Urmările atacului asupra orașului Gandja

“Prinși într-o capcană”. De ce nu încetează luptele în Karabah

276
(reînnoit 20:10 13.10.2020)
Luptele din Karabah nu au încetat în ciuda armistițiului semnat între Armenia și Azerbaidjan la Moscova. Ce se ascunde în spatele jocurilor diplomatice.

MOSCOVA, 13 oct – Sputnik, Anton Lisițîn. Armenia și Azerbaidjan au semnat la Moscova un acord de încetare a focului, însă acțiunile militare nu au încetat. Baku și Erevan se acuză reciproc de încălcarea armistițiului. Ambele părți înregistrează pierderi. Negocierile continuă pe fundalul luptelor. Ce joc diplomatic fac politicienii azeri și amerni, aflați în analiza RIA Novosti.

Lupte grele

În ziua de 12 octombrie acțiunile militare au fost reluate cu noi avânturi. Armata azeră aplică lovituri, a anunțat reprezentantul președintelui nerecunoscutei republici Nagorno-Karabah, Vagram Pogosean.

Erevan continua să acuze Ankara de implicare în conflict.

“Armata armeană poartă lupte grele cu forțele turco-azere, care o depășesc de câteva ori, susținute de forțele aeriene tucești, sistemele de recunoaștere și de alt tip, cu un număr mare de mercenari, teroriști, armate private”, a scris într-o rețea de socializare purtătorul de cuvânt al Ministerului Apărării al Armeniei, Arțrun Ovannisean.

Baku acuză Erevanul. “Intenționând să-și restabilească pozițiile pierdute, unitățile forțelor armate ale Armeniei, nerespectând regimul umanitar de încetare a focului, de câteva ori au întreprins tentative de a ataca cu mici grupuri pozițiile armatei azere”, informează site-ul Ministerul Apărării al Azerbaidjanului.

Unitățile azere mențin controlul asupra Gadrut, “eliberat acum câteva zile”, iar afirmațiile că acest oraș este abia luat cu asalt reprezintă o “dezinformare din partea armenilor”, afirmă Baku.

Reținerea diplomaților

În noaptea de vineri spre sâmbătă, după zece ore de negocieri la Moscova, Armenia și Azerbaidjan au semnat un acord de încetare a focului. Așa cum a subliniat ministrul Afacerilor Externe al Rusiei, Serghei Lavrov, acest lucru a devenit posibil datorită eforturior președintelui rus, Vladimir Putin, președintelui Azerbaidjanului, Ilham Aliev, și premierului Armeniei, Nikola Pașinean.

Părțile au convenit, în primul rând, asupra încetării focului începând cu ora 12:00, 10 octombrie, în scopuri umanitare, pentru un schimb de prizonieri, persoane reținute și cadavre ale celor decedați, cu intermedierea și conform regulilor Comitetului Internațional al Crucii Roșii. Condițiile suspendării acțiunilor militare urmează să fie convenite ulterior.

Totodată, ambele părți au declarat că prin medierea copreședinților grupului de la Minsk al OSCE au demarat negocieri pe fond “conform principiilor de bază ale reglementării conflictului și realizării cât mai rapide a păcii”.

Diplomații au fost extrem de reținuți, însă și experții se pronunță cu multă atenție. Politologul azer Ahmed Alili consideră că înțelegerea reprezintă un succes al diplomației ruse: “Dacă la Geneva copreședinții grupului de la Minsk al OSCE l-au întâlnit doar pe ministrul de Externe al Azerbaidjanului, Jeyhun Bayramov, atunci Moscova a reușit de una singură să-i așeze pe ambii la masa de negocieri și a preluat inițiativa de la alți copreședinți ai grupului de la Minsk (SUA și Franța, n. r.)”.

Cu toate acestea, el a menționat și dificultățile unei astfel de medieri, fapt confirmat și de durata negocierilor.

Expertul armean Narek Galstean nu vede nicio perspectivă în includerea Turciei printre mediatori în grupul de la Minsk – cu o astfel de inițiativă a venit Baku. Ankara, în opinia lui Galstean, nu este capabilă să păstreze un grad necesar de echidistanță, spre deosebire de Moscova.

În mod previzibil, Baku și Erevan se acuză reciproc de încălcarea armistițiului. Astfel, Aliev s-a plans că așteptările autorităților de la Baku în privința dorinței Erevanului de a reglementa conflictul pe căi diplomatice nu s-au adeverit. “Din păcate, nu am observat acest lucru: odată cu intrarea în vigoare a regimului de încetare a focului, partea armeană a încălcat în mod flagrant această înțelegere”, afirmă liderul azer. Potrivit lui, trupele armene au atacat cu rachete și artilerie orașul azer Gandja, provocând mai multe victime printre civili.

Un mesaj similar vine și din tabăra opusă. “În pofida faptului că Baku, încălcând acordul de încetare a focului, își continuă agresiunea asupra Arțah (autoproclamata republica Nagorno-Karabah), Erevanul își respectă angajamentele asumate la reuniunea miniștrilor de Externe de la Moscova”, a subliniat primul consilier al prim-ministrului Armeniei Nikola Pașinean, fostul ministru al Apărării Vagarșak Arutiunean.

Un time-out de critici

Expertul Consiliului Rus pentru Afaceri Internaționale Kirill Semionov a remarcat că Azerbaidjanul și-a demonstrat disponibilitatea de a coopera cu Moscova. “Baku consideră că “formatul de la Minsk”, unde calitatea de mediatori o au Rusia, Franța și SUA, îl lasă fără niciun sprijin. Iată de ce partea azeră este interesată mai mult de invitarea Turciei decât Turcia în sine”, afirmă el. În acest caz, scenariul libian sau sirian, când Turcia joacă un rol important, devine foarte probabil.

Expertul rus Armen Asriean menționează că poziția în negocieri a Erevanului este influențată de politica internă. Potrivi lui, după venirea la puterea a actualului premier, conflictele din interiorul societății armene s-au intensificat, iar reluarea acțiunilor militare nu le-a diminuat.

“Majoritatea oponenților lui Pașninean au anunțat în perioada războiului un soi de armistiții, o pauză în criticile publice aduse în adresa lui. Din păcate, nu toți au urmat acest exemplu”, explică el. Aliev are de a face cu o opinie publică agresivă, adaugă expertul, la care se adaugă și presiunea externă.

Ankara consideră că acum a apărut o oportunitate pentru un joc diplomatic, continua Asriean. Toți jucătorii externi, implicați în conflictul din Karabah, sunt distrași de propriile probleme, iar Turcia va încerca “să profite la maxim în această situație”.

Expertul rus în problemele Caucazului Nurali Gasîmov presupune că părțile în mare parte deja nu poartă lupte active.

“Analizând informațiile venite de acolo, e vorba de niște lupte de poziții. Noutățile de pe front sunt necesare părților pentru a obține niște poziții mai avantajoase în negocieri. Cred că tabloul real îl vom vedea peste 2-3 zile”, a declarat acesta agenției RIA Novosti.

Vladimir Putin
© Sputnik / Алексей Дружинин

Totuși, în opinia lui, știrile despre luptele în Gadrut sunt adevărate. “E un punct cheie în Karabah, care permite controlarea accesului spre astfel de localități precum Șușa Hodjavend (Martuni)”, a specificat el. “Cel care va obține controlul asupra Gadrut, va obține controlul asupra regiunii Fizuli și posibilitatea de a dispune de un spațiu larg operativ”.

Conflictul din Karabah s-a transformat într-un război pentru că diplomația s-a dovedit neputincioasă din cauza particularităților politicii interne în Armenia și în Azerbaidjan, a adăugat expertul. “Așa-numita capcană a Karabgului a devenit o capcană pentru ambele state. Politicienii conștientizează acest lucru. Liderul armean își dă deama că orice cedări vor provoca reacții furibunde, iar eticheta de dușman și trădător poate fi atribuită foarte ușor. La rândul lui, Aliev ține minte soarta primilor președinți ai Azerbaidjanului, Elchibey și Mutalibov, care și-au pierdut puterea din cauza eșecului în războiul din Karabah. În societatea azeră s-au adâncit sentimentele de frustrare din cauza negocierilor îndelungate și fără niciun rezultat. Obiecții față de guvernare au fost provocate nu atât din cauza problemelor economice, dar inclusiv din cauza lor, precum și din cauza unor progrese în rezolvarea problemei Karabahului”, explică Gasîmov.

Până la negocierile de la Moscova, președintele azer declarase că situația este una diferită. “Am schimbat status quo. Acolo, pe câmpul de luptă. Nu mai există niciun status quo”, a declarat Aliev într-un mesaj adresat concetățenilor.

Pentru Baku e vorba de o victorie în politica internă. “Pentru Aliev discuțiile permanente despre status quo și imposibilitatea de a schimba situația erau inacceptabile, acum el a obținut o victorie”, consideră Gasîmov.

Pașinean urmează să audă mai multe critici în interiorul țării, odată ce după venirea la putere a făcut mai multe promisiuni populiste.

“Prim-ministrul armean a insistat ca acordurile de pace să fie acceptabile pentru trei părți – Baku, Erevan și Stepanakert. Însă pentru a obține acest lucru este nevoie de schimbarea formatului de negocieri în cadrul grupului de la Minsk, unde erau prezenți doar președinții Armeniei și Azerbaidjanului”, explică Gasîmov.

Pașinean a fost nevoit să fie atât de radical în declarații pentru a diminua influența așa-numitului clan din Karabah asupra politicii armene.

“Baku nu și-a schimbat niciodată poziția: în negocieri trebuie să existe doar două părți. În anii 90 delegația autoproclamatei republici Nagorno-Karabah era prezentă, însă în calitate de reprezentanți armeni. Din 1998, Robert Kocearean, în calitatea lui de originar din Karabah, era acceptat de toți: el personifica Karabahul pentru societatea armeană și reprezenta oficial Erevanul”, adaugă experul în problemele Caucazului.

Iată de ce în declarația comună de la Moscova a fost menționată condiția menținerii neschimbate a formatului de negocieri. Evident, părțile vor căuta puncte comune în cadrul grupului de la Minsk.

Fii la curent cu toate știrile din Moldova și din lume! Abonează-te la canalul nostru din Telegram >>>
Privește Video și ascultă Radio Sputnik Moldova

276
Tagurile:
Azerbaidjan, Armenia, capcană, Nagorno-Karabah
Tematic
Criza din Karabah devine o problemă internațională
Andrei Năstase

Ce încadrare juridică are "apelul la mobilizare" al lui Năstase

241
(reînnoit 19:07 29.10.2020)
Juristul Ghenadie Vaculovschi a examinat apelul la mobilizare, lansat ieri de liderul PPDA, Andrei Năstase, prin prisma Articolul 181 al Codului Penal. Iată la ce concluzii a ajuns juristul.

Apelul lansat de Andrei Năstase de a organiza împreună cu „bărbații în putere ai acestei țări” blocarea celor 42 de secții de votare, în care își pot exercita dreptul la vot cetățenii moldoveni care locuiesc în raioanele Republicii Moldova din stânga Nistrului, este un gest extrem de periculos. Acest apel al lui poate fi explicat atât printr-o stare de disperare, determinată de impasul politic în care se află formațiunea pe care o conduce, cât și printr-o eventuală comandă de destabilizare a situației din țară în ziua alegerilor, venită din afara țării.

Năstase, pasibil de a fi urmărit penal

Andrei Năstase este jurist de profesie. El ar trebui să știe că fiecare cetățean al Republicii Moldova, potrivit Constituției țării noastre, are dreptul de a alege și de a fi ales. Orice faptă de împiedicare a exercitării libere a acestui drept este pasibilă de urmărire penală.

Aici este cazul să invocăm Articolul 181 din Codul Penal al Republicii Moldova "Împiedicarea exercitării libere a dreptului electoral sau a activității organelor electorale".

"Împiedicarea prin orice mijloace a exercitării libere a dreptului electoral sau împiedicarea activității organelor electorale:

a) săvârșită prin blocarea sau atacarea localurilor secțiilor de votare prin orice mijloc şi în orice formă;

b) săvârșită prin sustragerea urnelor de vot sau a documentelor electorale;

c) săvârșită cu periclitarea vieții persoanei;

d) însoțită de vătămarea gravă a integrității corporale sau a sănătății;

e) soldată cu alte urmări grave,

se pedepsește cu amendă în mărime de la 550 la 750 unități convenționale sau cu muncă neremunerată în folosul comunității de la 180 la 240 de ore, sau cu închisoare de până la 3 ani", prevede Articolul 181 din Codul Penal.

Astfel, Andrei Năstase, provoacă organele de drept ale Republicii Moldova să-l urmărească penal, probabil, încercând în acest mod să acumuleze ceva capital politic.

Năstase pune în pericol procesul de reglementare transnistreană

Totodată, acest apel este grav și prin faptul că pune în pericol procesul de reglementare transnistreană și perspectivele readucerii întregului teritoriu al Republicii Moldova în câmpul de control efectiv al autorităților constituționale.       

Acum să ne imaginăm că cetățenii moldoveni din raioanele de Est ale Republicii Moldova, rudele și prietenii lor din raioanele din dreapta Nistrului ar organiza o contra acțiune de apărare a dreptului lor la vot! Apare, evident, pericolul unor confruntări însoțite de violență între cetățenii țării cu preferințe politice diferite. Ce urmărește, deci, domnul Năstase? Să provoace și mai multă dezbinare în societate? Vă dați seama cum dânsul face și mai adâncă ruptura dintre cele două maluri? E foarte grav!

Opinia autorului ar putea să nu coincidă cu cea a redacției.

Fii la curent cu toate știrile din Moldova și din lume! Abonează-te la canalul nostru din Telegram >>>
Privește Video și ascultă Radio Sputnik Moldova

241
Tagurile:
cod pernal, Năstase, Andrei Nastase, mobilizare, Apel


Загрузка...
Societatea civilă din Republica Moldova

ONGocupație sub pretextul alegerilor în Moldova

83
Implicarea grosolană în campania electorală scoate la iveală capturarea statului Republica Moldova de către organizațiile finanțate din afară.

Pe măsură ce se apropie data alegerilor, războiul informațiilor compromițătoare între putere și opoziție devine tot mai virulent. “Grantofagii” occidentali îl acuză pe actualul președinte al țării, Igor Dodon, de colaborare cu Rusia. Dacă e adevărat, poate e un lucru rău, însă râde ciobul de oala spartă.

Cine invită fata la cină, acela dansează cu ea

Influența enormă a ONG-urilor occidentale asupra agendei politice interne și externe din Moldova, desigur, era un «Le secret de Polichinelle», însă cartea, lansată recent de deputatul PSRM Bogdan Țîrdea “Societatea civilă în R. Moldova: Sponsori. ONGcrație. Războaie culturale”, în care pe 800 de pagini sunt culese date despre volumele și beneficiarii „asistenței” străine, impresionează. După “euromaidanul” din Ucraina, Secretarul de Stat al SUA, Victoria Nuland, a anunțat că resursele alocate pentru “construcția democrației” într-o țară cu o populație de 45 de milioane vor constitui 5 miliarde de dolari. Iar în mica Moldova suma totală a injecțiilor a ajuns la 1,05 milioarde de euro.

Un astfel de belșug financiar nu revine tuturor celor 13670 de ONG-uri înregistrate în țară, printre care, indiscutabil, există multe structuri utile și oneste, care apără interesele membrilor săi și rezolvă multe probleme ale vieții sociale, nu servesc interesele a sute de “baroni”, cum s-a exprimat Țîrdea. Nu vom obosi cititorul cu cifrele prezentate pe larg de Bogdan Țîrdea la lansarea lucrării lui. Vom menționa doar că, în cazul în care aceste miliarde ar fi ajuns în economia reală a țării, acum o parte a populației Moldovei nu ar visa să se contopească cu România, ci invers. Ar fi suficient să remarcăm că fluxurile străine depășesc bugetele unor instituții de stat, inclusiv cele ale Ministerul Justiției și Ministerului Apărării și depășeasc sumele alocate de stat medicinei, învățământului, asistență social, ecologie etc.

Aici ne vine în minte întrebarea retorică din piesa lui Vladimir Vîsoțki “Unde-s banii, Zino?” Răspunsul e unul simplu: în ONG-uri. În toată lumea acestea reprezintă “un lucru în sine”, cu un contur de finanțare închis și o echipă de “grantofagi”, care consumă milioanele primite fără a oferi nimic în schimb celor din jur.

Drept exemplu ar putea servi “milionul lui Soros”, oferit, cică, pentru învățământ. Din această sumă 115 mii de dolari au ajuns la Institutul pentru Politici Publice (IPP), care ulterior a devenit “un centru de idei și resurse umane” pentru PAS și PPDA, la asociația “Catalactica” – 100 mii de dolari, la “Pro Didactica” – 34 de mii dolari, iar celor 140 de experți care lucrau asupra “reformei programelor de învățământ” – 270 de mii dolari. Rezultatul acestor “reforme” în perioada Maiei Sandu a fost lichidarea a 113 școli.

În schimb, pentru lupta politică, “promovarea democrației”, “dezvoltarea jurnalismului independent”, “egalitatea de gen” și alte „valori europene” se găsesc foarte ușoir sute de mii de dolari. Suntem cu toții niște oameni maturi, iată de ce înțelegem foarte bine că un astfel val financiar nu poate exista fără o masă de condiții și angajamente, pe care beneficiarul de asistență străină sunt obligați să o respecte. De fapt, nimeni nici nu ascunde acest fapt.

“Valori” de import

Sarcinile pe care și le propun ONG-urile sunt destul de simple. Pentru toate statele lumii e vorba de un set standard al unor abordări economice ultraliberale sau chiar libertariene, globalism, secularizarea și protecția „minorităților”, mai exact a celor sexuale.

Ce înseamnă ONG-crația la putere cetățenii Moldovei ar putea înțelege cu ușurință, dacă ar analiza modelul țării vecine Ucraină, unde triumfează ideile promovate de ONG-uri. Odată cu schimbarea puterii în 2019, național-patrioții bine cunoscutului în Moldova Petro Porșenko au fost înlocuiți cu “puii din cuibarul lui Soros”, care finalizează reformele lansate în conformitate cu recomandările FMI și dispozițiile Acordului de Asociere cu UE. Reamintim că acestea au dus la majorarea vârstei de pensionare, majorarea tarifelor la serviciile comunale, reducerea numărului școlilor și universităților. Sistemul medical a fost transformat în unul cu trei nivele, în care doar primul este gratuit. Vladimir Zelenski a realizat promisiunea de a anula moratoriul la vânzarea terenurilor agricole, pas pe care îl evita predecesorul său. Iar în cadrul alegerilor locale, care au avut loc pe 25 octombrie, partidul pro-prezidențial “Slujitorul Poporului” a organizat un sondaj în care propune legalizarea drogurilor ușoare.

De fapt, toate acestea nu reprezintă o noutate nici pentru moldoveni, pentru că și în perioada guvernărilor proeuropene au fost reduse cheltuielile în sfera socială, fermierii au fost abandonați (exact așa cum s-a întâmplat în Ucraina acum câțiva ani), au crescut tarifele la serviciile comunale, a încetat construcția drumurilor, a fost suspendat programul “Un doctor pentru tine” etc. În ceea ce privește vânzarea terenurilor agricole, din 2019 Moldova a primit din partea “investitorilor străini” o “Carte albă a reformelor”, în care se solicită oferirea dreptului de vânzare-cumpărare a terenurilor agricole pentru persoanele juridice cu un capital social parțial sau total străin.

Destul de multe mijloace ONG-urile primesc pentru promovarea LGBT. Astfel, GenderDoc-M a primit din partea fundațiilor străine 427,3 mii de dolari, iar Centrul de Drept al Femeilor – 544,1 mii. Dreapta face activ lobby pentru ratificarea Convenției de la Istanbul, care sub pretextul combaterii violenței în familie promovează ideea genului în calitate de contruct social (adică, dreptul de a alege identitatea de gen) și a sancționării atitudinilor critice față de LGBT.

Dacă considerați că Moldova a fost ocolită de propaganda consumului de droguri, atunci vă înșelați amarnic. Necesitatea narcotizării populației este extrem de profitabilă pentru marile companii farmaceutice. Potrivit Barclays Bank, anul trecut volumul pieței legale de canabis a constituit 28 de miliarde de dolari, iar potrivit prognozelor Grand View Research, piața mondială de canabis, un produs din cânepă, precum și tehnologiile de producere și răspândire a lui spre anul 2025 va ajunge la 66 de miliarde de dolari.

Realizarea acestor mofturi ale sponsorilor ONG-urilor nu sunt deloc voluntare. De realizarea acestui program depind ajutoarele financiare oferite Moldovei din partea SUA și UE, precum și creditele FMI. Așa cum a declarat deschis eurodeputatul român Dragoș Tudorache, “cei care determină soarta Republicii Moldova la nivel de președinte și guvern au responsabilitatea deplină pentru ceea ce fac în Moldova în schimbul creditelor pe care le contractează, pentru îndeplinirea sau neîndeplinirea condițiilor, pentru atitudinea față de partenerii externi, pentru că Republica Moldova este reprezentată de acești actori politici”.

Vrei, nu vrei – bea, Grigore, aghiazmă

Nu este un secret că principalii beneficiari ai asistenței externe sunt partidele de dreapta, care primesc din partea ONG-urilor un sprijin informațional, financiar și resurse umane. Nu vom arăta cu degetul, însă un șir de funcționari ai partidelor politice, deputați, miniștri, procurori etc. și-au început cariera în ONG-uri și invers: atunci când rămân fără un loc de muncă, se angajează în structurile fundațiilor internaționale și presa „independentă”. Practic, e imposibil să faci o separare între reprezentanții partidelor liberale și de dreapta și personalul ONG-urilor, pentru că sponsorii lor tratează eșecurile partenerilor lor la nivelul politicii interne drept un eșec propriu. Iată de ce se face o agitație directă pentru un anumit candidat în alegeri.

Pentru obținerea victoriei de către cei de dreapta au fost mobilizate toate forțele „armatei postmoderniste”, așa cum numește Țîrdea această alianță. E vorba nu doar de o activitate coordonată a unei armate numeroase de jurnaliști ai “imperiului Soros”. Europa este dispusă, la nevoie, să recurgă la forță. În decembrie 2017, Departamentul de Stat al SUA a anunțat un concurs pentru organizarea și desfășurarea în Moldova a programului de “susținere a presei independente”. În martie 2018, a fost lansat un program de granturi pentru ONG-uri, al Departamentului de Stat al SUA, sarcina căruia este “restabilirea încrederii în parcursul european al Moldovei”. Centrul de Documentare NATO a inițiat programul “Jurnalismul în domeniul protecției și securității”.

Așa cum nota Sputnik, între 24 și 27 octombrie 2019, la Chișinău a avut loc conferința CampCamp2019, oganizată de Centrul Societății Civile de la Praga (Prague Civil Society Centre, PCSC). Centrul beneficiază de finanțare din bugetul de stat al SUA, alocat în cadrul legii “Cu privire la contracararea inamicilor Americii prin intermediul sancțiunilor” (CAATSA). La evenimentul organizat în condițiile unei conspirații totale, unde au reușit să ajungă jurnaliștii Sputnik Moldova, profesioniștii din Belarus, Kazahstan, Kârgâzstan, Rusia, Georgia, Armenia și alte zeci de state din Europa de Est și-au împărtășit experiența răsturnării puterii în țările lor și a contracarării “influenței rusești”. Pentru astfel de schimburi de experiență, între 2018-2019 au fost alocați 250 de mii de dolari.

Dar nu se limitează totul la activiști de stradă. Potrivit șefului Serviciului de Informații Externe al Rusiei, Serghei Narîșkin, americanii pregătesc un scenariu “revoluționar” și pentru Moldova, care în noiembrie urmează să-și aleagă președintele… Există informații despre pregătirea expedierii în Moldova a unui grup de specialiști americani în “revoluții colorate”, care trebuie să îndeplinească niște sarcini concrete.

E destul de verosimil, dacă ar fi să ne amintim de implicarea deschisă în campania electorală a lui Donald Tusk și Annegret Kramp-Karrenbauer. Corului de agitatori s-a alăturat și România. Potrivit declarației MAE al României, după întrevederea dintre șeful diplomației române și secretarul de stat al SUA, Mike Pompeo, “ministrul Bogdan Aurescu a prezentat evaluarea cu privire la situația din Republica Moldova și a reiterat poziția consecventă a României de susținător al parcursului european al Republicii Moldova, aceasta fiind singura opțiune în măsură să asigure dezvoltarea economică și socială a acesteia în beneficiul direct al cetățenilor săi. Cei doi oficiali au agreat ca SUA și România să păstreze o coordonare apropiată pe această temă”.

Poporul Moldovei a fost privat de dreptul de a alege.

Ce-i este permis lui Jupiter...

Lansarea studiului amplu al lui Bogdan Țîrdea a fost tratat ca o amenințare în adresa propriei „armate” de către reprezentanții UE. Potrivit ambasadorului UE la Chișinău, Peter Mihalko, “pentru orice stat care se consideră democratic și modern, o societate civilă puternică și vibrantă, precum și mass-media independente sunt elemente necesare, care asigură progresul, dezvoltarea și transparența și oferă mai multe împuterniciri cetățenilor”. Diplomatul a pus la îndoială dorința Moldovei de a respecta Acordul de asociere. E adevărat că secretarul de stat al Departamentului pentru Relații cu Republica Moldova, Ana Guțu, a fost mult mai sinceră, declarând că singura sarcină a ONG-urilor este “contracararea amenințării rusești”.

Însă ONG-urile își distrag atenția de la misiunea lor principală și se ocupă, de pildă, de combaterea corupției, ceea ce este important, “însă nu trebuie să se preocupe de ea în dauna geopoliticii, în timp ce societatea moldovenească este divizată pe criterii geopolitice: unii își văd viitorul cu Rusia, alții – cu Europa”. Totuși, cum rămâne cu progresul, democrația și oportunitățile cetățenilor??? Nu cumva Europa dă dovadă de ipocrizie aici?

Să ne amintim că anume sub presiunea UE în Moldova a fost adoptată legea cu privire la ONG-uri, care nu limitează în niciun fel finanțarea lor externă. Mai mult, ONG-crația a primit dreptul de a oferi servicii partidelor politice, iar partidele politice își pot înființa proprii ONG-uri. Recent, Curtea Constituțională a permis organizațiilor neguvernamentale să ofere partidelor servicii contra cost, ceea ce, în esență, va deveni un transfer de granturi dintr-un buzuran în altul. Adică, țara și-a deschis larg porțile influenței și manipulării din afară, imixtiunilor externe în problemele interne și finanțării externe a proceselor politice. Pentru orice tentative de a apăra suveranitatea țării, Moldova este amenințată cu “revoluții”.

Pe de altă parte, statele care sponsorizează ONG-urile se protejează activ de orice imixtiune. În anul 1939, în SUA a fost adoptată legea cu privire la agenții străini (Foreign Agents Registration Act, FARA), care cere înregistrarea și dezvăluirea informațiilor de către “agentul principalului străin” (foreign principal) fie direct, fie prin altă persoană implicată în activități politice, care servește în calitate de consultant în relații cu publicul, agent de publicitate, colaborator al agenției de informații sau consultant politic, solicită, colectează, plătește sau distribuie cotizații, împrumuturi, bani sau alte obiecte de valoare pentru principalul strain sau în interesele lui, reprezintă interesele principalului strain în fața oricărei agenții sau a demnitarului guvernului SUA.

Informația care se răspândește din partea unei surse străine trebuie să fie marcată, iar agenții străini se înregistrează în mod obligatoriu. Pentru nerespectarea legii este prevăzută privarea de libertate până la cinci ani, o amendă de 250 de mii de dolari. Așa cum precizează site-ul Ministerului Justiției din SUA, “FARA este adoptată pentru asigurarea transparenței influenței străine în Statele Unite prin asigurarea faptului că guvernul SUA și societatea cunosc sursa unei informații a agenților străini, destinată influențării opiniei publice americane, politicii și legislației”. Anume cu astfel de activități se ocupă ONG-urile din Moldova.

Legea cu privire la agenții străini a fost adoptată și în Israel. Toate ONG-urile sunt obligate de raporteze simestrial sumele primite din afara țării. Organizațiile sunt obligate să informeze publicul cu privire la producția informațională, elaborată în cadrul proiectelor realizate cu finanțare străină. Ignorarea acestor cerințe este penalizată. În Australia agenții străini, persoanele care activează sub controlul guvernelor străine, trebuie să-și introducă informații cu privire la activitățile lor într-un registru public. Încălcarea acestei reguli este sancționată cu o amendă sau privațiune de libertate de până la cinci ani. În Ungaria parlamentul țării a adoptat o lege care înăsprește controlul asupra ONG-urilor cu finanțare străină în valoare de peste 24 de mii de euro pe an. ONG-urile trebuie să se înregistreze în calitate de “organizații care beneficiază de finanțare străină”, să indice acest fapt la toate evenimentele și publicațiile, să prezinde un raport anual cu privire la activitatea sa. În Germania, organizațiile care beneficiază de finanțare străină și care au cetățeni străini în organele de conducere trebuie să ofere rapoarte suplimentare.

Inclusiv Marea Britanie intenționează să se apere de imixtiuni străine, fapt care nu a împiedicat-o deloc să-și construiască o rețea de influențare a altor state “Inițiativa onestității”, controlată de serviciile de informații britanice, care activează inclusiv în Moldova.

Oare nu este vorba de niște standarde duble? Resursele financiare enorme ale ONG-urilor, influența lor, protejarea “artileriei grele” în persoana guvernelor occidentale și organizațiilor internaționale, pătrunderea în structurile de stat și paridele politice ne permite să vorbim despre o capturare a Moldovei de către ONG-uri. Oare au nevoie cetățenii țării de acești ocupanți? Cred că întrebarea este una retorică.

Fii la curent cu toate știrile din Moldova și din lume! Abonează-te la canalul nostru din Telegram >>>
Privește Video și ascultă Radio Sputnik Moldova

83
Tagurile:
Moldova, alegeri, ONG
Tematic
Legea cu privire la ONG-uri, care a generat scandal, a fost votată de Parlament


Загрузка...
Rezultatele finale ale Exit Poll la alegerile prezidențiale

Rezultatele finale ale Exit Poll la alegerile prezidențiale

0
(reînnoit 17:39 30.10.2020)
Rezultatele finale ale Exit poll la alegerile prezidențiale din Moldova ar urma să fie anunțate după închiderea secțiilor de votare, la orele 22:00, potrivit organizatorilor – reprezentanți ai comunității WatchDog.MD și Institutului de Politici Publice.

Președintele CEC, Dorin Cimil, a declarat joi, în Studioul Radio Sputnik că CEC trebuie să decidă dacă va fi sau nu permis efectuarea unui Exit Poll în cadrul alegerilor prezidențiale, programate pentru ziua de 1 noiembrie. Dar în niciuna dintre cele două ședințe publice ale CEC nu a fost pronunțată vreo hotărâre.
Totuși, cei de la WatchDog.md și Institutul de Politici Publice deja au anunțat când vor prezenta rezultatele finale ale Exit Poll-ului.

Anterior aceștia au anunțat că un exit-poll ar urma să fie organizat în cadrul alegerilor prezidențiale din 1 noiembrie.

Rezultatele parțiale ale acestuia ar urma să fie anunțate în data de 1 noiembrie la ora 21.00, iar rezultatele finale - la ora 22:00, potrivit organizatorilor studiului sociologic.

Spre deosebire de practica din anii precedenți, în acest an, sondajul, dacă va avea loc, va fi efectuat prin telefon, din cauza pandemiei de coronavirus. În cadrul acestui sondaj urmează să fie chestionați 4 mii de cetățeni cu drept de vot, din diferite raioane ale țării.

CEC-ul a reacționat după anunțarea intenției de organizării unui astfel de sindaj, declarând, într-un comunicat de presă, că-și „rezervă dreptul de a sesiza Centrul pentru Protecția Datelor cu Caracter Personal, Consiliul Audiovizualului și organele de drept pentru a documenta și investiga cazul”.

„Chestionarea alegătorilor la ieșirea din secția de votare (exit-poll clasic) nu poate fi echivalată cu efectuarea acestuia prin intermediul telefonului, or la chestionarea votanților nu se utilizează metode ce ar putea identifica alegătorul”, explică CEC.

Autoritatea electorală centrală mai menționează că „în cazul sondajului de opinie care se intenționează a fi realizat, acesta nu se încadrează în mecanismele desfășurării unui exit-poll, deoarece la momentul apelului telefonic nu există o certitudine că alegătorul a participat la alegeri”.

Totodată, CEC a atenționat că în ziua alegerilor, până la închiderea secțiilor de votare, se interzice publicarea în mijloacele de informare în masă a materialelor, inclusiv a interviurilor cu alegătorii, despre numărul de voturi întrunite de concurenții electorali pe parcursul zilei şi despre șansele acestora, inclusiv prezentarea rezultatelor exit-poll-urilor.

Notăm că, în conformitate cu articolul 6 din Codul Electoral, votul este secret, iar autorităților publice și altor subiecți implicați în procesele electorale le revine obligația de a asigura caracterul confidențial al votului.

Fii la curent cu toate știrile din Moldova și din lume! Abonează-te la canalul nostru din Telegram >>>
Privește Video și ascultă Radio Sputnik Moldova

0
Tagurile:
rezultate finale exit poll, Exit Poll
Тема:
Alegeri prezidenţiale în Republica Moldova - 2020
Tematic
Sondaj exit-poll la alegerile prezidențiale din 1 noiembrie
CEC nu permite exit-poll-ul și va sesiza organele de drept


Загрузка...