Avionul de luptă F-35

Modernizarea F-35 ca urmare a unei reputații îndoielnice

109
(reînnoit 19:02 24.07.2020)
În SUA știu mai bine să facă publicitate și vânzări, decât să țină întâietatea în domeniul tehnologiilor aviatice. O dovadă în acest sens este lunga istorie a creării și promovării avionului de luptă F-35, consideră expertul militar Sputnik, Alexander Hrolenko.

Reprezentanții companiei Lockheed Martin au anunțat luni, în cadrul unei conferințe de presă că intenționează să transforme avionul de luptă american F-35 într-un luptător de a șasea generație. Și asta în pofida faptului că parametrii celei de-a cincea generații din proiectul F-35 Lightning II nu au fost realizați și nu s-a produs niciun salt tehnologic. Intriga este că europenii fac lobby activ pentru două dintre proiectele lor de avioane de luptă din generația a șasea (independent de Statele Unite), iar Lockheed Martin încearcă să descurajeze inițiativa Aliaților - opunându-i și impunând o „versiune verificată” a F-35, care după modernizare în 2020-2030 va fi în a șasea generație.

Avioane de luptă americane F-35A
© AP Photo / Senior Airman Colby L. Hardin/U.S. Air Force

Dorința americanilor de a vinde avioanele F-35 Lightning II către aliații europeni și altor aliați (o medie de 100 de milioane de dolari per bucată) este explicabilă. Costul programului de creare a avionului de luptă-bombardier multifuncțional a fost de aproximativ 1,3 trilioane de dolari, iar investiția ar trebui să aducă profit. Lockheed Corporation a livrat peste 500 de aeronave F-35 în nouă țări. Peste 100 de „fulgere” sunt produse anual. Diferite modificări ale F-35 au fost produse în masă din 2011 și totuși aeronava în funcțiune îi dezamăgește pe profesioniștii din aviație. Numai în ultimele două luni, șapte avioane de luptă americane s-au prăbușit, inclusiv trei aeronave de generația a cincea, inclusiv două F-35A. Astăzi, „fulgerul” are cinci deficiențe critice care sunt insurmontabile din punct de vedere tehnologic. De exemplu, caracteristicile de proiectare ale sistemului de generare de gaz inert de la bord (OBIGGS) pot duce la explozia rezervoarelor de combustibil ale avionului în timpul zborului - din cauza descărcărilor electrice din atmosferă.

Faptele demonstrează că F-35 Lightning II este un avion de luptă subsonic din a 4-a generație capabil să accelereze cu viteză mare nu mai mult de un minut. Mai mult, ”invizibilitatea” F-35 este perfect vizibil pe radarele moderne, mai ales când corpul se supraîncălzește, odată ce atinge 1 Mach. După 1,6 Mach, coada avionului ar putea pur și simplu să cadă. Pentagonul a fost nevoit să-și schimbe parametrii de exploatare - astfel acum F-35 este considerat un avion subsonic capabil să accelereze doar pentru perioade scurte de timp.

Reputația F-35 Lightning II este una complet îndoielnică și este timpul să fie anunțată o modernizare cu „teleportarea” aeronavei către a șasea generație. Care trebuie să aibă capacități avansate de rețea pentru a controla multe sisteme de arme externe și vehicule aeriene fără pilot (luptă centrată pe rețea). Desigur, aliații nu au propriile rețele globale de informații, iar conexiunea la rețeaua Pentagon va afecta prețul și eficiența F-35. Planul de afaceri american arată impecabil și totuși intră în conflict cu realitatea dură. Transformarea evolutivă a ”fulgerului” de la a patra generație (de facto) la a șasea generație este puțin probabilă.

Promisiunile făcute de Lockheed Martin

Potrivit experților, deja astăzi sistemul descentralizat de comandă și controlul Forțelor Militarea Aeriene folosește puterea de calcul a aeronavelor F-35, datele senzorilor și comunicațiilor pentru a organiza atacuri la scară largă în toate direcțiile. Aici vreau să clarific: unde și când au avut loc aceste atacuri, care este rezultatul? Dar prezentările par să ignore realitatea.

MIG-31 dotat cu rachetă Kinjal
© Sputnik / Илья Питалев

Vicepreședintele Lockheed, Greg Ulmer, a spus că service-ul Tech Refresh 3 va include un procesor nou integrat cu o putere de calcul crescută, un afișaj panoramic pentru cabină și o unitate de memorie extinsă. Aeronava din această serie ar urma să fie scoasă de pe linia de asamblare în 2023. În același timp, va exista o platformă cu o arhitectură deschisă, care va permite extinderea rapidă a parametrilor tehnici ai aeronavei prin intermediul unui software nou. Merită reamintit: biroul comun de software F-35 (JPO) a identificat primele 66 de actualizări hardware și software (prezente în raportul la Congresul SUA din 2019), dintre care opt au promis că vor fi realizate încă anul trecut. În prezent, este gata doar sistemul automat de prevenire a coliziunii cu o suprafață. O asemenea viteză de realizarea a lucrărilor este deprimantă. Cu toate acestea, Lockheed Martin nu promite un salt tehnologic vizibil, pe termen lung - exclusiv „proces evolutiv”.

Rezervoarele externe de combustibil sunt proiectate pentru avionul de luptă al viitorului, capabile să extindă raza de zbor cu mai mult de 40% (realimentarea în aer este mult mai ușoară). Până în 2030, se presupune că avioanele F-35 vor putea transporta șase rachete aer-aer avansate AIM-260 sau Raytheon AIM-120 de rază medie și vor ataca ținte marine cu rachete cu rază lungă de acțiune. Poate că peste zece ani acest lucru nu va surprinde pe nimeni, toate navele potențialilor adversari ai SUA vor avea la bord o apărare antiaeriană puternică și arme hipersonice.

Forțele aeriene americane și-au declarat dorința de a integra F-35 cu drone ieftine echipate cu inteligență artificială (un roi de drone de luptă). Tehnologia de gestionare a rețelei UAV în pachetul de service nu este încă planificată, dar este realizabilă, potrivit aceluiași Ulmer. O altă direcție potențială pentru dezvoltarea „fulgerului” este apărarea împotriva rachetelor. Toate modificările posibile, după Lockheed Martin, vor face din F-35 un avion „care va estompa linia de demarcație dintre avionul de luptă de a cincea generație… și cel de-a șasea generație”.

Evident, aliații și potențialii adversari nu vor bate pasul pe loc, iar în 10 ani Defense News, o publicație apropiată Pentagonului, va continua să „linșeze” cu regularitate avioanele de luptă F-35 care nu au fost modernizați până la capăt. Orice s-ar întâmpla, o modernizare semnificativă este practic o chestiune decisă . Congresul SUA urmează să aprobe lista de actualizări ale ”Fulgerului”, iar lobbyiștii din industria militară nu se vor opri la aceasta.

Perspectivele pentru acest deceniu

După o serie de eșecuri costisitoare ale celei de-a cincea generații F-35 Lightning II, Congresul și-a exprimat intenția de a limita finanțarea pentru programul de luptă din a șasea generație la 85% în anul fiscal 2021. În aceste condiții, „modernizarea pe parcursul a zece ani” este un pas norocos al corporației.

Scenariul optimist pentru modernizarea F-35 presupune o creștere a cheltuielilor globale pentru Apărare și o creștere a vânzărilor la patru mii de aeronave F-35. Un scenariu neutru prevede că cheltuielile de Apărarea vor rămâne la același nivel până în 2040, ceea ce va încetini programul de modernizare, dar nu va afecta vânzările. Scenariul negativ este asociat cu o reducere pe termen lung a cheltuielilor militare și promite o încetinire a procesului de modernizare și o scădere a ofertelor în 2020 - 2030. Aceste scheme sunt destul de convenționale și nu țin cont de mulți factori externi, inclusiv dezvoltarea tehnologică și reînarmarea vecinilor. După cum arată experiența programului F-35, investițiile financiare mari nu sunt întotdeauna corelate cu excelența tehnologică. Specialiștii din domeniul aviației din toate țările vor fi interesați să observe ce vor obține americanii odată cu modernizarea „fulgerului” până la a 6-a generație.

Este important să înțelegem aici că un astfel de concept, de generația a șasea, are în vedere, în termeni generali, o aeronavă „centrată pe rețea” în cadrul unui sistem care nu a fost încă format în Statele Unite (nici aliații europeni nu au încă unul). Chiar și software-ul modificărilor existente ale F-35 (de facto a patra generație) este departe de a fi perfect. Arhitectura deschisă și armele hipersonice sunt abia la faza de proiect. Motorul este slab. Invizibilitatea ține mai mult de mitologie. Eficacitatea de luptă a avioanelor F-22 și F-35 într-o coliziune cu un inamic de înaltă tehnologie nu a fost testată. Calea de mai departe a „modernizării” pe dibuite, într-un ​​sistem de coordonate flotante, nu garantează succesul.

Poate că succesul tehnologic nu este obiectivul „fulgerului” american, deoarece 500 de aeronave au fost vândute în nouă țări, în ciuda imperfecțiunilor evidente și a costurilor ridicate. Dacă capacitatea de a vinde avioane de luptă „imperfecte” este profitabilă, tehnologia înaltă nu este un lucru de principiu, iar caracteristicile exagerate, upgrade-urile nesfârșite, pregătirea pentru „lupta centrată pe rețea” - servesc doar marketingul și publicitatea pentru o mai bună comercializarea a unui produse incredibile în stilul „Star Wars” sau „Rise of the Machines”. Lockheed Martin s-a angajat să producă anual 180 de avioane de luptă F-35 Lightning II, până în 2024.

Fii la curent cu toate știrile din Moldova și din lume! Abonează-te la canalul nostru din Telegram >>>
Privește Video și ascultă Radio Sputnik Moldova

109
Tagurile:
Modernizare, F-35
Tematic
”Probabil au fost rușii”: S-a aflat care este arma absolută a SUA
Flota rusă a primit Be-200: Avioanele-amfibie vor apărea în mările Azov și Caspică
Nav[ de transportare a GNL

Anul 2020: Uraganele și bandele determină prețul global la gaze

57
(reînnoit 16:53 21.09.2020)
Piața gazelor își revine treptat: prețurile de piață din Europa și regiunea Asia-Pacific (pentru piața GNL) sunt de 130 de dolari și respectiv 150 de dolari pentru o mie de metri cubi.

Există motive pentru creșterea prețurilor atât din partea cererii, cât și din partea ofertei. Pe parcursul a opt luni ale acestui an, importurile sumare de GNL s-au dovedit a fi, chiar dacă cu 1,3 la sută, dar totuși mai mari decât în ​​aceeași perioadă a anului precedent. India și China arată o creștere accentuată a importurilor de GNL în iulie și august, scrie Alexandr Sobko pentru RIA Novosti.

Adică, dacă facem o simplă evaluare, cererea globală de GNL este acum la nivelul anului trecut, în ciuda faptului că cererea de gaz din conducte este mai mică (acest lucru se poate observa și din exporturile rusești către Europa, iar China reduce importurile de gaze din Asia Centrală). Dar piața GNL are de asemenea un exces de capacitate, deoarece au fost finalizate și au fost lansate în contextul actual uzinele din valul anterior de investiții (în principal SUA).

Prin urmare, și eșecurile din partea ofertei au contribuit la stabilizarea prețurilor: uzina plutitoare Prelude din Australia încă nu funcționează (există probleme tehnice acolo), în aceeași țară una dintre liniile de Gorgon LNG a fost oprită. Despre SUA s-a discutat mult.

Din cauza recentelor prețuri extrem de mici, care nu acopereau nici măcar costurile de exploatare, transporturile de GNL în vară au fost reduse la jumătate sau sub capacitatea planificată a centralelor, acum exporturile își revin treptat odată cu creșterea prețurilor globale, dar sezonul uraganelor împiedică o revenire rapidă la normal. Creșterea exporturilor din SUA va exercita din nou presiuni asupra prețurilor în următoarele luni.

Adică, recuperarea cotațiilor încă nu pare a fi sustenabilă (să adăugăm la aceasta și depozitele pline) deși, potrivit unor prognoze, prețurile spot din Asia pot chiar să depășească 200 USD la mia de metri cubi în timpul sezonului de încălzire. Aceste cifre corespund deja unui preț acceptabil pe termen lung pentru toți producătorii. Însă există o reținere: un astfel de nivel al prețului ar trebui să fie mediu anual și nu numai ”pe timp de iarnă”.

Dar anul este dificil, atipic, nu se pot trage concluzii pe termen lung. Toată lumea este interesată de perspective. Și iată cel mai interesant lucru: anul acesta, pentru prima dată în douăzeci de ani, nu a fost luată nicio decizie nouă de investiție privind construcția de noi instalații de lichefiere.

Previziunile pentru rezultatul acestui an sunt de la zero la una sau două decizii. Reamintim că un număr record de decizii de investiții au fost luate anul trecut, iar acest lucru s-a întâmplat, la rândul său, după o pauză lungă de trei ani (2016-2018, un număr mic de decizii) din cauza reinvestirii în ciclul anterior (2011-2015).

De ce se întâmplă asta? Răspunsul este unul simplu: toate companiile petroliere și de gaze și-au pierdut o mare parte din venituri și, prin urmare, își reduc programele de investiții. Dar, după cum știți, investițiile au scăzut doar cu o treime, așa că s-ar părea că ceva ar trebui să revină și pentru GNL.

O parte din răspuns este că, în ultimii ani, piața GNL s-a dezvoltat în mod paradoxal. Pe de o parte, vedem surplusul actual de gaze, precum și concurența intensă în viitor (Qatar, SUA, Rusia, Africa de Est), toate acestea nu contribuie la prețuri ridicate și nici nu trimit suficiente semnale de piață pentru investiții în proiecte noi.

În același timp, piața este considerată una promițătoare (cererea de gaze va crește indiferent de scenariile posibile, chiar și în cele mai ecologice). Unul dintre factorii determinanți ai dezvoltării pieței a fost participarea CTN-urilor de petrol și gaze, care treptat au început să treacă de la petrolul „care bate în retragere” la promițătorul GNL.

Acum, odată cu scăderea prețului petrolului, companiilor transnaționale petroliere nu le arde de asta. În plus, unii dintre petrolieri sunt nervoși și anunță o „ecologizare” bruscă a planurilor lor de investiții. La rândul lor, giganții petrolieri care doresc să rămână dedicați combustibililor fosili se află de asemenea în situații dificile. Acest lucru poate fi văzut în exemplul ExxonMobil, a cărui poziție financiară se află acum într-o situație dificilă.

Această companie avea planuri (și, așa cum era de așteptat încă anul trecut, cu decizii ”rapide” de investiții), două proiecte majore și mari de GNL: Golden Pass LNG în SUA (împreună cu Qatar Petroleum) și Rovuma LNG în Mozambic. Ambele au fost lăsate pentru vremuri mai bune, luarea deciziilor privind uzina americană se va reține cu cel puțin un an, în Mozambic - până în 2023. Planurile de extindere a fabricii de GNL existente în Papua Noua Guinee sunt de asemenea respinse, pentru vremuri mai bune.

Bineînțeles că și restul fabricilor americane nu se grăbesc să ia noi decizii, deoarece acum este dificil să garantezi construcției contracte pe termen lung pentru vânzarea de GNL. Situația din Africa de Est în ansamblu stagnează. Reamintim că defileul acestei regiuni (Mozambic, Tanzania) a fost considerat unul dintre noile centre de producție promițătoare. Despre amânările proiectului Exxon a fost deja amintit.

Dar iată uzina de GNL, asupra căreia s-a luat deja decizia anul trecut, GNL Mozambic (controlată de Total), este împiedicată cu regularitate de grupurile extremiste care operează în regiune, ceea ce pune sub semnul întrebării finalizarea acesteia în termen. Iar despre planurile privind uzinele din Tanzania aproape că nu-și mai amintește nimeni în ultima vreme.

Din toate acestea s-ar putea concluziona că, pe termen mediu, vom vedea un deficit de aprovizionare. Ar fi fost așa dacă nu ar fi fost planurile Qatarului de creare a mai multe fabrici noi. Încă nu există o decizie oficială de investiții, dar sunt în curs lucrări preliminare. Iar prețul de cost redus al GNL va permite Qatarului să construiască fără ca să țină cont prea mult de costuri.

În cele din urmă, un alt factor care creează incertitudini: mecanismele de stabilire a prețurilor. În ciuda dezvoltării pieței spot, până de curând, prețul la petrol a permis producătorilor de GNL să garanteze rambursarea. În același timp, pe fondul petrolului scump și al concurenței în creștere a GNL, coeficientul acestei legături în contractele noi a scăzut continuu în ultimii ani.

Acum petrolul este mai mic, dar este puțin probabil ca cumpărătorii să dorească să revină la coeficienții vechi și înalți. Iar la un preț al petrolului de 45 de dolari și un factor de referință recent de 0,11, GNL va costa doar aproximativ 5 dolari pentru un milion de BTU, sau aproximativ 180 de dolari pentru o mie de metri cubi. Și cumpărătorii sunt din ce în ce mai interesați de gaz la prețuri spot, mai ales că odată cu încheierea treptată a contractelor pe termen lung pentru Qatar, tot mai mult GNL din această țară va intra pe piața de schimb.

Să reamintim, de asemenea, că țările în curs de dezvoltare din regiunea Asia-Pacific sunt capabile să „digere” volume mari de gaze (care este motivul prognozelor unei dublări a pieței GNL în 15 ani), dar numai la prețuri mici, maxim 200 de dolari pentru o mie de metri cubi, sau mai bine mai puțin.

Toți acești factori duc la incertitudini și la un anumit paradox al dezvoltării pieței. Gazul natural în general și GNL în special rămâne un combustibil foarte promițător, dar pe o piață extrem de competitivă, cererea pentru care, la rândul său, va crește constant doar la prețuri suficient de mici.

Fii la curent cu toate știrile din Moldova și din lume! Abonează-te la canalul nostru din Telegram >>>
Privește Video și ascultă Radio Sputnik Moldova

57
Tagurile:
gaze, uragan, 2020
Tematic
Bloomberg: o mare putere petrolieră rămâne cu visteria goală
Rusia nu are cu ce să-i ajute Germaniei


Загрузка...
Vaccinul rusesc împotriva COVID-19

Distrugerea vaccinului rusesc: Un mic gheșeft al marii politici

286
(reînnoit 16:27 18.09.2020)
Occidentul a folosit scrisoarea deschisă a lui Bucci pentru a aplica o lovitură elaborărilor rusești în speranța că vor submina sau diminua calitatea lor de lider. Iar profesorul însuși s-a ales cu un PR de asemenea nivel la care nici nu putea să viseze.

Liderismul rusesc în domeniul dezvoltării unui vaccin împotriva coronavirusului a devenit pentru Occident nu doar o surpriză neplăcută, ci o provocare revoltătoare - atât din motive politice, cât și financiare, scrie Irina Alksnis în articolul său pentru RIA Novosti.

Pe de o parte, Rusia înapoiată și profund nedemocratică pur și simplu nu are dreptul să facă astfel de descoperiri în domenii științifice complexe și tehnologic avansate.

Pe de altă parte, este în joc un jackpot de asemenea proporții astronomice, încât simplul gând că ar putea trece pe lângă concernele farmaceutice occidentale le provoace arsuri la stomac. De exemplu, doar știrea despre acordul privind furnizarea a o sută de milioane de doze în India cât face.

Nu este surprinzător faptul că Rusia s-a confruntat cu numeroase tentative de discreditare a rezultatelor muncii oamenilor de știință ruși: politică mare, bani mari.

Cu toate acestea, pe lângă rechini, există întotdeauna loc și pentru peștii-ferestrău, care obțin în mod constant ceva de la masa stăpânului.

Anume o astfel de istorie s-a desfășurat în jurul publicării rezultatelor testărilor ”Sputnik-V” într-una dintre cele mai vechi și mai influente reviste medicale din lume, The Lancet.

Articolul a fost criticat fulgerător. Vestea cea mare, răspândită de mass-media globală, a fost o scrisoare deschisă în care profesorul de biologie de la Universitatea American Temple Enrico Bucci și-a exprimat temerile cu privire la „posibilele greșeli comise de cercetătorii ruși”. Acesta a fost susținut de alți câțiva zeci de savanți occidentali.

The Lancet a propus ca dezvoltatorii ruși să răspundă la întrebările puse, ceea ce a și fost făcut. Centrul Gamalei i-a prezentat publicației un protocol clinic complet pentru studiul vaccinului ”Sputnik-V”. Șeful Fondului rus de investiții directe, Kirill Dmitriev, a publicat un editorial în care a comentat în detaliu principalele afirmații ale criticilor, în același timp sfătuindu-i pe aceștia să caute bârna din în ochiul lor și să risipească deja  îndoielile rusești în privința studiilor lor aflate în derulare.

Între timp, problema în acest caz nu este doar o chestiune pur științifică, asupra cărora s-au concentrat cercetătorii ruși.

Vladimir Putin
© Sputnik / Алексей Дружинин

Vorb e că însuși autorul scrisorii scandaloase este o personalitate remarcabilă. În materialul BBC, Enrico M. Bucci este numit „un luptător celebru împotriva pseudoștiinței”. Totuși, ar fi mai corect să folosim caracteristica „om de afaceri din domeniul științei”.

În 2016, Bucci a fondat ”Resis Srl”, o companie specializată în verificarea, validarea și validarea lucrărilor științifice.

Acesta este un subiect la modă în știința modernă. În ultimii ani, cercetătorii au fost prinși prea des cu erori, inclusiv dintre cele grave, apărute în articolele publicate. Nu vorbim neapărat despre abuzuri sau fraude, adesea există erori oneste, care, atunci când sunt anunțate, afectează totuși reputația oamenilor de știință și chiar a unor întregi instituții științifice.

Tocmai pentru a evita astfel de probleme, autorii și structurile de cercetare apelează adesea la firme specializate în astfel de lucrări pentru un audit independent al propriilor texte - înainte de publicare. În special, compania lui Bucci a fost angajată pentru această activitate de către Institutul german Fritz Lipmann, în jurul căruia a izbucnit un scandal puternic în urmă cu ceva timp doar din cauza unor erori inadmisibile în lucrările publicate. Această poveste a fost descrisă în detaliu în urmă cu un an de revista Nature.

Subtilitatea constă în faptul că o astfel de afacere impune anumite restricții etice pe care, apropo, profesorul Bucci le cunoaște foarte bine. În aceeași Nature, în decembrie 2019, a fost publicat un material despre puritatea și conștiinciozitatea muncii științifice, la vare a fost co-autor. Și acolo a fost indicat sincer că Enrico N. Bucci a avut un conflict de interese.

Sau mai simplu fiind spus, atunci când proprietarul unei companii comerciale vorbește public despre activitatea în care este specializat, devine în esență o reclamă pentru compania sa.

Rusia a devenit prima țară care a înregistrat un vaccin împotriva COVID-19
© Ruptly / РФПИ / WHO / Дмитрий Куракин/Пресс-служба Минздрава России

Dar, evident, atunci când vine vorba de „demascarea” vaccinului rusesc astfel de fleacuri nu mai sunt importante.

Occidentul a folosit scrisoarea deschisă (și, prin definiție este o auto-promovare) a lui Bucci pentru a aplica o nouă lovitură elaborărilor rusești în speranța că vor submina sau diminua calitatea lor de lider Ei bine, profesorul însuși s-a ales cu un PR de un asemenea nivel la care pur și simplu nici nu putea visa în nicio altă situație. Aceasta, de fapt, se numește „să prinzi valul”, de acest principiu se ghidează sute și mii de personalități media.

Fără îndoială, acest lucru i se va întoarce sub forma unor noi contracte comerciale foarte atractive. Să prinzi valul în apele tulburi ale politicii mari poate fi o chestiune extrem de profitabilă.

Dar acest lucru nu are nimic de-a face cu știința în general, cu medicina în special și cu salvarea a sute de mii de vieți în întreaga lume.

Fii la curent cu toate știrile din Moldova și din lume! Abonează-te la canalul nostru din Telegram >>>
Privește Video și ascultă Radio Sputnik Moldova

286
Tagurile:
Rusia, COVID-19, vaccin
Tematic
După vaccinul „Sputnik V”, Rusia anunță încă o veste mare
Vaccinul rusesc împotriva COVID-19 este testat și în Belarus


Загрузка...
Mormânt antic găsit în China

A fost dezvăluit misterul lichidului dintr-un mormânt antic

0
(reînnoit 22:47 22.09.2020)
Oamenii de știință chinezi au descoperit secretul unui lichid misterios descoperit într-un vas de bronz în timpul săpăturilor unui mormânt vechi de două mii de ani.

Rezultatele cercetării au arătat că în vas exista o băutură medicinală care conține alcool. Potrivit experților, acest amestec a fost folosit pentru a opri sângerarea și pentru a reduce inflamația, transmite RIA Novosti, cu referire la Xinhua.

În prezent, oamenii de știință continuă să cerceteze descoperirea pentru a obține mai multe informații despre materiile prime din care a fost făcută băutura și despre procesul de fabricare a acesteia.

Mormântul a fost descoperit în timpul reconstrucției unei mahalale din Sanmenxia, ​​provincia Henan, în luna mai a acestui an. Pe baza rezultatelor analizei preliminare, experții consideră că mormântul datează din timpul apusului dinastiei Qin (221-207 î.Hr.) și a începutului dinastiei Han occidentale (înainte de al optulea an al erei noastre).

Fii la curent cu toate știrile din Moldova și din lume! Abonează-te la canalul nostru din Telegram >>>
Privește Video și ascultă Radio Sputnik Moldova

0
Tagurile:
lichid, mormant, mister


Загрузка...