Сельский дом

Misterul reformei administrației publice locale: Fără raioane și sute de primării închise

471
(reînnoit 12:29 04.06.2020)
Autoritățile, și mă refer aici, în special, la Guvern, la prim-ministrul Ion Chicu, nu au renunțat la intenția anunțată anterior de a reforma administrația publică locală și, în general, de a realiza o reformă administrativ-teritorială.

Acum vreo două zile, premierul a discutat la acest subiect cu niște experți germani, mai înainte de aceasta a anunțat că la Guvern există un concept al aceste reforme, pe care însă nimeni nu-l cunoaște.

Astăzi nimeni nu știe cum vor autoritățile centrale să reformeze autoritățile locale, raioanele, comunele. Toți se întreabă, în special cei care vor fi vizați sau de-a dreptul afectați de această reformă: vor fi sau nu vor fi lichidate raioanele; vom reveni sau nu la județe; vor fi lichidate primăriile din satele mici; câte sate sau câți locuitori vor crea o comună; cât de departe va fi primăria comunei de locuitorii din satele mici, din cătune; va conduce această reformă la dispariția satelor mici, va intensifica sau nu acest proces care deja are loc; cum va contribui noua administrației publică locală la dezvoltarea afacerilor locale, în special, a celor mici și mijlocii; care va fi baza fiscală a noii administrații locale?

Acestea și altele sunt întrebările pe care și le pune lumea, și nu pentru că așa ar fi ea… curioasă din fire, că ar manifesta o curiozitate exagerată, ci pentru că această reformă o va afecta direct. Foarte mulți se întreabă astăzi: va oferi această reformă o perspectivă de dezvoltare localității în care trăiesc sau, dimpotrivă, va distruge și ceea ce astăzi face ca localitatea respectivă să se mențină în viață. Dacă reforma administrativ-teritorială va afecta cumva activitatea unor instituții de menire socială, cum ar fi școala și grădinița, oamenii își vor lua lumea în cap, vor părăsi localitatea și vor fugi care la oraș, care peste hotare. Și temerea că lucrul acesta s-ar putea întâmpla nu este una chiar lipsită de sens, având în vedere că Guvernul intenționează să obțină finanțare pentru desfășurarea ei de la Fondul Monetar Internațional. Toată lumea știe care este finalitatea reformelor finanțate și condiționate de FMI.

Care vor fi "pârghii reale de guvernare în teritoriu"?

Să încercăm acum, din scundele informații pe care le avem, să creionăm o schiță, fie și foarte aproximativă, a reformei administrativ-teritoriale și a administrației locale pe care autoritățile vor să o realizeze.

Prima chestiune ar fi că autoritățile centrale intenționează să ofere administrației publice locale "pârghii reale de guvernare în teritoriu". Acest lucru a fost menționat în data de 2 iunie, în cadrul unei discuții pe care premierul Ion Chicu a avut-o cu echipa de experți German Economic Team (GET), din care fac parte și foști oficiali de rang înalt din Republica Federală Germania (ministru al finanțelor al unuia din landuri).

Potrivit unui comunicat de presă al Guvernului, în cadrul discuțiilor s-a vorbit despre eficientizarea administrației publice și, respectiv, de sporirea calității serviciilor prestate către cetățeni și business, obiectiv care poate fi atins "doar prin identificarea și implementarea unei formule optimale de distribuire a competențelor între APC și APL, astfel încât administrația locală să dețină pârghii reale de guvernare în teritoriu". Deci, viitoarea administrație publică locală va dispune de pârghii reale de guvernare în teritoriu, asta e clar, rămâne să aflăm care vor fi aceste pârghii.

Creșterea potențialului economic al localităților și consolidarea autonomiei financiare a APL

Al doilea obiectiv pe care și-l fixează puterea în realizarea acestei reformei este creșterea potențialului economic al localităților.

"Participanții la discuție au confirmat că delegarea mai multor competențe pentru administrația publică locală necesită și un potențial economic și managerial net superior celui existent. În acest context, delimitarea eficientă a competențelor și identificarea unei structuri teritorial-administrative optimale sunt elementele de bază ale acestei reforme", citat din același comunicat al Guvernului.

Creșterea potențialului economic al localităților este un obiectiv extrem de important - dacă autoritățile vor reuși să-l realizeze, putem socoti că suntem salvați, nu ne mai paște pericolul ca Republica Moldova să ajungă depopulată, o țară cu localități moarte. Neclar rămâne, cel puțin pentru mine, cum, prin ce mijloace au de gând autoritățile să atingă acest obiectiv?   

Tot din citatul de mai sus înțelegem că vom avea o reformă teritorial-administrativă.

„Numai în asemenea circumstanțe se poate consolida autonomia financiară a APL, iar cu ea și crearea condițiilor pentru dezvoltarea regiunilor țării. O țară puternică cu teritorii slabe nu poate exista”, a spus în cadrul aceleiași discuții premierul Ion Chicu. Dar iarăși nu știm ce aranjare administrativ-teritorială își doresc autoritățile.

Raioane sau județe?

Cel mai probabil că Guvernul se gândește să lichideze raioanele. Și spun acest lucru făcând referire la o postare mai veche de-a premierului pe Facebook (22 mai).

"La Guvern este pregătit Conceptul acestei reforme, iar revenirea în 2023 la o structură administrativ-teritorială rațională (similară celei de până în 2003) este absolut imperativă", a scris atunci premierul. Dar până la reforma din 2003 am avut județe, nu raioanele, deci la raioane se va renunța. Acum rămâne de văzut dacă se intenționează revenirea la județe și dacă da, atunci în ce formă, în cea de până la 2003? Sau nu vor fi nici raioane, nici județe, ci alte unități teritoriale de nivelul doi? Sau poate nu vom avea în general unități teritoriale de nivelul doi, ci doar de nivelul întâi: comune sau plase, căci unii vehiculează la modul serios această idee?

O certitudine: Vor fi închise sute de primării

Și încă un lucru pe care în mod sigur Guvernul vrea să-l realizeze în cadrul reformei administrativ-teritoriale este reducerea numărului primăriilor, în primul rând, a celor cu mai puțin de 1000 de locuitori.

"Avem cel mai mare aparat administrativ local/per capita în toată Europa. Sute de primării cu mai puțin de 700-1000 de locuitori. Anual, miliarde de lei se cheltuie irațional pentru întreținerea a mii de funcționari. Cel mai grav, că nici serviciile prestate cetățenilor în asemenea circumstanțe nu au cum fi calitative. Firește, nici de-o autonomie financiară a APL nu poți vorbi, când în primărie ai mai puțin de 100 de oameni care lucrează, iar agenți economici 1-2", a scris premierul pe Facebook.

Deci, vor fi închise sute de primării, iar satele respective vor deveni parte a unor comune, lucrul pe care îl avem și astăzi.

Realizarea acestui obiectiv, care este unul absolut necesar, comportă mari riscuri dacă primăriile vor fi închise și, odată cu aceasta, va fi închis și accesul cetățenilor la serviciile publice. Această greșeală a fost făcută în cazul reformei din 1998, când au fost create nouă județe, motiv pentru care, dar și dintr-un șir de raționamente politice și populiste, comuniștii au revenit în 2003 la vechea divizare administrativ-teritorială pe raioane.

Care este totuși riscul cel mai mare

Dar nu acesta este riscul cel mai mare, în opinia mea, ci faptul că autoritățile vor să obține bani de la Fondul Monetar Internațional pentru desfășurarea acestei reforme și această reformă, realizată după placul FMI, va deveni o condiție pusă Republicii Moldova în vederea continuării finanțării.

"Lansăm în curând negocierile cu FMI pentru un Program pe termen de 3 ani. Sunt sigur, că pentru reformele de mai sus, putem obține (și prin acest instrument) o susținere financiară solidă", a scris premierul, pe Facebook, în data de 22 mai.

Amintim că la sfârșitul lunii aprilie FMI a acordat Republicii Moldova un credit de urgență în valoare de 235 de milioane de dolari. Acest acord de creditare a fost aprobat în Parlament în aceeași zi cu acordul de creditare semnat cu Rusia, în valoare de 200 de milioane de euro, pe care însă ulterior Curtea Constituțională l-a declarat neconstituțional.

Iată că acum urmează să se negocieze un nou program de finanțare cu FMI, asta însemnând că Fondul va cere, ca de obicei și în primul rând, reducerea cheltuielilor sociale, fapt care, de-a lungul anilor, a avut câteva consecințe nefaste, sinistre chiar: degradarea nivelului de trai în Republica Moldova, o tranziție interminabilă de la rău la mai rău și implementarea unor reforme care ne oferă o singură perspectivă - cea de a fi sclavi: mergem să muncim ca robii în Europa occidentală, după care, revenind acasă, procurăm tot produsele occidentalilor. Iar noi nu producem nimic, asta însemnând să fim slugi, robi - nu stăpâni. Dar acesta este deja un alt subiect, la care merită se revenim pe viitor.

De dragul adevărului trebuie să menționăm că în relația cu FMI mult depinde de faptul cum știi să negociezi cu această organizație internațională. Până acum, guvernele de la Chișinău care au semnat acorduri de creditare nu au fost prea inspirate, respectiv și rezultatele acestei finanțări au fost pe măsură. Dacă Guvernul Chicu crede că poate negocia un contract în avantajul Republicii Moldova, atunci să o facă, mai ales că acum suntem în plină criză, după paralizia economică provocate de restricțiile impuse de pandemie.

Post-Scriptum. După ce a fost scris textul de mai sus, președintele Igor Dodon s-a pronunțat, în cadrul unei emisiuni realizată de Radio Sputnik Moldova, în chestiunea reformei administrației publice locale și a celei administrativ-teritoriale. Îmi permit să afirm că și președintele împărtășește temerile pe care le avem noi. El a spus că reforma administrației publice locale este necesară, însă acesta nu trebuie să fie pe placul experților străini, ci în strictă conformitate cu interesul național.

”Este o vorbă la moldoveni, să nu aruncam copilul odată cu apa. Nu trebuie să facem reforme de dragul reformelor care să fie pe placul unor experți, trebuie să ținem cont de interesul nostru național”, a accentuat președintele Dodon.

Totodată el a spus că nu susține divizarea administrativă a țării pe județe și ncii reducerea drastică a numărului primăriilor.

”Una dintre propunerile dure pe care eu le-am văzut acum 3-4 ani este că o primărie trebuie să aibă cel puțin 5 mii de locuitori. În cazul acesta rămânem cu 200 de primării la nivel de țară, să unim 6-7 sate împreună? Reforma este necesară, dar trebuie să facem în așa fel ca să nu sufere cetățenii”, a subliniat președintele Dodon, accentuând că reforma trebuie făcută ținându-se cont de specificul țării noastre.

Fii la curent cu toate știrile din Moldova și din lume! Abonează-te la canalul nostru din Telegram >>>
Privește Video și ascultă Radio Sputnik Moldova

471
Tagurile:
primării, județe, raioane, apl, reforma
Andrei Năstase

Ce încadrare juridică are "apelul la mobilizare" al lui Năstase

214
(reînnoit 19:07 29.10.2020)
Juristul Ghenadie Vaculovschi a examinat apelul la mobilizare, lansat ieri de liderul PPDA, Andrei Năstase, prin prisma Articolul 181 al Codului Penal. Iată la ce concluzii a ajuns juristul.

Apelul lansat de Andrei Năstase de a organiza împreună cu „bărbații în putere ai acestei țări” blocarea celor 42 de secții de votare, în care își pot exercita dreptul la vot cetățenii moldoveni care locuiesc în raioanele Republicii Moldova din stânga Nistrului, este un gest extrem de periculos. Acest apel al lui poate fi explicat atât printr-o stare de disperare, determinată de impasul politic în care se află formațiunea pe care o conduce, cât și printr-o eventuală comandă de destabilizare a situației din țară în ziua alegerilor, venită din afara țării.

Năstase, pasibil de a fi urmărit penal

Andrei Năstase este jurist de profesie. El ar trebui să știe că fiecare cetățean al Republicii Moldova, potrivit Constituției țării noastre, are dreptul de a alege și de a fi ales. Orice faptă de împiedicare a exercitării libere a acestui drept este pasibilă de urmărire penală.

Aici este cazul să invocăm Articolul 181 din Codul Penal al Republicii Moldova "Împiedicarea exercitării libere a dreptului electoral sau a activității organelor electorale".

"Împiedicarea prin orice mijloace a exercitării libere a dreptului electoral sau împiedicarea activității organelor electorale:

a) săvârșită prin blocarea sau atacarea localurilor secțiilor de votare prin orice mijloc şi în orice formă;

b) săvârșită prin sustragerea urnelor de vot sau a documentelor electorale;

c) săvârșită cu periclitarea vieții persoanei;

d) însoțită de vătămarea gravă a integrității corporale sau a sănătății;

e) soldată cu alte urmări grave,

se pedepsește cu amendă în mărime de la 550 la 750 unități convenționale sau cu muncă neremunerată în folosul comunității de la 180 la 240 de ore, sau cu închisoare de până la 3 ani", prevede Articolul 181 din Codul Penal.

Astfel, Andrei Năstase, provoacă organele de drept ale Republicii Moldova să-l urmărească penal, probabil, încercând în acest mod să acumuleze ceva capital politic.

Năstase pune în pericol procesul de reglementare transnistreană

Totodată, acest apel este grav și prin faptul că pune în pericol procesul de reglementare transnistreană și perspectivele readucerii întregului teritoriu al Republicii Moldova în câmpul de control efectiv al autorităților constituționale.       

Acum să ne imaginăm că cetățenii moldoveni din raioanele de Est ale Republicii Moldova, rudele și prietenii lor din raioanele din dreapta Nistrului ar organiza o contra acțiune de apărare a dreptului lor la vot! Apare, evident, pericolul unor confruntări însoțite de violență între cetățenii țării cu preferințe politice diferite. Ce urmărește, deci, domnul Năstase? Să provoace și mai multă dezbinare în societate? Vă dați seama cum dânsul face și mai adâncă ruptura dintre cele două maluri? E foarte grav!

Opinia autorului ar putea să nu coincidă cu cea a redacției.

Fii la curent cu toate știrile din Moldova și din lume! Abonează-te la canalul nostru din Telegram >>>
Privește Video și ascultă Radio Sputnik Moldova

214
Tagurile:
cod pernal, Năstase, Andrei Nastase, mobilizare, Apel


Загрузка...
Societatea civilă din Republica Moldova

ONGocupație sub pretextul alegerilor în Moldova

82
Implicarea grosolană în campania electorală scoate la iveală capturarea statului Republica Moldova de către organizațiile finanțate din afară.

Pe măsură ce se apropie data alegerilor, războiul informațiilor compromițătoare între putere și opoziție devine tot mai virulent. “Grantofagii” occidentali îl acuză pe actualul președinte al țării, Igor Dodon, de colaborare cu Rusia. Dacă e adevărat, poate e un lucru rău, însă râde ciobul de oala spartă.

Cine invită fata la cină, acela dansează cu ea

Influența enormă a ONG-urilor occidentale asupra agendei politice interne și externe din Moldova, desigur, era un «Le secret de Polichinelle», însă cartea, lansată recent de deputatul PSRM Bogdan Țîrdea “Societatea civilă în R. Moldova: Sponsori. ONGcrație. Războaie culturale”, în care pe 800 de pagini sunt culese date despre volumele și beneficiarii „asistenței” străine, impresionează. După “euromaidanul” din Ucraina, Secretarul de Stat al SUA, Victoria Nuland, a anunțat că resursele alocate pentru “construcția democrației” într-o țară cu o populație de 45 de milioane vor constitui 5 miliarde de dolari. Iar în mica Moldova suma totală a injecțiilor a ajuns la 1,05 milioarde de euro.

Un astfel de belșug financiar nu revine tuturor celor 13670 de ONG-uri înregistrate în țară, printre care, indiscutabil, există multe structuri utile și oneste, care apără interesele membrilor săi și rezolvă multe probleme ale vieții sociale, nu servesc interesele a sute de “baroni”, cum s-a exprimat Țîrdea. Nu vom obosi cititorul cu cifrele prezentate pe larg de Bogdan Țîrdea la lansarea lucrării lui. Vom menționa doar că, în cazul în care aceste miliarde ar fi ajuns în economia reală a țării, acum o parte a populației Moldovei nu ar visa să se contopească cu România, ci invers. Ar fi suficient să remarcăm că fluxurile străine depășesc bugetele unor instituții de stat, inclusiv cele ale Ministerul Justiției și Ministerului Apărării și depășeasc sumele alocate de stat medicinei, învățământului, asistență social, ecologie etc.

Aici ne vine în minte întrebarea retorică din piesa lui Vladimir Vîsoțki “Unde-s banii, Zino?” Răspunsul e unul simplu: în ONG-uri. În toată lumea acestea reprezintă “un lucru în sine”, cu un contur de finanțare închis și o echipă de “grantofagi”, care consumă milioanele primite fără a oferi nimic în schimb celor din jur.

Drept exemplu ar putea servi “milionul lui Soros”, oferit, cică, pentru învățământ. Din această sumă 115 mii de dolari au ajuns la Institutul pentru Politici Publice (IPP), care ulterior a devenit “un centru de idei și resurse umane” pentru PAS și PPDA, la asociația “Catalactica” – 100 mii de dolari, la “Pro Didactica” – 34 de mii dolari, iar celor 140 de experți care lucrau asupra “reformei programelor de învățământ” – 270 de mii dolari. Rezultatul acestor “reforme” în perioada Maiei Sandu a fost lichidarea a 113 școli.

În schimb, pentru lupta politică, “promovarea democrației”, “dezvoltarea jurnalismului independent”, “egalitatea de gen” și alte „valori europene” se găsesc foarte ușoir sute de mii de dolari. Suntem cu toții niște oameni maturi, iată de ce înțelegem foarte bine că un astfel val financiar nu poate exista fără o masă de condiții și angajamente, pe care beneficiarul de asistență străină sunt obligați să o respecte. De fapt, nimeni nici nu ascunde acest fapt.

“Valori” de import

Sarcinile pe care și le propun ONG-urile sunt destul de simple. Pentru toate statele lumii e vorba de un set standard al unor abordări economice ultraliberale sau chiar libertariene, globalism, secularizarea și protecția „minorităților”, mai exact a celor sexuale.

Ce înseamnă ONG-crația la putere cetățenii Moldovei ar putea înțelege cu ușurință, dacă ar analiza modelul țării vecine Ucraină, unde triumfează ideile promovate de ONG-uri. Odată cu schimbarea puterii în 2019, național-patrioții bine cunoscutului în Moldova Petro Porșenko au fost înlocuiți cu “puii din cuibarul lui Soros”, care finalizează reformele lansate în conformitate cu recomandările FMI și dispozițiile Acordului de Asociere cu UE. Reamintim că acestea au dus la majorarea vârstei de pensionare, majorarea tarifelor la serviciile comunale, reducerea numărului școlilor și universităților. Sistemul medical a fost transformat în unul cu trei nivele, în care doar primul este gratuit. Vladimir Zelenski a realizat promisiunea de a anula moratoriul la vânzarea terenurilor agricole, pas pe care îl evita predecesorul său. Iar în cadrul alegerilor locale, care au avut loc pe 25 octombrie, partidul pro-prezidențial “Slujitorul Poporului” a organizat un sondaj în care propune legalizarea drogurilor ușoare.

De fapt, toate acestea nu reprezintă o noutate nici pentru moldoveni, pentru că și în perioada guvernărilor proeuropene au fost reduse cheltuielile în sfera socială, fermierii au fost abandonați (exact așa cum s-a întâmplat în Ucraina acum câțiva ani), au crescut tarifele la serviciile comunale, a încetat construcția drumurilor, a fost suspendat programul “Un doctor pentru tine” etc. În ceea ce privește vânzarea terenurilor agricole, din 2019 Moldova a primit din partea “investitorilor străini” o “Carte albă a reformelor”, în care se solicită oferirea dreptului de vânzare-cumpărare a terenurilor agricole pentru persoanele juridice cu un capital social parțial sau total străin.

Destul de multe mijloace ONG-urile primesc pentru promovarea LGBT. Astfel, GenderDoc-M a primit din partea fundațiilor străine 427,3 mii de dolari, iar Centrul de Drept al Femeilor – 544,1 mii. Dreapta face activ lobby pentru ratificarea Convenției de la Istanbul, care sub pretextul combaterii violenței în familie promovează ideea genului în calitate de contruct social (adică, dreptul de a alege identitatea de gen) și a sancționării atitudinilor critice față de LGBT.

Dacă considerați că Moldova a fost ocolită de propaganda consumului de droguri, atunci vă înșelați amarnic. Necesitatea narcotizării populației este extrem de profitabilă pentru marile companii farmaceutice. Potrivit Barclays Bank, anul trecut volumul pieței legale de canabis a constituit 28 de miliarde de dolari, iar potrivit prognozelor Grand View Research, piața mondială de canabis, un produs din cânepă, precum și tehnologiile de producere și răspândire a lui spre anul 2025 va ajunge la 66 de miliarde de dolari.

Realizarea acestor mofturi ale sponsorilor ONG-urilor nu sunt deloc voluntare. De realizarea acestui program depind ajutoarele financiare oferite Moldovei din partea SUA și UE, precum și creditele FMI. Așa cum a declarat deschis eurodeputatul român Dragoș Tudorache, “cei care determină soarta Republicii Moldova la nivel de președinte și guvern au responsabilitatea deplină pentru ceea ce fac în Moldova în schimbul creditelor pe care le contractează, pentru îndeplinirea sau neîndeplinirea condițiilor, pentru atitudinea față de partenerii externi, pentru că Republica Moldova este reprezentată de acești actori politici”.

Vrei, nu vrei – bea, Grigore, aghiazmă

Nu este un secret că principalii beneficiari ai asistenței externe sunt partidele de dreapta, care primesc din partea ONG-urilor un sprijin informațional, financiar și resurse umane. Nu vom arăta cu degetul, însă un șir de funcționari ai partidelor politice, deputați, miniștri, procurori etc. și-au început cariera în ONG-uri și invers: atunci când rămân fără un loc de muncă, se angajează în structurile fundațiilor internaționale și presa „independentă”. Practic, e imposibil să faci o separare între reprezentanții partidelor liberale și de dreapta și personalul ONG-urilor, pentru că sponsorii lor tratează eșecurile partenerilor lor la nivelul politicii interne drept un eșec propriu. Iată de ce se face o agitație directă pentru un anumit candidat în alegeri.

Pentru obținerea victoriei de către cei de dreapta au fost mobilizate toate forțele „armatei postmoderniste”, așa cum numește Țîrdea această alianță. E vorba nu doar de o activitate coordonată a unei armate numeroase de jurnaliști ai “imperiului Soros”. Europa este dispusă, la nevoie, să recurgă la forță. În decembrie 2017, Departamentul de Stat al SUA a anunțat un concurs pentru organizarea și desfășurarea în Moldova a programului de “susținere a presei independente”. În martie 2018, a fost lansat un program de granturi pentru ONG-uri, al Departamentului de Stat al SUA, sarcina căruia este “restabilirea încrederii în parcursul european al Moldovei”. Centrul de Documentare NATO a inițiat programul “Jurnalismul în domeniul protecției și securității”.

Așa cum nota Sputnik, între 24 și 27 octombrie 2019, la Chișinău a avut loc conferința CampCamp2019, oganizată de Centrul Societății Civile de la Praga (Prague Civil Society Centre, PCSC). Centrul beneficiază de finanțare din bugetul de stat al SUA, alocat în cadrul legii “Cu privire la contracararea inamicilor Americii prin intermediul sancțiunilor” (CAATSA). La evenimentul organizat în condițiile unei conspirații totale, unde au reușit să ajungă jurnaliștii Sputnik Moldova, profesioniștii din Belarus, Kazahstan, Kârgâzstan, Rusia, Georgia, Armenia și alte zeci de state din Europa de Est și-au împărtășit experiența răsturnării puterii în țările lor și a contracarării “influenței rusești”. Pentru astfel de schimburi de experiență, între 2018-2019 au fost alocați 250 de mii de dolari.

Dar nu se limitează totul la activiști de stradă. Potrivit șefului Serviciului de Informații Externe al Rusiei, Serghei Narîșkin, americanii pregătesc un scenariu “revoluționar” și pentru Moldova, care în noiembrie urmează să-și aleagă președintele… Există informații despre pregătirea expedierii în Moldova a unui grup de specialiști americani în “revoluții colorate”, care trebuie să îndeplinească niște sarcini concrete.

E destul de verosimil, dacă ar fi să ne amintim de implicarea deschisă în campania electorală a lui Donald Tusk și Annegret Kramp-Karrenbauer. Corului de agitatori s-a alăturat și România. Potrivit declarației MAE al României, după întrevederea dintre șeful diplomației române și secretarul de stat al SUA, Mike Pompeo, “ministrul Bogdan Aurescu a prezentat evaluarea cu privire la situația din Republica Moldova și a reiterat poziția consecventă a României de susținător al parcursului european al Republicii Moldova, aceasta fiind singura opțiune în măsură să asigure dezvoltarea economică și socială a acesteia în beneficiul direct al cetățenilor săi. Cei doi oficiali au agreat ca SUA și România să păstreze o coordonare apropiată pe această temă”.

Poporul Moldovei a fost privat de dreptul de a alege.

Ce-i este permis lui Jupiter...

Lansarea studiului amplu al lui Bogdan Țîrdea a fost tratat ca o amenințare în adresa propriei „armate” de către reprezentanții UE. Potrivit ambasadorului UE la Chișinău, Peter Mihalko, “pentru orice stat care se consideră democratic și modern, o societate civilă puternică și vibrantă, precum și mass-media independente sunt elemente necesare, care asigură progresul, dezvoltarea și transparența și oferă mai multe împuterniciri cetățenilor”. Diplomatul a pus la îndoială dorința Moldovei de a respecta Acordul de asociere. E adevărat că secretarul de stat al Departamentului pentru Relații cu Republica Moldova, Ana Guțu, a fost mult mai sinceră, declarând că singura sarcină a ONG-urilor este “contracararea amenințării rusești”.

Însă ONG-urile își distrag atenția de la misiunea lor principală și se ocupă, de pildă, de combaterea corupției, ceea ce este important, “însă nu trebuie să se preocupe de ea în dauna geopoliticii, în timp ce societatea moldovenească este divizată pe criterii geopolitice: unii își văd viitorul cu Rusia, alții – cu Europa”. Totuși, cum rămâne cu progresul, democrația și oportunitățile cetățenilor??? Nu cumva Europa dă dovadă de ipocrizie aici?

Să ne amintim că anume sub presiunea UE în Moldova a fost adoptată legea cu privire la ONG-uri, care nu limitează în niciun fel finanțarea lor externă. Mai mult, ONG-crația a primit dreptul de a oferi servicii partidelor politice, iar partidele politice își pot înființa proprii ONG-uri. Recent, Curtea Constituțională a permis organizațiilor neguvernamentale să ofere partidelor servicii contra cost, ceea ce, în esență, va deveni un transfer de granturi dintr-un buzuran în altul. Adică, țara și-a deschis larg porțile influenței și manipulării din afară, imixtiunilor externe în problemele interne și finanțării externe a proceselor politice. Pentru orice tentative de a apăra suveranitatea țării, Moldova este amenințată cu “revoluții”.

Pe de altă parte, statele care sponsorizează ONG-urile se protejează activ de orice imixtiune. În anul 1939, în SUA a fost adoptată legea cu privire la agenții străini (Foreign Agents Registration Act, FARA), care cere înregistrarea și dezvăluirea informațiilor de către “agentul principalului străin” (foreign principal) fie direct, fie prin altă persoană implicată în activități politice, care servește în calitate de consultant în relații cu publicul, agent de publicitate, colaborator al agenției de informații sau consultant politic, solicită, colectează, plătește sau distribuie cotizații, împrumuturi, bani sau alte obiecte de valoare pentru principalul strain sau în interesele lui, reprezintă interesele principalului strain în fața oricărei agenții sau a demnitarului guvernului SUA.

Informația care se răspândește din partea unei surse străine trebuie să fie marcată, iar agenții străini se înregistrează în mod obligatoriu. Pentru nerespectarea legii este prevăzută privarea de libertate până la cinci ani, o amendă de 250 de mii de dolari. Așa cum precizează site-ul Ministerului Justiției din SUA, “FARA este adoptată pentru asigurarea transparenței influenței străine în Statele Unite prin asigurarea faptului că guvernul SUA și societatea cunosc sursa unei informații a agenților străini, destinată influențării opiniei publice americane, politicii și legislației”. Anume cu astfel de activități se ocupă ONG-urile din Moldova.

Legea cu privire la agenții străini a fost adoptată și în Israel. Toate ONG-urile sunt obligate de raporteze simestrial sumele primite din afara țării. Organizațiile sunt obligate să informeze publicul cu privire la producția informațională, elaborată în cadrul proiectelor realizate cu finanțare străină. Ignorarea acestor cerințe este penalizată. În Australia agenții străini, persoanele care activează sub controlul guvernelor străine, trebuie să-și introducă informații cu privire la activitățile lor într-un registru public. Încălcarea acestei reguli este sancționată cu o amendă sau privațiune de libertate de până la cinci ani. În Ungaria parlamentul țării a adoptat o lege care înăsprește controlul asupra ONG-urilor cu finanțare străină în valoare de peste 24 de mii de euro pe an. ONG-urile trebuie să se înregistreze în calitate de “organizații care beneficiază de finanțare străină”, să indice acest fapt la toate evenimentele și publicațiile, să prezinde un raport anual cu privire la activitatea sa. În Germania, organizațiile care beneficiază de finanțare străină și care au cetățeni străini în organele de conducere trebuie să ofere rapoarte suplimentare.

Inclusiv Marea Britanie intenționează să se apere de imixtiuni străine, fapt care nu a împiedicat-o deloc să-și construiască o rețea de influențare a altor state “Inițiativa onestității”, controlată de serviciile de informații britanice, care activează inclusiv în Moldova.

Oare nu este vorba de niște standarde duble? Resursele financiare enorme ale ONG-urilor, influența lor, protejarea “artileriei grele” în persoana guvernelor occidentale și organizațiilor internaționale, pătrunderea în structurile de stat și paridele politice ne permite să vorbim despre o capturare a Moldovei de către ONG-uri. Oare au nevoie cetățenii țării de acești ocupanți? Cred că întrebarea este una retorică.

Fii la curent cu toate știrile din Moldova și din lume! Abonează-te la canalul nostru din Telegram >>>
Privește Video și ascultă Radio Sputnik Moldova

82
Tagurile:
Moldova, alegeri, ONG
Tematic
Legea cu privire la ONG-uri, care a generat scandal, a fost votată de Parlament


Загрузка...
Poliția franceză, în fața bisericii Notre Dame din Nisa, după atac

Atacul terorist din Nisa: toate detaliile VIDEO și FOTO

37
Franța a ridicat sistemul de alertă împotriva terorismului la cel mai înalt nivel în urma atacului de la Nisa, comis la nici două săptămâni după uciderea brutală, de către un islamist radicalizat de origine cecenă, a unui profesor lângă şcoala unde preda.

BUCUREŞTI, 30 oct – Sputnik. Joi dimineaţa, două persoane au fost ucise în interiorul bisericii Notre-Dame din sudul orașului francez Nisa, potrivit relatărilor din presa locală, în timp ce o a treia persoană a reușit să scape de atacator, dar ulterior a murit din cauza rănilor.

Este vorba de o femeie de 70 ani care a fost decapitată, iar unui bărbat, de 45 de ani, a fost rănit grav la gât chiar în interiorul bisericii. De asemenea, o femeie de 30 de ani a fost înjunghiată de mai multe ori, iar ulterior a murit. De asemenea, se crede că şi alte persoane au fost rănite în atac.

Suspectul a fost împușcat de polițiști, fiind rănit şi a fost dus la spital. Procurorii francezi au deschis o anchetă teroristă cu privire la atac.

​Video cu intervenția poliției în timpul atacului

Pe rețelele de socializare a fost distribuită o înregistrare video cu intervenția poliției în timpul atacului terorist asupra bazilicii Notre-Dame din Nisa.

Filmat dintr-o clădire aflată vizavi de intrarea principală, în înregistrare se vede cum mai mulți ofițeri intră rapid în clădire. Un polițist care stă lângă o altă ușă a bazilicii intră și el la scurt timp.

La câteva ore după atac, poliția din Avignon, sud-estul Franței, a împușcat și ucis un bărbat după ce acesta ar fi încercat să-i atace cu un cuțit. Ulterior, la Lyon, un suspect înarmat cu un „cuțit lung” a fost reținut de autorități, în timp ce se presupune că încerca să comită un atac.

Cine este atacatorul

Potrivit unor surse apropiate de caz, citate de AFP, autorul atacului de la Nisa este un tunisian de 21 de ani, care a ajuns recent în Franța de pe insula italiană Lampedusa. Teroristul a ajuns în Europa la sfârșitul lunii septembrie și a venit în Franța la începutul lunii octombrie. AFP indică faptul că numele său este Brahim Aoussaoui. La sosirea acestuia, a fost introdus în carantină în Italia și apoi obligat să părăsească țara, deoarece nu era un solicitant de azil, potrivit Sputnik France

De asemenea, anchetatorii au în posesia lor un document de la Crucea Roșie italiană care corespunde identității lui Brahim Aouissaoui, adaugă AFP referindu-se la o altă sursă apropiată cazului. În același timp, Reuters a precizat, referindu-se la o sursă a poliției, că identitatea agresorului trebuie încă verificată.

Anterior, cotidianul local Nice-Matin anunțase că, potrivit informațiilor sale, agresorul este un tunisian de 21 de ani care ar fi fost necunoscut serviciilor de poliție înainte de atacul de joi.

În timpul vizitei sale la Nisa, președintele francez Emmanuel Macron a spus https://ro.sputnik.md/International/20201029/32214787/Atacul-de-la-Nisa-comis-de-un-terorist-islamist-Macron.html că atacul revoltător cu cuțitul a fost comis de un terorist islamist.

De asemenea, primarul orașului Nisa, Christian Estrosi, l-a descris https://ro.sputnik.md/International/20201029/32207623/Franta-atac-terorist-3-morti---s-a-strigat-Allahu-Akbar.html pe atacator ca fiind un „islamo-fascist” și le-a spus reporterilor că bărbatul a continuat să strige „Allahu Akbar”, „chiar și când se afla sub tratament”, potrivit RT.

„Țara noastră nu mai poate să fie mulțumită cu legile păcii pentru a anihila islamo-fascismul”, a scris Estrosi pe Twitter, la care a adăugat hashtagul #SamuelPaty în onoarea profesorului francez decapitat acum 14 zile.

 

Amenințarea teroristă este „foarte mare” în Franţa

După atacul sângeros, ministrul de Interne, Gerald Darmanin, a convocat o întâlnire de urgență pentru a evalua situația și a desfășurat o unitate de criză pentru a ajuta la gestionarea operațiunii de securitate aflate în desfășurare.

Atacul a avut loc la doar o zi după ce ministrul francez de Interne a avertizat că amenințarea teroristă din țară este „foarte mare” pe fondul creșterii tensiunilor în urma decapitării profesorului Samuel Paty într-un aparent atac islamist. Profesorul de şcoală Samuel Paty a fost decapitat de către un refugiat cecen în apropierea şcolii unde preda, într-o suburbie a Parisului. Crima a fost provocată de decizia acestui profesor de a le arăta elevilor săi caricaturi cu profetul Mahomed în timpul unei ore despre libertatea de exprimare.

Cel mai înalt nivel al sistemului de alertă

În urma atacului terorist cu cuțitul, atac care a îngrozit întreaga Franţă, autorităţile franceze au decis să ridice sistemul de alertă împotriva terorismului Vigipirate la nivelul de urgență „atentat pe tot teritoriul Franței”, însemnând cel mai înalt nivel, a anunțat joi premierul francez.

În fața Adunării Naționale, prim-ministrul Jean Castex a denunţat „atacul la fel de laș pe cât de barbar” de la Nisa, subliniind că „răspunsul guvernului va fi ferm, implacabil și imediat. Am decis deja să ridic planul Vigipirate la nivelul de urgență atentat pe întreg teritoriul național”.

Mesajul preşedintelui Vladimir Putin după atentatul din Franţa

„Suntem revoltaţi de crima cinică și crudă comisă în interiorul bisericii. Am văzut încă o dată că noţiunea de moralitate umană este total străină teroriștilor. Este evident că lupta împotriva terorismului internațional necesită o unificare reală a eforturilor întregii comunităţi globale”, a declarat președintele rus Vladimir Putin într-o telegramă către președintele francez, citată de Sputnik Internaţional

De asemenea, Putin a exprimat „condoleanțe profunde” privind „consecințele tragice ale atacurilor teroriste din Franța”, potrivit biroului de presă al Kremlinului.

Președintele a subliniat că Moscova este pregătită să îşi unească eforturile cu Franța și alți parteneri internaționali în lupta împotriva terorismului. Anterior, Kremlinul a descris atacul de la Nisa drept o „tragedie oribilă”.

Trump: „atacurile teroriste trebuie oprite imediat”

Şi președintele SUA, Donald Trump, a denunțat atacul împotriva „celui mai vechi aliat” al său și a spus că „atacurile teroriste islamice radicale trebuie oprite imediat”.

​Turcia condamnă „cu tărie” atacul

Nici Turcia nu a întârziat să-şi transmită reacţia în urma atacului terorist din Franţa. După ce a condamnat ferm atitudinea conducerii Franței față de insultele aduse Islamului, Ankara a reacţionat dur imediat după atentatul de la Nisa.

„Condamnăm cu tărie atacul comis astăzi în interiorul bisericii Notre-Dame din Nisa”, a transmis joi diplomația turcă, potrivit Hurryet Daily News.

Ministerul de Externe de la Ankara a transmis condoleanțe rudelor victimelor și a declarat că Turcia s-a solidarizat cu poporul francez împotriva violenței și terorismului.

De asemenea, Directorul comunicațiilor prezidențiale turcești, Fahrettin Altun, a declarat că Islamul nu poate fi folosit în numele terorismului și a condamnat atacul. Totodată, Altun a cerut conducerii Franței să renunțe la „retorica inflamantă împotriva musulmanilor”.

„Facem apel la conducerea franceză să evite retorica inflamantă împotriva musulmanilor și să se concentreze, în schimb, pe găsirea autorilor acestui act de violență și a altor acte de violență”, a scris Altun pe Twitter.

În acest sens, Fahrettin Altun a mai spus că Turcia va continua să combată orice politician care îi insultă religia și valorile - și a reînnoit apelul Turciei de cooperare împotriva terorismului și extremismului.

Fii la curent cu toate știrile din Moldova și din lume! Abonează-te la canalul nostru din Telegram >>>
Privește Video și ascultă Radio Sputnik Moldova

37
Tagurile:
Decapitat, terorist, atac, Nisa


Загрузка...