Râu, automobil, foto de arhivă

Copii care au murit din vina părinților: Ce face acum Poliția și cum va reacționa școala

507
(reînnoit 09:01 08.08.2019)
Copiii nu pot identifica situațiile de risc, pentru că nici părinții lor nu sunt uneori în măsură să facă acest lucru. În această situație, școala ar trebui să-și asume în bună parte pregătirea pentru viață a copiilor, ținând cont de toate aspectele necesare unui cetățean responsabil.

Aproape 600 de copii au fost implicați în diverse accidente în primele șase luni ale anului, unii dintre ei pierzându-și viața. Iulie va completa cu alte zeci de cazuri aceste statistici dramatice – accidentele înfiorătoare din luna trecută au determinat Poliția să vină cu un apel special către părinți, pentru a-i atenționa să aibă mai multă grijă de copiii lor.

Statisticile și concluziile Poliției ne pun în fața faptului că mulți copii nu sunt instruiți nici în familie, nici în școală cum să-și activeze instinctul de conservare în contextul unor situații de risc.

Este o lacună a sistemului de educație în primul rând: foștii elevi care au părăsit băncile școlilor nepregătiți pentru viață au devenit părinții care nu-și pot instrui copiii astăzi.        

Până vor fi îmbunătățite politicile în educație, polițiștii și salvatorii sunt cei care se ocupă de instruirea părinților și copiilor.

În ultimele zile, Poliția a venit cu mai multe seturi de instrucțiuni ce vizează securitatea personală, inclusiv cu privire la riscurile călătoriilor cu mașini de ocazie și pericolul armelor, grenadelor și substanțelor explozibile păstrate acasă.   

La rândul lor, pompierii și salvatorii îi instruiesc, teoretic și practic, pe copiii din taberele de odihnă cum să prevină incendiile și înecurile și cum să reacționeze în situații de risc.

Patru copii decedați în 24 de ore  

Pe parcursul zilelor de 30 și 31 iulie, într-un interval de 24 de ore, patru copii au murit în Republica Moldova, în urma unor accidente a căror prevenire ar fi fost posibilă printr-o mai mare grijă părintească.

În raionul Criuleni, un băiat de 10 ani a fost rănit mortal în urma deflagrației unei grenade pe care a luat-o din casa părintească și a dus-o pe terenul de joacă, unde a detonat-o împreună cu un prieten de 11 ani. Al doilea copil a fost internat în stare gravă la spital.

În aceleași 24 de ore, un copil de patru ani a murit după ce a căzut în gol de la etajul șase al unui bloc de locuințe din Sectorul Râșcani al Chișinăului.

În raionul Râșcani, o fată de 11 ani care se deplasa cu bicicletă a fost tamponată de un automobil, decedând pe loc.

În orașul Leova, o fată de 13 ani s-a înecat în râu, corpul neînsuflețit al acesteia fiind recuperat de salvatori abia peste trei zile, după îndelungi căutări.

De la începutul anului 2019, în râuri, iazuri și alte bazine acvatice şi-au pierdut viaţa opt copii, preciza Inspectoratul General pentru Situații de Urgență pe 2 august.

Numărul adulților care au murit înecați în ianuarie – mai 2019 este de peste cinci ori mai mare decât al copiilor care și-au pierdut viața în bazinele de apă: 27 de adulți și cinci copii, a precizat, în studioul Radio Sputnik, Victor Mârza, șeful adjunct al Centrului Republican de Instruire al salvatorilor.

Poliția: Părinții își neglijează datoria 

Poliția a constatat că asemenea tragedii se produc din cauza „neglijării de către părinţi a obligaţiilor legale, lipsei de supraveghere permanentă a copiilor, lipsei de comunicare între părinţi şi copii”.

Consecințele unei asemenea atitudini a părinților „pot fi diverse: vătămarea integrității corporale sau a sănătății, traumatizarea copiilor și chiar decesul”, a subliniat Poliția.

Printr-un apel, Inspectoratul General al Poliției a încercat să-i sensibilizeze pe părinţi, reprezentanţi legali, tutori și curatori „să manifeste multă responsabilitate, vigilenţă și grijă”, pentru a-i proteja pe copiii de pericole precum accidente rutiere, incendii, înecuri, deflagrații sau electrocutări.

Opinia autorului ar putea să nu coincidă cu cea a redacției.

507
Tagurile:
au murit, părinți, copii, școala, Poliția
Tematic
Nu te-ai așteptat la așa ceva: Ce vor face moldovenii de 1 Iunie
Moldovenii și armele: În ce zile ale săptămânii și la ce ore le vine să apese pe trăgaci
Impresionant: Salvare de la înec la lacul Valea Morilor – Video
Ce greșeli fac moldovenii cărora hoții le intră în casă: Constatările Poliției
Tehnica militară a Armeniei

Care este cauza pierderilor mari de echipament militar ale părții armene?

95
(reînnoit 15:17 03.12.2020)
În timpul ostilităților din Karabahul de Munte, în comunitatea de experți și în spațiul media, au apărut discuții privind eficacitatea armelor fabricate în Rusia, pe care le avea în dotare armata armeană.

Sputnik a încercat să afle dacă este vorba de arme sau despre instruirea personalului și organizarea apărării.

Astăzi, există tentative izolate de a justifica înfrângerea părții armene prin «inutilele» avioane multirol Su-30SM, «oarbele» sisteme de rachete antiaeriene S-300, prin «ineficientele» sisteme electronice de luptă și tancurile «cu sistem greșit»,  de fabricație rusă. De parcă partea armeană nu ar fi achiziționat niciodată arme din țări terțe (de exemplu, radarele indiene Swathi), iar trupele azere ar fi fost înarmate exclusiv cu modele israeliene și turcești (cum ar fi «Bayraktar»), care au și determinat «marele punct de cotitură».

Турецкий дрон Bayraktar TB2
© AFP 2020 / BIROL BEBEK
Dronă ”Bairaktar”

Discursul general: Karabah va ajusta furnizarea armelor rusești către aliați și parteneri. Schemele bombastice ale unui astfel de raționament maschează gafele strategice ale conducerii politico-militare și concurența acerbă pe piața mondială a armelor. Este mai oportun să ne întoarcem la realitate.

Moscova a acordat mai multe împrumuturi militare Armeniei.  Respectiv, construcția militară ilterioară reprezintă deja problema părți armene. În cazul în care sistemele de apărare antiaeriană S-300, fabricate de Rusia, au participat totuși la acțiunile militare din Karabah, și au avut de suferit din cauza lipsei unui sistem antiaerian de apărare fiabil (eșalonat), atunci radarele indiene contra-baterie Swathi, menționate anterior, care au costat 40 de milioane de dolari, nu au lăsat urme de activitate. Dar ele ar fi trebuit, conform adnotării comerciale, să detecteze focurile de mortiere la o distanță de până la 20 km, de artilerie – până la 30 km și de rachete – până la 40 km (fiecare instalație ar fi trebuit, să fie în stare să urmăreacă până la șapte  ținte simultan). Este posibil ca milutarii respevtivi să nu fi reușit să se familiarizeze deplin cu noile radarele. Pregătirea specialiștilor armeni pare a fi o verigă slabă și în ceea ce privește exploatarea echipamentului militar de fabricație rusă (arma în sine nu împușcă). Și, desigur, în chestiunile militare dezorganizarea și aroganța sunt complet intolerabile.

Pierderi și trofee

Pe 1 decembrie, liderul Azerbaidjanului, Ilham Aliyev, în discursul său adresat națiunii, a vorbit în detaliu despre pierderile de echipament militar ale părții armene în Karabahul de Munte. Lista lungă include sute de diverse arme distruse și luate ca trofee. Președintele azer a menționat, de asemenea, și sistemele de rachete, și sistemele de rachete multiple, și tancurile, și sistemele electronice de luptă.

Karabakh, RKN, Martakert.
© Sputnik / Асатур Есаянц

Aceste cifre pot fi tratate în mod diferit, la fel ca și lăsarea în mod deliberat «în umbră » a pierderilor armetei azere (cu siguranță semnificative). Dar, în situația actuală (întoarcea a celor șapte regiuni), președintele nu are niciun motiv să exagereze radical datele despre pierderile inamicului. În mod firesc, apare întrebarea cu privire la nivelul de organizare militară a grupării armene în timpul celor 44 de zile de luptă în Karabahul de Munte.

Numărul mare de echipamente distruse ale trupelor armene se poate explica prin confruntarea acerbă militară, dar, în același timp, uimește lăsarea celor 79 de tancuri, 47 de vehicule de luptă de infanterie, 104 arme de artilerie (tunuri și mortiere), 5 tunuri antiaeriene «Șilka», 93 de vehicule speciale, 270 de camioane (posibil că aceste trofee vor fi prezentate în continuare la Baku drept dovadă a spuselor șefului statului).

Între timp, doar 79 de tancuri pregătite de luptă reprezintă armamentul a două batalioane și jumătate de tanchiști (o mare putere în atac și apărare).

Presupun că «generozitatea» excesivă a părții armene poate avea doar două explicații: sau echipamentul militar a fost abandonat în timpul unei retrageri neorganizate (spontane), sau nu a fost livrat combustibilul necesar (probleme logistice), iar mașinile pur și simplu nu au putut merge mai departe.

În orice caz, este necesar să fie trase concluzii organizaționale, dar aceasta este prerogativa Statului Major al Apărării și a conducerii politico-militare din Armenia.

Fii la curent cu toate știrile din Moldova și din lume! Abonează-te la canalul nostru din Telegram >>>
Privește Video și ascultă Radio Sputnik Moldova

95
Tagurile:
Armenia, Rusia, armament, Karabah
Tematic
Calea spre pace: Cum ajută Rusia locuitorii din Nagorno-Karabah
Mulțumim Rusiei: În Karabah se redeschid școlile și spitalele - Video


Загрузка...
Rafinărie

China întrece SUA la rafinarea petrolului: Va avea oare de câștigat Rusia

86
(reînnoit 18:37 02.12.2020)
China ar putea deveni lider mondial nu numai în industria petrolieră, ci și în ceea ce privește PIB-ul. Al doilea val al pandemiei va împiedica oare acest lucru?

MOSCOVA, 2 dec – RIA Novosti, Irina Badmaeva. Beijingul pune miza pe benzină și motorină, sporindu-și capacitatea de rafinare. Deja în anul care vine Republica Populară Chineză va întrece SUA la acest capitol. Este foarte probabil că americanii vor ceda și în termeni de PIB. Cu toate acestea, analiștii au subliniat faptul că chinezilor le-ar putea încurca cel de-al doilea val al pandemiei.

Schimbarea conducerii

Potrivit Biroului de Stat al Republicii Populare Chineze, în octombrie rafinarea petrolului în țară a crescut cu 2,5%, ajungând la un record istoric de 14,09 milioane de barili pe zi. În SUA, în septembrie erau doar 13,5 milioane.

Și chinezii nu intenționează să se oprească aici. La sfârșitul anului viitor, două rafinării noi de petrol își vor începe activitatea, potrivit unui raport din noiembrie al Agenției Internaționale pentru Energie. Se presupunea că acest lucru nu se va întâmpla mai devreme de 2023.

Încă patru sunt în construcție – cu o capacitate totală de 1,2 milioane de barili pe zi. Atât de mult petrol este rafinat, spre exemplu, în toată Marea Britanie.

China încearcă deja de zeci de ani să satisfacă cererea tot mai mare de benzină și motorină. Eforturile nu au fost în zadar.

”Din 2000, țara și-a triplat producția de produse petroliere. Până în 2025, rafinarea petrolului va ajunge la 20 milioane de barili pe zi”, a menționat Mark Goihman, economist-șef la Centrul de informații și analiză TeleTRADE.

SUA vor ceda locul de frunte, pe care l-au deținut încă din secolul trecut, deja în 2021, consideră interlocutorul agenției.

Americanii închid rafinăriile de petrol din cauza marjelor scăzute, care s-au prăbușit ca urmare a prețurilor la petrol. În 2020, aurul negrul și-a reînnoit minimele de mai multe ori. De exemplu, pe 18 martie prețul petrolului companiei Brent a scăzut cu 15% și, pentru prima dată din 2003, țițeiul a fost comercializat cu 24,52 dolari pe baril.

A scăzut și cererea globală de combustibil. Prin urmare, producția de petrol a scăzut cu un record de 1,7 milioane de barili, rafinăriile americane fiind cele mai afectate de această scădere. ”Unele rafinării se închid, altele necesită investiții pentru modernizarea și recuperarea lor după uraganele ce afectează în fiecare an coasta Golfului Mexic, unde se află o parte semnificativă din capacitatea de rafinare a SUA”, a precizat Mark Goihman.

Energia verde: cine va câștiga și cine va pierde

Un alt fapt ce asigură succesul Chinei este lupta eficientă împotriva coronavirusului, consideră Alexei Antonov, analist-șef la ”Alor Broker”. Economia Republicii Populare Chineze se redresează și dă dovadă de rezistență, în timp ce în Europa și în SUA ea continuă să scadă.

Nu întâmplător chinezii conduc nu numai în rafinarea petrolului, ci și în metalurgie. "Centrul de facto al consumului de resurse primare, China, dezvoltă acum o industrie de prelucrare cu valoare adăugată mai mare", spune Mark Goihman.

Aceleași tendințe pot fi observate și în India, și în Orientul Mijlociu, notează economistul. Acest lucru duce la închiderea unui număr de facilități învechite ale companiilor occidentale chiar și în regiunea asiatică, de exemplu, în Singapore.

Petrol
© Sputnik / Максим Богодвид

În plus, Statele Unite și Lumea Veche abandonează treptat hidrocarburile în favoarea surselor alternative de energie. China însă nu este constrânsă de obligații ecologice stricte.

”Statele Unite mizează pe energia verde, oferind Republicii Populare Chineze rolul unei suprafețe de producție murdară. Țările dezvoltate economic vor finanța tranziția către resurse regenerabile din contul celorlalte țări pe care le vor obliga să plătească încă ”impozite de mediu”. În administrația de la Casa Albă de acest lucru se va ocupa politicianul John Kerry, care va deveni reprezentant special pentru problemele climatice al noului președinte”, a declarat Anton Grinștein, expert al companiei de investiții Hamilton.

Pentru Rusia, care este dependentă de petrol, scenariul verde implică costuri tot mai mari pentru companii și venituri bugetare în scădere. ”Dacă se va menține structura materiei prime, economiei interne îi este mai convenabil ca SUA să își păstreze locul de frunte în rafinarea petrolului”, consideră interlocutorul. 

Rusia ar trebui să se gândească serios la alte surse de reaprovizionare a trezoreriei, pentru ca, peste 15-20 de ani, să poată înlocui veniturile scăzute din industria petrolului, adaugă Mark Goihman.

În viitorul apropiat, pe fondul unei creșteri a consumului de produse petroliere în China, este necesar să se reorienteze către exportul de materii prime în această direcție.

Pandemia: scenariul asiatic

Totuși, totul tinde să se termine. Este foarte probabil că, până în 2025, creșterea capacității de producție din Republica Populară Chineză va depăși cererea. Potrivit corporației chineze de petrol și gaze CNPC, peste cinci ani țara ar putea să aibă un surplus de produse petroliere de 1,4 milioane de barili pe zi.

”Acum, în condiții de relații tensionate cu Statele Unite, operatorii chinezi de petrol sunt conduși de dorința de a se răzbuna pentru restricțiile impuse comerțului exterior. Iar în acest fel doresc să ridice prestigiul statului”, presupune Alexei Antonov.

Prin urmare, extrapolând tendințele actuale pe următorii trei-cinci ani, se poate de așteptat la o schimbare a conducerii, nu numai în industria de rafinare a petrolului, ci și în ceea ce privește principalul indicator economic – dimensiunea PIB-ului.

”Înainte de pandemie, China avea nevoie de cinci ani pentru a depăși economia americană. Acum, datorită unei lupte mai eficiente împotriva răspândirii coronavirusului, chinezii pot avansa mai devreme”, consideră Grinștein.

O altă întrebare este dacă SUA sunt gata să-și predea poziția. Statul american încearcă să rezolve problema din punct de vedere economic și diplomatic, subliniază analistul. Dar această abordare nu a funcționat. Și acum președintele-businessman va fi înlocuit de un președinte-politician.

În plus, creșterea bruscă a cererii de produse petroliere în Republica Populară Chineză este legată de îmbunătățirea situației epidemiologice. Cu toate acestea, un al doilea val nu este exclus nici în Asia. Au fost deja înregistrate focare în Indonezia, Japonia, Coreea de Sud. Acest lucru ar putea schimba radical raportul de forțe între SUA și China.

Fii la curent cu toate știrile din Moldova și din lume! Abonează-te la canalul nostru din Telegram >>>
Privește Video și ascultă Radio Sputnik Moldova

86
Tagurile:
petrol, SUA, China
Tematic
OPEC+ relaxează restricțiile privind producția de petrol


Загрузка...
Poliția

Accident în lanț în Capitală: Trei mașini s-au ciocnit

0
(reînnoit 09:42 04.12.2020)
Un accident cu implicarea mai multor mijloace de transport s-a produs pe una dintre străzile din Chișinău.

CHIȘINĂU, 4 dec – Sputnik. Accident în lanț pe o stradă din sectorul Botanica al Chișinăului. Trei unități de transport s-au ciocnit la intersecția străzii Trandafirilor cu bulevardul Decebal.

Ofițerul de presă al Poliției Capitalei Natalia Stati a comunicat pentru Sputnik Moldova că accidentul cu implicarea a trei unități de transport s-a produs aseară târziu. Din cercetările efectuate la fața locului de echipajul secției de documentare accidente rutiere, s-a stabilit că de vină ar fi șoferul de 31 de ani care conducea o Honda Element și care nu ar fi cedat trecerea unui alt automobil, de model Honda CRV, condus de un șofer de 27 de ani și care se deplasa pe drum cu prioritate.

În urma impactului, Honda CRV s-a izbit într-un automobil Mazda, condus de un șofer de 53 de ani. Din fericire, nici o persoană nu a avut de suferit. Șoferul care s-ar face vinovat de producerea accidentului riscă șase puncte de penalizare și 1500 de lei amendă.

Fii la curent cu toate știrile din Moldova și din lume! Abonează-te la canalul nostru din Telegram >>>
Privește Video și ascultă Radio Sputnik Moldova

0
Tagurile:
Capitală, parcări în Capitală, accident în lanț, accident auto
Tematic
Şapte accidente rutiere într-o singură zi - o persoană decedată: Sinteza infracţională
Cele mai odioase crime și accidente fatale, în Republica Moldova


Загрузка...