel puțin pe care îi știm noi, sunt la libertate, sunt bine-mersi și nu au returnat statului practic nimic din ceea ce au furat - dar au furat miliarde, mi se pare oarecum neserios să te lauzi că ai recuperat, timp de jumătate de an, jumătate de milion de euro.

Iată care este tabloul: toți cei care au fost acuzați public de Maia Sandu și/sau de organele de drept de la noi sau din străinătate că ar fi corupți, că au delapidat banul public, că au furat statul și pe cetățenii acestuia (între ei Vladimir Filat, Vladimir Plahotniuc, Veaceslav Platon, Ilan Șor, Renato Usatîi) sunt la libertate, unii fac politică chiar și se pregătesc să coguverneze după alegeri cu PAS, partidul Maia Sandu. Și în aceste condiții să te lauzi că l-au pus la respect pe Luca Filat, care nici măcar nu este un mare corupt, ci un fecior de bani gata, care a profitat de milioanele "câștigate în sudoarea frunții" de tăică-său este total neserios.

La fel de neserios cum este să te lauzi că în domeniul economic ai reușit să obții 600 de milioane de euro de la Uniunea Europeană și de 6000 de tone de motorină de la România. Toată performanța economică constă în a umbla cu cerșitul, în a te milogi! Bună treabă!  

De dragul adevărului trebuie să recunoaștem că Maia Sandu nici nu a prea avut instrumentele necesare ca să facă ceva în cele 6 luni de mandat: Parlamentul este dizolvat, iar Guvernul este interimar. Ce poate să facă în aceste condiții șeful statului? Evident, nu mare lucru. Doar că tot Maia Sandu se face vinovată de această situație, căci ea a dizolvat Parlamentului și, în felul acesta, a blocat activitatea Guvernului. 

Fii la curent cu toate știrile din Moldova și din lume! Abonează-te la canalul nostru din Telegram >>>
Privește Video și ascultă Radio Sputnik Moldova

500
Tagurile:
lupta cu corupția, bilant, bilanţ, raport, Maia Sandu, Filat


Загрузка...

Acum 80 de ani, țara noastră a intrat în război, știind va învinge