Birou

Fără ”salariu în plic” autoritățile vor combată fenomenul

50
(reînnoit 11:07 11.09.2020)
Guvernul a aprobat conceptul de evidență automatizată a persoanelor angajate în câmpul muncii în Republica Moldova.

CHUȘINĂU, 11 sept – Sputnik. În cadrul ședinței Cabinetului de Miniștri a fost aprobat  conceptul Sistemului informațional automatizat „Registrul electronic al angajaților”.

Crearea unui astfel de sistem va permite o mai bună evidență a persoanelor angajate în câmpul muncii și va asigura transparența la achitarea salariilor.

„Sistemul va asigura păstrarea istoricului aferent raporturilor de muncă și va facilita accesul la date în timp real, fapt ce va contribui la combaterea fenomenelor salariului „în plic” și a muncii nedeclarate”, a precizat secretarul de stat al Ministerului Finanțelor, dna Tatiana Ivanicichina.

Utilizarea Sistemului informațional automatizat „Registrul electronic al angajaților”  se propune să fie obligatorie începând cu 1 ianuarie 2021 pentru Ministerul Finanțelor și instituțiile subordonate, Ministerul Sănătății, Muncii și Protecției Sociale, Casa Națională de Asigurări Sociale și Compania Națională de Asigurări în Medicină.

Începând cu 1 iulie 2021, sistemul va fi obligatoriu deja pentru toate autoritățile publice.

Fii la curent cu toate știrile din Moldova și din lume! Abonează-te la canalul nostru din Telegram >>>
Privește Video și ascultă Radio Sputnik Moldova

50
Tagurile:
angajați, Registru, salariu în plic
Tematic
Economia informală în 2019: Mai mulți angajatori au renunțat să achite salariile în plic
Roman Chircă

Ce se va întâmpla cu economia în cazul unei noi carantine

79
Într-un interviu pentru Sputnik Moldova, expertul economic Roman Chircă a vorbit despre efectele unei eventuale carantine asupra sectoarelor economiei din țara noastră.
Efectele asupra economiei în cazul unei eventuale carantine

Expertul economic Roman Chircă spune că pandemia a afectat toate sectoarele economiei din Republica Moldova. Cea mai grea și incertă perioadă a fost atunci când în țară era stare de urgență, însă și în prezent sunt resimțite efectele măsurilor restrictive.

Nici acum pandemia nu bate în retragere, cele mai multe cazuri fiind înregistrate în Capitală. Mulți oameni sunt îngrijorați de faptul că ar putea fi instituită din nou carantina. Acest lucru ar putea provoca efecte dezastruoase asupra economiei. 

"O eventuală carantină ar paraliza în totalitate economia țării. Am văzut cât de afectată a fost țara  acele două luni în lipsă de activitate. Efectele negative în cazul instituirii carantinei le depășesc cu mult pe cele pozitive […]. Autoritățile vor trebui să decidă și să ia în calcul toți factorii sociali, economici ș.a.", a explicat Roman Chircă.

Amintim că recent și șeful statului Igor Dodon a declarat în cadrul unei emisiuni televizate că nu și-ar dori din nou instituirea unor măsuri restrictive ca în luna martie, când toată populația practic a stat în carantină, întrucât "introducerea unor restricții mai dure acum în economie ar însemna mari pierderi".

Mai multe informații aflați din interviul audio atașat.

Fii la curent cu toate știrile din Moldova și din lume! Abonează-te la canalul nostru din Telegram >>>
Privește Video și ascultă Radio Sputnik Moldova

79
Tagurile:
Chișinău, economie, carantină


Загрузка...
Va reuși oare gazul american să-l înlocuiască pe cel rusesc

Va reuși oare gazul american să-l înlocuiască pe cel rusesc - Iată ce spune un expert

113
(reînnoit 14:13 28.09.2020)
”Nord Stream - 2” este construit pentru a înlocui cea mai mare parte a tranzitului ucrainean, deoarece este puțin probabil să avem o creștere semnificativă a exporturilor de gaze rusești în viitor, scrie editorialistul RIA Novosti, Aleksandr Sobko.

În ultima vreme, pe fundalul problemelor legate de finalizarea construcției ”Nord Stream - 2”, tot mai des auzim în mass-media că: „Fără livrările rusești, Europa va plăti pentru GNL-ul american mult mai scump”, menționează Alexander Sobko pentru RIA Novosti.

Criticii acestei teze se amuză, subliniind că același GNL american este vândut la bursa europeană de gaze la aceleași prețuri (și acum, în general, foarte mici) ca toate celelalte gaze.

Cine are dreptate? Viața, ca întotdeauna, este mai complicată decât schemele simple: vă propun să facem lumină aici.

Pentru început, să ne amintim că ”Nord Stream - 2”, în mare parte, este construit pentru a înlocui cea mai mare parte a tranzitului ucrainean, întrucât în ​​viitor nu ne așteptăm la o creștere semnificativă a exporturilor (comparativ cu „standardul” de 200 de miliarde de metri cubi pe care l-am văzut în ultimii ani) de gaze rusești. Iar tranzitul ucrainean (cel puțin pentru moment) permite transportul unor volume curente. Prin urmare, s-ar părea că nimic nu se va schimba din perspectiva echilibrului dintre cerere și ofertă.

Mai mult, tranzitul ucrainean a fost plătit pentru patru ani (câte 40 de miliarde de metri cubi pe an), iar ”Nord Stream - 2” va avea o capacitate de 55 de miliarde. Adică, în acest stadiu de raționament, un refuz ipotetic de a finaliza construcția ”Nord Stream - 2” pentru totdeauna sau pentru o perioadă nedeterminată va duce doar la pierderi financiare evidente pentru Gazprom (la urma urmei, sumele mari pentru construcții vor trebui pur și simplu anulate), dar nu va putea forța Europa să cumpere GNL-ul american în loc de gazele rusești.

Prin urmare, dacă pornim de la teza conform căreia partea americană, creând dificultăți pentru NS-2, intenționează să obțină o nouă nișă pentru propriul GNL (la capacitatea ”Nord Stream - 2” sau a tranzitului ucrainean actual - adică aproximativ 50 de miliarde de metri cubi de gaz), acesta înseamnă un singur lucru: după blocarea NS-2, tranzitul ucrainean în sine ar trebui să se oprească (indiferent din ce motive: uzura conductei, valoarea prohibitivă a tarifului de tranzit sau alte circumstanțe).

Să judecăm mai departe. Va ajuta acest lucru GNL-ul american?

În primul rând, în orice caz, gazul (și GNL) se va scumpi, eliminarea a 50 de miliarde de metri cubi de pe piață este un volum destul de semnificativ pentru comerțul mondial. Prețurile de schimb mai mari vor duce inevitabil la marje mai mari în vânzările de GNL din SUA.

În al doilea rând, cel mai important lucru. Trebuie reamintit aici că, în cadrul exportului actual de gaze lichefiate, SUA primesc, în orice caz, o plată garantată pentru lichefiere. Comercianții suferă de cotații globale scăzute. Adică Statele Unite, în general, nu trebuie să stimuleze cumva vânzarea de GNL de la fabricile deja construite.

Este mult mai important ca GNL-ul să fie contractat din proiecte noi. La urma urmei, după ce acum importatorii de GNL din Statele Unite se confruntă cu o situație în care nici măcar nu cumpără combustibil, ci plătesc o taxă obligatorie de lichefiere (care reprezintă aproximativ jumătate din prețul final al GNL), va fi dificil să convingi pe cineva să contracteze noi livrări în astfel de condiții. Și există încă multe proiecte nerealizate. Iată aici ar putea fi utilă piața europeană.

De aici, de fapt, urmează contradicția aparentă asupra căreia am început să medităm chiar de la început. Da, acum GNL-ul american, ca oricare altul, este într-adevăr vândut, inclusiv în Europa, la prețuri mici. Există o criză pe piață, dar produsele trebuie vândute încă undeva, fabricile au fost deja construite, iar comercianții au contractat achiziția pe bază de "lichefiere sau plată".

Pe de altă parte, și Europa trebuie să înțeleagă că gazul american ieftin este un surplus, care în alte circumstanțe va merge rapid pe piețele asiatice, adesea mai profitabile. Dacă se vor dori livrări garantate - semnați un contract pe termen lung și plătiți mai mult.

Cu cât va fi mai scump GNL-ul american în comparație cu alte livrări de gaze?

Trebuie remarcat aici că în prezent există trei opțiuni principale pentru prețul gazului (GNL): (1) spot, (2) legat de petrol și (3) pentru GNL-ul american, pe baza prețului intern al gazului plus taxele de lichefiere.

Se crede că, atunci când piața își va reveni la normal, prețul de schimb al gazului va fi de aproximativ 200 dolari pentru o mie de metri cubi. Aproximativ aceleași vor fi prețurile la gazul petrolier - când un baril va fi cam 50 de dolari. În orice caz, acum Gazprom își vinde deja cea mai mare parte a gazului său către UE legat de prețurile de piață, deci este mai bine să ne ghidăm de aceste cotații, mai degrabă decât de cele ce țin de petrol.

Și la ce preț va fi livrat GNL-ul american? Prețul său depinde de costul gazului din Statele Unite (fluctuează și acesta este principalul factor de incertitudine), costul lichefierii și costul livrării către Europa. Fără a intra în detaliile de calcul, putem vorbi despre intervalul de la 220 la 270 de dolari pentru o mie de metri cubi.

Cu alte cuvinte, dacă inițial, în 2013, GNL-ul american părea mai ieftin decât al concurenților (atunci exista petrol scump și GNL mai scump pe piața spot), apoi în condițiile actuale (petrol mai ieftin, concurență mai mare în GNL) se dovedește a fi mai scump.

Încă o întrebare. Și de ce, mă rog, Europa ar trebui să cumpere exact GNL american. De ce nu cel din Qatar sau din Rusia?

Cu atât mai mult că nu va fi surprinzător dacă în viitorul apropiat o parte din gazul din Qatar va fi vândut în funcție de prețurile de pe piețele de schimb?

În afară de aspectele legate de relația specială dintre UE și SUA, nu există un alt motiv. În general, UE poate înlocui un eventual deficit cu orice gaz.

S-ar putea ca anume din această cauză, acum vorbim despre un schimb: mai multe terminale noi de GNL în Germania sunt adaptate special pentru GNL-ul american (să zicem, pentru 10-20 miliarde de gaze, sau 20-40 la sută din capacitatea NS-2) în schimbul permisiunii pentru finalizarea conductei...

Să rezumăm

În primul rând. Înlocuirea gazului rusesc cu GNL-ul american este posibilă numai dacă sunt îndeplinite simultan două condiții: închiderea proiectului NS-2 și încetarea tranzitului ucrainean. În acest caz, restricționarea exporturilor rusești va susține prețurile pe întreaga piață a gazului.

În al doilea rând. În orice caz, GNL-ul american nu va fi de câteva ori, ci cu 10-30 la sută mai scump decât celelalte gaze de pe piață și, eventual, de același preț - totul depinde de prețurile interne ale gazelor americane. Dar prin încheierea de contracte pe termen lung pentru furnizarea de GNL din Statele Unite, Europa își asumă tot riscul asociat prețurilor interne la gazele din Statele Unite.

La rândul său, GNL-ul american ieftin (și toate celelalte) pe care le vedem acum în Europa este o consecință a excesului de gaze de pe piață: comercianții îl vând pentru a compensa cel puțin parțial pierderile contractelor de cumpărare a GNL-ului american. Dacă Europa va dori livrări garantate de la SUA, atunci va trebui să plătească conform formulei de preț pentru GNL-ul american și nu va putea să refuze.

Și ultimul lucru. Impunând Europei GNL-ul american, Statele Unite nu se gândesc în primul rând la aprovizionările curente, ci la cele de viitor. Este vorba despre noi instalații de lichefiere și furnizarea acestora cu contracte garantate pentru furnizarea GNL. Construcția fabricilor durează aproximativ patru ani și tocmai în acest moment se va încheia actualul acord de tranzit cu Ucraina.

Opinia autorului ar putea să nu coincidă cu poziția editorilor.

Fii la curent cu toate știrile din Moldova și din lume! Abonează-te la canalul nostru din Telegram >>>
Privește Video și ascultă Radio Sputnik Moldova

113
Tagurile:
expert, SUA, Rusia, gaze
Tematic
Surpriză: Criza gazelor urmează crizei petrolului - Ce va fi de acum înainte
Wood Mackenzie: Nord Stream 2 va reduce semnificativ prețurile gazelor naturale în Europa
Confruntare între Europa și America din cauza Rusiei


Загрузка...
Noi restricții în Moldova începând cu 1 octombrie

Noi restricții în Moldova începând cu 1 octombrie: Lista integrală

0
(reînnoit 09:45 29.09.2020)
În contextul înrăutățirii situației epidemice, Comisia Națională Extraordinară de Sănătate Publică instituie stare de urgență pe unități teritorial-administrative.

CHIȘINĂU, 29 sept – Sputnik. Comisia națională extraordinară de sănătate publică a stabilit de asemenea gradele de alertă în funcție de indicatorii nivelului de risc. Gradul “cod roșu” este asimilat stării de urgență în sănătate publică. La fel, a fost stabilite măsurile de sănătate publică aplicabile la nivel național.

Potrivit deciziei CNESP, Comisiile teritoriale de profil vor institui măsurile de sănătate publică conform Planului de pregătire și răspuns la infecția cu Coronavirus de tip nou (COVID-19) – Versiunea 2, în corespundere cu gradul de alertă din teritoriul administrativ gestionat.

Ajustarea (înăsprirea sau relaxarea) măsurilor de sănătate publică, ce vizează activitatea instituțiilor de învățământ, instituțiilor medico-sanitare, instituțiilor de prestare a serviciilor publice, instituțiilor de ordine publică, a agenților economici, birourilor electorale și a secțiilor de votare, vor fi coordonate în prealabil cu Comisia națională extraordinară de sănătate publică.

Totodată, au fost stabilite  măsurile de prevenire şi control a infecției COVID-19, aplicabile la nivel național. Aceste măsuri urmează să fie ajustate de către Comisia națională extraordinară de sănătate publică în funcție de evoluția situației epidemiologice.

Autoritățile din domeniul ordinii publice vor continua supravegherea respectării de către persoanele fizice şi juridice a măsurilor de prevenire şi control a infecției COVID-19.

Hotărârile Comisiei naționale extraordinare de sănătate publică sunt executorii pentru autoritățile administrației publice centrale și locale, pentru persoanele fizice și juridice, indiferent de domeniul de activitate și forma juridică de organizare.

Măsuri de prevenire şi control a infecției COVID-19, aplicabile la nivel național

1. Măsuri restrictive generale:

1.1. Interzicerea aflării în locurile publice (păduri, parcuri, alei, plaje etc.), în grupuri mai mari de 3 persoane. Respectarea distanței sociale/fizice de 1 (unu) metru rămâne a fi obligatorie, indiferent de numărul de persoane prezente în locurile publice.

1.2. Interzicerea aflării persoanelor în vârstă de peste 63 (șaizeci și trei) ani, în afara domiciliului și în spațiile publice fără necesitate stringentă, cu excepția: (i) deplasărilor în interes de serviciu, atunci când activitatea nu poate fi desfășurată la distanță, (ii) deplasărilor pentru asigurarea cu produse alimentare; (iii) deplasarea pentru asistență medicală, ce nu poate fi amânată; (iv) deplasarea pentru alte motive justificate și care nu pot fi amânate.

Măsurarea temperaturii elevilor la școală cu termoscanerul
© REUTERS / INQUAM PHOTOS / Octav Ganea

 1.3. Interzicerea aflării pe terenuri de joacă pentru copii, terenuri sportive, parcuri de distracții și zone de agrement.

1.4. Interzicerea desfășurării activităților, cu prezența spectatorilor, în incinta cinematografelor.

2. Autoritățile administrației publice centrale, autoritățile publice locale, toate persoanele juridice de drept public și de drept privat înregistrate în Republica Moldova, indiferent de tipul de proprietate și forma juridică de organizare, precum și toți cetățenii Republicii Moldova și alte persoane fizice aflate pe teritoriul Republicii Moldova vor asigura respectarea strictă a următoarelor măsuri de control și combatere a infecției COVID–19:

2.1. respectarea distanței sociale între persoane de minim 1 (unu) metru, cu excepția cazurilor când, prin prevederi speciale, se stabilește respectarea unei distanțe mai mari între persoane sau în cazul regulilor de transportare a persoanelor în transportul public;

2.2. respectarea regulilor de igienă a mâinilor;

2.3. respectarea regulilor de igienă respiratorie;

 2.4. respectarea, sub proprie răspundere, a regimului de autoizolare de către persoanele cărora li se stabilește regimul respectiv;

 2.5. respectarea măsurilor impuse de autorități de către persoanele fizice și juridice care se află în teritoriile sau instituțiile cu regim de carantină;

 2.6. monitorizarea personală de fiecare persoană fizică a stării de sănătate;

2.7. purtarea măștilor în transportul public, spațiile comerciale și spații publice închise, în situația în care nu poate fi respectată distanța socială/fizică. Masca trebuie să acopere atât gura, cât și nasul.

3. Conducătorii instituțiilor medico–sanitare publice și privat, instituțiilor socio-medicale și instituțiilor de reabilitare/recuperare/balneo-sanatoriale vor asigura următoarele măsuri de prevenire și control a infecției COVID–19 :

3.1. realizarea strictă a managementului calității serviciilor prestate, inclusiv a 5 măsurilor de control a infecției COVID-19 în conformitate cu actele normative în vigoare;

3.2. organizarea accesului fluidizat al vizitatorilor și însoțitorilor în cadrul instituției/prestatorului;

 3.3. efectuarea triajului și monitorizarea zilnică la COVID–19 al pacientului/beneficiarului/însoțitorului;

3.4. organizarea și efectuarea triajului zilnic al personalului angajat, la începutul turei de lucru;

3.5. asigurarea personalului angajat cu echipament de protecție conform riscului de expunere;

3.6. monitorizarea utilizării corecte a echipamentului de protecție;

3.7. asigurarea instituției cu produse dezinfectante, inclusiv pentru igiena mâinilor și organizarea măsurilor de curățare și dezinfecție;

 3.8. organizarea instruirii personalului la locul de muncă privind măsurile de prevenire, control și combatere a infecției cu COVID–19;

3.9. reevaluarea modului și a volumului de activitate a personalului angajat, pentru facilitarea organizării lucrului de la distanță (în baza evaluării condițiilor de activitate a instituției/prestatorului, grupurilor de risc și a condițiilor familiale ale angajatului: comorbidități, vîrsta, copii minori, persoane la îngrijire etc.);

3.10. organizarea activității și amenajării locului de muncă cu respectarea măsurilor de prevenire conform Anexei nr.2 la Hotărîrea nr. 17 din 23 iunie 2020 a CNESP.

4. Persoanele fizice și persoanele juridice, care efectuează activități de transport feroviar și rutier de persoane în trafic local, municipal/raional/interraional, internațional cît și activitățile conexe (gări auto/feroviare, stații de testare auto,etc.,) vor asigura respectarea strictă a următoarelor măsuri de prevenire și control a infecției COVID – 19:

4.1. asigurarea protecției personalului care efectuează transport rutier și activități conexe, prin: (i) echipament de protecție (măști, mănuși); (ii) dezinfectanți (pentru mâini și suprafețe); (iii) triajul zilnic al personalului angajat la începutul turei de lucru (termometria, starea sănătății);

4.2. ajustarea orarului de călătorie și a numărului de unități de transport, după necesitate în orele de vârf;

4.3. automonitorizarea stării de sănătate a personalului pe parcursul zilei de muncă, cu informarea angajatorului;

4.4. limitarea numărului de persoane în transportul feroviar și rutier în trafic raional și interraional– proporțional numărului de scaune disponibile in mijlocul de transport, iar pentru transportul rutier în trafic local si municipal în limita a 60% din capacitatea de îmbarcare;

Londra
© Sputnik / Джастин Гриффитс-Уилльямс

4.5. purtarea obligatorie a măștilor de protecție pentru conducătorii auto, taxatori si pasageri, pe parcursul călătoriei;

4.6. respectarea măsurilor de curățare, dezinfectare a suprafețelor din gările feroviare, autogări și mijloace de transport public la începutul orelor de lucru, dar și după fiecare rută/cursă efectuată la stația terminus;

4.7. verificarea de către operatorii de transport a temperaturii pasagerilor la îmbarcarea la cursele de transport rutier sau feroviar de persoane în trafic internațional, 6 care nu trebuie să depășească 37° grade Celsius.

5. Suplimentar prevederilor punctului 2, unitățile comerciale cu amănuntul vor asigura respectarea strictă a următoarelor măsuri:

5.1. distanța socială de minim 1 (unu) metru și acces fluidizat în interior;

5.2. triajul zilnic la începutul turei de lucru a angajaților;

5.3. monitorizarea stării de sănătate a angajaților pe durata programului de muncă;

 5.4. asigurarea personalului cu echipamente de protecție; 5.5. asigurarea cu dezinfectante pentru mâini la intrare;

5.6. accesul vizitatorilor cu măști în spațiu închis;

5.7. prelucrarea cu produse dezinfectante a suprafețelor, coșurilor, cărucioarelor etc. și asigurarea regimului de curățare umedă de minimum de 3 (trei) ori pe zi; 5.8. aerisirea frecventă a spațiului, iar în caz de posibilitate – aerisirea permanentă. 6. Instituțiile medico-sanitare publice vor asigura acordarea asistenței medicale tuturor persoanelor care întrunesc criteriile definiției de caz pentru COVID19, indiferent de statutul acestora în sistemul asigurărilor obligatorii de asistență medicală (asigurate/neasigurate).

7. Măsuri de prevenire și control a infecției COVID-19 la traversarea frontierei de stat pe sensul de intrare în Republica Moldova:

7.1. Ministerul Sănătății, Muncii și Protecției Sociale va stabili lista țărilor cu risc epidemiologic sporit sau scăzut de transmitere a COVID-19, clasificate în zone roșii și verzi. Lista va fi publicată pe paginile oficiale ale Ministerului Sănătății, Muncii și Protecției Sociale, Ministerului Afacerilor Interne, Ministerului Afacerilor Externe și Integrării Europene și Agenției Naționale pentru Sănătate Publică. Lista țărilor, clasificate în zone roșii și verzi, se va actualiza o dată la 14 zile, în ziua de vineri și va intra în vigoare în ziua de luni a săptămânii următoare.

7.2. Se permite intrarea pe teritoriul Republicii Moldova, prin punctele de trecere a frontierei de stat, a cetățenilor străini și apatrizilor care vin din țările clasificate ca zonă verde.

7.3. Persoanele care traversează frontiera de stat pe sensul de intrare în Republica Moldova și vin din țările clasificate ca zonă verde, nu vor completa Fișa epidemiologică și nu vor fi obligați de a respecta regimul de autoizolare de 14 (paisprezece) zile. În cazul când punctul de pornire este situat într-o țară clasificată ca zonă verde, iar în timpul călătoriei a fost tranzitată țara clasificată ca zonă roșie, inclusiv tranzit aeroportuar, atunci persoana este considerată ca venită din zona roșie, completează fișa epidemiologică și este obligată să respecte regimul de autoizolare de 14 (paisprezece) zile.

7.4. Se interzice intrarea pe teritoriul Republicii Moldova, prin punctele de 7 trecere a frontierei de stat, a cetățenilor străini și apatrizilor care vin din țările clasificate ca zonă roșie cu următoarele excepții:

7.4.1. membri de familie ai cetățenilor RM;

7.4.2. persoane care posedă o viză de lungă ședere, un permis de ședere sau un document echivalent permisului de ședere eliberat de autorități;

7.4.3. persoane care se deplasează în interes profesional, dovedit prin viză, permis de ședere sau un alt document confirmativ, care include invitația și/sau contractul încheiat cu o persoană juridică rezidentă în Republica Moldova;

Laborator
© Sputnik / Алексей Даничев

7.4.4. elevii/studenții, care urmează să susțină examene de admitere sau de finalizare a studiilor, care merg la studii în unități/instituții de învățământ pe teritoriul Republicii Moldova sau peste hotare, sau care se deplasează pentru activități legate de finalizarea/organizarea/desfășurarea studiilor, cu prezentarea documentelor confirmative. Excepția se aplică și pentru reprezentantul legal sau însoțitorul desemnat prin declarație de către reprezentantul legal;

7.4.5. membrii familiilor cetățenilor străini care au permis de ședere în Republica Moldova;

7.4.6. cetățeni străini care activează în calitate de cadre didactice în Republica Moldova; 7.4.7. posesorii pașapoartelor diplomatice, de serviciu, oficiale și speciale și altele asimilate acestora, precum și titularii documentelor de călătorie tip Laissez– Passer eliberate de către Organizația Națiunilor Unite, inclusiv membrii familiilor personalului misiunilor diplomatice și consulare și organizațiilor/misiunilor internaționale acreditate în Republica Moldova și/sau personalul implicat în asigurarea ajutorului umanitar;

7.4.8. persoane în tranzit, inclusiv cei repatriați ca urmare a acordării protecției consulare. Itinerarul tranzitării va fi stabilit de Inspectoratul General al Poliției de Frontieră;

 7.4.9. persoane care călătoresc din motive de sănătate și umanitare, inclusiv însoțitorul, după caz (cu prezentarea documentelor confirmative);

Un prim lot de vaccin Sputnik V, livrat în Belarus
РФПИ и Центр имени Гамалеи

7.4.10. lucrătorii transfrontalieri care intră în regim de mic trafic în Republica Moldova din România sau Ucraina, care fac dovada raporturilor contractuale cu agenți economici din Republica Moldova;

7.4.11. conducătorii auto și personalul de deservire a mijloacelor de transport, care efectuează transportarea mărfurilor și ai mijloacelor de transport persoane contra cost care au mai mult de 9 locuri pe scaune, inclusiv locul conducătorului, echipajele și personalul de deservire ale aeronavelor/navelor, precum și brigăzile și personalul de deservire ale garniturilor de tren;

7.4.12. observatori internaționali la alegerile pentru funcția de Președinte al Republicii Moldova, reprezentanți ai organizațiilor internaționale, ai guvernelor statelor străine, ai organizațiilor neguvernamentale din străinătate, precum și experți internaționali în domeniul electoral, acreditați de către Comisia Electorală Centrală;

7.4.13. jurnaliști străini, acreditați în calitate de corespondenți permanenți în Republica Moldova de către Ministerul Afacerilor Externe și Integrării Europene.

7.5. Persoanele care traversează frontiera de stat pe sensul de intrare în Republica Moldova, și vin, direct sau în tranzit, din țări clasificate ca zonă roșie, vor completa, în mod obligatoriu fișa epidemiologică, precum și vor semna declarația pe 8 propria răspundere de a respecta regimul de autoizolare de 14 (paisprezece) zile, în locurile determinate.

7.6. Excepție de la prevederile subpunctului 7.5., se stabilește pentru următoarele categorii de persoane, în cazul în care nu prezintă semne clinice de infecție respiratorie sau stare febrilă, respectiv, nu sunt obligați să respecte regimul de autoizolare de 14 (paisprezece) zile în locurile determinate:

7.6.1. conducători auto și personalul de deservire a vehiculelor rutiere de transport marfa și a vehiculelor rutiere de transport de persoane contra cost care au mai mult de 9 locuri pe scaune, inclusiv locul conducătorului, echipajele și personalul de deservire ale aeronavelor/navelor și brigăzile și personalul de deservire ale garniturilor de tren;

7.6.2. persoane care călătoresc din motive de sănătate sau umanitar, inclusiv însoțitorul, după caz (cu prezentarea documentelor confirmative);

7.6.3. elevii/studenții, care urmează să susțină examene de admitere sau de finalizare a studiilor, care merg la studii în unități/instituții de învățământ pe teritoriul Republicii Moldova sau peste hotare, sau care se deplasează pentru activități legate de finalizarea/organizarea/desfășurarea studiilor, cu prezentarea documentelor confirmative. Excepția se aplică și pentru reprezentantul legal sau însoțitorul desemnat prin declarație de către reprezentantul legal;

7.6.4. persoane care se deplasează în interes profesional, dovedit prin viză, permis de ședere sau un alt document confirmativ, care include invitația și/sau contractul încheiat cu o persoană juridică rezidentă în Republica Moldova;

7.6.5. persoanele care călătoresc în străinătate în interes profesional și la revenire în țară prezintă confirmarea delegării în străinătate din numele persoanei juridice rezidente a Republicii Moldova și contractul încheiat cu agentul economic din străinătate sau ordin de delegare emis de instituțiile publice ale Republicii Moldova;

7.6.6. lucrătorii transfrontalieri care intră în Republica Moldova din România sau Ucraina, precum și cei din Republica Moldova angajați ai agenților economici din țările menționate, care fac dovada raporturilor contractuale cu agenții economici respectivi;

7.6.7. posesorii pașapoartelor diplomatice, de serviciu, oficiale și speciale și altele asimilate acestora, precum și titularii documentelor de călătorie tip Laissez– Passer eliberate de către Organizaţia Naţiunilor Unite, inclusiv membrii familiilor personalului misiunilor diplomatice și consulare și organizațiilor/misiunilor internaționale acreditate în Republica Moldova și/ sau personalul implicat în asigurarea ajutorului umanitar;

 Spital pentru bolnavii de COVID-19
Пресс-служба мэра и правительства Москвы

7.6.8. persoane în tranzit;

7.6.9. observatori internaționali la alegerile pentru funcția de Președinte al Republicii Moldova, reprezentanți ai organizațiilor internaționale, ai guvernelor statelor străine, ai organizațiilor neguvernamentale din străinătate, precum și experți internaționali în domeniul electoral, acreditați de către Comisia Electorală Centrală;

7.6.10. jurnaliști străini, acreditați în calitate de corespondenți permanenți în Republica Moldova de către Ministerul Afacerilor Externe și Integrării Europene.

 8. Se admite organizarea întrunirilor în masă cu caracter unic, cu participarea unui număr mai mic de 50 de persoane, cu respectarea măsurilor de sănătate publică 9 și cu întocmirea obligatorie de către organizatori a listei de evidență epidemiologică a evenimentului, după modelul (nume, prenume, IDNP, număr de telefon, adresă email, adresă de domiciliu). Întrunirile nu pot fi organizate în adiacentul instituțiilor publice, de învățământ, spitalelor sau altor locuri cu risc sporit de infecție.

9. Se admite, organizarea întrunirilor/reunirilor în grup, cu participarea unui număr mai mic de 50 de persoane, cu respectarea măsurilor de sănătate publică și a Instrucțiunii privind prevenirea infecției COVID-19, conform Anexei nr. l la Hotărârea nr. 21 din 24 iulie 2020 a Comisiei naționale extraordinare de sănătate publică.

10. Se admite organizarea și desfășurarea evenimentelor festive, cu caracter unic, în unitățile de alimentație publică, cu participarea unui număr mai mic de 50 de persoane, cu respectarea măsurilor de sănătate publică și a Instrucțiunii privind prevenirea infecției COVID-19 la desfășurarea evenimentelor festive în unitățile de alimentație publică.

11. Instrucțiunile, măsurile, recomandările, ghidurile specifice de desfășurare a activității în contextul epidemiologic COVID-19, aprobate prin Hotărârile Comisiei naționale extraordinare de sănătate publică nr. 11-13, nr. 14, nr. 16 – 17, nr. 21, nr. 23- 24, nr. 26, nr. 29, nr. 31 cu modificările ulterioare, se aplică în continuare.

12. Se recomandă Comisiilor electorale de circumscripție să coordoneze instituțiile/edificiile preconizate pentru organizarea scrutinului electoral cu Comisiile teritoriale extraordinare de sănătate publică întru asigurarea respectării măsurilor de sănătate publică, prevăzute în Anexă la Hotărârea nr. 24 din 12 august 2020 a Comisiei naționale extraordinare de sănătate publică.

13. Se recomandă, după posibilitate, organizarea activității birourilor electorale/secțiilor de votare în alte instituții/edificii decât instituțiile de învățământ, reieșind din situația epidemiologică prin infecția cu COVID-19.

Fii la curent cu toate știrile din Moldova și din lume! Abonează-te la canalul nostru din Telegram >>>
Privește Video și ascultă Radio Sputnik Moldova

0
Tagurile:
1 octombrie, Lista, Restricții
Тема:
Coronavirusul, știri de ultima oră
Tematic
Viteza de răspândire a COVID-19 în Moldova înspăimântă
În Moldova au fost permise expozițiile, festivalurile și târgurile
Autoizolare în Moldova pentru cei care vin din 62 de țări


Загрузка...