"Simple și sigure": Camioanele rusești care au cucerit jumătate de lume

259
(reînnoit 19:19 16.02.2021)
Milioane de camioane ieșite de pe conveier, aprecierea șoferilor de cursă lungă și șoferilor militari, numeroase victorii în automobilismul internațional – în urmă cu exact 45 de ani, pe 16 februarie 1976, primul KamAZ a ieșit prin porțile uzinei de automobile Kama.

CHIȘINĂU, 16 feb – Sputnik, Nicolai Protopopov. Din 1976, când primul KamAZ a ieșit pe porțile uzinei de automobile Kama, este imposibil să ne imaginăm drumurile rusești fără acestea. Despre primele modele emblematice ale gigantului auto – în materialul Sputnik.

În anii 1960, industria sovietică în creștere rapidă a simțit o lipsă acută de autocamioane grele.

Orașul Naberejnîe Celnî a fost ales pentru noua producție în 1969, acolo a început o construcție grandioasă a unei fabrici, concepută pentru a putea produce 150 de mii de mașini pe an.

Kamaz
© Sputnik / Михаил Климентьев

Pe măsură ce calitatea drumurilor se îmbunătățea – se construiau în toată țara autostrăzi și magistrale – proiectanții s-au concentrat nu numai pe capacitatea de traversare, ci și pe confortul și caracteristicile de conducere ale camioanelor.

De asemenea, au luat în considerație și experiența europeană privind crearea unui camion cu amplasarea motorului sub cabină. Acest aranjament făcea cabina să fie mai confortabilă și mai spațioasă. De asemenea, el permitea îmbunătățirea vizibilității și utilizarea mai eficientă a lungimii vehiculului.

Specialiștii gigantului auto moscovit ZiL, care aveau o vastă experiență în dezvoltarea camioanelor de la zero și lansarea acestora în producție, s-au alăturat proiectului. La acel moment, ziloviții creaseră deja un model experimental (sub indexul ZiL-170), care a și servit drept prototip al primului KamAZ. Pe baza acestui model, a fost dezvoltată o întreagă familie de vehicule cu trei axe și cu o capacitate de încărcare de cel puțin opt tone.

În câțiva ani, ZiL-ul a construit zeci de modele ale camionului promițător. Prototipurile erau testate pe autostrăzi și off-road în regiunile nordice și sudice ale Uniunii. În baza rezultatelor testărilor, mașina era perfecționată, erorile neobservate erau eliminate și erau căutate cele mai optime soluții de proiectare.

În același timp, chiar și atunci viitorul KamAZ era deja comparat direct cu omologii săi străini – camioanele "Ford", "Mercedes" și "International".

Reparat "pe genunchi"

În februarie 1976, primul serial KamAZ-5320 a ieșit de pe conveierul fabricii din Naberejnîe Celnî. Conform standardelor sovietice, acesta era o mașină foarte confortabilă – o cabină spațioasă cu trei locuri, izolație fonică și termică, centuri de siguranță, scaun reglabil al șoferului, poziție înaltă a scaunelor, care asigura o vedere bună asupra drumului.

Camionul a primit un nou motor diesel de 11 litri cu opt cilindri, cu o putere de 210 CP, și o cutie de viteză cu cinci trepte și cu un demultiplicator, care reprezintă în esență o transmisie cu zece trepte. Iar pentru o pornire ușoară pe vreme rece, au fost prevăzute preîncălzitoare. Rezervorul de combustibil – 200 litri. Cu toate acestea, consumul de motorină a fost de aproximativ 30 de litri pentru 100 de kilometri la o viteză de 80 de kilometri pe oră. Frânele – tamburi pneumatice.

În primii doi ani, fabrica a produs trei versiuni de camioane KamAZ: un camion de opt tone, un autobasculant de construcție și un cap tractor cu o capacitate de transportare de zece și douăzeci de tone respectiv. Apoi au dezvoltat un camion cu ampatament crescut, un cap tractor pentru autotrenuri și un camion basculant pentru agricultură.

Mentenabilitatea era considerată punctul forte al camioanelor Kama. Eliminarea defecțiunii era posibilă chiar "pe genunchi", fapt care era foarte important în absența unei rețele dezvoltate de ateliere de reparații auto în URSS. În plus, proiectanții au încercat să simplifice întreținerea – au crescut stabilitatea reglajelor, au redus numărul de puncte de lubrifiere și au folosit elemente de fixare autoblocante.

Sport și război

La începutul anilor 1980, în Naberejnîe Celnî a început producția unui vehicul de teren de șase tone sub indicele 4310, destinat în primul rând armatei. Troliu încorporat, dispunerea roților 6x6 și garda la sol sporită au făcut posibilă depășirea a aproape oricărui off-road.

KamAZ-ul destinat armatei a participat pentru prima dată în luptă în Afganistan. Aceste vehicule au devenit principalul mijloc de deplasare și transport de marfă al trupelor sovietice. Și și-au demonstrat capacitățile din cel mai bun unghi. Nu este vorba nici măcar de o chestiune de confort sporit în comparație cu alte vehicule militare – camioanele KamAZ erau surprinzător de fiabile și manevrabile.

În același timp, în timpul războiului afgan, fabrica s-a confruntat prima dată cu sancțiuni occidentale. În 1980, compania americană Ingersoll Rand, sub presiunea Departamentului de Stat, a oprit furnizarea de piese și componente pentru o linie automată de procesare a cilindrilor motorului în baza unui contract încheiat anterior.

Academia de Științe și institutele de cercetare de vârf au fost implicate în substituirea importurilor. Dependența de străini a fost eliminată.

În 45 de ani, peste două milioane de camioane cu diverse modificări au ieșit de pe conveierul fabricii de automobile din Naberejnîe Celnî. Sute de mii de camioane KamAZ au parcurs toate drumurile din URSS și Rusia, multe modele au fost și continuă să fie livrate către zeci de țări din întreaga lume.

În 1988, a fost creată echipa fabricii "KAMAZ-master" pentru a participa la raliul de camioane off-road. Atunci, piloții sovietici, încă necunoscuți, în mod neașteptat pentru toată lumea, au reușit să întreacă participanții permanenți la competiții și să ocupe primele locuri.

Iar în 1990, sportivii fabricii Kama s-au făcut cunoscuți în cursa internațională pentru supraviețuire "Dakar". Au câștigat-o deja în 1996. De atunci, camioanele special pregătite KamAZ au luptat de 27 de ori cu liderii mondiali ai industriei auto pentru primul loc în maraton și au câștigat de 15 ori.

Fii la curent cu toate știrile din Moldova și din lume! Abonează-te la canalul nostru din Telegram >>>
Privește Video și ascultă Radio Sputnik Moldova

259
Tagurile:
rusesc, camion
Tematic
Tancul rusesc ”Armata” și-a primit «pașaportul»: Unde va merge?
Imagine din arhivă

Vor înfrunta oare „oamenii cinstiți” profesioniștii cu experiență?

127
Maia Sandu a spus că este mai bine să angajezi oameni „cu puțină experiență, dar cinstiți” în instituțiile guvernamentale decât „profesioniști care fură”.

Se pare că președintele Moldovei a subliniat noi criterii de selecție a personalului, care, în cazul în care PAS-ul pro-prezidențial reușește să formeze un guvern în viitorul parlament, se va aplica tuturor instituțiilor de stat din Moldova fără excepție.

„Există o problemă a cadrelor, pentru că mulți oameni au plecat, iar unii care au lucrat în instituțiile de stat au fost folosiți de clanurile corupte și chiar dacă sunt profesioniști, ei nu pot să rămână în sistem. [...] Mai bine să angajăm oameni noi, poate cu mai puțină experiență, dar care pot să învețe repede, care sunt cinstiți și care își doresc să rezolve problemele cetățenilor, și nu cei care câte 20 de ani tot schimbă o instituție pe alta”, a declarat Maia Sandu la un post de televiziune.

Această afirmație pare în egală măsură frumoasă și alarmantă, ca o cutie cu un cadou legată cu o panglică strălucitoare, în care ceva pulsează persistent.

Frumoasă - pentru că și cine este împotriva conducătorilor cinstiți? Este alarmantă - pentru că oameni fără experiență sunt acum cu greu angajați chiar și în calitate de casier într-un supermarket. Ca să nu mai vorbim de o organizație atât de serioasă precum biroul unei companii care vinde produse cosmetice, de exemplu, sau tricotaje turcești.

Experiența este experiență. Și un „om bun”, în ciuda tendințelor recente, nu este încă o profesie.

În teorie, conceptul de „oameni cinstiți” arată minunat. Practic, prima întrebare care se pune este cine va conduce exact selecția, separând grâul de pleavă, oamenii cinstiți de cei necinstiți.

Există îndoieli serioase că echipa Maiei Sandu, chiar și la nivelurile superioare ale acestei ierarhii, poate servi drept un criteriu strălucitor de onestitate cristalină. Oponenții în aceste zile scutură lista PAS, scot la lumină dosare penale, evaziune fiscală, licitații bizare și afaceri negre. Anterior, cu aceeași pasiune, au scuturat lista consilierilor administrației prezidențiale și nu fără succes.

Până în prezent, președinta a ignorat stoic toate acuzațiile aduse echipei sale. Cu toate acestea, nu vom ajunge așa prea departe, mai ales dacă sistemul „prezidențial” de selecție a personalului va fi extins la întreaga putere executivă din Moldova. Întrebarea „cine va păzi paznicii” rămâne deschisă. Însăși punerea pe un cântar a onestității și a experienței îndelungate, îndrăzneț construită de președinte, pare ciudată. Este ofensator pentru toți cei care lucrează în instituții și organizații bugetare de mulți ani. Și nu degeaba a fost jignit fostul viceprim-ministru Alexandr Muravski.

„Ei bine, au primit o evaluare a muncii lor funcționarii publici care slujesc statul în mod onest și fidel? Desigur, acum vor exista explicații că președintele nu a avut în vedere toată lumea, că a fost înțeleasă greșit și așa mai departe și așa mai departe. Acum puteți explica cât doriți, dar ceea ce s-a spus și ceea ce este cel mai important este că urmează o mare purjare a aparatului de stat", a scris el pe Facebook. 

Cu toții am văzut cum a arătat o mare purjare similară a aparatului de stat în Ucraina în 2014, după lovitură de stat. Aici întrebarea este și mai importantă nu „cine a fost concediat”, ci „cine a fost numit”. Și destul de des au numit „activiști”. Adică, conform principiului ideologic, acordând puțină atenție dacă o persoană este capabilă de ceva mai mult decât să ardă anvelope. Și, desigur, devotați, loiali, prieteni, rude și prieteni de rude, cum fără asta. Consecințele acestei mari curățări de la Kiev sunt încă înlăturate și vor fi înlăturate mult timp.

Maia Sandu la APCE
© Photo : Aparatul Președintelui Republicii Moldova

Judecând după amploarea „descomunizării” care continuă să se dezlănțuie în statul vecin, principiile selecției personalului nu s-au schimbat prea mult acolo. Adică, doar imaginează-ți că în Moldova, principiul principal la angajarea pentru o funcție publică va fi, la modul figurat, capacitatea de a săruta cu grație steagul UE, capacitatea de a „împinge” discursurile incendiare și prezența unei măști cu inscripția „Om bun”. Nefericita noastră economie, care încă se agață de un fel de denivelare pe pantă, va fi dată peste cap. Ei bine, cardul de membru PAS va fi un permis de trecere la coadă pentru orice loc.

Cu această abordare, imaginea „aparatului de stat cinstit”, strălucind ca clădirea din sticlă a Ministerului Afacerilor Interne din Tbilisi, în implementarea sa practică se va transforma într-o prăbușire totală a ceea ce încă funcționează cumva. Pentru că, dacă încă ceva funcționează în Moldova, este datorită acelor oameni cinstiți care sunt deja în posturile lor. Și le ocupă de mulți ani.

O epurare totală cu înlocuirea funcționarilor publici cu fețe noi după noi criterii de „onestitate”, care va fi formulată pe baza ideilor echipei prezidențiale despre frumusețe, nu va duce la nimic. Probabil, înainte de a schimba oameni, merită să fie schimbate principiile administrației publice. Orice s-ar întâmpla, ca în repriza de neuitat a lui Jvanețki:

"Conservator, școală postuniversitară, fraudă, înșelătorie, instanță, Siberia. Conservator, lecții private, încă o lecție privată, proteză, aur, mobilier, instanță, Siberia. Conservator, facultate de meserii, șef de producție, caviar, crabi, valută, aur, judecată, Siberia. Poate ceva nu e în regulă la conservator?"

Opinia autorului ar putea să nu coincidă cu cea a redacției Sputnik Moldova

Fii la curent cu toate știrile din Moldova și din lume! Abonează-te la canalul nostru din Telegram >>>
Privește Video și ascultă Radio Sputnik Moldova

127
Tagurile:
experiență, profesionisti, Maia Sandu
Tematic
Expert: Va reuși oare Sandu să înfrunte corupția din Moldova?


Загрузка...
Vladimir Putin

Rusia face un ultim avertisment: experții, despre interviul „ucrainean” al lui Putin

330
(reînnoit 21:21 10.06.2021)
Ucraina a devenit subiectul principal al interviului președintelui rus Vladimir Putin, realizat în ajunul summit-ului NATO și al discuțiilor cu președintele SUA, Joe Biden.

Sputnik. Nikita Cikunov, Maria Naumenko

Ucraina a devenit subiectul principal al interviului președintelui rus Vladimir Putin, realizat în ajunul summit-ului NATO și al discuțiilor cu președintele SUA, Joe Biden.

Potrivit experților, liderul rus a trasat o linie roșie pentru autoritățile de la Kiev și NATO, depășirea căreia va avea consecințe grave nu numai în sfera politică.

Nu este o amenințare închipuită

Intrarea Ucrainei în Alianța Nord-Atlantică va însemna pentru Rusia o amenințare directă la adresa propriei securități, trecerea „liniei roșii”. Această idee a devenit una dintre principalele exprimate de Vladimir Putin într-un interviu acordat postului de televiziune Rusia 1.

Liderul rus a reamintit că aderarea Poloniei și a României la NATO a avut drept urmare dislocarea sistemelor americane de apărare antirachetă (PRO) în aceste țări, care pot fi folosite și ca sisteme de atac. În acest fel, timpul estimat de zbor al rachetelor până la Moscova va fi de 15 minute.

„Să ne imaginăm că Ucraina devine membru NATO, timpul de zbor (a rachetelor - n.n.) de la Harkov, să zicem, sau de la Dnepropetrovsk (în urma campaniei de decomunizare, orașul a fost redenumit Dnepr - n.red.) până în partea centrală a Rusiei, până la Moscova, va scădea la 7-10 minute. Aceasta pentru noi este o "linie roșie" sau nu este?", a întrebat retoric președintele rus.

Astăzi nu există niciun fel de garanții că Ucraina nu se va alătura alianței, a adăugat Vladimir Putin. El a reamintit că procesul de extindere a NATO, care a început în valuri în 1999, nu depinde de răcirea sau încălzirea relațiilor dintre Rusia și Occident.

„Acest lucru s-a întâmplat atunci când nu exista problema Crimeii, nu existau evenimente după lovitura de stat din Ucraina. Relațiile dintre Rusia și Occidentul colectiv, și Statele Unite, au fost bune, acceptabile, dacă nu de parteneriat. Cu toate acestea, toate, așa-numitele, îngrijorările noastre au fost, pur și simplu, ignorate”, a subliniat președintele.

Cu toate acestea, NATO și Ucraina, care aspiră să adere la această organizație, ar trebui să fie conștiente de reacția Moscovei, care, în consecință, își va construi propria securitate, a menționat liderul rus.

Vladimir Putin a comentat, de asemenea, declarația Casei Albe potrivit căreia Kievul a interpretat greșit cuvintele președintelui SUA, Joe Biden, în timpul unei conversații cu liderul ucrainean, despre ideea ca Ucraina să adere la alianță.

„Despre ce au vorbit ei acolo? Ce s-au înțeles? Nu știm. Dar acest strigăt de peste ocean către președintele Ucrainei, în opinia mea, nu înseamnă nimic. Dar trebuie să ținem cont de acest lucru. Și, desigur, ținând cont de acest lucru, ar trebui să ne construim în mod corespunzător relațiile în domeniul securității cu partenerii noștri”, a adăugat șeful Federației Ruse.

Potrivit expertului militar Alexei Leonkov, cuvintele lui Vladimir Putin ar trebui să „dezbete” Occidentul, deoarece acestea demonstrează răbdarea Rusiei care treptat se epuizează.

„Moscova nu va mai urmări în tăcere înaintarea NATO. Acele zile au trecut. Perioada concesiunilor s-a încheiat, pentru că nu mai este unde să ne retragem, altfel totul se va termina odată cu pierderea suveranității noastre. Situația actuală a ajuns la linia roșie. Trebuie să luăm cuvintele lui Putin drept ultimul avertisment rusesc”, a spus interlocutorul Sputnik.

Să împingă Kievul în NATO

În interviul său, președintele rus a recunoscut că nu este înclinat să considere discuțiile despre intrarea Ucrainei în Alianța Atlanticului de Nord ca pe o vorbărie inactivă. Probabilitatea extinderii organizației din contul Kievului se menține cu adevărat, confirmă șeful adjunct al Institutului Țărilor CSI, Vladimir Jarihin.

„Principala problemă nu constă în alianța în sine, ci în faptul că Statele Unite, probabil, vor de unele singure să „împingă” Ucraina în NATO, fără a-i oferi garanții de securitate. În acest caz, Kievul devine un cap de pod american periculos, fapt despre care a vorbit Vladimir Putin”, explică expertul.

Admiterea Ucrainei la NATO va aduce inevitabil o tensiune suplimentară în relațiile alianței cu Rusia. Dar intensificarea confruntării - cu atât mai mult un conflict militar direct - nu corespunde intereselor actuale ale Occidentului, atrage atenția Alexei Leonkov.

„Kievul vorbește despre război cu Rusia (și nu un conflict intern în Donbas - n.red.). În același timp, NATO operează Tratatul de la Washington, al cincilea paragraf care prevede acțiuni de represalii împotriva unui stat care a atacat unul dintre membrii organizației. Se pare că, dacă Ucraina se va alătura, alianța va fi forțată să intre în război. Nimeni nu dorește o astfel de întorsătură a evenimentelor acolo (în Occident - n.n.)”, ne asigură specialistul.

Potrivit analistului politic Rostislav Ișenko, potențialul prejudiciu cauzat de extinderea alianței în detrimentul Ucrainei depășește beneficiile.

Construcția ʺNord Stream – 2ʺ
© Sputnik / Дмитрий Лельчук
„Pentru acceptarea Ucrainei (în NATO), evenimente diferite și practic imposibile trebuie să coincidă. Susținătorii acestei idei, cel puțin, ar trebui să ajungă simultan la putere în Statele Unite, Franța și Germania (aceste două țări în 2008 au blocat furnizarea unui plan de acțiune pentru aderarea la NATO a Ucrainei și Georgiei - ed.). Apoi, există șansa ca aderarea să fie realizată cu forța”, explică expertul.

În același timp, politologul subliniază că, contrar opiniei acceptate de către poți, nu există nicio prevedere în Tratatul de la Washington care să blocheze intrarea în alianță a unei țări cu conflicte teritoriale nerezolvate. Astfel, între Turcia și Grecia apar cu regularitate disputele cu privire la dreptul de a poseda o serie de insule din Marea Egee. Și ambele au aderat la NATO în 1952.

Distrugerea planificată a comunității ruse

Un alt subiect important abordat de președintele Rusiei a fost proiectul de lege de rezonanță „Despre popoarele indigene din Ucraina”, introdus în Rada Supremă de Vladimir Zelenski în luna mai a acestui an.

Conform documentului, comunitățile care nu au formațiuni statale în afara Ucrainei, de exemplu, tătarii din Crimeea, karamii și krimceaki, vor fi clasificate drept popoare indigene. Rușii, care, conform recensământului din 2001, constituiau 17,2% din populația țării, nu vor fi incluși în această listă.

Comentând la inițiativa colegului său ucrainean, Vladimir Putin a numit-o o lovitură puternică pentru întregul popor rus. El a menționat că o astfel de diviziune a cetățenilor unei țări amintește de practica Germaniei naziste.

„Nimeni nu va dori să fie oameni de clasa a doua, nu mai vorbesc de discriminarea pe criterii de limbă și alte componente care presupune viața normală a unei persoane, dar acest lucru va duce la faptul că sute de mii, și poate chiar milioane, vor fi forțați fie să părăsească țara, fie vor începe să se adapteze cumva altfel”, a sugerat el.

Apropo, diferite structuri sociologice din Ucraina au înregistrat într-adevăr schimbarea identificării populației din „rus” în „ucrainean” în anii independenței.

Evaluarea lui Vladimir Putin este corectă, la fel ca și preocupările exprimate de acesta, crede observatorul politic Alexandr Asafov. Proiectul de lege al lui Zelenski va deveni baza pentru adoptarea documentelor ulterioare care restricționează drepturile rușilor în Ucraina, adaugă el.

© Sputnik / Ministry of Defence of the Russian Federation / Vadim Savitskii
„Sunt sigur că aceste acte sunt deja planificate pentru a fi adoptare. Ce vor presupune acestea? În primul rând, angajarea în organele guvernamentale. Rușii nu vor avea acces acolo. Mai mult, vor începe să restricționeze drepturile cele mai de bază. În această privință, Kievul are un „profesor” - Țările Baltice, unde au fost înmânate pașapoarte „străinilor” (sau ne-cetățenilor - ed.). Țările Baltice, în câmpul  juridic, a fost fixat statutul persoanelor de „clasa a doua”. Ucraina se îndreaptă în această direcție”, spune expertul.

În același timp, autoritățile ucrainene nu iau deloc în considerare consecințele adoptării proiectului de lege, afirmă Alexandr Asafov.

„Această ordin al Washingtonului va fi îndeplinit cu mare zel. Și cum va trăi țara - lui Zelenski nu îi pasă. Această întrebare nu preocupă pe nimeni în afară de Moscova. Autoritățile ucrainene îndeplinesc sarcina principală - de a distruge toate legăturile cu Rusia, fie ele de rudenie, de afaceri și istorice".

Adoptarea proiectului de lege va accelera procesul de distrugere a comunității ruse din Ucraina, sugerează Bogdan Bezpalko, membru al Consiliului pentru relații interetnice sub președintele Federației Ruse.

„Acest document clasifică automat cetățenii care se identifică ca ruși ca neindigeni. Aceasta înseamnă mai puține drepturi și mai puține oportunități de a le apăra. Statul, în esență, le arată spatele unor astfel de oameni. Toate acestea vor accelera procesul de distrugere a etnicilor ruși din Ucraina. Nici măcar un grup etnic, ci o comunitate. Nu există nicio diferență etnică între ruși și ucraineni, la fel cum nu există nicio diferență antropologică, culturală sau mentală. Diferența este doar politică, doar în identificarea care a fost impusă oamenilor în vremurile sovietice ”, continuă el.

Potrivit lui, astfel de legi discriminatorii pot obliga cetățenii vorbitori de limbă rusă, care reprezintă mai mult de jumătate din locuitorii Ucrainei, să părăsească țara.

„Elita ucraineană a calculat riscurile? Nu cred. Nu prea îi pasă. Nu ia astfel de decizii de una singură. Lipsa independenței și a suveranității sunt doi factori care fac inevitabilă adoptarea inițiativei lui Zelenski", rezumă Bogdan Bezpalko.

Fii la curent cu toate știrile din Moldova și din lume! Abonează-te la canalul nostru din Telegram >>>
Privește Video și ascultă Radio Sputnik Moldova

330
Tagurile:
Ucraina, Moscova


Загрузка...
Coronavirusul SARS-CoV-2 la microscop

Ce spune Ghințburg despre mutațiile rusești ale coronavirusului

0
(reînnoit 20:22 13.06.2021)
Șeful Centrului Gamalei, Aleksandr Ghimțburg, a vorbit despre mutațiile rusești ale coronavirusului.

CHIȘINĂU, 13 iun – Sputnik. În Rusia există variante originale de mutații ale coronavirusului, de exemplu la Moscova, proprietățile și diferențele lor față de alte tulpini sunt studiate în prezent, a declarat pentru RIA Novosti  directorul Centrului de Cercetare pentru Epidemiologie și Microbiologie Gamalei,  Aleksandr  Gințburg.

"Faptul că în țara noastră, și în particular la Moscova, ca și în alte țări, există variante originale de mutații ale virusului, acest lucru este sigur. Acum studiem proprietățile și diferențele lor față de alte tulpini care circulă", a spus Gunțurg.

Nu vă faceți iluzii: Nu vom scăpa de coronavirus – oficial OMS>>>

Anterior, directorul adjunct al Centrului Gamalei Denis Logunov i-a spus lui Vladimir Putin că ar putea apărea tulpini ”de Moscova ” ale coronavirusului, președintele a declarat că a discutat acest subiect.

Fii la curent cu toate știrile din Moldova și din lume! Abonează-te la canalul nostru din Telegram >>>
Privește Video și ascultă Radio Sputnik Moldova

0
Tagurile:
Rusia, mutații, coronavirus
Тема:
Coronavirusul, știri de ultima oră
Tematic
OMS schimbă macazul: Ce spune despre proveniența coronavirusului


Загрузка...