Drapelele Rusiei și UE

Europa a dus relațiile cu Rusia pe linie moartă: Însă nu pare mulțumită de asta

208
(reînnoit 21:11 10.02.2021)
Ieri, Parlamentul European a început discutarea noilor sancțiuni împotriva Rusiei. Acestea urmează să fie examinate la reuniunea din 22 februarie a Consiliului pentru afaceri externe al UE.

Pentru prima dată în ultimii ani, se așteaptă ca restricțiile să fie mai ample și mai dure decât obișnuitele restricții personale și corporative, care s-au dovedit a fi ineficiente.

Relațiile dintre Rusia și Uniunea Europeană se confruntă cu cea mai gravă criză din istorie. Situația este apreciată acum de experți ca fiind mai trist chiar decât la mijlocul anilor 2010, când se părea că situația nu are cum să fie mai rea.

Vizita șefului diplomației europene, Josep Borrell, la Moscova, care a avut loc la sfârșitul săptămânii trecute, a fost recunoscută în Occident drept un eșec răsunător. Mass-media europeană continuă să analizeze cât de slab arăta Borrell pe lângă Serghei Lavrov și cum conducerea rusă, potrivit jurnaliștilor, a făcut totul pentru a jigni Europa și reprezentantul acesteia.

Există motive pentru confuzia care se observă în comentariile europenilor. Moscova și-a abandonat într-adevăr modelul obișnuit de comportament – și a preluat rolul care era atribuit anterior partenerilor occidentali.

Din 2014, confruntarea dintre părți a fost construită conform aceleiași scheme: Occidentul acuza Rusia de fărădelegi teribile – ea, dând dovadă de reținere, respingea atacurile; apoi au fost impuse, ca "pedeapsă", noi sancțiuni împotriva Moscovei – care au fost urmate de măsuri simetrice sau asimetrice. Astfel, SUA și UE au controlat pârghia confruntării, folosind-o în momentul dorit împotriva Rusiei, care, în această construcție, doar reacționa la provocări.

Desigur, au existat destule forțe politice care au perceput această stare de fapt ca pe o slăbiciune a Moscovei, care depinde prea mult de cooperarea cu Occidentul și, ca urmare, este obligată să accepte umilința în loc să dea un răspuns cu adevărat dur pentru a-i dezvăța pe unii, o dată pentru totdeauna, de adoptarea unei atitudini disprețuitoare față de sine.

De data aceasta, totul a început în conformitate cu scenariul obișnuit – atunci când Europa a lansat o poveste uimitoare despre otrăvirea unui blogger rus cu o substanță toxică. Imediat a devenit clar că precedentele "crime ale Kremlinului" își epuizaseră deja potențialul și că va urma o altă rundă de confruntare.

Este adevărat că, aproape imediat, au apărut indicii că evenimentele de această dată ar putea urma un nou scenariu, întrucât Rusia a reacționat la acest incident neobișnuit de dur. Formulările atent verificate ale Ministerului de Externe al Federației Ruse din lunile trecute sugerat fără echivoc că Moscova este pur și simplu cuprinsă de furie din cauza provocării europene. Însă de cealaltă parte a frontierei fie că au uitat subtilitățile limbii diplomatice, fie au decis că acestea sunt cuvinte goale, care nu aveau șansa să fie legate de caz, dar acolo a fost o mare surpriză faptul preluării inițiativei de către partea rusă  și disponibilitatea de a acutiza ea însăși situația.

Fiasco-ul lui Borrell la Moscova, care, pe lângă o retorică extrem de dură din partea gazdelor, a trebuit să ducă cu el la întoarcere și vestea desprea expulzarea a trei diplomați europeni din Rusia, în acest sens a fost ca un trăsnet din senin.

Drept urmare, Europa a fost forțată să își restructureze din mers întreaga strategie a acțiunilor – până acum, fără prea mult succes. Și expulzarea drept răspuns a diplomaților ruși este mult mai puțin eficientă, deoarece este o reacție la inițiativa altcuiva, adică îndeplinirea unui rol care a fost întotdeauna atribuit Rusiei.

Întregul subiect al "educării" de către Occident a "regimurilor incorecte" prin sancțiuni, notații nesfârșite și alte metode, inclusiv prin bombardamente ”umanitare”, se bazează pe un postulat simplu: noi avem dreptul să-i învățăm pe alții deoarece suntem mai dezvoltați, prosperi și de succes; și suntem așa pentru că avem democrație, drepturi ale omului și libertate de exprimare.

A doua parte a acestei afirmații este o minciună totală, dar cu prima este într-adevăr greu să nu fii de acord. Și acest lucru, desigur, afectează particularitățile cooperării internaționale, unde Europa și Statele Unite sunt aproape întotdeauna într-o poziție mai avantajoasă și au mai multe oportunități de a pune presiune pe contrapărțile lor.

Dar acum Europa s-a pomenit într-o poziție vulnerabilă, drept urmare noua etapă a campaniei antirusești care a fost inițiată s-a transformat, în mod neașteptat, într-un scenariu nefavorabil pentru ea.

Acum este clar pentru întreaga lume că UE are nevoie disperată de două lucruri de la Rusia: "Nord Stream – 2" și "Sputnik V".

Poate fi chiar ignorat faptul că regimul nedemocratic s-a dovedit a fi mult mai avansat din punct de vedere științific și tehnologic decât farurile democrației, într-un domeniu atât de complex, în care țara trebuie să dea dovadă  de cele mai înalte competențe, cum este dezvoltarea unui vaccin.

Contează că a fost dezvăluită și făcută publică dependența critică – și, prin urmare, revoltătoare – a Europei față de Moscova. Mai mult, pentru Rusia – în pofida importanței interacțiunii cu UE în ambele proiecte – această cooperare nu are aceeași natură vitală: și gazul poate fi redirecționat, și pentru "Spuntik V" există alți doritori.

Drept urmare, Bruxelles-ul, împreună cu alte capitale ale Europei de Vest (în principal, bineînțeles, cu Berlin) este nevoit să rezolve un puzzle foarte dificil.

Pe de o parte, este necesar să continuăm – odată ce ne-am implicat, dar și aliații NATO ne presează – campania de destabilizare a situației interne din Rusia prin utilizarea opoziției sale anti-statale. Pe de altă parte, este necesar să păstrăm cumva o mină decentă, care a suferit semnificativ după demersurile actuale ale Moscovei – iar asta înseamnă necesitatea de a lua măsuri cu adevărat sensibile pentru poporul rus. Pe de-a treia parte, nu se poate merge prea departe, pentru a nu perturba construcția gazoductului și cooperarea în ceea ce privește vaccinul "Sputnik V" – aici și Washingtonul are un interes foarte serios, iar răbdarea Kremlinului este în mod evident pe sfârșite.

Poate fi înțeleasă dorința Europei, obosită de a tot fi în umbră de mai mulți ani și subordonată Statelor Unite, de a juca un joc geopolitic independent. Dar, în mod clar, nu era pregătită să joace pe picior de egalitate și la o creștere bruscă a mizelor – iar acum este în joc propriul ei viitor.

Fii la curent cu toate știrile din Moldova și din lume! Abonează-te la canalul nostru din Telegram >>>
Privește Video și ascultă Radio Sputnik Moldova

208
Tagurile:
Nord Stream - 2, Vaccinul Sputnik V, sancțiuni, Rusia, Europa
Tematic
Uniunea Europeană a acceptat cererea de înregistrare a vaccinului "Sputnik V"
Zaharova: Uniunea Europeană nu a reușit să-i aranjeze Rusiei o "flagelare publică"
Poct al forțelor de menținere a păcii

Pe cine încurcă trupele rusești de menținere a păcii din Transnistria?

181
Moldova se derivă spre blocul NATO, care aspiră la o expansiune distructivă spre est, ignorând interesele de securitate națională ale Federației Ruse.

Când noile manevre ale Marinei Alianței Atlanticului de Nord în Marea Neagră coincid în timp cu discuția obișnuită la nivelul guvernului Republicii Moldova privind retragerea trupelor rusești de menținere a păcii din Transnistria și planurile de creare a axei militare Chișinău – Kiev – Tbilisi, acestea arată ca niște verigi dintr-un lanț de evenimente.

Exerciții militare comune SUA - România
© Sputnik / Алексей Витвицкий

Manevrele NATO Poseidon-21 au început în Marea Neagră pe 27 februarie și vor continua până pe 6 martie. Cu două zile mai devreme, secretarul de stat al Ministerului de Externe al Republicii Moldova, Gheorghe Leucă, a abordat din nou problema «retragerii trupelor rusești de pe malurile Nistrului și distrugerea completă a munițiilor de acolo». La începutul lunii februarie, la inițiativa Statelor Unite, în regiunea Mării Negre, a început o discuție cu privire la perspectivele blocului militar antirusesc Georgia – Moldova – Ucraina.

Alianța Atlanticului de Nord continuă să-și intensifice activitatea militară în Marea Neagră, în aproprierea granițelor Federației Ruse.  Exercițiile Poseidon-21, cu participarea Marinelor din România, Grecia, Turcia, Spania, Franța și Statele Unite, au început pe 27 februarie în portul românesc Constanța – la 390 km de orașul rus Sevastopol. În total, sunt implicate 13 nave, 9 avioane (francezele Rafale, spaniolele Eurofighter Typhoon) și peste 700 de militari, inclusiv scafandri ai flotei americane.

Forțele și mijloacele Alianței exercită respingerea atacurilor aviației, navelor de suprafață și submarinelor inamicului, detectarea și neutralizarea minelor maritime, precum și efectuarea recunoașterii hidrografice. Dragoarele maritime NATO din grupul permanent de deminare SNMCMG2 (nava-amiral – nava turcească de instruire Sokullu Mehmet Pasa) vor vizita portul ucrainean Odesa pentru a ”obține înțelegere reciprocă, interoperabilitate și încredere cu aliații și partenerii». Forțele și mijloacele flotei Mării Negre a Rusiei au început să monitorizeze acțiunile «partenerilor».

În șenalul NATO

Scenariul exercițiilor Alianței Poseidon-21 presupune o luptă acerbă cu avioanele de atac, cu submarinele și dronele de luptă rusești în acvatoriul Mării Negre. Moldova, care nu are aviație de luptă și ambarcațiuni pe mare, pare să nu aibă nimic de-a face cu acesta. Cu toate acestea, din 2014, republica dezvoltă ”compatibilitatea de parteneriat” cu NATO și pe o platformă comună pentru 23 de ”parteneri selectați” participă activ la operațiunile Alianței. Având resurse și posibilități militare limitate, Chișinăul oficial, reprezentat de echipa președintelui Maia Sandu, încearcă să dea dovadă, măcar cumva, de solidaritate cu partenerii americani și europeni. De aici șinato continuarea unei serii de declarații privind necesitatea retragerii trupelor rusești de menținere a păcii din Transnistria în ajunul exercițiilor Poseidon-21.

După președintele țării, Maia Sandu, și secretarul de stat al MAEIE Gheorghe Leucă a vorbit despre retragerea contingentului rus de menținere a păcii. Secretarul de stat a declarat că Moldova ”este foarte îngrijorată de prezența a 20 de mii de tone de muniții pe teritoriul necontrolat de autoritățile oficiale ale țării” și a subliniat necesitatea ”soluționării problemei prin reluarea procesului de retragere a trupelor ruse și distrugerea munițiilor”.

Lichidarea a zeci de mii de tone de muniții, netransportabile din cauza păstrării îndelungate, din apropierea satului Cobasna necesită construcția unei întreprinderi specializate la fața locului, adică timp și investiții semnificative. Costul proiectului este de aproximativ 3 miliarde de dolari, anterior ministrul rus al Apărării, Serghei Șoigu, a vorbit despre asistență în această chestiune. Nu există alți investitori la orizont.nato

Pe de altă parte, încă în 1992, Rusia a propus să trimită un contingent de menținere a păcii al ONU în Transnistria, dar Occidentul a decis că este prea scump. Așadar, atunci trupele ruse au primit statutul internațional de pacificatoare, iar în Transnistria au încetat să mai împuște. Atragem atenția la faptul că în istoria contemporană a omenirii, aceasta este singura experiență de succes în instaurarea păcii. Astăzi, forțele comune de menținere a păcii (402 de militari ruși, 492 de militari transnistreni, 355 de militari moldoveni și 10 observatori militari din Ucraina) asigură securitatea la 15 posturi fixe și puncte de control și de trecere și doar acestea nu le permit politicienilor iresponsabili din Republica Moldova să transforme o regiune relativ prosperă, pașnică într-o regiune beligerantă, precum Afganistan, Libia, Siria sau Donbas.

Unirea sabiei și a plugului

Ideea americană de a forma o triplă alianță militară antirusească Georgia – Moldova – Ucraina pare serioasă, dar fără speranță. Implementarea oricărui proiect global depinde în mod natural de resurse și bani. Dacă economiile europene prospere sunt reticente în a investi în NATO și, până de curând, Statele Unite plăteau 22% din cheltuielile Alianței, adică peste 260 de milioane de dolari pe an, ne putem imagina cu ușurință puterea reală a noii alianțe. Partenerii mai mici sunt capabili să susțină proiectul militar-politic iluzoriu al Washingtonului, în principal, numai la nivel verbal.

De exemplu, Moldova cooperează cu Alianța de mai bine de 20 de ani în cadrul unui plan de parteneriat individual. În 2017, a fost deschis un birou de legătură NATO la Chișinău. Principalele direcții de cooperare sunt: ​​creșterea interoperabilității Forțelor armate moldovenești cu trupele Alianței, dezvoltarea documentelor strategice pentru reformare, planificarea militară și formarea bugetului de apărare al Moldovei. SUA și NATO și-au exprimat intenția de a consolida capacitatea de apărare a Republicii Moldova în cadrul planului de acțiune comun Building Integrity Programme. Însă actualmente, în clasamentul global al puterii militare Global Firepower, țara cu o armată de cinci mii de oameni și un buget de apărare de 25 de milioane de dolari ocupă un loc modest – 107. Și este foarte dificil să ne imaginăm creșterea interoperabilității Moldovei cu NATO – în țară nu există niciun tanc, niciun avion de luptă (bugetul nici nu presupune apariția lor). În plus, constituția Republicii Moldova definește statutul neutru al republicii, iar majoritatea cetățenilor moldoveni se opun aderării țării la Alianță.

Moldova se află la o răscruce geopolitică. Activitatea militară a Alianței Atlanticului de Nord în regiunea Mării Negre contribuie la o creștere reală a tensiunii militar-politice, creează riscuri de incidente periculoase pe mare și în aer, adică reduce obiectiv securitatea țărilor din regiunea Mării Negre. Chiar și complicitatea minimă (verbală) a Chișinăului în acest proces nu-i onorează vorbitorii miopi.

Opinia autorului ar putea să nu coincidă cu poziția redacției

Fii la curent cu toate știrile din Moldova și din lume! Abonează-te la canalul nostru din Telegram >>>
Privește Video și ascultă Radio Sputnik Moldova

181
Tagurile:
NATO, Moldova, trupe de menținere a păcii, Transnistria
Tematic
Ministerul rus de Externe, despre scopul declarațiilor țărilor NATO în cazul Navalnîi
Stoltenberg: NATO s-a consolidat considerabil pe direcția estică


Загрузка...
Флаг Евросоюза в главном здании Совета Европы в Страсбурге

Va fi permisă intrarea în Europa "cu un vaccin incorect din punct de vedere politic"?

138
Vorbind despre rezultatele conferinței telefonice a șefilor instituțiilor diplomatice ale UE, cancelarul Angela Merkel a declarat că participanții au convenit asupra necesității introducerii unui certificat de vaccinare, fără de care intrarea în UE nu va fi permisă.

Acordul este deocamdată unul de principiu, proiectul va fi prezentat în detaliu peste trei luni.

Se știe ce se ascunde în detalii, iar aceasta se referă și la pașaportul vaccinatului, consideră editorialustul RIA Novosti Maxim Sokolov.

În primul rând, nu este clar ce să facem cu persoanele care au contraindicații pentru vaccinare. Este mai mult sau mai puțin clar cazul contraindicațiilor temporare – de exemplu, o infecție recentă cu coronavirus. Aici, ca și în cazul altor boli infecțioase, este suficient să aștepți un timp și apoi să te vaccinezi. Dar există și boli cronice permanente: și ce se va întâmpla cu cei care suferă de ele? Probabil, vor fi lipsiți de dreptul la circulație. În plus, afecțiunile cronice sunt severe, iar cei care suferă de ele lor vor muri în curând. Nu există om – nu există problemă. Și până la urmă, bolnavi cronici gravi nici nu au ce căuta în Europa.

Însă asta nu e totul.

Există multe vaccinuri în lume acum și probabil vor exista și mai multe – și vaccinurile căror companii vor oferi dreptul de a primi certificatul UE?

Trioul euro-atlantic Pfizer/BioNTech, Moderna, AstraZeneca probabil că nu va avea obstacole birocratice. "Te-ai vaccinat cu Pfizer" – primește ausweis-ul", altfel va exista un fel de disidență.

Dar cu vaccinurile rusești ("Sputnik V" și "EpiVacCorona") și chinezești (Sinovac Biotech, CanSino Biologics, CNBG – Sinopharm), totul poate fi mai complicat. Nu are importanță cât sunt de curative, atâta timp cât nu sunt aprobate oficial de autoritățile de la Bruxelles, cetățenii vaccinați cu ele, cel mai probabil, nu vor primi certificatul necesar pentru trecerea frontierei.

Întrucât problema legată de curativitatea sau nocivitatea unui vaccin de origine nedemocratică nu este doar medicală, ci și politică. Și ce se întâmplă atunci când politica intervine, adică "promovarea democrației vs instaurarea totalitarismului", putem vedea în exemplul proiectului "Nord Stream – 2", când hidrocarburile rusești sunt de o sută de ori mai periculoase decât "Zyklon-B". După cum se știe, "dacă teoremele geometrice ar afecta interesele umane, din cauza lor s-ar duce războaie". Și dacă prin nerecunoașterea unui vaccin de origine nedemocratică este posibil să-i faci o pacoste unei supraputeri străine – de ce să nu o faci?

Declarația relativ recentă (17 februarie) a șefei Comisiei Europene, Ursula von der Leyen: "Strategia Rusiei în ceea ce privește vaccinarea împotriva COVID-19 provoacă nedumerire. De ce Rusia oferă teoretic milioane de doze altor țări, dar nu are un progres suficient în vaccinarea propriei populații? Aceasta este o întrebare care necesită răspuns".

Sputnik V
© Sputnik / Владимир Трефилов

Este greu de spus ce înseamnă progres suficient. Și este oare oportun ca oficialii europeni să ananseze acest subiect atunci când progresul în Europa însăși este în mod clar insuficient? În caz contrar, Ungaria nu ar fi cumpărat "Sputnik", iar Cehia, Austria, Italia nu s-ar fi gândit să facă la fel. "De ce avem nevoie de "Sputnik" atunci când există puncte de vaccinare cu "Pfizer" la fiecare pas?"

Poate că doamna Ursula este revoltată de reproducerea practicii exportului de pâine de la sfârșitul secolului al XIX-lea – "Nu ne vom sătura, dar o vom exporta". Este greu de spus cu exactitate dacă actualul ministru al Sănătății urmează principiile lui Vîșnegradskii, ministrului de Finanțe de atunci. Este și mai dificil de înțeles ce legătură are acest lucru cu problema eficacității vaccinului rus. Fie este eficient, fie nu. În orice caz, realizarea de către Federația Rusă a unui progres suficient în vaccinarea propriei populații este puțin probabil să fie principala preocupare a Bruxelles-ului.

Este o altă problemă atunci când trebuie să renegi cu orice preț vaccinul rusesc. În special, să nu consideri vaccinarea cu acesta drept motiv suficient pentru a elibera certificatul de viză. Când problemele Cortinei de Fier sunt în joc, atunci, desigur, orice poate servi drept argument.

Desigur, nu totul depinde de Ursula și de cei care gândesc ca ea. Pe lângă interesele celor care doresc să se îngrădească de Rusia, folosind orice motiv sau pretext, există și grupuri cu alte interese.

De exemplu, deși veniturile rușilor au scăzut semnificativ, nu au căzut până la o stare de sărăcie completă, care să facă turismul extern complet irelevant. Și multe țări europene (Italia, Franța, Grecia, etc.), unde turismul, înainte de debutul infecției, dădea de la zece până la cincisprezece la sută din PIB și asigura locuri de muncă pentru o bună parte a populației – aceste țări visează cum se întorc timpurile de dinaintea pandemiei și banii turiștilor ruși. Interesele ideologice ale doamnei von der Leyen nu sunt atât de interesante aici – starea precară a propriului portofel este mult mai importantă.

Desigur, îi poți inspira pe europeni cu cuvintele tovarășului ideolog Suslov M. A. – "Nu economisim pe ideologie", inclusiv în ceea ce privește certificarea vizelor, dar o astfel de politică pe termen lung este plină de diverse surprize. Principiul "Bunăstarea ta și a familiei tale este mai importantă decât bunăstarea celorlalți" nu a fost anulat și este periculos să îți bați joc de el tot timpul.

Așadar, întrebarea despre care vaccinuri vor confirma încrederea într-un solicitant de viză de călătorie peste trei luni va deveni subiectul unei dezbateri aprinse între doamna von der Suslov și susținătorii principiului micii burghezii "Nu mă interesează cine, dar să-și facă datoria".

Fii la curent cu toate știrile din Moldova și din lume! Abonează-te la canalul nostru din Telegram >>>
Privește Video și ascultă Radio Sputnik Moldova

138
Тема:
Vaccinul Sputnik V: știri de ultimă oră
Tematic
Igor Dodon spune când ajunge în Moldova vaccinul rus „Sputnik V”
Cum va proceda Ministerul Sănătății în cazul celor care vor refuza vaccinarea - Video


Загрузка...
Микрофон в студии радио Sputnik

Operațiuni de control în transportul public: Iată ce s-a depistat

0
(reînnoit 09:51 03.03.2021)
Agenția Națională Transport Auto în comun cu Inspectoratul Național de Securitate Publică continuă acţiunile de monitorizare şi informare în vederea protecţiei şi prevenirii răspândirii infecţiei COVID-19. Iată ce au depistat în urma efectuării operațiunilor de control.
Operațiuni de control în transportul public: Iată ce s-a depistat

În perioada 18-28 februarie, Agenția Națională Transport Auto în comun cu Inspectoratul Național de Securitate Publica au efectuat operațiuni de monitorizare și control în autogări, pe traseele naționale, cât și în localitățile din Republica Moldova. Despre acest lucru a anunțat în cadrul emisiunii "Sputnik Matinal" specialistul principal, responsabil pe domeniul informare şi comunicare cu mass-media, Dmitri Prohniţchi.

Potrivit lui, în cadrul operațiunilor s-a constatat că, în mare parte, măsurile ce țin de purtarea măștilor de protecție a conducătorilor auto și pasagerilor, dotarea mijloacelor de transport cu dezinfectanți se respectă.

"În mare parte măsurile de protecție stabilite de Comisia Națională de Sănătate Publică se respectă. De câte ori am efectuat controale nu au fost depistate abateri semnificative", a subliniat Dmitri Prohnițchi.

De menționat este că în data de 1 martie curent Ministerul Sănătății a organizat ședința Grupului de lucru intersectorial privind măsurile de protecție și prevenire a răspândirii infecției COVID-19, în cadrul căreia s-au discutat problemele în sănătate publică, inclusiv problema aglomerării în transportul public local și municipal.

Astfel, Agenția Națională Transport Auto a solicitat administrațiilor publice vizate să întreprindă măsuri pentru redresarea situației la rutele locale și municipale. La rândul lor, operatorii de transport rutier urmează să mărească numărul de autobuze în orele de vârf sau să antreneze autobuze cu capacitate mare de îmbarcare, să ajusteze orarul de circulație, dar și să micșoreze intervalul între cursele efectuate, susține instituția.

ANTA și INSP vor continua operațiunile comune privind monitorizarea și informarea persoanelor fizice și juridice implicate la prestarea serviciilor publice în transportul rutier de persoane, precum și întreprinderilor ce desfășoară activități conexe transportului rutier, în vederea respectării măsurilor de prevenire și răspândire a infecției COVID-19.

Mai multe informații aflați din interviul audio atașat.

Fii la curent cu toate știrile din Moldova și din lume! Abonează-te la canalul nostru din Telegram >>>
Privește Video și ascultă Radio Sputnik Moldova

0
Tagurile:
pasageri, transport public, ANTA
Tematic
Reducerea numărului de pasageri în transport: De ce a fost necesară măsura?


Загрузка...