Bloc de locuințe

Piața imobiliară din Moldova după pandemie: Ce șanse sunt scadă prețurile

955
(reînnoit 11:19 25.05.2020)
Cum se va schimba piața imobiliară după încheierea regimului stării de urgență – reporterul Sputnik Moldova a încercat să afle de la experți răspunsul la această întrebare.

CHIȘINĂU, 24 mai – Sputnik. După ce au fost anulate unele restricții impuse în perioada stării de urgență, mai multă lume a revenit iarăși la chestiune cu privire la necesitatea cumpărării unei locuințe, mijloacele financiare în acest scop fiind adunate de-a lungul mai multor ani. Însă puțini sunt cei care se grăbesc acum să-și dea banii adunați cu atâta trudă în schimbul ”metrilor pătrați” la care visează. Mulți dintre locuitorii țării sunt acum în expectativă. Reporterul Sputnik a decis să clarifice cât de justificată este această poziție.

”Numărul tranzacțiilor de vânzare-cumpărare a locuințelor s-a redus considerabil în ultimele două luni, când țara s-a aflat în regim de stare de urgență. Activitatea pieței s-a redus, pe acest fundal ar putea fi prognozată o scădere nesemnificativă a prețurilor”, i-a relatat reporterului Sputnik Moldova expertul Nicolae Ostafiiciuc.

În perioada restricțiilor de carantină, potrivit interlocutorului, mulți dintre cetățenii țării au decis să mai aștepte și să nu-și expună riscurilor propria sănătate, nu au mers să vadă imobilele propuse pentru vânzare, alegând să facă acest lucru mai târziu, când pericolul coronavirusului nu va fi atât de evident.

”Este puțin probabil ca prețurile la apartamente să crească în timpul apropiat. O apreciere mai detaliată a situației pe piața imobiliară va fi posibilă doar atunci când aceasta își va relua pe deplin activitatea, așa cum a fost până la pandemie”, a precizat expertul.

Scăderea considerabilă a cererii de apartamente înregistrată în ultimele luni ar putea să continue – zeci de cetățeni moldoveni s-au întors acasă de peste hotare, unde au fost plecați la muncă, ei nu au o sursă sigură de venituri. În astfel de condiții, puțini vor avea curajul să ia credite de la bănci pentru procurarea unei locuințe.

”Evident, companiile de construcție vor suporta pierderi în urma înghețării parțiale forțate a pieței de vânzare-cumpărare a imobilelor, pentru că acestea sunt legate într-o măsură considerabilă de credite. În contextul în care în această ramură nu sunt înregistrate actualmente vânzări active, dezvoltatorii imobiliari ar putea suporta în continuare pierderi considerabile”, a conchis Ostafiiciuc.

În condițiile crizei provocate de pandemia coronavirusilui au de suferit mai multe domenii de afaceri, totuși sectorul vânzărilor imobiliare se află într-o situație mai stabilă – dezvoltatorii nu se grăbesc să reducă prețurile, chiar în pofida scăderii cererii. Aceasta este opinia expertului economic Roman Chircă, exprimată în studioul radio Sputnik Moldova.

Potrivit analistului, companiile de construcție nu au acum motive să reducă prețurile deoarece ei pot să mai aștepte. Chiar dacă potențialul cumpărător de locuință nu va efectua tranzacția astăzi sau în săptămânile apropiate, restricțiile de carantină vor fi anulate în cele din urmă, iar ”metrii pătrați” construiți deja vor rămâne la locul lor.

Agent imobiliar: Cum va afecta coronavirusul prețul locuințelor din Chișinău>>>

”Domeniul imobiliar are un șir de avantaje. Cumpărarea unei locuințe este o etapă importantă în viața familiei. Astfel de investiții considerabile pot fi amânate pentru câteva luni. Și dacă astăzi în Moldova unele domenii de afaceri suportă pierderi colosale, vânzările imobiliare presupun investiții de lungă durată, iar planificarea financiară în astfel de companii este făcută pentru mult timp înainte”, a declarat interlocutorul.

Mai mult decât atât, potrivit expertului pandemia de coronavirus care a cuprins întreaga lume ar putea determina zeci de mii de cetățeni moldoveni să nu mai plece la muncă în țările europene. În astfel de condiții, piața imobiliară din Moldova va avea doar de câștigat – cererea va crește considerabil, iar dezvoltatorii ar putea profita de această situație.

Însă este puțin probabil ca prețurile să crească deoarece transferurile bănești de la concetățenii noștri de peste hotare se reduc, iar țara ar putea intra într-o perioadă îndelungată de stagnare economică, a opinat expertul.

Fii la curent cu toate știrile din Moldova și din lume! Abonează-te la canalul nostru din Telegram >>>
Privește Video și ascultă Radio Sputnik Moldova

955
Tagurile:
locuințe, preț, pandemie, piața imobiliară
Tematic
Piața imobiliară pe vreme de criză: Prețurile au crescut ușor, oamenii vor case la pământ
Submarinul proiectului 949A ”Antey”

Ce face submarinul nuclear rusesc de clasa „Antey” în Marea Baltică

126
De ce submarin nuclear rusesc „Oriol” se află în Marea Baltică și de ce manevrele lui au provocat îngrijorări din partea militarilor și experților suedezi – iată cum explică observatorul militar Alexandr Hrolenko.

Postul de televiziune suedez SVT bate alarma: în Marea Baltică a intrat submarinul nuclear de clasa “Antey”, capabil să poarte rachete de croazieră cu rază medie de acțiune și torpede cu focoase nucleare, “care depășesc de zece ori bomba ce a șters de pe fața pământului Hiroshima”.

Experții locali califică aceste acțiuni ale Rusiei drept o demonstrație de forță. Faptul că este vorba de participarea vasului la o paradă de Ziua Forțelor Navale ale Rusiei, planificată cu mult timp înainte, militarii și specialiștii scandinavi l-au trecut cu vederea.

Șeful secției de analize a Institutului suedez pentru  Studii de Apărare, Niklas Granhol, a presupus că în următoarele câteva săptămâni vor avea loc niște exerciții militare ale Forțelor Navale ale Rusiei. În același timp, el menționează că submarinul de 150 de metri, cu două reactoare nucleare, e prea mare și prea periculos pentru Baltica. Submarinele diesel ale Suediei, cu o lungime de 60 de metri, sunt net inferioare. Expertul militar concluzionează: “Antey” este o demonstrație de forță a Rusiei.

Publicația de limba rusă “justnu.ru” citează opinia unui alt specialist, consilierul pentru securitate Joakim von Braun: “Militarii ruși ne transmit un semna foarte clar: vor să arate că sunt mari și tari”. Forțele Armate ale Suediei urmăresc evoluția situației în Marea Baltică. Danezii se mândresc cu faptul că au fost primii care au observat “acul” de 150 de metri pierdut ”în stogul de fân”, adică submarinul nuclear rus K-266 “Oriol”, aflat în poziție de suprafață și la o viteză de 15 noduri (aproximativ 27 kilometri pe oră).

Și ce să vorbim de  Marea Baltică, dacă în pericol se află tot Oceanul Atlantic. Experții occidentali menționează că în ultimii ani submarinele rusești și-au îmbunătățit semnificativ caracteristicile, iar echipajele – abilitățiule. Submarinele de cursă lungă au devenit o durere de cap pentru NATO, care anunțase mai devreme că și-au pierdut supremația în Atlanticul de Nord. Totuși, ce se întâmplă în regiunea Baltică?

Crucișătorul submarin cu rachete K-266 “Oriol” cu centrală nucelară, într-adevăr a trecut din Flota Nordului în Golful Finic al Mării Baltice. Ministerul Apărării al Rusiei nu ascunde acest lucru. E cunoscut alt fapt: submarinele proiectului 949A “Antey” sunt destinate preponderent pentru lupta cu grupurile de port avioane ale inamicului, iar statele din regiunea Baltică pot dormi liniștite (nici nu dispun de portavioane). De asemenea, forțele navale ale NATO în Europa nu sunt țintele submarinului “Oriol”.

Răspunsul la întrebarea despre scopul campaniei submarinului nuclear rusesc se află suprafață. În ultima duminică a lunii iulie, în Rusia este marcată Ziua Forțelor Navale (adică, în anul 2020 este vorba de 26 iulie). Iată de ce e bizar că specialiștii în domeniul naval ai statelor din regiunea Baltică se tot întreabă despre scopul vizitei lui “Antey”. Voi reaminti că în 2018 crucișătorul „Oriol” a mai reprezentat odată Flota de Nord la principala paradă militară navală a Rusiei în Golful Finic. Chiar dacă atunci și acum, în 2020, echipajul a fost nevoit să parcurgă peste 1500 de mile maritime (aproximativ 2800 de kilometri), între Severomorsk și Kronstadt, misiunea a fost una exclusiv pașnică.

“Antey” nu-și va ofensa partenerii

Submarinele nucleare multirole de generația a treia, proiectul 949A “Antey” (Oriol, Smolensk, Voronej, Omsk, Tver și altele) sunt concepute pentru lansarea rachetelor asupra portavioanelor și obiectivelor de țărm ale inamicului cu rachetele supersonice de croazieră “Granit”, cu o rază de acțiune de 500 de kilometri. Dispun de un corp cilindric dur (10 secții) dintr-un oțel cu o grosime de 45-68 de milimetri și lansatoare a rachetelor antinavă în afara corpului dur, sub unghi de 45 de grade spre orizont (startul subacvatic). Construcția este consolidată pentru navigarea în zonele arctice. Totodată „Antey” costă de 10 ori mai puțin decât portavionul american de tip “Nimitz”.

Crucișătorul submarin L-266 “Oriol” se află în dotarea Flotei Navale a Rusiei din anul 1993. După modernizarea lui în 2017, are în dotare sistemul de rachetă antinavă P-800 “Oniks”, 72 de rachete ZM-45 și 24 de torpede de câteva tipuri. A se compara – crucișătorul nuclear greu “Piot Veliki” poartă doar 20 de rachete antinavă. „Oriol” și-a sporit capacitățile datorită unui nou sistem automatizat de control, unui sistem hidroacustic și a elicelor cu zgomot redus. În urma unei modernizări profunde, “Antey” va fi dotat cu sistemele de rachetă “Kalibr”, care vor permite efectuarea unor lovituri asupra țintelor terestre la o distranță de până la 2500 de kilometri.

Așa ori altfel, crucișătorul submarin nuclear cu rachete „Oriol” dispune de caracteristici de luptă unice, fiind capabil să se scufunde la o adâncime de 600 de metri, are o cilindree de 24 mii de tone, o lungime de 155 de metri, viteza la adâncime de 32 de noduri (aproximativ 59 de kilometri pe oră), un regim autonom de 120 de zile, un echipaj din 130 de persoane. Nava a participat cu succes la multe exerciții și campanii, a fost premiată de două ori de comandantul șef al Flotei Navale pentru trageri asupra țintelor maritime.

Cu mândrie, în linie dreaptă

Comandantul șef al Forțelor Navale ale Rusiei, amiralul Nicolai Evmenov, a anunțat pe 13 iulie: “Un detașament de nave ale Flotei de Nord, având în componență nava antibarcă  “Viceamiralul Kulakov” și crucișătorul submarin nuclear „Oriol”  a sosit în Golful Finic pentru a participa la principala paradă navală. În următoarele zile, detașamentul va demara pregătirile pentru Paradă”.

Bazinul raidului Kronstadt este pregătit de bazare temporară a navelor de tonaj mare.

În perioada trecerii, echipajele navei antibarcă „Viceamiralul Kulakov” și crucișătorul submarin “Oriol” au exersat un șir de manevre de apărare antiaeriană și antibarcă, de transmitere a semnalelor pe timp de noapte și zi, de luptă pentru supraviețuire. O experiență valoroasă au obținut ofițerii și navigatorii, luând în considerare particularitățile de navigație în bazinul Mării Baltice.

Fregata ”Amiral Kasatonov”
© Sputnik / Александр Гальперин

Au demarat antrenamentele pentru parada navelor militare de mare tonaj. Împreună cu crucișătorul “Oriol”, de festivități se pregătește și nava antibarcă „Viceamiralul Kulakov”, navele mari de desant “Minsk” și „Koroliov”. Echipajele exersează sistemul de comunicare și interacțiune, mișcarea în linie dreaptă cu o viteză și un curs prestabilite. Este verificat nivelul de pregătire al ofițerilor și specialiștilor în navigare pentru condițiile apelor din Kronsdatd (o zonă dificilă chiar și pentru marinarii baltici).

Flota Baltică modernă reprezintă un avanpost al Rusiei în direcția Vest, o asociere operativ-strategică variată, care include forțele navale, aviația maritimă, mijloacele de apărare antiaerienă, trupe de coastă, unități unificate de asigurare operativă și tehnică.

Implicarea în principala paradă a forțelor și mijloacelor Flotei rusești (zeci de nave, avioane și elicoptere) transformă festivitatea într-o simulare a unei operațiuni strategice. Scopurile sunt pașnice, însă organizarea este una de luptă. E și firesc. Prezența Flotei Navale a Rusiei în Marea Baltică nu reprezintă o demonstrație de forță care ar amenința pe cineva, ci un fapt istoric cu o durată de 317 de ani. Crucișătorul submarin nuclear K-266 „Oriol” se află aici la el acasă, nu în vizită.

Fii la curent cu toate știrile din Moldova și din lume! Abonează-te la canalul nostru din Telegram >>>
Privește Video și ascultă Radio Sputnik Moldova

126
Tematic
Lansarea rachetelor balistice Bulava de pe submarinul strategic Iuri Dolgoruki
Putin: Ce se va întâmpla cu noul tratat nuclear „START” – Pericolul ce pândeşte omenirea


Загрузка...
Steagurile SUA și UE

SUA au decis penalizeze dur Europa

169
(reînnoit 19:12 13.07.2020)
Statele Unite intenționează să lovească dur în economia Franței după ce Emmanuel Macron a venit cu inițiativa de a impozita companiile americane din domeniul IT care activează pe teritoriul UE.

În pofida tuturor problemelor existente în relațiile dintre administrația lui Donald Trump și giganții americani din domeniul IT precum Facebook, Google și Amazon, președintele SUA s-a arătat dispus să sacrifice rămășițele bunăvoinței și solidarității euro-atlantică, care s-au mai păstrat în relațiile dintre State și Uniunea Europeană, de dragul protejării veniturilor corporațiilor americane de fiscul european, scrie Ivan Danilov într-un material publicat de RIA Novosti.

Vechiul conflict, care se cocea de mai mulți ani, a ajuns acum la un schimb direct de lovituri financiare dureroase în valoare de miliarde de dolari. Uniunea Europeană vrea “să strângă cu ușa” corporațiile americane care de zeci de ani activau în UE fără a plăti impozite, iar SUA vor să penalizeze Uniunea Europeană pentru tentativele ei de a-și redobândi o minimă suveranitate fiscală. Merită apreciată echipa lui Trump – au reușit să lovească în cele mai dureroase puncte, în sensul identificării autorului concret al avântului european spre libertate și a “tupeistului” care a îndrăznit să înainteze idea că afacerile companiilor IT americane, care activează “în coloniile europene ale SUA”, ar trebuie să achite impozite, iar după identificare lui au urmat și măsuri de răspuns.

Autorul și promotorul “taxării Google, Facebook și Amazon” este președintele Franței, marele amator al discuțiilor despre refacerea rolului Europei în calitate de pol mondial al puterii, Emmanuel Macron. Respectiv, lista companiilor care au ajuns în vizorul Casei Albe a fost elaborată în așa mod, încât să provoace un maxim disconfort la Palatul Élysée.

Postul de televiziune CNBC anunță:

“Acțiunile companiilor franceze (din domeniu - n.r.) mărfurilor de lux s-au prăbușit după ce SUA au anunțat că ar putea majora tarifele la unele mărfuri din această categorie.

Conform noilor tarife, care ar putea intra în vigoare la sfârșitul lunii ianuarie, Reprezentanța Comercială a SUA (Agenția Federală pentru Relațiile Comerciale Externe n.r.) ar putea aplica taxe de până la 100% la importul de astfel de mărfuri din Franța. Valoarea totală a taxelor va constitui 2,4 miliarde de dolari. Prăbușirea acțiunilor franceze au afectat companiile cărora le aparțin brandurile Louis Vuitton, Hennessy, Hermes, Christian Dior, Gucci, Yves Saint Laurent și Balenciaga”.

“O sută de procente, este o cifră destul de mare”, a declarat pentru publicația The Wall Street Journal Bruno Pavlovsky, președintele casei Chanel. “Nu e un tarif. O sută de procente reprezintă o penalitate”, a adăugat el.

Aici merită să menționăm că oficialii americani înaintează propria versiune a derulării evenimentelor și afirmă că în realitate de toate se face vinovat Macron, care și-ar fi propus să discrimineze companii americane concrete pe teritoriul Uniunii Europene. Aceste acuzații provoacă un anumit scepticism chiar și în presa tradițional patriotică din SUA.

“Statele Unite consideră că structura impozitării franceze vizează pe nedrept marile companii IT americane, precum Facebook, Google și Amazon. Cu toate acestea, tot mai multe state încearcă să identifice mijloace pentru a obține venituri din partea companiilor care fac miliarde de dolari pe piețele lor”, informează Politico.

Alegerea unei astfel de căi de răzbunare de către Trump este legată probabil de faptul că “luxul francez” este considerat o insulă a siguranței pentru investitorii care presupuneau că firmele franceze, care lucrează doar cu cei mai bogați clienți, sunt protejate perfect atât de pandemia coronavirusului, cât și de riscurile unor războaie comerciale.

Pe fundalul sumbru al crizei economice profunde în care s-a adâncit Franța din cauza măsurilor de combatere a epidemiei, companiile din domeniul mărfurilor de lux erau privite ca o ”lumină la capătul tunelului” și o sursă de speranță, precum și un simbol al modului în care țara ce nu poate concura cu Germania și China în industria tradițională, reușește să găsească niște segmente în care să se bucură de un mare avantaj pe plan mondial.

A face una cu pământul acest simbol, lipsind aceste companii de accesul pe piața americană este o idee bună, în cazul în care obiectivul central constă în intimidarea administrației prezidențiale franceze și influențarea politicii fiscale europene în ansamblu.

Francezii ar putea da dovadă de principialitate, recurgând la impozitarea companiilor americane (cel puțin la nivel național), însă în ce măsură oficialii germani vor susține introducerea unui impozit european, riscând să fie loviți și ei de „tarife de 100%” la exportul de automobile germane, spre exemplu – e un mare semn de întrebare.

Pe de altă parte, în cazul dat nu este vorba atât de un conflict economic. Este vorba de statutul politicienilor europeni.

Un factor determinat care indica asupra apartenenței unui teritoriu sau altul este cine beneficiază de impozitele percepute de la antreprenorii locali. Cine are dreptul să introducă și să colecteze aceste impozite, acela și deține adevărata putere în regiune.

Putin s-a întâlnit cu grupul de lucru privind modificarea Constituției FR
© Sputnik / Алексей Дружинин

Istoria cunoaște cazuri în care unii negustori străini sau oameni de afaceri erau scutiți de taxe și impozite sau de anumite servicii într-o anumită țară, însă acest lucru se întâmpla doar în cazul în care țara era învinsă într-un război sau, pur și simplu, accepta anumite condiții draconice de capitulare, fiind amenințată cu utilizarea forței armate.

Respectiv, când companiile americane devin jucători dominanți pe piața publicității și comerțului online din Franța, spre exemplu, beneficiază de miliarde de euro din partea companiilor franceze (totodată, obțin un instrument prin care pot “ucide” orice afacere franceză prin lipsirea ei de publicitate sau vânzări în spațiul virtual), iar bugetul francez nu obține niciun venit din această situație, acest lucru presupune că Franța este o colonie a SUA sau, cel puțin, nu se bucură de o suveranitate economică deplină. Decizia de a introduce un impozit simbolic de trei la sută nu reprezintă atât o dorință de a completa bugetul, cât o tentativă de a-și restabili independența.

E simbolic faptul că în susținerea acțiunilor administrației Trump privind sancționare a Franței s-au pronunțat favorabil atât reprezentanții partidului Republican, cât și a celui Democrat – este o știre foarte bună pentru Rusia, îndeosebi dacă francezilor li s-a trezit sentimentul de mândrie națională.

Cel puțin, drept răspuns la amenințările anterioare, oficialii din Franța și chiar Germania s-au arătat dispuși să meargă mai departe în protejarea drepturilor lor la o politică economică independentă.

Dacă situația va evolua în continuare conform acestui scenariu, atunci, indiferent cine va învinge în alegerile prezidențiale din SUA, relațiile Washington – Paris și Washington – Berlin se vor înrăutăți în continuare.

Va fi amuzant dacă vom vedea cum în viitorul apropiat consumatorii americani vor face rost de parfumurile Chanel și poșetele Hermes exclusiv prin intermediul contrabandei, iar europenii vor fi nevoiți să caute alternative la rețelele de socializare americane.

Firicele ”deglobalizării” economice străbat prin asfaltul vechilor relații internaționale. Pentru acele state care nu sunt mulțumite de actualul sistem al economiei globalizate, este o ultimă și cea mai serioasă șansă de a corecta greșelile trecutului și de a-și asigura o poziție confortabilă într-un viitor ”deglobalizat”.

Fii la curent cu toate știrile din Moldova și din lume! Abonează-te la canalul nostru din Telegram >>>
Privește Video și ascultă Radio Sputnik Moldova

169
Tagurile:
puncte de penalizare, SUA, Europa
Tematic
Lavrov, despre situația din jurul Acordului Cer Deschis - detalii
Lavrov: SUA creează premise pentru a-și amplasa rachetele în Europa și Asia


Загрузка...
Chișinău

Donație de la Moscova: Autospeciale pentru Chișinău Foto

0
(reînnoit 12:27 15.07.2020)
Administrația Moscovei donează Primăriei Chișinău un lot constând din 5 autospeciale pentru pentru deszăpezirea și salubrizarea drumurilor.

CHIȘINĂU, 15 iul – Sputnik. Primăria Chișinău va primi o donație constând din cinci autospeciale pentru întreținerea drumurilor din partea administrației orașului Moscova, capitala Federației Ruse.

Administrația Moscovei donează 5 autospeciale Primăriei Chișinău
Administrația Moscovei donează 5 autospeciale Primăriei Chișinău

Cele cinci mașini pentru deszăpezirea și salubrizarea drumurilor vor completa parcul întreprinderii municipale „Exdrupo".

Decizia de acceptare a donației, care va fi făcută din partea Întreprinderii Unitare de Stat "Ecotehprom" din Moscova, a fost aprobat pe 14 iulie de Consiliul municipal Chișinău.

Primarul general, Ion Ceban, a spus în ședința Consiliului municipal că cele cinci autospeciale vor contribui la îmbunătățirea calității intervențiilor pe drumuri pe timp de iarnă, dar și în ceea ce privește calitatea salubrizării.

Primarul general a declarat că donația oferită de partea rusă este un rezultat al discuţiilor pe care le-a avut cu reprezentanții administrației orașului Moscova, în luna ianuarie 2020.

Primăria Chișinău a precizat că  Regia „Exdrupo” va asigura procedurile de transportare, vămuire și înregistrare a autospecialelor donate.

Fii la curent cu toate știrile din Moldova și din lume! Abonează-te la canalul nostru din Telegram >>>
Privește Video și ascultă Radio Sputnik Moldova

0
Tagurile:
Chisinau, autospeciale, Moscova, donatie
Tematic
Ion Ceban: În Consiliul Municipal Chișinău există consens - iată pentru ce proiecte
Ce se va întâmpla cu piața „Delfin” de la Buiucani: Ion Ceban deschide parantezele


Загрузка...