Premierul Maia Sandu, imagine de arhivă

Va reuși oare Maia Sandu îmbunătățească relațiile cu Rusia

324
(reînnoit 16:26 20.06.2019)
Încă multă vreme de acum încolo se va vorbi despre coincidența fără precedent a pozițiilor Rusiei, SUA și UE în cazul soluționării crizei politice din Moldova.

Demisii răsunătoare, persoane noi, numiri noi, sancționări și decorări – toate acestea au constituit un adevărat deliciu pentru public. Dar adevăratele schimbări vor putea fi apreciate cu trecerea timpului. Acum putem afirma cu toată certitudinea că „precedentul moldovenesc” a intrat deja în istorie. Despre el se va vorbi la forumurile internaționale, se vor face trimitere la el, utilizându-l ca argument în discuții, va fi studiat de politologii și de experții cu renume de nivel mondial.

Într-adevăr, stabilizarea situației într-o regiune în care a avut loc o criză este un succes rar obținut de comunitatea internațională în contextul unor eșecuri dese și răsunătoare. Iată de ce, spre exemplu, a fost o adevărată senzație constituirea autonomiei găgăuze în 1994. Chiar și astăzi, după un sfert de secol, Găgăuzia rămâne aproape singurul exemplu de soluționare cu succes a unui conflict regional din Europa de est, care era la un pas de a deveni zonă de conflict armat. Acum situația în Moldova s-a repetat, doar că la alt nivel geopolitic.

Unicitatea situației de astăzi constă în faptul că, după soluționarea crizei din Moldova, nici una dintre marile puteri nu a ieșit perdantă. Au câștigați toți marii actori internaționali pentru că au avut aceeași poziție.

SUA și UE au reușit să îndepărteze riscurile de imagine în relația cu foștii parteneri moldoveni, pe care i-au împins, în definitiv, într-o parte și care au încercat, în mod regizat, într-o zonă de conflict înghețat, să acutizeze contradicțiile geopolitice în interes propriu. Cel puțin acum cancelariile europene și americane pot să fie sigure că Executivul de la Chișinău nu-i va surprinde cu ieșire neașteptată.

Dar și pentru Rusia Guvernul Maiei Sandu este un partener mai comod, decât Cabinetul Filip, în mandatul căruia devenise un obicei ca jurnaliștii ruși și activiștii civici să fie reținuți pe Aeroportul Chișinău.

Primele contacte și discuții ale celor care astăzi se află în fruntea Cabinetului de Miniștri cu reprezentanții Rusiei au decurs pe un fondal extrem de pozitiv – în momentul în care era elaborat acordul de creare a majorității parlamentare între PSRM și ACUM. Am vrea să credem că, cel puțin, se va lua act de susținerea politică fără precedent pe care Cabinetul de Miniștri al Maiei Sandu a avut-o din exterior în momentul cel mai periculos.

De fapt, politica fostei guvernări de a prezenta Rusia ca pe un „dușman” și o sperietoare a dat faliment imediat. Iar politicienii proeuropeni din Moldova au obținut, brusc, fără o pregătire prealabilă, experiență în comunicarea directă cu reprezentanții Rusiei.

Premierul Maia Sandu a confirmat deja că noul Guvern își dorește să normalizeze relațiile moldo-ruse.

”Desigur, noi suntem deschiși pentru dialogul cu Rusia în vederea îmbunătățirii colaborării economice și comerciale”, a declarat Sandu la prima ședință a Cabinetului de Miniștri din Casa Guvernului, pe 15 iunie, vorbind despre principiile politicii externe ale noii puteri.

Și președintele Igor Dodon este sigur că s-au deschis noi perspective pentru restabilirea relațiilor normale între Moldova și Federația Rusă. „În perioada activității Guvernului Maiei Sandu nu se vor mai întâmpla astfel de situații ca în perioada guvernării democraților, când cetățenii Rusiei erau întorși de la Aeroport fără a li se explica motivul. Mai mult decât atât, noi am convenit cu prim-ministrul să fie formată o nouă componență a comisiei interguvernamentale moldo-ruse, deoarece până în prezent problemele economice bilaterale erau soluționate doar la nivelul înțelegerii dintre președinții celor două țări”, a spus Dodon.

Și Rusia așteaptă din partea noului guvern pași constructivi în vederea promovării relațiilor bilaterale.

„Moscova este gata pentru acest lucru”, se spune în comentariul Departamentului Informații și Presă al MAE al Federației Ruse în legătură cu evenimentele din Moldova.

În general, în procesul de depășire a crizei din Republica Moldova, și Estul, și Vestul au prezentat lumii întregi un exemplu de colaborare cu succes și cu rezultate frumoase. Un exemplu frumos, care contrastează atât de mult cu confruntarea din ultimii ani.

Acum este mai simplu să-ți imaginezi, de exemplu, un astfel de dialog între un reprezentant al UE și un emisar al SUA într-o discuție privind „Nord Stream-2”: „Dar de ce ne presați! Doar în Moldova am reușit să ne înțelegem și totul a ieșit atât de bine!”

324
Tagurile:
Rusia, relații, Maia Sandu
Тема:
Guvernul Moldovei - știri de ultimă oră, proiecte, reforme (234)
Tematic
UE recunoaște noul Guvern condus de Maia Sandu
Procuror general străin sau moldovean – Iată ce spune Maia Sandu
Maia Sandu s-a întâlnit cu Johannes Hahn: Iată ce au discutat
Сrucișătorul nuclear ”Amiralul Nahimov”

”Occidentul îl vede ca principala amenințare”. Flota rusă va înlocui nava-amiral

58
(reînnoit 19:43 15.01.2021)
Ministrul adjunct al apărării Alexei Krivoruciko a anunțat anterior că crucișătorul va fi printre primele nave dotate cu rachete hipersonice ”Zircon”.

Rachete noi, echipamente moderne de bord, capacități unice de luptă – crucișătorul nuclear greu ”Amiralul Nahimov” al proiectului 1144 ”Orlan” va înlocui crucișătorul ”Piotr Velikiii” pe postul de navă-amiral a Marinei Ruse. Se preconizează că acest lucru se va întâmpla în 2022. Despre modul în care nava modernizată va consolida flota – citiți în materialul Sputnik.

Rangul întâi

Crucișătoarele proiectului 1144 ”Orlan” sunt cele mai mari nave de război din lume după portavioane. Deplasamentul – 25,8 mii tone, lungimea – 250 metri, lățimea – 28,5 metri, echipajul – 760 persoane.

Rusia are două ”fanioane” de acest tip – al doilea, ”Petr Velikii”, operează în cadrul Flotei de Nord, dar va fi trimis la modernizare de îndată ce ”Nahimov” va intra în serviciu. Ambele sunt, în esență, platforme maritime înarmate până în dinți, capabile să distrugă orice țintă. Setul standard – 20 de lansatoare de rachete anti-navă "Granit" P-700, sisteme de rachete antiaeriene "Osa-M", "Kinjal" și rachetele S-300F "Fort" cu rază lungă de acțiune, torpile anti-submarin "Meteli" și "Vodopad", bombe reactive și pistol automat cu dublă țeavă AK-130.

Centrală nucleară, autonomia – două luni, viteza – 31 noduri. Raza de acțiune este practic nelimitată. Crucișătoarele pot opera în condițiile Nordului îndepărtat și sunt capabile să asigure prezența militară a Rusiei în regiunea arctică, pe care mulți analiști o consideră un potențial câmp de luptă pentru resursele naturale în viitorul apropiat.

Însă toate navele, treptat, se învechesc. Dacă la sfârșitul anilor 80 – începutul anilor 90, ”Orlanii” puteau rezista oricărui inamic, astăzi situația s-a schimbat. Și din moment ce există dificultăți în construirea navelor de război mari de rangul întâi în Rusia, Ministerul Apărării a decis să modernizeze navele care sunt și, în primul rând, să le doteze cu noi arme.

Platforma de apărare antiaeriană

Nava ”Amiralul Nahimov” a fost trimisă la reparații încă în 1999, dar lucrările la crucișător au început de fapt abia în 2013, când, în cele din urmă, au fost investiți bani serioși în domeniul apărării. Până în anul 2015, la întreprinderea ”Sevmaș” din Severodvinsk, au fost înlăturate vechile echipamente de pe navă și a fost diagnosticată carena. A fost planificată finalizarea modernizării până în 2018, dar termenele au fost deplasate în mod repetat spre dreapta. Reparațiile au fost ajustate pe parcurs, îmbogățind echipamentele și armele de la bord cu tot mai multe dispozitive noi.

Temperarea SUA și NATO: Exerciții ale forțelor nucleare strategice rusești
© Video : Ruptly / Минобороны России

Astfel, în luna mai a anului trecut, ministrul adjunct al apărării, Alexei Krivoruciko, a anunțat că crucișătorul greu va fi unul dintre primii care vor primi rachetele hipersonice ”Zircon”. Ele zboară către țintă de nouă ori mai rapid decât viteza sunetului, făcându-le invulnerabile în fața oricărui sistem de apărare antiaeriană. Raza de acțiune este de aproximativ 1000 de kilometri. Astfel, ”Zircon” au o rază de acțiune de aproape zece ori mai mare în comparație cu rachetele americane anti-navă subsonice ”Harpoon” (care au o rază de 130 de kilometri).

”Orlanii” s-au distins întotdeauna datorită unui puternic sistem naval de apărare antiaeriană. Înainte de modernizare, ”Nahimov” avea sistemul de apărare antiaeriană cu rază lungă de acțiune S-300F ”Fort”, acum va primi o versiune navală mai avansată a modelului S-400. Acest complex, care împușcă cu diverse tipuri de muniții antiaeriene, este capabil să intercepteze avioanele ”invizibile” și alte ținte aeriene, inclusiv cele cu aripi și balistice. Racheta sistemului 40N6 distruge obiectele aflate la o distanță de până la 400 de kilometri. Se presupune că la bordul navei ”Amiralul Nahimov” vor fi prezente 96 de sisteme de rachete antiaeriene S-400, ceea ce va face din această navă una dintre cele mai protejate din lume față de atacurile aeriene.

Optzeci de celule

În plus, sistemul de apărare antiaeriană cu rază scurtă de acțiune ”Kortik” va fi înlocuit cu sistemul mai modern ”Panțîr-ME”, iar rachetele antiaeriene ”Osa-M” – cu noul sistem ”Redut”. Însă în cea mai mare măsură modernizarea va afecta complexele de atac. În afară de rachetele ”Zircon”, ”Amiralul Nahimov” va fi înarmat cu rachetele anti-navă P-800 ”Oniks” și cu rachetele de croazieră ”Kalibr”, care au o rază de acțiune de până la 2500 de kilometri. Toate acestea vor fi lansate din lansatoarele verticale 3C14 de 80 de celule, pentru instalarea cărora a fost necesară eliminarea de la bord a complexului naval P-700 "Granit".

Testarea rachetei hipersonice „Zircon”
Пресс-служба Минобороны РФ

Sistemele ”Granit” au fost odată o armă remarcabilă – viteza de 3 Mach, raza de acțiune – 625 de kilometri. Focosul nuclear de cinci sute de kilotone poate să distrugă, dintr-o lovitură, chiar și un portavion. Dar gabariturile sunt mari – zece metri lungime și cântăresc aproximativ șapte tone. Noile rachete anti-navă au un focos mai puțin puternic, dar sunt în schimb  mai rapide și mai precise.

Armele anti-submarin ale crucișătorului vor fi de asemenea modernizate. ”Amiralul Nahimov” va primi complexul ”Paket-NK”, care protejează împotriva torpilelor și submarinelor la distanțe mici. Acest sistem are două tipuri de muniție: torpile termice MTT și torpile reactive M-15. Primele lovesc submarinele la adâncimi de până la 600 de metri și la o distanță de până la 20 de kilometri, pe când cele de-a doilea interceptează torpilele care atacă nava la o distanță de până la 1,4 kilometri și o adâncime de până la 800 de metri. ”Paketul-NK” este automatizat la maxim, detectează și clasifică, în mod independent, ținta, determină parametrii de mișcare și conferă torpilei sau contra-torpilei o desemnare precisă a țintei. Ambele muniții sunt suficient de rapide, viteza fiind de 50 de noduri (92 de kilometri pe oră).

Evident, ”umplutura” electronică a crucișătorului va fi înlocuită cu cea mai modernă, ceea ce va spori considerabil gradul de informare situațională a echipajului navei și va extinde semnificativ posibilitățile de utilizare a armelor de la bord.

În plus, crucișătorul va fi asigurat cu sisteme avansate de comunicații și navigație, cu un complex de luptă radio-electronic, precum și cu un grup aerian format din trei elicoptere modernizate Ka-27M. Aceste aeronave vor ajuta echipajul foarte mult în procesul de detectare a potențialelor submarine inamice.

Fii la curent cu toate știrile din Moldova și din lume! Abonează-te la canalul nostru din Telegram >>>
Privește Video și ascultă Radio Sputnik Moldova

58
Tagurile:
Flota de Nord a Rusiei, ameninţare, Occident
Tematic
Flota rusă a primit Be-200: Avioanele-amfibie vor apărea în mările Azov și Caspică
Antrenamentul anului: Cum funcționează focoasele forțelor nucleare strategice ale Rusiei


Загрузка...
SU-25

De ce sancțiunile UE nu împiedică NATO repare avioanele militare în Belarus

59
(reînnoit 14:55 15.01.2021)
Profiturile materiale directe determină aliații NATO să desconsidere sinuoasele «valori europene». Forțele Aeriene din Bulgaria vor primi în februarie ultimele din cele opt avioane de atac Su-25 modernizate în Belarus - țară «strânsă la perete» de sancțiunile UE.

Forțele Aeriene din Bulgaria vor primi și plăti serviciile unei țări «zdrobite» de trei pachete proaspete de sancțiuni UE. Acest paradox merită cea mai mare atenție.

La primul avion de atac la sol Su-25 ale Forțelor Aeriene Bulgare (numărul navei 246) s-a finalizat revizuirea și modernizarea la cea de-a 558-a fabrică de reparații de avioane din Baranavichy (Republica Belarus) în septembrie 2020 – pe fundalul protestelor în masă din țară. Și ar fi trebuit, teoretic, să rămână unicul. Fiindcă, dacă partenerii europeni ar fi pe deplin principiali în politica lor de sancțiuni, țările NATO nu ar fi trebuit să plătească pentru serviciile întreprinderilor militar-industriale din Belarus. Unele state baltice pot servi drept exemplu, care «în ciuda vecinului» au rămas fără piese de schimb pentru locomotivele lor diesel. Cu toate acestea, mass-media bulgară a raportat că în februarie Forțele Aeriene ale țării vor primi ultimele două din cele opt Su-25 care au fost supuse renovării la Baranavichy. Mai mult, Sofia intenționează să modernizeze încă șase avioane Su-25 la cea de-a 558-a uzină de avioane (parametrii financiari ai tranzacției sunt în curs de stabilire). De unde vine această lipsă de scrupule?

Siria
© Sputnik / Михаил Воскресенский

Conform calculelor comandamentului Forțelor Aeriene Bulgare, după revizuirea bielorusă, avioanele de atac la sol «sovietice» Su-25 vor fi în funcțiune până în 2028, adică până la următoarea reparație cu o extindere a serviciului sau până la achiziționarea unor noi avioane de vânătoare «primordiale NATO» F-16V Block70. Dar cu ultimele nu totul este în regulă.

Anterior, președintele bulgar, Rumen Radev, a interzis executarea unui contract de 1,256 de miliarde de dolari legat de achiziționarea a opt avioane F-16 Block 70/72, aparent, din cauza garanțiilor neclare de servicii specificate în contract. Bănuiesc că un pilot militar experimentat –  fost comandant-șef al Forțelor Aeriene ale țării – pur și simplu a început să se îndoiască – merită oare să se dea 157 de milioane de dolari pentru fiecare din cele opt avioane de-a patra generație, dacă avionul de vânătoare F-35 de-a cincea generație se vinde unor aliați la un preț de aproape două ori mai mic? Aproximativ în aceeași perioadă, Statele Unite au vândut Taiwanului (nu un aliat NATO) avioanele de vânătoare F-16 Block 70 construite mult mai ieftin – 121 de milioane de dolari per unitate. Bulgaria nu este o țară bogată. Se pare că în actuala situație economico-financiară dificilă, aeronavele de atac la sol Su-25 ale Forțelor Aeriene Bulgare vor trebui să servească încă mulți, mulți ani, iar Belarusul, astăzi, salvează foarte mult aviația militară a membrului balcanic al Alianței Atlanticului de Nord.

Preț mic – rezultat serios

Încă în noiembrie 2018, guvernul bulgar a aprobat finanțarea pentru modernizarea a opt avioane de atac Su-25, în valoare de 43 de milioane de euro, însă cea de-a 558-a uzină de avioane din Baranavichy o lungă perioadă de timp nu a putut începe repararea avioanelor bulgare Su-25 din cauza «vechilor» sancțiuni UE împotriva Belarusului. Și totuși, a avut loc revizuirea avioanelor de atac bulgare –  fabricate de sovietici –  în Republica Belarus. Pentru a evita sancțiunile care interzic membrilor UE să tranzacționeze echipamente militare cu Belarus (care ar putea fi folosite pentru «represiunile» interne), parlamentul bulgar a modificat legislația națională. Banii sunt mai importanți decât principiile solidarității europene.

NATO
© Sputnik / Aleksey Vitvitskiy

Cea de-a 558-a fabrică de reparații de avioane din Baranavichy a primit primul avion Su-25 (la bordul avionul belarus Il-76) din Bulgaria pe 28 august 2019, iar cel de-al optulea avion - pe 7 octombrie 2019. Toate lucrările la planor, motor, avionică au fost efectuate prompt și calitativ. Trei aeronave modernizate au revenit la baza aeriană «Bezmer» în octombrie și încă trei în decembrie 2020. Costul reparării unui lot format din 14 avioane Su-25 (întreaga flotă de avioane de atac bulgare) se va ridica la 73,665 milioane de euro, adică este de câteva ori mai ieftină față de un nou avion de vânătoare F-16 Block 70. Mai mult, fondurile cheltuite asigură un rezultat impresionant.

La sfârșitul anului 2020, șeful Statului Major General al Forțelor Armate Bulgare, amiralul Emil Eftimov și comandantul-șef al Forțelor Aeriene, generalul-maior Dimitar Petrov, s-au familiarizat personal cu posibilitățile avionului Su-25 modernizat la baza aeriană «Bezmer» și au rămas încântați. La întreprinderea din Belarus, a fost complet actualizat sistemul de navigație al aeronavei Su-25 (au apărut sistemele de navigare prin satelit GLONASS și GPS), au fost extinse posibilitățile de utilizare a rachetelor, a fost îmbunătățită precizia lovirii țintelor terestre în cazul unei distanțe mai mari de la țintă, iar noul sistem de comunicații permite schimbul de date cu forțele terestre și cu forțele navale. Durata de viață a fuzelajelor a fost extinsă cu 800 de ore de zbor, iar a motoarelor cu turbojet R-95Sh – cu 500 de ore. Avionul Su-25 modernizat și-a sporit semnificativ capacitatea de luptă și eficiența în rezolvarea sarcinilor propuse. Nu întâmplător, comandantul bazei aeriene «Bezmer», colonelul Milen Dimitrov, a spus la un briefing: «După reparații, Su-25 a devenit un avion complet diferit, nou și modern».

Șeful Statului Major General al Forțelor Armate Bulgare, amiralul Emil Eftimov, la rândul său, a remarcat că această actualizare este «un exemplu model al consensului dintre conducerea politică și militară a țării cu privire la lucrul în care să investească, atunci când, după o analiză atentă, după dovezi de necesitate și după identificarea unei perspective, se face o investiție corectă în alegerea potrivită și se obțin rezultatele necesare».

Reputație înaltă și nerecunoștință

Contractorul pentru modernizarea aeronavelor de atac la sol bulgare a fost ales nu întâmplător, cea de-a 558-a fabrică de reparații de avioane din Belarus fiind recunoscută pentru calitatea serviciilor net superioare față de cele ale întreprinderilor analoage din complexul militaro-industrial al Georgiei sau al Ucrainei. Din motive evidente, fabricile din domeniul apărării din Rusia nu au fost incluse în lista potențialilor pretendenți (principalul oponent al Alianței). Iar specialiștii întreprinderii din Belarus și-au confirmat încă o dată reputația înaltă, făcând un miracol tehnologic.

A fost implementat programul pentru creșterea capacităților de luptă ale aeronavei Su-25, care include: extinderea gamei de arme de aviație destinate atacului (inclusiv rachetele ghidate «aer-aer» R-73 și Kh-29T «aer-suprafață», formarea unui câmp de informație și control în cabina de pilotaj, introducerea unui regim «bombardament de navigație» (all-weather, la altitudini de până la 7000 m, fără a intra în zona de distrugere a apărării militare antiaeriene), instalarea echipamentelor de protecție radio-tehnică.

Arde din cauza Crimeii: NATO visează să interzică armata rusă
© Ruptly / / Associated Press / vk.com/aksenovrk / Spc. Jabaria Clyburn/41st Field Artillery Brigade/ US Army

De exemplu, complexul EW «Satellit» (dezvoltat de fabrica 558) asigură o protecție radio-tehnică individuală a aeronavelor, de toate tipurile, împotriva atacurilor armelor radiocontrolate de înaltă precizie ale sistemelor de rachete de aviație pentru interceptare și ale sistemelor de rachete antiaeriene. Avionul protejează «imaginea» de dezinformare în capurile căutătoare ale rachetelor ghidate, pe ecranele radar ale stațiilor de escortă și ale avioanelor de vânătoare care atacă. În același timp, sistemele de control ale armelor radio-electronice ale inamicului nu «văd» semne de interferență și «lucrează» la o țintă falsă de manevră. Complexul «Satellit – M2» este capabil să funcționeze automat, fără a distrage atenția pilotului.

În contextul îndeplinirii corecte, în mod constant, de către Belarus a tuturor obligațiilor sale și a legislației internaționale, miniștrii de externe ai țărilor UE au convenit să impună sancțiuni companiilor care «finanțează regimul lui Lukașenko». Restricțiile au afectat, de asemenea, întreprinderile din domeniul apărării din Belarus: MZKT (ampatament pentru complexele de arme grele), a 140-a fabrică de reparații (repararea tancurilor), fabrica electromecanică «Agat» (dezvoltarea sistemelor de control automat), «Beltechexport» (vânzarea de echipamente militare în străinătate). Cele mai mari întreprinderi ale țării sunt deținute de stat, prin urmare, sancțiunile tuturor «pachetelor» sunt îndreptate împotriva Republicii Belarus ca o armă hibridă pe câmpul de luptă.

Fii la curent cu toate știrile din Moldova și din lume! Abonează-te la canalul nostru din Telegram >>>
Privește Video și ascultă Radio Sputnik Moldova

59
Tagurile:
Belarus, Avioane, NATO, Ue, sancțiuni
Tematic
Maia Sandu a discutat cu secretarul general al NATO


Загрузка...
Natalia Donțu

De la servicii, la generarea de produse: Schimbări pe piața TIC din Moldova

0
Administratorul Moldova IT Park, Natalia Donțu, a vorbit la Sputnik Moldova despre dezvoltarea sectorului IT în contextul crizei pandemice, iar una din tendințele de pe piață în acest sector ar fi trecerea de la servicii la generarea de produse cu valoare adăugată.
De la sevicii la generarea de produse-Ce schimbări se anunță pe piața IT din Moldova

În anul 2019, industria IT din Moldova a înregistrat venituri de circa 6,8 miliarde de lei, depășind industria vitivinicolă, iar volumul exporturilor de produse și servicii a atins cifra de 5 miliarde de lei. Cele 2300 de companii aflate pe piața din Moldova își exportă produse și serviciile IT în peste 30 de țări ale lumii.

Administratorul Moldova IT Park, Natalia Donțu a vorbit în studioul Sputnik despre ultimele tendințe de pe piața IT din Moldova în contextul pandemiei. Ea spune că în prezent mai multe companii de pe piață își regândesc modelul de business pentru a se concentra mai mult pe generarea de produse, care au o valoare adăugată mult mai mare.

„Suntem focalizați pe serviciile IT, dar se observă o tendință de dezvoltare a componentei de produse IT. În general, estimăm că balanța va înclina spre generarea de produse pe viitor, pentru că ne confruntăm cu problema lipsei de capital uman pentru această industrie. Avem o cerere mai mare decât oferta de pe piață și atunci companiile vor fi în situația să-și regândească modelul de business astfel încât să se focalizeze mai mult pe generarea de produse, care au o valoare adăugată mult mai mare. În Moldova, companiile sunt dezvoltatoare de produse pentru sectorul de telecomunicații, sectorul bancar și pentru domeniul guvernamental”, a precizat Natalia Donțu

Ea mai spune că anul trecut companiile din Moldova - IT Park au generat o cifră de afacere de 3,7 miliarde de lei. La nivel național, cifrele sunt mai mari, dintre care 18% se datorează livrărilor de pe piața locală, inclusiv pentru structurile guvernamentale. Natalia Donțu este de părere că  Moldova a făcut pași buni pe partea de guvernare electronica, iar pandemia a generat noi soluții. La ora actuală, spune Donțu, avem trei factori care ar putea să ne miște înainte ca societate la capitolul digitalizare.

„Avem o comunitate IT foarte bună care poate oferi servicii la nivelul așteptărilor, avem o agenda guvernamentală ambițioasă de a trece cât mai multe servicii publice  în format electronic și avem cetățenii, consumatorii care au un grad înalt de digitalizare comparativ cu alte state și care absorb aceste servicii”, a precizat Natalia Donțu.

În anul 2019, contribuția sectorul TIC în PIB-ul național a constituit 7,1%, iar cea a pieței IT e de 3,1% și de circa 15 mii de angajați. La ora actuală, pe piața TIC activează 2300 de companii.

Fii la curent cu toate știrile din Moldova și din lume! Abonează-te la canalul nostru din Telegram >>>
Privește Video și ascultă Radio Sputnik Moldova

0
Tagurile:
tehnologii digitale, IT
Tematic
Recordul bătut de sectorul IT din Moldova: Ne-a adus venituri mai mari decât vinurile
COVID-19 lovește în IT, sectorul cu dezvoltarea cea mai dinamică din ultimii ani


Загрузка...