Ghenadie Vaculovschi

De ce s-au întâlnit Dodon, Candu și Filip - lectură printre rânduri

501
(reînnoit 14:35 22.02.2017)
Reprezentanții guvernării, Andrian Candu și Pavel Filip, au avut sarcina să stabilească în dialogul cu președintele Igor Dodon regulile jocului politic și ale războiului politic intern - cu alte cuvinte, alegoric vorbind, să delimiteze „câmpul de bătaie" de „lanurile semănate", or din ultimele trebuie să se hrănească o țară întreagă.

Întâlnirea cu ușile închise dintre șeful statului, președintele Parlamentului și prim-ministrul țării ridică mai multe semne de întrebare, la care cei trei oficiali nu au răspuns tranșant. Fiecare dintre ei a transmis mesaje și semnale politice către susținătorii din țară și de peste hotare. Ne interesează, însă, cine și-a dorit cel mai mult această discuție, care a fost miza și dacă a fost sau nu atins obiectivul propus.

Cine a avut nevoie cel mai mult de întâlnirea trilaterală?

Răspunsul este că de discuția respectivă a avut nevoie atât guvernarea, reprezentată de Candu și Filip, precum și Dodon, care nu este doar șeful statului, ci și liderul opoziției de centru-stânga (cotată cu cele mai mari șanse la parlamentarele din 2018). Numai că guvernarea a avut nevoie mai mare de acest dialog decât președintele. De ce? Pentru că șansele electorale ale actualei guvernări depind foarte mult de succesele sale, iar garanții acestor succese nu sunt numai partenerii occidentali (FMI, UE și SUA), ci și șeful statului.

Care a fost miza întâlnirii trilaterale?

Că partenerii occidentali sunt foarte importanți pentru guvernarea dominată de PDM e un fapt indiscutabil. Dar pentru unii ar putea să pară bizară afirmația că și președintele Dodon e un garant al succeselor actualei guvernări. Oricât ar părea de paradoxal, lucrurile stau tocmai astfel, iar logica e aceasta: partenerii occidentali au nevoie de garanții din partea Chișinăului că dacă alegerile parlamentare din 2018 vor fi câștigate de socialiști, proiectele în care au fost făcute investiții financiare și politice nu vor fi compromise — altfel nu vor mai oferi bani Chișinăului; iar pentru asta e nevoie de schimbări, de reforme deloc populare, de stabilitate politică, precum și de semnale „corecte" dinspre președinție.

La rândul său, Igor Dodon nu este interesat de compromiterea avantajelor care rezultă din relația bună cu Occidentul; socialiștii speră să obțină toate pârghiile de guvernare în 2018, iar în programul lor politic un punct important este cooperarea „cu toată lumea". Prin urmare, scopul echipei lui Dodon este să păstreze tot ce va reuși să facă bun și util actuala guvernare, dar să obțină și o re-deschidere a „porților Estului", fără ca „porțile Vestului" să ne fie trântite în nas.

Pe de altă parte, guvernarea actuală dominată de PDM înțelege că țara are nevoie de condiții mult mai bune de comerț cu Estul, dar în primul rând cu Federația Rusă. Însă fiind „ostatica" retoricilor pro-occidentale, care în actualele circumstanțe geopolitice presupun în mod automat și o poziție antirusească, guvernarea vrea să beneficieze de avantajele ce rezultă din relațiile foarte bune ale președintelui Igor Dodon cu Moscova. Așa dar, dialogul trilateral este reciproc avantajos: pentru guvernare — imediat, pentru echipa lui Dodon — pe termen mediu și lung.

Lipsă acută de confort și lupta pentru putere și atribuții

Însă aici se impune încă o remarcă: pe lângă avantajele evidente pe care le oferă dialogul liderilor guvernării cu președintele țării există și partea cealaltă a monedei. Nici președintele și nici guvernarea nu se simt prea confortabil din cauza interdependenței actuale; fiecare parte ar vrea să acționeze liber pe plan intern și pe plan extern. Însă după alegerea directă a președintelui Dodon și plecarea lui Timofti guvernarea pro-europeană a pierdut foarte mult din confortul de până la scrutinul prezidențial și deja este nevoită să țină cont de poziția noului șef al statului, care are viziuni foarte diferite. Pe de altă parte, chiar dacă liderul socialiștilor, Igor Dodon, a devenit președinte al țării ales de popor, el a obținut o funcție mai mult decorativă, care este lipsită de pârghii juridice și politice reale. Însă avantajul lui Dodon este că echipa sa are o popularitate în creștere, iar fotoliul de președinte, care nu-i aruncă în spate responsabilitatea pentru acțiunile guvernării, este un avantaj enorm, care va fi exploatat la maximum de PSRM în alegerile parlamentare din 2018.

Парламент заседание 11.03.2016
© Sputnik / Мирослав Ротарь

Acum este evident și faptul că anularea de către Curtea Constituțională a reformei constituționale din iulie 2000 a adus avantaje nesperate exclusiv echipei socialiștilor, chiar dacă lozinca „să-i restituim poporului dreptul de a-și alege președintele" a fost lansată de alții și a fost exploatată de mulți.

Însă Igor Dodon vrea mai multe pârghii. El pare a fi decis să pornească o ofensivă energică pentru a obține competențe și prerogative mult mai solide.

(Înainte de decizia Curții Constituționale de anulare a modului de alegere a președintelui de către Parlament, noi am avertizat în repetate rânduri că o asemenea idee este periculoasă pentru Republica Moldova și că va duce, întâi de toate, la situația în care președintele va face parte dintr-o altă tabără decât cea a majorității parlamentare, iar asta va crea o tensiune permanentă între principalele organe politice ale țării; dar atunci multe minți, inclusiv unele luminate, reacționau la avertismentul nostru fie ironic, fie ca la afirmațiile unor proscriși…)

Care este rezultatul întâlnirii Dodon-Candu-Filip?

Andrian Candu și Pavel Filip au căutat să convină cu Igor Dodon „regulile jocului și regulile războiului politic" în Republica Moldova. Se pare că cei trei au ajuns la concluzia că e nevoie să fie separat câmpul de bătaie, de aventuri și de manevre politice de „lanurile semănate", adică de acele domenii care ar trebui să nu sufere (prea mult) din cauza politicienilor; este vorba despre sferele socială și economică.

Mai mult, se pare că liderii guvernării (nu mă refer și la liberali) au înțeles în sfârșit că Republica Moldova este situată astfel încât interesele ei trebuie promovate atât la Est, cât și la Vest. Cei trei „crai" prinși într-un dialog civilizat și-ar fi dat seama că deși acționează pe fronturi externe diferite (Dodon la Moscova, Candu și Filip la Bruxelles), au sarcina să servească aceeași cauză — cauza Republicii Moldova. Este evident că cele două tabere au viziuni foarte diferite, uneori diametral opuse; asta însă nu trebuie să fie un impediment în cale servirii interesului național.

Situația politică dificilă din Republica Moldova îi constrânge pe conducătorii țării să se angajeze într-un dialog serios și pragmatic și să urmărească interesul național. Nu avem deocamdată convingerea că la nivelul celor trei instituții (Președinție, Parlament și Guvern) interesul național este înțeles în toată amploarea lui. Dar este îmbucurător cel puțin faptul că conducătorii țării caută metode de evitare a confruntărilor care pot destabiliza situația din țară. Asta înseamnă că ei au șansa să urce noi trepte și să pătrundă noi subtilități ale rostului de a fi și ale vocației Republicii Moldova.

Citiţi, priviţi, ascultaţi Sputnik Moldova în limba maternă — accesaţi aplicaţiile mobile pe Smartphone-uri şi tablete.

Accesaţi aplicaţiile pentru iPhone >>

Accesaţi aplicaţiile pentru Android >>

501
Tagurile:
conducători, Autorități, sociale, Guvernare, Război, Economie, Alegeri parlamentare, Dialog, Reguli, alegeri prezidenţiale, Președinția Republicii Moldova, UE, Guvernul Republicii Moldova, Parlamentul Republicii Moldova, PSRM, FMI, Pavel Filip, Ghenadie Vaculovschi, Igor Dodon, Andrian Candu
Tematic
Important! Dodon, Filip și Candu discută cu ușile închise
Întâlnire de gradul zero: ce au pus la cale Dodon, Candu și Filip
Andrei Năstase

Ce încadrare juridică are "apelul la mobilizare" al lui Năstase

242
(reînnoit 19:07 29.10.2020)
Juristul Ghenadie Vaculovschi a examinat apelul la mobilizare, lansat ieri de liderul PPDA, Andrei Năstase, prin prisma Articolul 181 al Codului Penal. Iată la ce concluzii a ajuns juristul.

Apelul lansat de Andrei Năstase de a organiza împreună cu „bărbații în putere ai acestei țări” blocarea celor 42 de secții de votare, în care își pot exercita dreptul la vot cetățenii moldoveni care locuiesc în raioanele Republicii Moldova din stânga Nistrului, este un gest extrem de periculos. Acest apel al lui poate fi explicat atât printr-o stare de disperare, determinată de impasul politic în care se află formațiunea pe care o conduce, cât și printr-o eventuală comandă de destabilizare a situației din țară în ziua alegerilor, venită din afara țării.

Năstase, pasibil de a fi urmărit penal

Andrei Năstase este jurist de profesie. El ar trebui să știe că fiecare cetățean al Republicii Moldova, potrivit Constituției țării noastre, are dreptul de a alege și de a fi ales. Orice faptă de împiedicare a exercitării libere a acestui drept este pasibilă de urmărire penală.

Aici este cazul să invocăm Articolul 181 din Codul Penal al Republicii Moldova "Împiedicarea exercitării libere a dreptului electoral sau a activității organelor electorale".

"Împiedicarea prin orice mijloace a exercitării libere a dreptului electoral sau împiedicarea activității organelor electorale:

a) săvârșită prin blocarea sau atacarea localurilor secțiilor de votare prin orice mijloc şi în orice formă;

b) săvârșită prin sustragerea urnelor de vot sau a documentelor electorale;

c) săvârșită cu periclitarea vieții persoanei;

d) însoțită de vătămarea gravă a integrității corporale sau a sănătății;

e) soldată cu alte urmări grave,

se pedepsește cu amendă în mărime de la 550 la 750 unități convenționale sau cu muncă neremunerată în folosul comunității de la 180 la 240 de ore, sau cu închisoare de până la 3 ani", prevede Articolul 181 din Codul Penal.

Astfel, Andrei Năstase, provoacă organele de drept ale Republicii Moldova să-l urmărească penal, probabil, încercând în acest mod să acumuleze ceva capital politic.

Năstase pune în pericol procesul de reglementare transnistreană

Totodată, acest apel este grav și prin faptul că pune în pericol procesul de reglementare transnistreană și perspectivele readucerii întregului teritoriu al Republicii Moldova în câmpul de control efectiv al autorităților constituționale.       

Acum să ne imaginăm că cetățenii moldoveni din raioanele de Est ale Republicii Moldova, rudele și prietenii lor din raioanele din dreapta Nistrului ar organiza o contra acțiune de apărare a dreptului lor la vot! Apare, evident, pericolul unor confruntări însoțite de violență între cetățenii țării cu preferințe politice diferite. Ce urmărește, deci, domnul Năstase? Să provoace și mai multă dezbinare în societate? Vă dați seama cum dânsul face și mai adâncă ruptura dintre cele două maluri? E foarte grav!

Opinia autorului ar putea să nu coincidă cu cea a redacției.

Fii la curent cu toate știrile din Moldova și din lume! Abonează-te la canalul nostru din Telegram >>>
Privește Video și ascultă Radio Sputnik Moldova

242
Tagurile:
cod pernal, Năstase, Andrei Nastase, mobilizare, Apel


Загрузка...
Societatea civilă din Republica Moldova

ONGocupație sub pretextul alegerilor în Moldova

83
Implicarea grosolană în campania electorală scoate la iveală capturarea statului Republica Moldova de către organizațiile finanțate din afară.

Pe măsură ce se apropie data alegerilor, războiul informațiilor compromițătoare între putere și opoziție devine tot mai virulent. “Grantofagii” occidentali îl acuză pe actualul președinte al țării, Igor Dodon, de colaborare cu Rusia. Dacă e adevărat, poate e un lucru rău, însă râde ciobul de oala spartă.

Cine invită fata la cină, acela dansează cu ea

Influența enormă a ONG-urilor occidentale asupra agendei politice interne și externe din Moldova, desigur, era un «Le secret de Polichinelle», însă cartea, lansată recent de deputatul PSRM Bogdan Țîrdea “Societatea civilă în R. Moldova: Sponsori. ONGcrație. Războaie culturale”, în care pe 800 de pagini sunt culese date despre volumele și beneficiarii „asistenței” străine, impresionează. După “euromaidanul” din Ucraina, Secretarul de Stat al SUA, Victoria Nuland, a anunțat că resursele alocate pentru “construcția democrației” într-o țară cu o populație de 45 de milioane vor constitui 5 miliarde de dolari. Iar în mica Moldova suma totală a injecțiilor a ajuns la 1,05 milioarde de euro.

Un astfel de belșug financiar nu revine tuturor celor 13670 de ONG-uri înregistrate în țară, printre care, indiscutabil, există multe structuri utile și oneste, care apără interesele membrilor săi și rezolvă multe probleme ale vieții sociale, nu servesc interesele a sute de “baroni”, cum s-a exprimat Țîrdea. Nu vom obosi cititorul cu cifrele prezentate pe larg de Bogdan Țîrdea la lansarea lucrării lui. Vom menționa doar că, în cazul în care aceste miliarde ar fi ajuns în economia reală a țării, acum o parte a populației Moldovei nu ar visa să se contopească cu România, ci invers. Ar fi suficient să remarcăm că fluxurile străine depășesc bugetele unor instituții de stat, inclusiv cele ale Ministerul Justiției și Ministerului Apărării și depășeasc sumele alocate de stat medicinei, învățământului, asistență social, ecologie etc.

Aici ne vine în minte întrebarea retorică din piesa lui Vladimir Vîsoțki “Unde-s banii, Zino?” Răspunsul e unul simplu: în ONG-uri. În toată lumea acestea reprezintă “un lucru în sine”, cu un contur de finanțare închis și o echipă de “grantofagi”, care consumă milioanele primite fără a oferi nimic în schimb celor din jur.

Drept exemplu ar putea servi “milionul lui Soros”, oferit, cică, pentru învățământ. Din această sumă 115 mii de dolari au ajuns la Institutul pentru Politici Publice (IPP), care ulterior a devenit “un centru de idei și resurse umane” pentru PAS și PPDA, la asociația “Catalactica” – 100 mii de dolari, la “Pro Didactica” – 34 de mii dolari, iar celor 140 de experți care lucrau asupra “reformei programelor de învățământ” – 270 de mii dolari. Rezultatul acestor “reforme” în perioada Maiei Sandu a fost lichidarea a 113 școli.

În schimb, pentru lupta politică, “promovarea democrației”, “dezvoltarea jurnalismului independent”, “egalitatea de gen” și alte „valori europene” se găsesc foarte ușoir sute de mii de dolari. Suntem cu toții niște oameni maturi, iată de ce înțelegem foarte bine că un astfel val financiar nu poate exista fără o masă de condiții și angajamente, pe care beneficiarul de asistență străină sunt obligați să o respecte. De fapt, nimeni nici nu ascunde acest fapt.

“Valori” de import

Sarcinile pe care și le propun ONG-urile sunt destul de simple. Pentru toate statele lumii e vorba de un set standard al unor abordări economice ultraliberale sau chiar libertariene, globalism, secularizarea și protecția „minorităților”, mai exact a celor sexuale.

Ce înseamnă ONG-crația la putere cetățenii Moldovei ar putea înțelege cu ușurință, dacă ar analiza modelul țării vecine Ucraină, unde triumfează ideile promovate de ONG-uri. Odată cu schimbarea puterii în 2019, național-patrioții bine cunoscutului în Moldova Petro Porșenko au fost înlocuiți cu “puii din cuibarul lui Soros”, care finalizează reformele lansate în conformitate cu recomandările FMI și dispozițiile Acordului de Asociere cu UE. Reamintim că acestea au dus la majorarea vârstei de pensionare, majorarea tarifelor la serviciile comunale, reducerea numărului școlilor și universităților. Sistemul medical a fost transformat în unul cu trei nivele, în care doar primul este gratuit. Vladimir Zelenski a realizat promisiunea de a anula moratoriul la vânzarea terenurilor agricole, pas pe care îl evita predecesorul său. Iar în cadrul alegerilor locale, care au avut loc pe 25 octombrie, partidul pro-prezidențial “Slujitorul Poporului” a organizat un sondaj în care propune legalizarea drogurilor ușoare.

De fapt, toate acestea nu reprezintă o noutate nici pentru moldoveni, pentru că și în perioada guvernărilor proeuropene au fost reduse cheltuielile în sfera socială, fermierii au fost abandonați (exact așa cum s-a întâmplat în Ucraina acum câțiva ani), au crescut tarifele la serviciile comunale, a încetat construcția drumurilor, a fost suspendat programul “Un doctor pentru tine” etc. În ceea ce privește vânzarea terenurilor agricole, din 2019 Moldova a primit din partea “investitorilor străini” o “Carte albă a reformelor”, în care se solicită oferirea dreptului de vânzare-cumpărare a terenurilor agricole pentru persoanele juridice cu un capital social parțial sau total străin.

Destul de multe mijloace ONG-urile primesc pentru promovarea LGBT. Astfel, GenderDoc-M a primit din partea fundațiilor străine 427,3 mii de dolari, iar Centrul de Drept al Femeilor – 544,1 mii. Dreapta face activ lobby pentru ratificarea Convenției de la Istanbul, care sub pretextul combaterii violenței în familie promovează ideea genului în calitate de contruct social (adică, dreptul de a alege identitatea de gen) și a sancționării atitudinilor critice față de LGBT.

Dacă considerați că Moldova a fost ocolită de propaganda consumului de droguri, atunci vă înșelați amarnic. Necesitatea narcotizării populației este extrem de profitabilă pentru marile companii farmaceutice. Potrivit Barclays Bank, anul trecut volumul pieței legale de canabis a constituit 28 de miliarde de dolari, iar potrivit prognozelor Grand View Research, piața mondială de canabis, un produs din cânepă, precum și tehnologiile de producere și răspândire a lui spre anul 2025 va ajunge la 66 de miliarde de dolari.

Realizarea acestor mofturi ale sponsorilor ONG-urilor nu sunt deloc voluntare. De realizarea acestui program depind ajutoarele financiare oferite Moldovei din partea SUA și UE, precum și creditele FMI. Așa cum a declarat deschis eurodeputatul român Dragoș Tudorache, “cei care determină soarta Republicii Moldova la nivel de președinte și guvern au responsabilitatea deplină pentru ceea ce fac în Moldova în schimbul creditelor pe care le contractează, pentru îndeplinirea sau neîndeplinirea condițiilor, pentru atitudinea față de partenerii externi, pentru că Republica Moldova este reprezentată de acești actori politici”.

Vrei, nu vrei – bea, Grigore, aghiazmă

Nu este un secret că principalii beneficiari ai asistenței externe sunt partidele de dreapta, care primesc din partea ONG-urilor un sprijin informațional, financiar și resurse umane. Nu vom arăta cu degetul, însă un șir de funcționari ai partidelor politice, deputați, miniștri, procurori etc. și-au început cariera în ONG-uri și invers: atunci când rămân fără un loc de muncă, se angajează în structurile fundațiilor internaționale și presa „independentă”. Practic, e imposibil să faci o separare între reprezentanții partidelor liberale și de dreapta și personalul ONG-urilor, pentru că sponsorii lor tratează eșecurile partenerilor lor la nivelul politicii interne drept un eșec propriu. Iată de ce se face o agitație directă pentru un anumit candidat în alegeri.

Pentru obținerea victoriei de către cei de dreapta au fost mobilizate toate forțele „armatei postmoderniste”, așa cum numește Țîrdea această alianță. E vorba nu doar de o activitate coordonată a unei armate numeroase de jurnaliști ai “imperiului Soros”. Europa este dispusă, la nevoie, să recurgă la forță. În decembrie 2017, Departamentul de Stat al SUA a anunțat un concurs pentru organizarea și desfășurarea în Moldova a programului de “susținere a presei independente”. În martie 2018, a fost lansat un program de granturi pentru ONG-uri, al Departamentului de Stat al SUA, sarcina căruia este “restabilirea încrederii în parcursul european al Moldovei”. Centrul de Documentare NATO a inițiat programul “Jurnalismul în domeniul protecției și securității”.

Așa cum nota Sputnik, între 24 și 27 octombrie 2019, la Chișinău a avut loc conferința CampCamp2019, oganizată de Centrul Societății Civile de la Praga (Prague Civil Society Centre, PCSC). Centrul beneficiază de finanțare din bugetul de stat al SUA, alocat în cadrul legii “Cu privire la contracararea inamicilor Americii prin intermediul sancțiunilor” (CAATSA). La evenimentul organizat în condițiile unei conspirații totale, unde au reușit să ajungă jurnaliștii Sputnik Moldova, profesioniștii din Belarus, Kazahstan, Kârgâzstan, Rusia, Georgia, Armenia și alte zeci de state din Europa de Est și-au împărtășit experiența răsturnării puterii în țările lor și a contracarării “influenței rusești”. Pentru astfel de schimburi de experiență, între 2018-2019 au fost alocați 250 de mii de dolari.

Dar nu se limitează totul la activiști de stradă. Potrivit șefului Serviciului de Informații Externe al Rusiei, Serghei Narîșkin, americanii pregătesc un scenariu “revoluționar” și pentru Moldova, care în noiembrie urmează să-și aleagă președintele… Există informații despre pregătirea expedierii în Moldova a unui grup de specialiști americani în “revoluții colorate”, care trebuie să îndeplinească niște sarcini concrete.

E destul de verosimil, dacă ar fi să ne amintim de implicarea deschisă în campania electorală a lui Donald Tusk și Annegret Kramp-Karrenbauer. Corului de agitatori s-a alăturat și România. Potrivit declarației MAE al României, după întrevederea dintre șeful diplomației române și secretarul de stat al SUA, Mike Pompeo, “ministrul Bogdan Aurescu a prezentat evaluarea cu privire la situația din Republica Moldova și a reiterat poziția consecventă a României de susținător al parcursului european al Republicii Moldova, aceasta fiind singura opțiune în măsură să asigure dezvoltarea economică și socială a acesteia în beneficiul direct al cetățenilor săi. Cei doi oficiali au agreat ca SUA și România să păstreze o coordonare apropiată pe această temă”.

Poporul Moldovei a fost privat de dreptul de a alege.

Ce-i este permis lui Jupiter...

Lansarea studiului amplu al lui Bogdan Țîrdea a fost tratat ca o amenințare în adresa propriei „armate” de către reprezentanții UE. Potrivit ambasadorului UE la Chișinău, Peter Mihalko, “pentru orice stat care se consideră democratic și modern, o societate civilă puternică și vibrantă, precum și mass-media independente sunt elemente necesare, care asigură progresul, dezvoltarea și transparența și oferă mai multe împuterniciri cetățenilor”. Diplomatul a pus la îndoială dorința Moldovei de a respecta Acordul de asociere. E adevărat că secretarul de stat al Departamentului pentru Relații cu Republica Moldova, Ana Guțu, a fost mult mai sinceră, declarând că singura sarcină a ONG-urilor este “contracararea amenințării rusești”.

Însă ONG-urile își distrag atenția de la misiunea lor principală și se ocupă, de pildă, de combaterea corupției, ceea ce este important, “însă nu trebuie să se preocupe de ea în dauna geopoliticii, în timp ce societatea moldovenească este divizată pe criterii geopolitice: unii își văd viitorul cu Rusia, alții – cu Europa”. Totuși, cum rămâne cu progresul, democrația și oportunitățile cetățenilor??? Nu cumva Europa dă dovadă de ipocrizie aici?

Să ne amintim că anume sub presiunea UE în Moldova a fost adoptată legea cu privire la ONG-uri, care nu limitează în niciun fel finanțarea lor externă. Mai mult, ONG-crația a primit dreptul de a oferi servicii partidelor politice, iar partidele politice își pot înființa proprii ONG-uri. Recent, Curtea Constituțională a permis organizațiilor neguvernamentale să ofere partidelor servicii contra cost, ceea ce, în esență, va deveni un transfer de granturi dintr-un buzuran în altul. Adică, țara și-a deschis larg porțile influenței și manipulării din afară, imixtiunilor externe în problemele interne și finanțării externe a proceselor politice. Pentru orice tentative de a apăra suveranitatea țării, Moldova este amenințată cu “revoluții”.

Pe de altă parte, statele care sponsorizează ONG-urile se protejează activ de orice imixtiune. În anul 1939, în SUA a fost adoptată legea cu privire la agenții străini (Foreign Agents Registration Act, FARA), care cere înregistrarea și dezvăluirea informațiilor de către “agentul principalului străin” (foreign principal) fie direct, fie prin altă persoană implicată în activități politice, care servește în calitate de consultant în relații cu publicul, agent de publicitate, colaborator al agenției de informații sau consultant politic, solicită, colectează, plătește sau distribuie cotizații, împrumuturi, bani sau alte obiecte de valoare pentru principalul strain sau în interesele lui, reprezintă interesele principalului strain în fața oricărei agenții sau a demnitarului guvernului SUA.

Informația care se răspândește din partea unei surse străine trebuie să fie marcată, iar agenții străini se înregistrează în mod obligatoriu. Pentru nerespectarea legii este prevăzută privarea de libertate până la cinci ani, o amendă de 250 de mii de dolari. Așa cum precizează site-ul Ministerului Justiției din SUA, “FARA este adoptată pentru asigurarea transparenței influenței străine în Statele Unite prin asigurarea faptului că guvernul SUA și societatea cunosc sursa unei informații a agenților străini, destinată influențării opiniei publice americane, politicii și legislației”. Anume cu astfel de activități se ocupă ONG-urile din Moldova.

Legea cu privire la agenții străini a fost adoptată și în Israel. Toate ONG-urile sunt obligate de raporteze simestrial sumele primite din afara țării. Organizațiile sunt obligate să informeze publicul cu privire la producția informațională, elaborată în cadrul proiectelor realizate cu finanțare străină. Ignorarea acestor cerințe este penalizată. În Australia agenții străini, persoanele care activează sub controlul guvernelor străine, trebuie să-și introducă informații cu privire la activitățile lor într-un registru public. Încălcarea acestei reguli este sancționată cu o amendă sau privațiune de libertate de până la cinci ani. În Ungaria parlamentul țării a adoptat o lege care înăsprește controlul asupra ONG-urilor cu finanțare străină în valoare de peste 24 de mii de euro pe an. ONG-urile trebuie să se înregistreze în calitate de “organizații care beneficiază de finanțare străină”, să indice acest fapt la toate evenimentele și publicațiile, să prezinde un raport anual cu privire la activitatea sa. În Germania, organizațiile care beneficiază de finanțare străină și care au cetățeni străini în organele de conducere trebuie să ofere rapoarte suplimentare.

Inclusiv Marea Britanie intenționează să se apere de imixtiuni străine, fapt care nu a împiedicat-o deloc să-și construiască o rețea de influențare a altor state “Inițiativa onestității”, controlată de serviciile de informații britanice, care activează inclusiv în Moldova.

Oare nu este vorba de niște standarde duble? Resursele financiare enorme ale ONG-urilor, influența lor, protejarea “artileriei grele” în persoana guvernelor occidentale și organizațiilor internaționale, pătrunderea în structurile de stat și paridele politice ne permite să vorbim despre o capturare a Moldovei de către ONG-uri. Oare au nevoie cetățenii țării de acești ocupanți? Cred că întrebarea este una retorică.

Fii la curent cu toate știrile din Moldova și din lume! Abonează-te la canalul nostru din Telegram >>>
Privește Video și ascultă Radio Sputnik Moldova

83
Tagurile:
Moldova, alegeri, ONG
Tematic
Legea cu privire la ONG-uri, care a generat scandal, a fost votată de Parlament


Загрузка...
Zinaida Gribincea

Psiholog: Dependența de Internet este precum un drog

0
(reînnoit 18:14 31.10.2020)
Internetul are avantajele lui, dar există și unele dezavantaje ce pot afecta starea emoțională a oamenilor. Psihologii sunt de părerea că Internetul are același efect precum drogul, în cazul în care nu există capacitatea de control a comportamentului.
Dependența de Internet: Consecințe grave asupra sănătății

Internetul a devenit o sursă inepuizabilă de informații, un instrument indispensabil pentru muncă și afaceri, un mod de a dobândi cunoștințe, dar și de a petrece timpul liber sau de a comunica. Beneficiile și avantajele Internetului sunt extrem de multe, însă există și consecințe negative, una dintre care ar fi dependența de Internet.

Potrivit psihologului Zinaida Gribincea, aceasta este o problemă destul de serioasă cu care se confruntă umanitatea în prezent. Este exact la fel de periculoasă ca oricare alt tip de dependență, doar că acaparează pe deplin starea și comportamentul omului.

"Este o tulburare de control al impulsului. Oamenii stau conectați ore în șir fără a avea alte activități. Ei sunt într-o poziție de subordine și pierd autonomia în fața acestuia. Persoanele dependente nu-și pot stăpâni impulsul de a sta pe Internet, care le provoacă plăcere și relaxare. Internetul are același efect ca drogul în cazul în care nu avem capacitatea de a controla comportamentul", a explicat specialistul.

Mai mult, în prezent, în anumite clinici din lume, se folosesc tratamente ale dependentei de calculator precum: psihoterapia, administrarea de medicamente contra stărilor de anxietate și depresie.

Despre metodele și capacitatea de autocontrol a utilizării Internetului fie în scop de serviciu, fie în scopuri personale, aflați din interviul audio atașat.

Mai multe informații aflați din interviul audio atașat.

Fii la curent cu toate știrile din Moldova și din lume! Abonează-te la canalul nostru din Telegram >>>
Privește Video și ascultă Radio Sputnik Moldova

0
Tagurile:
psiholog, Internet


Загрузка...