curs valutar

Curs valutar pentru 8 septembrie: Ce se întâmplă cu euro și dolarul

73
(reînnoit 07:43 08.09.2020)
Cotația dolarului a rămas neschimbată, în timp ce euro s-a ieftinit cu patru bani în raport cu ziua de ieri.

CHIȘINĂU, 8 sept - Sputnik. La cursul valutar anunțat de Banca Națională a Moldovei (BNM) pentru vineri, 8 septembrie, un dolar american echivalează cu 16,60 lei, un euro – cu 19,62 lei, o hrivnă ucraineană – cu 59 de bani, un leu românesc – cu 4,04 lei moldovenești, o rublă rusească – cu 21 de bani.

Moneda unică s-a ieftinit cu patru bani în comparație cu ziua de ieri, iar prețul dolarului a rămas neschimbat, la fel și cel al hrivnei ucrainene. Rubla rusească și leul românesc s-au ieftinit cu un ban. 

Ratele de schimb (curs valutar) BNM pentru 08 septembrie 2020
© Photo : BNM
Ratele de schimb (curs valutar) BNM pentru 08 septembrie 2020

Fluctuațiile de pe piața valutară a Republicii Moldova sunt determinate de cotația euro-dolar pe plan mondial, dar și de raportul dintre cererea și oferta de valută pe piața internă.

Fii la curent cu toate știrile din Moldova și din lume! Abonează-te la canalul nostru din Telegram >>>
Privește Video și ascultă Radio Sputnik Moldova

73
Tagurile:
Euro, septembrie, Curs valutar
Tematic
BNM: oferta de valută străină a depășit cererea
Moldova renunță la taxa de drum

Guvernul anunță schimbări radicale pentru șoferii moldoveni - iată de când

264
Guvernul Republicii Moldova anunță o schimbare radicală - intenționează să renunțe la taxa rutieră începând cu anul 2021 în favoarea creșterii accizei la combustibil.

CHIȘINĂU, 21 sept - Sputnik. Inițiativa președintelui Igor Dodon privind renunțarea la taxa de drum, anunțată încă la începutul lunii februarie a acestui an, pare să prindă contur. Iată că premierul Ion Chicu a anunțat abandonarea taxei rutiere în favoarea creșterii accizelor la combustibil.

Potrivit premierului, măsura menționată este prevăzută de proiectul de politică fiscală pentru 2021, iar modificările vor intra în vigoare de la începutul anului viitor. Premierul a vorbit despre acest lucru luni, 21 septembrie, după ședința săptămânală cu președintele țării și al Parlamentului.

Ce planifică Guvernul

”Am inclus (în proiectul politicii fiscale - n.red) printre propuneri eliminarea taxei rutiere cu includerea părții financiare în acciz. Astfel vom diminua serios povara administrativă și vom aduce echitate – plătești pentru drumuri atâta cât efectiv le folosești și aceste plăți vor fi incluse în acciză”, a explicat Chicu.

V-om sublinia că acum taxa rutieră este plătită de șoferi o dată pe an la trecerea testării tehnice a vehiculului. În cazul mașinilor, taxa depinde de volumul motorului, de exemplu, taxa pe o mașină cu o capacitate a motorului de 1000 cm3 va fi de 600 de lei, iar pentru o capacitate a motorului de 5000 cm3, va fi necesar să se plătească deja 7.500 de lei. În același timp, taxa rutieră este principala sursă de completare a fondului rutier.

Din 2021, Guvernul intenționează să abandoneze această taxă și să completeze fondul rutier, în principal prin accize la combustibilul consumat.

Ce spun experții?

Potrivit fostului șef al ANRE Victor Parlicov, inițiativa Guvernului este un pas în direcția cea bună. Dar există mai multe probleme privind distribuirea accizelor la combustibil.

”Cei care au călătorit puțin au plătit proporțional puțin mai mult decât cei care călătoresc mult în fiecare zi. Și acum, dimpotrivă, cei care călătoresc mai mult vor plăti mai mult. Acesta este un mecanism puțin mai corect”, spune Parlikov.

Expertul a enumerat avantajele reformei anunțate:

- Echilibrarea poverii fiscale - cei care folosesc mai mult drumurile vor plăti mai mult;

- Administrarea impozitelor este simplificată - va fi cu un impozit mai puțin.

În pofida avantajelor evidente ale reformei, potrivit lui Parlicov, astăzi Moldova are deja anumite probleme cu administrarea accizelor la combustibil.

”Problema este cum va fi distribuită povara între diferite tipuri de combustibil. Astăzi, accizele la motorină sunt semnificativ mai mici decât accizele la benzină. Este important ca accizele să fie distribuite în așa fel încât să se stimuleze combustibili mai curați și, în același timp, povara să fie distribuită corect”.

Totodată, expertul consideră că nu este departe momentul în care un număr semnificativ de vehicule electrice vor apărea pe drumurile moldovenești și vor trebui să se gândească și la impozitarea acestora.

Cine vor avea de câștigat și cine vor fi perdanții

Și analistul economic Viorel Gîrbu consideră că inițiativa Guvernului este una bună și va face mai corectă legatura dintre taxă și gradul de utilizare a serviciului aferent.

”Consider că este o inițiativă bună, care face mai corecta legătura dintre taxă si gradul de utilizare a serviciului aferent. Referința la acciză pare sa fie eronată, taxa se va include în prețul final, nu în acciză, cel puțin așa mi se pare corect. Legătura dintre acciză și această taxa nu există. De pierdut se pare vo avea doar bugetele locale care finanțau reparația drumurilor locale din această sursă, dar poate Guvernul va compensa această pierdere”, a subliniat Gîrbu.

Ce cred automobiliștii

Președintele Uniunii Republicane a Șoferilor, Oleg Cojocaru, a salutat inițiativa autorităților, numind-o drept una corectă.

”Astfel, trecem de la sistemul post-sovietic de plată pentru utilizarea drumului la unul mai progresiv și mai modern. Această practică există în multe țări și s-a justificat pe deplin", a spus Oleg Cojocaru.

De asemenea, Cojocaru a menționat că, atunci când se trece la accize, nu trebuie uitat sprijinul pentru producătorii agricoli.

„În niciun caz un tractor care funcționează pe teren nu trebuie pus în aceleași condiții ca un SUV diesel într-un ciclu urban”, a spus Cojocaru.

Vorbind despre posibila creștere a numărului de vehicule electrice pe drumurile moldovenești, expertul a menționat că dominația lor nu va fi un fenomen de masă.

”Prețul mediu pentru o mașină electrică în Europa este de 20-30 de mii de euro. Nu cred că vor exista o mulțime de astfel de mașini în Moldova în următorii ani. Despre influența lor asupra drumurilor se va poate spune atunci când numărul acestora va atinge câteva procente din numărul total de vehicule. Când se va întâmpla acest lucru, va trebui să ne gândim la modul de impozitare”, a mai spus președintele Uniunii Republicane a Șoferilor, Oleg Cojocaru.

Până la sfârșitul anului 2019, în Moldova erau înregistrate 648 de mii de autoturisme, 185 de mii de camioane și 21 de mii de autobuze și microbuze. Peste 500 de milioane de lei sunt transferați anual la Fondul Rutier din toate taxele rutiere.

Fii la curent cu toate știrile din Moldova și din lume! Abonează-te la canalul nostru din Telegram >>>
Privește Video și ascultă Radio Sputnik Moldova

264
Tagurile:
Moldova, schimbare radicala, taxă de drum
Тема:
Viața în Moldova
Tematic
Ce efect va avea relaxarea fiscală și este oare pregătit businessul pentru vânzări online


Загрузка...
Roman Chircă

De ce nu avem produse moldovenești pe rafturile magazinelor

172
(reînnoit 10:35 22.09.2020)
Agricultorii pierd foarte mulți bani din cauza gestiunii incorecte a afacerilor - o spune economistul Roman Chircă. Expertul menționează că fermierii moldoveni ar trebui să învețe să-și comercializeze marfa, ceea ce le-ar aduce venituri suplimentare.
De ce nu avem produse moldovenești pe rafturile magazinelor

În cadrul emisiunii "Logica Puterii", economistul Roman Chircă a explicat unele motive din care rafturile magazinelor din țară sunt pline cu produse de import, iar producătorii autohtoni se plâng în schimb că nu au unde să-și comercializeze marfa.

Potrivit lui, mulți proprietari ai lanțurilor comerciale preferă producția de import pentru că aceasta este ambalată corespunzător și standardizată, pe când fermierii moldoveni nu investesc în standardizarea și ambalarea producției.

"Fermierii de multe ori au mentalitatea doar de producători, nu și de comercianți ai producției agricole. Cu costuri relativ mici, producția poate fi standardizată și ambalată corespunzător", a explicat Roman Chircă.

Mai mult decât atât, nici magazinele nu depun efort pentru a achiziționa și comercializa produsele agricole moldovenești. Și astfel, indirect, acestea creează oportunități pentru comerțul stradal, a mai subliniat interlocutorul.

Mai multe informații aflați din interviul audio atașat.

Fii la curent cu toate știrile din Moldova și din lume! Abonează-te la canalul nostru din Telegram >>>
Privește Video și ascultă Radio Sputnik Moldova

172
Tagurile:
magazine, producător, agricultor, produse moldoveneşti
Tematic
Râuri de lapte și maluri de cașcaval: Cum să cucerim Europa cu produsele noastre


Загрузка...
Mormânt antic găsit în China

A fost dezvăluit misterul lichidului dintr-un mormânt antic

0
(reînnoit 22:47 22.09.2020)
Oamenii de știință chinezi au descoperit secretul unui lichid misterios descoperit într-un vas de bronz în timpul săpăturilor unui mormânt vechi de două mii de ani.

Rezultatele cercetării au arătat că în vas exista o băutură medicinală care conține alcool. Potrivit experților, acest amestec a fost folosit pentru a opri sângerarea și pentru a reduce inflamația, transmite RIA Novosti, cu referire la Xinhua.

În prezent, oamenii de știință continuă să cerceteze descoperirea pentru a obține mai multe informații despre materiile prime din care a fost făcută băutura și despre procesul de fabricare a acesteia.

Mormântul a fost descoperit în timpul reconstrucției unei mahalale din Sanmenxia, ​​provincia Henan, în luna mai a acestui an. Pe baza rezultatelor analizei preliminare, experții consideră că mormântul datează din timpul apusului dinastiei Qin (221-207 î.Hr.) și a începutului dinastiei Han occidentale (înainte de al optulea an al erei noastre).

Fii la curent cu toate știrile din Moldova și din lume! Abonează-te la canalul nostru din Telegram >>>
Privește Video și ascultă Radio Sputnik Moldova

0
Tagurile:
lichid, mormant, mister


Загрузка...