Scutul antirachetă

Scutul antirachetă de lângă noi nu este nici despre, nici pentru noi

618
(reînnoit 12:57 14.05.2016)
Directorul Institutului de Studii Diplomatice, Politice și Securitate, ex-viceministru al Afacerilor Externe și Integrării Europene al Republicii Moldova a accentuat un șir de momente ce caracterizează relațiile dintre Chișinău și Washington, în contextul identificării motivelor interesului sporit al SUA pentru Moldova.

Intensificarea activității desfășurate de SUA în regiunea noastră este dictată, după cum se știe, nu de căutarea zăcămintelor minerale. În acest sens Moldova este săracă. Atunci prin ce poate  să atragă RM o țară ca SUA, care pretinde la hegemonia militară și politică mondială? Doar deputații din Congresul SUA și înalții demnitari militari se perindă deja de doi ani prin Moldova. Iar noi știm că americanii nu întreprind nimic așa, pur și simplu.

Protest în centrul Chișinăului: NATO afară din Moldova
© Sputnik / Мирослав Ротарь

Cred că SUA au scopuri concrete legate de Moldova. Iar printre acestea, desigur, nu se numără instaurarea democrației și a drepturilor omului în care nu mai crede nimeni după ce Libia și Irakul au încetat de fapt să existe ca state.

Așadar, știm cu toții că la momentul actual SUA se confruntă serios cu Rusia. Și trebuie să ne dăm seama că Ucraina și Moldova joacă un rol important în această luptă. Aici am identificat primul scop.

Am putea presupune și care este al doilea scop. Acum câțiva ani, americanii și-au instalat o bază militară în România. Da-da, aceasta nu este o bază NATO, după cum afirmă mai multă lume, care  argumentează această realitate prin faptul că România, ca membru al Alianței, trebuie să găzduiască forțe militare ale acesteia. Deci, este o bază a SUA. Iar o bază a SUA nu este o bază a NATO, nu înseamnă unul și același lucru.

Prin urmare, în România există o bază militară a SUA. Și pentru a o securiza, Statele Unite creează în acest scop o zonă-tampon la est de Prut. Adică în Moldova. Iar orice audient al cursului de geopolitică vă va spune că nimeni nu investește bani într-o zonă-tampon. Privind  situația obiectiv, putem afirma cu certitudine că existența politică a Republicii Moldova a fost amenințată chiar de la prima piatră pusă la construcția bazei militare în România.

Nu demult, MAE al Rusiei a calificat drept greșeală instalarea scutului antirachetă american în România. Moscova consideră că această decizie încalcă convenția încheiată între Moscova și Washington cu privire la dezarmarea nucleară, punând totodată în pericol securitatea națională a țării. Prezența în această regiune a scutului antirachetă american vorbește deja despre disensiunile dintre Moscova și Washington. Aceste disensiuni denotă faptul că Moldova ajunge într-o zonă de conflict.

SUA și-a zângănit armele la Chișinău, în cadrul exercițiilor „Dragon Pioneer". Numai un naiv nu-și poate da seama pentru cine a fost dat acest semnal și ce va urma: în Transnistria se va amplifica prezența rusească.

Noi ar fi trebuit încă acum câțiva ani să ne retragem de pe „linia frontului" și să ne înțelegem cu partenerii externi, bazându-ne pe principiile de neutralitate și independență ale Republicii Moldova. Însă, din păcate, liderii noștri nu sunt suficient de clarvăzători în această privință.

Cu ce ne-am ales până la urmă? Cu separarea țării în sfere de influență și cu perspectiva aprofundării acestui fenomen.

Avem o singură soluție: să începem urgent discuțiile cu vecinii, însă totodată să avem un punct de vedere propriu foarte bine chibzuit. Dacă vom urma această cale, ne așteaptă ani de negocieri din cele mai complicate. Însă acest lucru este necesar. În caz contrar, statul nostru ar putea să dispară.

Opinia autorului ar putea să nu coincidă neapărat cu opinia redacției.

618
Tagurile:
Scut antirachetă, Bază militară americană, independență, pericol, NATO, Rusia, România, SUA
Tematic
Rachetele Rusiei sunt invulnerabile în fața scutului NATO
MAE al FR cheamă SUA să renunțe la sistemele antirachetă din România
Sisteme S-400 Triumf

Sistemele S-400 “cuceresc” a patra țară: Ce urmează?

213
(reînnoit 14:24 16.01.2021)
Expansiunea pașnică a sistemelor de rachetă antiaeriene S-400, de producție rusească, cuprinde noi state ale Eurasiei. După China, Turcia, India, se pregătesc că se reînarmează cu “Triumf” Forțele Aeriene ale Republicii Belarus, scrie analistul militar.

În proces de achiziție a sistemelor S-400 sunt de asemenea Irak, Qatar și Maroc (Nord-Vestul continentului african). Temeiul unei promovări de succes a sistemelor de apărare antiaeriană pe planetă este lipsa unor modele similare, caracteristicile de luptă unice.

Comandantul Forțelor Aeriene și trupelor de apărare antiaeriană ale armatei Republicii Belarus, general maiorul Igor Golub, a anunțat pe 14 ianuarie despre o reînarmare a forțelor antiaeriene cu noi sisteme S-400 „Triumf”, construite cu luarea în calcul a capacităților de luptă ale avioanelor de generația a cincea F-22 și F-35 ale Forțelor Aeriene ale SUA (NATO planifică să desfășoare sute de F-35 în Europa).

Totodată, în cadrul trupelor are loc o activitate de precontract de studiere a modului de funcționare a sistemului de misile „Panțir-S”.

Зенитный комплекс Панцирь-С1, архивное фото
© Photo : пресс-служба Западного военного округа Минобороны РФ
„Panțir-S”

Au fost încheiate contracte pentru livrarea elicopterelor multirol de asalt Mi-35 și celei de-a doua partide a avioanelor de luptă SU-30SM de producție rusească. În anul 2021, trupele belaruse vor primi în dotare noi radare Protivnik-G și Vostok.

Anterior, în serviciul de protecție a spațiului aerian al țării (în districtul Baranovici) a intrat complexul radar cu trei coordonate în banda S “Sopka-2”, produs în Rusia. Sancțiunile occidentului și dificultățile economice fac din Rusia un furnizor de arme fără de alternativă pentru armata belarusă.

Cerul Republicii Belarus devine un scut de nepătruns pentru orice agresor.

Trupele forțelor aeriene și antiaeriene învață să soluționeze sarcini de luptă în condiții dificile, luând în considerare experiența din Siria, Libia și Karabah de utilizarea de către inamic a rachetelor și dronelor.

Evoluție optimistă

Cooperarea tehnico-militară activă cu Rusia consolidează securitatea și suveranitatea a cincizeci de state ale lumii, inclusiv șapte state din CSI. Specialiștii străini consideră avioanele și sistemele de apărare antiaeriană de producție rusească cele mai eficiente instrumente de consolidare a capacității de apărare.

China a devenit prima țară care a achiziționat sistemele de rachetă S-400 „Triumf”.

Informațiile despre contractul ruso-chinez de livrare a două seturi de regiment ale sistemelor S-400 au apărut în noiembrie 2014. Din componența unui set fac parte: un punct de comandă mobil, două divizii de sisteme de lansare, radare și peste 120 de rachete ghidate, de două tipuri. Primele lansări de succes din „Triumf” au fost efectuate de specialiștii chinezi în decembrie 2018 și, de la o distanță de 250 de kilometri, au lovit o țintă balistică care zbura cu o viteză de 3000 de metri pe secundă. Al doilea set de sisteme S-400 a ajuns în China în decembrie 2019.

De ce SUA se tem de sistemul S-400 cumpărat de Turcia?
© Ruptly / Минобороны России / dvids

În China printre principalele avantaje ale sistemelor rusești „Triumf” sunt considerate raza lungă de acțiune de până la 400 de kilometri (fapt cu care nu se poate lăuda niciun sistem de rachetă de tip “sol-aer”), capacitatea de a distruge avioanele de cercetare ale inamicului - pentru împiedicarea orientării la țintă în timpul acțiunilor militare și a spionajului de la mari distanțe. Sistemele S-400 permit un control sigur a zonelor periferice și disputate din jurul Chinei.

Rusia și Turcia au convenit asupra livrărilor sistemelor S-400 „Triumf” în anul 2017, valoarea contractului a constituit 2,5 miliarde de dolari. Acest lucru a provocat o criză serioasă în relațiile americano-turce. Amenințând cu sancțiuni, precum și cu excluderea Turciei din programul de producție a avioanelor americane de luptă F-35, Washingtonul le-a cerut turcilor să renunțe la afacere și să se opteze exclus pentru sistemele americane Patriot. Ankara nu a cedat cerințelor ultimative ale SUA și, în vara anului 2019, a primit patru divizii a sistemelor de rachetă S-400 (primul set).

Turcia intenționează să procure cel de-al doilea set pentru a-și forma cel mai sigur și modern sistem de apărare antiaeriană pentru protejarea unor obiective importante din țară. Desfășurată în apropiere de Ankara, sistemul S-400 a reușit în cadrul testărilor să detecteze avionul de luptă F-16 Fighting Falcon la limita razei de acțiune a radarelor – peste 600 de kilometri.

Adică, în regimul serviciului de luptă, când detectarea și distrugerea țintelor aeriene se efectuează în regim automat, avioanele F-16 Fighting Falcon pot fi distruse de “Triumf” la o depărtare de 400 de kilometri de Ankara. Acordul de principiu pentru livrarea  în Turcia a setului doi a sistemelor S-400 a fost încheiat în iunie 2020.

India a încheiat un contract în valoare de 5,43 de miliarde de dolari pentru livrarea a cinci seturi de regiment a sistemului S-400 în octombrie 2018. Delhi se arată hotărât, în pofida presiunilor fără de precedent ale SUA. Potrivit publicației The Times of India, „Triumf-urile” rusești vor fi dislocate în regiunile de Vest, Nord și Est ale Indiei (luând în considerare un spectru de amenințări din partea Chinei și Pakistanului) și vor realiza o adevărată revoluție în sistemul de apărare antiaeriană al țării. Pentru instruirea în procesul de exploatare și utilizare în luptă a sistemului S-400, primul grup, format din 100 de specialiști indieni, va sosi în Rusia până la sfârșitul lui ianuarie 2021. Primul set al „Triumfurilor” urmează să intre în dotarea armatei Indiei la sfârșitul anului 2021. Toate cinci seturi ale S-400 urmează să fie livrate de Rusia până în 2025.

Perspective triumfale

Negocieri pentru achiziționarea sistemelor „Triumf” sunt purtate cu Maroc, Qatar, Irak. Anterior, de procurarea sistemului S-400 s-au arătate interesate Algeria, Egiptul, Vietnam, Arabia Saudită, în total – peste 12 state.

Cererea externă depășește oferta exportatorului (prioritară rămâne reînarmarea Forțelor Aerospațiale ale Rusiei). Însă, conform legii cu privire la contracararea inamicilor SUA prin intermediul sancțiunilor (semnată de președintele Donald Trump în august 2017) împotriva acestor state pot fi impuse sancțiuni. Însă nimic nu le va putea opri în calea spre obținerea celui mai bun sistem de apărare antiaeriană cu rază lungă de acțiune S-400.

Sistemul “Triumf” schimbă lumea. Dacă sistemele S-400 vor fi procurate, spre exemplu, de Iran, portavioanele SUA din zona Golfului Persic vor deveni niște jucării inutile. Washingtonul va fi nevoit să-și schimbe viziunea asupra lumii, să-și “reconceptualizeze stilul” și dialogul cu Iranul. Şi acest lucru deja se întâmplă în Irak.

Ambasada și bazele aeriene ale SUA în Irak sunt supuse periodic unor atacuri cu rachete. Sistemele americane de rachetă nu au făcut față respingerilor atacurilor. Obuzele lansatoarelor multiple de rachete explodează în “zona verde” a Bagdadului, fapt care a determinat SUA să-și evacueze o bună parte a personalului diplomatică și să arendeze de la irakieni sistemul de misile Panțir-S, procurat din Rusia.

Să revenim însă la S-400. Avantajele importante ale „Triumfului” sunt – vederea panoramică a radarului și flexibilitatea aplicării a patru tipuri de rachete (formarea unui sistem antiaerian cu mai multe niveluri). Utilizarea mai multor tipuri de rachete permite lovirea eficientă a țintelor hipersonice, a aviației militare, dronelor, rachetelor de croazieră, tactice și balistice în tot spectrul de altitudini – de la 5 metri, până la 30 de kilometri, la o distanță de la 400 de kilometri, până la 2 kilometri. O singură baterie a Triumfului poate avea până la 72 de rachete orientate și să tragă simultan cu ele în 36 de ținte, care zboară cu o viteză de 4800 de metri pe secundă. Sistemul S-400 poate fi integrată cu sisteme antiaeriene de mai multe tipuri (S-300, Panțir-S1, Tor-M1) și să dirijeze o rețea de mijloace antiaeriene cu diverse raze de acțiune, în orice condiții ale reacției radioelectronice.

Totodată, în anul 2021, trupele rusești vor obține sistemul revoluționar S-500, care este gata de război la altitudini de până la 200 de kilometri. Este timpul ca partenerii Rusiei în cooperarea tehnico-militară să-și ocupe iarăşi locul la coadă.

 

Fii la curent cu toate știrile din Moldova și din lume! Abonează-te la canalul nostru din Telegram >>>
Privește Video și ascultă Radio Sputnik Moldova

213
Tagurile:
Belarus, China, triumf, sisteme de aparare, S-400
Tematic
Turcia a testat cu succes sistemul de apărare antiaeriană S-400 
De ce SUA se tem de sistemul S-400 cumpărat de Turcia?
De ce sancțiunile UE nu împiedică NATO să repare avioanele militare în Belarus


Загрузка...
Foto de la învestirea Maiei Sandu în funcția de președinte

Politica moldovenească: Așteptări tactice la început de 2021 - comentator

168
(reînnoit 17:48 17.01.2021)
Maia Sandu „se teme” că Parlamentul poate instala un nou Guvern, deputații nu doresc cu adevărat dizolvarea Legislativului, iar soluția depășirii crizei politice poate veni de la socialiști, a comentat Victor Nichituș pentru Sputnik.

CHIȘINĂU, 15 ian - Sputnik. Ce lucruri relevante se întâmplă acum în politica internă, în Parlament, în Guvern, în relațiile acestora cu președintele Maia Sandu, la ce aspecte ar trebui să fie atenți observatorii și cetățenii?

„Asistăm, la început de an 2021, la așteptări tactice”, a fost răspunsul oferit pentru Sputnik Moldova de comentatorul politic Victor Nichituș.

El a sintetizat pe scurt evoluțiile recente din politica moldovenească, pentru a descrie etapa la care ne aflăm acum: de la demisia din funcția de prim-ministru a lui Ion Chicu au trecut mai bine de două săptămâni, iar președintele Maia Sandu l-a desemnat ca premier interimar pe ministrul de externe Aurel Ciocoi. Președintele moldovean a evitat să desemneze o persoană care să formeze un nou Cabinet de Miniștri, argumentând că desemnarea unui prim-ministru ar putea îndepărta declanșarea alegerilor anticipate. 

„Maia Sandu se teme că Parlamentul poate vota un nou Guvern”

În opinia lui Victor Nichituș, acum „președintele Maia Sandu se teme că Parlamentul Republicii Moldova ar putea vota un nou Guvern”.

 Victor Nichitus
© Sputnik / Osmatesco
Victor Nichituș

Și iată explicația comentatorului: „Dacă se va întâmpla asta, noul Cabinet de Miniștri, cu plusurile și minusurile lui, va fi perceput ca fiind al Maiei Sandu”. 

„Doar că președintele se teme de minusurile care ar putea să apară în urma activității de administrare a treburilor statului. Acesta este motivul real al neînaintării de către șeful statului moldovean a unei persoane responsabile pentru formarea unui nou guvern”, a apreciat Victor Nichituș.

Constituția Republicii Moldova prevede, pentru cazul în care președintele nu înaintează candidatura unui prim-ministru, inițierea unei proceduri de destituire a acestuia, a relevat interlocutorul.

„Exercițiul este unul extrem de anevoios, iar în condițiile social-politice existente este greu de presupus că poate fi pus în aplicare”, a constatat analistul politic.

„Asistăm, la început de an 2021, la așteptări tactice. Pe de o parte, Maia Sandu așteaptă un răspuns de la Curtea Constituțională, care ar trebui să-i arate o modalitate rapidă de autodizolvare a Parlamentului. Pe de alta, judecătorii constituționali încearcă să nu depășească limitele legalității și să rămână cu obrazul curat în fața opiniei publice”, a apreciat Victor Nichituș.

El a adăugat că „toți judecătorii constituționali știu că legislatorii moldoveni nu pot fi sancționați pentru faptul că președintele nu a înaintat o persoană care să ceară Parlamentului un vot de încredere pentru un Cabinet de Miniștrii”.

„Este greu de presupus că judecătorii constituționali vor risca și vor pedepsi deputații pentru inacțiunea șefului statului”, a menționat Victor Nichituș.

Vor cu adevărat deputații dizolvarea Parlamentului?

„Chiar dacă mai toți parlamentarii moldoveni afirmă că sunt gata pentru alegeri parlamentare anticipate, nu cred că ei spun adevărul. Ion Chicu a afirmat că nicio fracțiune parlamentară nu a introdus în Bugetul de stat pentru anul 2021 resurse financiare pentru acoperirea costurilor necesare organizării alegerilor anticipate”, a subliniat Victor Nichituș.

În opinia sa, „soluția depășirii crizei politice, constituționale și guvernamentale în care se află statul moldovean ar putea veni de la Partidul Socialiștilor (PSRM).

Comentatorul politic a argumentat de ce vede anume astfel lucrurile.

„La sfârșit de an, Igor Dodon a fost reales în fruntea acestui partid, demonstrându-se tuturor că în interiorul acestei formațiuni politice există unitate și că zvonurile despre o presupusă disoluție a acestui partid au fost imaginare. Recent, Dodon a anunțat că va convoca Comitetul Executiv al formațiunii, unde vor discuta despre situația politică existentă. Nu este exclus ca în urma acestor discuții să fie luate responsabilități care ar putea să îl scoată din așteptarea tactică în care s-a plasat (și) Maia Sandu și să o forțeze la acțiune”, a comentat Victor Nichituș.

Un alt comentator politic, Corneliu Ciurea, a apreciat în studioul Sputnik Moldova că dorința deliberată a noului președinte al țării de a prelungi mandatul guvernului interimar este eronată, dar Parlamentul trebuie să-i indice în mod clar Maiei Sandu care a fost greșeala ei când a depus cererea la Curtea Constituțională.

În zilele următoare expiră termenul în care Maia Sandu este obligată să desemneze candidatul la funcția de prim-ministru. 

Fii la curent cu toate știrile din Moldova și din lume! Abonează-te la canalul nostru din Telegram >>>
Privește Video și ascultă Radio Sputnik Moldova

168
Tagurile:
ce asteptari are, politica, comentator
Tematic
Dodon susține că Sandu este responsabilă de criza politică din țară
Expert: Noul președinte Maia Sandu poate fi comparată cu Nikol Pashinyan
Nagacevschi: Sandu riscă suspendarea din funcție


Загрузка...
Euro

Euro se depreciază în raport cu leul: Cursul valutar pentru marți

0
(reînnoit 07:41 19.01.2021)
Euro pierde din cotații. BNM anunță cursul valutar pentru marți, 19 ianuarie. Astfel, prețul pentru moneda europeană a scăzut cu opt bani. În același timp, leul s-a depreciat în raport cu dolarul cu doi bani.

CHIȘINĂU 19 ian - Sputnik. Banca Națională a Moldovei anunță noile rate de schimb pentru marți, 19 ianuarie. Astfel, un dolar american va putea fi cumpărat cu 17,30 lei, un euro – cu 20,87 lei, o hrivnă ucraineană – cu 61 de bani, un leu românesc – cu 4,28 lei moldovenești, iar o rublă rusească – cu 23 de bani.

Ratele de schimb (curs valutar) BNM pentru 19 ianurie
Ratele de schimb (curs valutar) BNM pentru 19 ianurie

Conform cursului valutar BNM, dolarul s-a scumpit cu doi bani, euro a scăzut cu opt bani, leul românesc a coborât cu doi bani, iar rubla rusească și hrivna ucraineană au rămas la același preț. 

Fluctuațiile de pe piața valutară a Republicii Moldova sunt determinate de cotația euro-dolar pe plan mondial, dar și de raportul dintre cererea și oferta de valută pe piața internă. 

Fii la curent cu toate știrile din Moldova și din lume! Abonează-te la canalul nostru din Telegram >>>
Privește Video și ascultă Radio Sputnik Moldova

0
Tagurile:
curs valutar, BNM, valută străină, Euro, dolar


Загрузка...