FMI

Noua prognoză a FMI pentru economia Moldovei: Cu cât va scădea PIB-ul

246
Prognoza preliminară actualizată a FMI pentru Republica Moldova în 2020: scădere a PIB-ului cu 3%, deficit de cont curent de 8,3% din PIB, dar inflație de numai 0,5%.  

CHIȘINĂU, 16 apr – Sputnik. Fondul Monetar Internațional (FMI) și-a revizuit substanțial prognoza privind evoluția economiei mondiale și moldovenești în contextual pandemiei COVID-19. Noile prognoze ale organismului financiar internațional au fost publicate în raportul „World Economic Outlook” pentru luna aprilie.

FMI prevede că Produsul Intern Brut (PIB) al Republicii Moldova va scădea cu 3% în 2020. Este o înrăutățire semnificativă a situației economice, comparativ cu raportul din martie al FMI, care prevedea doar o anumită încetinire a creșterii economiei moldovenești, cu menținerea ei, totuși, la nivelul de 3,8%.

Această prognoză este cunoscută de autoritățile de la Chișinău, Ministerul Finanțelor prezentând aceleași estimări în ședința Consiliului Suprem de Securitate din 7 aprilie.

Președintele Igor Dodon a declarat, la un briefing, că, din cauza coronavirusului, Bugetul de Stat poate avea pierderi de 7,3 miliarde de lei în 2020, în condițiile unei reduceri cu 3% a Prodului Intern Brut (PIB). Și aceasta ar fi „varianta optimistă”, potrivit președintelui Igor Dodon, pentru că pierderile pot fi și mai mari. Scăderea economiei va afecta și deja afectează încasările la Bugetul de Stat, a menționat Igor Dodon. 

Conform estimărilor preliminare actualizate ale FMI, economia Republicii Moldova se va recupera doar în 2021, cu o creștere a PIB-ului de 4,1%.

Totodată, potrivit prognozei, deficitul de cont curent al Republicii Moldova se va ridica la 8,3% din PIB în 2020 (8,9% în 2019). În 2021, deficitul de cont curent va crește până la 10,1%, conform acelorași estimări.

FMI a revizuit și prognoza ratei inflației pentru Republica Moldova: în 2020, aceasta poate constitui doar 0,5%, dar până în 2021 va crește până la nivelul de 6%. Anterior, FMI anticipase o inflație de 5% pentru Republica Moldova în anul 2020.

Fii la curent cu toate știrile din Moldova și din lume! Abonează-te la canalul nostru din Telegram >>>
Privește Video și ascultă Radio Sputnik Moldova

246
Tagurile:
Republica Moldova, FMI
Tematic
Credit nou de la FMI: Banii vin, dar nu ne ajută cu nimic - expert economic
Cum va coopera Moldova cu FMI - implementarea reformelor și interesul național - Video
Cel mai important aspect al colaborării cu FMI: Opinia premierului Ion Chicu
Alexandr Stoianoglo

Stoianoglo: Loteria Națională - un instrument ce prejudiciază statul

65
(reînnoit 10:05 22.10.2020)
Procuratura Generală vine cu detalii despre un alt fenomen al economiei moldovenești prin care a fost prejudiciat bugetul de stat în proporții deosebit de mari - este vorba de loteria și jocurile de noroc.

CHIȘINĂU, 22 oct - Sputnik. Procurorul general Alexandru Stoianoglo declară că bugetul țării a fost prejudiciat în proporție deosebit de mare prin intermediul unei scheme de la Loteria Moldovei.

”Astăzi, însă, vreau să prezint atenției dumneavoastră detalii despre un alt fenomen al economiei moldovenești: loteria și jocurile de noroc. Vă amintiți probabil epopeea de la finele anului 2016, atunci când liderii neformali ai guvernării de la acea vreme, au decis să ”asaneze moral” națiunea și au anunțat despre interzicerea industriei jocurilor de noroc. Mai târziu, însă, s-au răzgândit și au decis că domeniul trebuie să devină monopol de stat. S-a sfârșit toată epopeea cu trecerea acestui sector al economiei către un parteneriat public-privat. Prin urmare, au fost operate anumite modificări legislative. După care, la nivel de Guvern și instituții cointeresate, a fost aprobată toata baza normativă corespunzătoare”, atenționează Stoianoglo.

Potrivit Procurorului general, Ministerul Economiei și Infrastructurii a ”aranjat” condițiile tehnice pentru potențialii parteneri, astfel încât, de la bun început, să fie excluse din acest sector companiile autohtone, iar toate condițiile au fost ajustate pentru o companie concretă, rezultatele concursurilor fiind previzibile.

Procuratura Generală a investigat, în cadrul unui proces penal, traiectoria acțiunilor care au permis prejudicierea bugetului public ca urmare a transmiterii, prin diferite scheme dubioase, unor companii străine, a controlului în domeniul jocurilor de noroc.

Oamenii legii au stabilit că anumiți factori de decizie ai Ministerului Economiei și Infrastructurii, Agenției Proprietății Publice, alte persoane deocamdată neidentificate, urmărind scopul facilitării unor agenți economici de a obține controlul în domeniul jocurilor de noroc, folosind intenționat situația de serviciu, ar fi creat premise pentru preluarea afacerii în beneficiul unui cerc restrâns de persoane, prin intermediul Loteriei Naționale a Moldovei, elaborând și promovând cadrul normativ necesar, precum și trucarea unor activități la nivel departamental și interdepartamental.

Astfel, în 2016 a fost instituit monopolul de stat în domeniu, fiind împuternicită cu organizarea și desfășurarea activității respective Loteria Națională a Moldovei - agent economic cu cotă integrală de stat, iar activitatea agenților economici în domeniul jocurilor de noroc a fost sistată, cu declararea nevalabilă a licențelor.

Ulterior, Guvernul a efectuat modificări în lista lucrărilor și serviciilor de interes public național, propuse parteneriatului public-privat, cu includerea unor servicii din domeniile ce constituie monopol de stat, gestionate de Loteria Națională a Moldovei.

În continuare, factorii de decizie ai Ministerului Economiei și Infrastructurii, în pofida avizului negativ al Ministerului Justiției, au elaborat și promovat proiectul Hotărârii Guvernului nr.639, adoptată la 14 august 2017, conform căreia au fost incluse criterii de eligibilitate, care favorizau un cerc îngust de companii, și anume:

  • deținerea licențelor valabile în domeniul vizat, în condițiile în care agenților economici din țară le-au fost retrase licențele;
  • cifra de afaceri a participantului la concurs trebuie să fie de minim 500 milioane de euro pentru ultimii trei ani cumulativ;
  • dezvoltarea rețelei de distribuție a activităților, cu puncte de vânzare a biletelor pentru loterii momentane, într-o rețea cu cel puțin un punct de vânzare la 500 de locuitori;
  • prezența unui contract valabil pentru ultimii 3 ani cu un post de televiziune cu acoperire națională pentru difuzarea de publicitate şi emisiuni televizate în domeniul vizat
  • dispunerea de cel puțin 5 mii de automate de joc în operare în diferite state europene;
  • este producător de automate de joc.

Astfel, Comisia de selectare a partenerilor privați, instituită prin ordinul Ministerului Economiei și Infrastructurii din 10 octombrie 2017, a adjudecat dreptul de negociere a contractelor pentru sectorul loteriilor și pariurilor la competițiile sportive, cu Asocierea operatorilor economici: NEW Games AD, National Lottery AD și NGM SPC Limited și pentru sectorul automatelor de joc cu câștiguri bănești, cu Asocierea operatorilor economici: Novo Gaming M Tehnologies GmbH, Novomatic Gaming Industries GmbH și Novomatic AG.

La 20 și 23 aprilie 2018, grupul de lucru a aprobat formal proiectele contractelor negociate și, respectiv, a abilitat Agenția Proprietăți Pubice și Loteria Națională a Moldovei să le semneze, fapt care a fost realizat în aceiași zi.

Prejudicierea bugetului național

Deși conform clauzelor contractuale la repartizarea veniturilor din implementarea Parteneriatului Public Privat, Loteria Națională a Moldovei urma să beneficieze de 75% din venituri, iar partenerul privat 25%, în realitate, conform estimărilor specialiștilor, raportul de repartizare a profitului din activitatea de organizare și desfășurare a loteriei, este de 11,4% - statul și 89,6 % - partenerul privat, deoarece Loteria Națională a Moldovei suportă costul serviciilor de distribuție și cheltuieli pentru fondul de câștiguri.

”În intervalul 1 noiembrie 2018 - luna mai 2019 din vânzarea biletelor de loterie au fost încasate mijloace bănești în sumă de 325,98 milioane de lei, din care, 39,5 milioane de lei au revenit Loteriei Naționale a Moldovei, iar partenerului privat circa 81,5 milioane de lei”, precizează Stoianoglo.

Totodată, procurorul atenționează că Loteria Națională a Moldovei a fost dezavantajată și în sectorul automatelor de joc, fiindu-i atribuit un volum mai mare de obligații și cheltuieli comparativ cu cele ale partenerului privat, iar cota-parte din totalul venitului brut al jocului care revine Loteriei Naționale a Moldovei de 51%.

”Favorizarea intereselor terțelor persoane în detrimentul intereselor statului este evidentă și rezultă din acțiunile reprezentanților autorităților publice privind modificarea cadrului legal, soldat cu diminuarea sau eliminarea taxelor pentru activitățile în domeniul jocurilor de noroc”, susține procurorul General.

Ulterior, autoritățile operează modificări la Legea privind reglementarea prin licențiere a activității de întreprinzător, fiind excluse taxele pentru exploatarea automatelor de joc cu câștiguri bănești în sumă de 23 100 lei pentru fiecare unitate și 28% din suma totală a mizelor acceptate pentru depunerea mizelor la competiții sportive și de altă natură.

De asemenea, a suferit modificări și Codul fiscal, în sensul scutirii de TVA, fără drept de deducere mărfurile și serviciile importate de către parteneri în cadrul Parteneriatului Public Privat. În acest fel, partenerii privați au beneficiat de scutiri la plata TVA în sumă de 36 de milioane de lei pentru perioada noiembrie 2018 - septembrie 2019. 

Legea nr.178 din 26.07.2018, a constituit temei pentru modificarea Codului fiscal, în sensul micșorării de la 18% până la 12% a impozitului de venit pentru fiecare plătitor din câștigurile de la jocurile de noroc, cu excepția celor de la loterii și pariuri sportive.

Prin angajarea răspunderii Guvernului față de Parlament, la 11.03.2019 în temeiul Legii nr.26, au fost scutite de taxe unitățile comerciale și/sau de prestări servicii – persoanele care practică activități declarate prin lege ca activități ce constituie monopol de stat.

Până atunci sumele achitate sub formă de taxă de licență la Bugetul public național, în perioada anilor 2010-2015 au fost în creștere de la 60,7 milioane de lei până la 101,6 milioane de lei.

Potrivit datelor Serviciului Fiscal de Stat, suma încasărilor sub formă de taxe și impozite pentru anii 2014-2015 s-a estimat la 119,2 milioane de lei și 132,4 milioane de lei, pe când suma investițiilor preconizată pentru sectorul loteriilor și pariurilor la competițiile/evenimentele sportive, se estimează la circa 63 de milioane lei, iar pentru sectorul automatelor de joc cu câștiguri bănești constituie circa 30 milioane de lei.

”Raportând încasările din anii 2014 – 2015 la acest compartiment, rezultă că, pentru anii 2017-2019, bugetul public a ratat venituri de circa 400 milioane de lei”, informează Stoianoglo.

Astfel, autoritățile constată că direcționarea mijloacelor financiare acumulate sub formă de taxe și impozite din activitatea jocurilor de noroc până la instituirea monopolului de stat în domeniul dat, erau suficiente pentru dezvoltarea sectorului doar de către Loteria Națională a Moldovei, fără cedarea unei cote importante din venituri partenerilor privați.

Procuratura Generală a inițiat o cauză penală pe faptul abuzului de serviciu, comis cu participație, de către persoane publice, în interes material personal sau în interesul terților, manifestat prin atribuirea în beneficiul unor companii străine, conform schemelor dubioase, a domeniului jocurilor de noroc, soldat cu prejudicierea bugetului public național.

”Ca rezultat al acestui parteneriat public-privat, circa 65 de companii autohtone și-au stopat activitatea, mii de oameni au rămas fără locuri de muncă, zeci de companii și persoane au fost ilegal trase la răspundere penală, zeci de întreprinderi își revendică până în prezent de la Ministerul Finanțelor despăgubirile estimate la milioane de lei în legătură cu sistarea licențelor, pe care le-au plătit în avans. În același timp, firmele cu ”afacere privilegiată” achită milioane de lei pentru a-și face publicitate la posturile radio și TV, afiliate cetățeanului Plahotniuc”, anunță procurorul general.

Informația despre starea lucrurilor în acest sector al economiei, precum și încălcările admise în procesul atragerii partenerilor privați a fost expediată Guvernului. Concomitent, procurorii întreprind o serie de acțiuni de urmărire penală pentru identificarea și tragerea la răspundere penală a tuturor celor implicați în această schemă criminală.

Fii la curent cu toate știrile din Moldova și din lume! Abonează-te la canalul nostru din Telegram >>>
Privește Video și ascultă Radio Sputnik Moldova

65
Tagurile:
Alexandr Stoianoglo
Tematic
Important: Cine nu va mai achita impozite


Загрузка...
imagine simbol

Amenzi de zeci de mii de lei pentru cei care dau în chirie apartamente

170
(reînnoit 13:44 21.10.2020)
Serviciului Fiscal de Stat a aplicat în 2020 amenzi de zeci de mii de lei proprietarilor care dau în chirie imobile fără contract, respectiv fără plata impozitului pe venit de 7%.

CHIȘINĂU, 21 oct - Sputnik. Serviciului Fiscal de Stat a anunțat că pe parcursul a nouă luni ale anului curent (ianuarie-septembrie) au fost identificate 312 persoane fizice care dau în locațiune/chirie bunuri imobile fără a fi înregistrate conform legislației. Acestea au fost obligate să achite la buget: plăți de bază în valoare de 163 de mii de lei, penalități – 5,8 mii de lei și amenzi – 47,5 mii de lei.

Serviciul Fiscal de Stat recomandă persoanelor care oferă în chirie bunuri imobiliare să se conformeze legislației fiscale și să achite impozitul în mărime de 7% din veniturile obținute.

Suma impozitului pe venit trebuie să fie achitat cel târziu în data de 2 a lunii curente sau în avans. În cazul în care contractul a fost încheiat după data de 2 a lunii, termenul de plată în această lună va fi a doua zi din momentul încheierii contractului. Plata impozitului poate fi efectuată în orice bancă comercială, oficiu poștal al Republicii Moldova sau pe portalul Guvernamental de plăți electronice Mpay (https://mpay.gov.md/Services/Service/VEN01).

Serviciului Fiscal de Stat anunță că angajații acestuia continuă să desfășoare cu regularitate acțiuni de aducere în cadrul legal a persoanelor fizice și juridice care oferă în chirie bunuri imobile. Astfel, pe parcursul a nouă luni ale anului curent (ianuarie-septembrie) au fost înregistrate 9411 contracte de dare în locațiune/chirie/arendă a bunurilor imobile. Contractele au fost înregistrate la Direcțiile Deservire Fiscală din teritoriul în care sunt amplasate.

Urmare a transmiterii în locațiune a bunurilor imobile și drept rezultat al înregistrării contractelor de către Serviciul Fiscal de Stat, pe în lunile ianuarie-septembrie 2020, la buget au fost încasate venituri în sumă de 17,8 milioane de lei, depășind veniturile încasate în perioada similară a anului precedent cu 1,8 milioane de lei sau o creștere de 11,2 %.

Totodată, pe parcursul lunii septembrie 2020, SFS a continuat acțiunile de conformare și verificare a persoanelor fizice care transmit în locațiune bunuri imobile. Ca rezultat, în perioada menționată au fost înregistrate la SFS 3 218 contracte de locațiune/chirie.

Fii la curent cu toate știrile din Moldova și din lume! Abonează-te la canalul nostru din Telegram >>>
Privește Video și ascultă Radio Sputnik Moldova

170
Tagurile:
Apartamente, apartamente in chirie, chirie, Imobile, amenzi, stat, Evaziune fiscală, fiscal, serviciul


Загрузка...
Vlad Plahotniuc

Epopeea extradării: Încă o țară în care s-ar afla Plahotniuc

55
După ce a primit confirmare din partea Turciei că Vlad Plahotniuc se află pe teritoriul acestei țări, procurorul general spune că a interpelat încă două țări cărora le-a solicitat extrădarea fostului lider democrat.

CHIȘINĂU, 22 oct - Sputnik. Procurorul general Aleksandr Stoianoglo a declarat astăzi în cadrul unei conferințe de presă că Turcia nu a răspuns încă solicitării de extrădare a lui Vlad Plahotniuc, chiar dacă a fost confirmat oficial că acesta se află pe teritoriul său. Cu toate acestea, au fost făcute interpelări către alte două țări. Una a răspuns că fostul președinte al PDM nu i-a traversat frontierele, iar alta nu a reacționat încă la solicitarea Procuraturii Generale. 

„Până acum noi nu am primit niciun răspuns din partea autorităților turce, dar pot să vă spun prima dată astăzi că în afară de Turcia, Procuratura Generală a expediat cerere de extrădare a domnului Plahotniuc posibil și din Republica Cipru și din Arabia Saudită. Până acum avem numai răspunsul din Arabia Saudită că domnul Plahotniuc nu a traversat hotarele Arabiei Saudite. Suntem în așteptare”, a declarat procurorul general. 

Amintim că pe 29 septembrie Procuratura Generală a confirmat că a primit o notificare oficială din partea autorităților de resort din Turcia, prin care a fost anunțată că Vlad Plahotniuc a intrat în această țară pe 10 septembrie.

În aceste condiții, procurorul-șef al Republicii Moldova Alexandr Stoianoglo a semnat o cerere prin care a solicitat Procuraturii Turciei extrădarea fostului lider democrat, pentru a fi tras la răspundere penală. 

Vlad Plahotniuc a fost anunțat în căutare, în contumacie, după ce procurorii i-au înaintat învinuirea pe trei capete de acuzare. Este vorba de crearea și conducerea unei organizații criminale, escrocherie și spălare de bani în proporții deosebit de mari.

Anterior s-a aflat că Vlad Plahotniuc se află în SUA, iar în luna iunie a anului curent Procuratura Generală a Republicii Moldova a expediat autorităților competente ale Statelor Unite ale Americii setul de acte cu solicitarea de extrădare a lui.

La începutul acestei luni, Ambasada Statelor Unite ale Americii în Republica Moldova a confirmat că Vlad Plahotniuc nu se mai poate întoarce în SUA.

Fii la curent cu toate știrile din Moldova și din lume! Abonează-te la canalul nostru din Telegram >>>
Privește Video și ascultă Radio Sputnik Moldova

55
Tagurile:
Vlad Plahotniuc, extrădare, Procuratura Generală
Tematic
Cum influențează Plahotniuc situația din Moldova


Загрузка...