Выставка Сделано в Молдове

Lansarea Expoziției Naționale ”Fabricat în Moldova” 2020 Programul evenimentelor

424
(reînnoit 17:07 28.01.2020)
Camera de Comerț și Industrie a anunțat când va fi lansată oficial cea de-a XIX-a ediții a Expoziției Naționale ”Fabricat în Moldova” 2020.

CHIȘINĂU, 28 ian – Sputnik. Camera de Comerț și Industrie a Republicii Moldova anunță că mâine va avea loc deschiderea oficială a ediției a XIX-a a Expoziției Naționale ”Fabricat în Moldova” 2020.

Ceremonia se va desfășura în data de 29 ianuarie 2020, la ora 11:00, în Pavilionul nr. 2 al C.I.E ”MOLDEXPO”, mun. Chișinău, str. Ghioceilor, 1.

La eveniment vor participa președintele Camerei de Comerț și Industrie a Republicii Moldova, Sergiu Harea; premierul Ion Chicu; șeful Delegației Uniunii Europene în Republica Moldova, Peter Michalko; membri ai Guvernului; secretari de stat; ambasadori acreditați în Moldova; peste 150 de membri ai delegațiilor din 15 țări.

La expoziție, care se va desfășura în perioada 29 ianuarie- 02 februarie 2020, vor participa 460 de agenți economici din diferite domenii ale economiei naționale: industria alimentară, ramura vitivinicolă, industria mobilei, industria ușoară, utilaje, tehnică și aparataje, instituții de cercetări științifice, meșteri populari. Anul acesta, companiile certificate eco își vor expune produsele în spațiile special amenajate.

Expoziția va fi amplasată sectorial și în funcție de profilul de activitate, în pavilionul central, pavilioanele 2 și 3, după cum urmează:

  • Pavilionul Central - întreprinderi din sectorul agroindustrial, agricol, produse alimentare și băuturi, standuri colective ale consiliilor raionale;
  • Pavilionul Nr.2 - întreprinderi industriale, producători de mobilă;
  • Pavilionul Nr.3 - companii prestatoare de servicii, instituții de învățământ, organizații non-guvernamentale, dar și meșteșugari;
  • Zona expozițională deschisă - corturi pentru comerț cu produse apicole, agricole, catering, etc.

Ca și în edițiile anterioare, expoziția va găzdui un program amplu de activități,  în cadrul cărora vor fi abordate subiecte de o mare actualitate atât pentru consumatori, cât și pentru producători. În acest sens vor fi organizate diverse mese rotunde, forumuri prezentări de companii și produse, seminare, conferințe pe teme de interes în sfera cooperării comercial-economice, precum și Forumul Internațional de Afaceri “Moldova 2020 – conturarea viitoarei cooperări internaționale de afaceri”.

Secția Relații cu Publicul a Camerei de Comerț și Industrie a Republicii Moldova precizează într-un comunicat de presă: ”Conceptul evenimentului urmărește unificarea forțelor reprezentanților administrației publice, comunității de afaceri și organizațiilor obștești în vederea susținerii fabricării produselor autohtone, punerii în evidență a nivelului de competitivitate a acestora și majorării cererii de consum a produselor naționale. Pe parcursul anilor, “FABRICAT ÎN MOLDOVA” a devenit o platformă de creare a condițiilor favorabile pentru susținerea producătorului autohton și de promovare a imaginii Republicii Moldova.”

Lansarea Expoziției Naționale ”Fabricat în Moldova” 2020 – Programul evenimentelor
© Photo : Camera de Comerț și Industrie a Republicii Moldova
Lansarea Expoziției Naționale ”Fabricat în Moldova” 2020 – Programul evenimentelor

Expoziția națională ”Fabricat în Moldova” 2020 este organizată de Camera de Comerț și Industrie a Republicii Moldova, sub patronajul Guvernului Republicii Moldova, în parteneriat cu Agenția de Investiții și Organizația pentru Dezvoltarea Sectorului Întreprinderilor Mici și Mijlocii (ODIMM).

424
Tagurile:
Expoziția „Fabricat în Moldova, Expoziție, Fabricat în Moldova
Тема:
Expoziția ”Fabricat în Moldova” – o șansă pentru producătorii moldoveni (17)
Gara, locomotive noi, foto de arhivă

Deputați PSRM: Calea Ferată a Moldovei are restanțe salariale către mii de angajați

52
(reînnoit 20:56 24.02.2021)
Datoriile Căii Ferate a Moldovei au ajuns la 665 de milioane de lei, dintre care 92 de milioane de lei sunt restanțe salariale. Deputați socialiști au declarat că Parlamentul, președintele și Guvernul trebuie să intervină pentru a salva această întreprindere strategică.

CHIȘINĂU, 24 feb – Sputnik. Deputații socialiști (PSRM) Oleg Lipskii și Petru Burduja au susținut miercuri, 24 februarie, un briefing pe tema situației deplorabile în care s-a pomenit Calea Ferată a Moldovei (CFM).

Calea Ferată, „o întreprindere strategică, coloana vertebrală a economiei țării”, a fost prădată, pentru că cei care au gestionat întreprinderea au fost preocupați de îmbogățirea lor personală, dar nu de interesele statului, au menționat parlamentarii. 

„Trebuie să ne amintim de unii miniștri care au primit plicuri prin oficiile Căii Ferate, unii directori. Au făcut toate acestea numai cu intenția de a acumula capital personal, dar nu în interesul statului”, a spus Petru Burduja.

Deputații au vorbit la briefing despre primele acțiuni întreprinse și primele concluzii făcute de membrii comisiei parlamentare de anchetă care investighează situația financiar-economică a CFM în anii 2010-2020.

Comisia, din care fac parte 10 deputați din toate fracțiunile, inclusiv Lipskii și Burduja, a fost creată acum 20 de zile la inițiativa socialiștilor.

În prima sa ședință, din 9 februarie, comisia a redactat și a expediat o serie de demersuri vizând situația de la CFM pe adresa mai multor instituții, printre care Curtea de Conturi, Serviciul de Informații și Securitate (SIS), Ministerul de Interne (MAI), Procuratura Generală, CFM.

Pe baza răspunsurilor deja primite, deputații au concluzionat că datoriile CFM au ajuns la 665 de milioane de lei, dintre care 92 de milioane de lei sunt restanțe salariale. Salariile a șase mii de angajați ai CFM nu au fost achitate din luna octombrie 2020.

„De-a lungul anilor 2010-2019, Calea Ferată a fost deposedată de active prin diverse metode. Este vorba și de achizițiile cu rentabilitatea vânzărilor pieselor materialelor până la 41%. Cine vindea piesele avea câștig de până la 41%. Aceasta este o rentabilitate enormă, având în vedere situația financiară de la CFM”, a spus Oleg Lipskii. 

Potrivit lui, piesele erau cumpărate la prețuri exagerate, fapt ce a prejudiciat enorm CFM.

„Motorina era achiziționată la prețuri mai mari decât cele de pe piață. Au existat și furturi de motorină”, a adăugat Lipskii.

Potrivit parlamentarilor PSRM, CFM a rămas fără o serie de „active, terenuri și chiar bucăți de peron”.

Din contul Căii Ferate din Moldova „a fost realizat un proiect de modernizare a trenurilor la uzina „Remar” din România”, fără să existe un studiu de fezabilitate, documente de proiect, calcule dacă este rentabil sau nu, a afirmat deputatul.

„Nimeni nu poate afla până în prezent cât a costat repararea acestor garnituri de tren. La ora actuală, din cinci garnituri de tren modernizate, doar două sunt în stare bună, trei fiind  inactive”, a spus Lipskii.

Furturile din proprietatea CFM, a mai afirmat deputatul, au luat amploare în 2015-2019, sume uriașe fiind retrase de la întreprindere prin diverse scheme.

Una dintre scheme, potrivit lui Lipskii, „presupunea utilizarea companiilor de expediție”, fiind „stabilite condiții pentru majorarea tarifelor și plata în numerar sau prin transfer către offshore”.

„Cea mai mare problemă, provocată de lăcomia din acea perioadă, este că am pierdut un volum foarte mare de tranzit de mărfuri prin Moldova. Clienții au decis, pur și simplu, că este mai bine să folosească ruta maritimă”, a declarat Oleg Lipskii.

Cea mai recentă lovitură pentru CFM a fost pandemia de COVID-19 – actvitatea întreprinderii a scăzut cu 33%, comparativ cu 2019. 

Deputații PSRM au spus că statul, prin instituțiile sale centrale - Parlament, Președinte și Guvern - trebuie să facă tot posibilul pentru a salva Calea Ferată din Moldova.

Sputnik a relatat că luni, 22 februarie, din cauză că nu și-au primit salariile de mai multe luni, muncitorii nodului feroviar Ocnița au protestat, organizând un miting pe șinele de cale ferată.

Președintele comitetului sindical al nodului feroviar Ocnița, Dmitri Fisiuk, a declarat pentru Sputnik că directorul CFM Adrian Onceanu, într-o conversație telefonică, le-a cerut lucrătorilor să revină la muncă și a promis că va plăti parțial datoriile salariale până la sfârșitul acestei săptămâni.

Angajații nodului feroviar Ocnița, împreună cu sindicatele și muncitorii de la alte stații feroviare, avertizau că se pregătesc de un mare protest la Chișinău, dacă nu le vor fi plătite salariile restante.

Întreprinderea de Stat ”Calea Ferată a Moldovei” are aproximativ 6800 de angajați. 

Fii la curent cu toate știrile din Moldova și din lume! Abonează-te la canalul nostru din Telegram >>>
Privește Video și ascultă Radio Sputnik Moldova

52
Tagurile:
deputati, salarii, PSRM, Calea Ferată
Tematic
CFM are datorii salariale de milioane: Iată ce au cerut deputații
Va fi sau nu vândută CFM: iată ce spune președintele Dodon - Video
Ioniță: Trebuie să urmărim trei pași pentru ca CFM să devină o instituție profitabilă


Загрузка...
Benzinărie

Explicația ANRE: De ce s-au scumpit din nou carburanții

108
De ce s-au scumpit din nou carburanții și cum se formează prețurile - Agenția Națională pentru Reglementare în Energetică a ținut să facă o serie de precizări.

CHIȘINĂU, 24 feb – Sputnik. Agenția Națională pentru Reglementare în Energetică (ANRE) a emis un comunicat de presă referitor la noua scumpire a carburanților, care s-a produs pe 24 februarie.

În primul rând, ANRE „constată o abordare subiectivă și neargumentată, prezentă în spațiul public în raport cu rolul și atribuțiile funcționale ale Agenției la subiectul dat”.

ANRE subliniază că, în conformitate cu cadrul legal în vigoare, nu dispune de competențe și atribuții care i-ar permite să intervină direct în procesul de formare a prețurilor la produsele petroliere. Prețurile sunt stabilite de fiecare companie în parte, în baza principiilor economiei de piață, punctează agenția.

De ce s-au scumpit carburanții? „În prezent, fluctuațiile pe piețele și bursele internaționale atestă o creștere continuă a prețurilor la petrol și produsele petroliere derivate, fapt care influențează conjunctura prețurilor de pe piața internă”, răspunde ANRE.

Agenția își exprimă regretul că „această situație este pe larg utilizată de diverse forțe politice care deseori interpretează tendențios și speculativ atribuțiile și capacitățile de intervenție ale ANRE”.

ANRE precizează că este abilitată cu dreptul de a licenția activitățile din piața produselor petroliere și monitorizarea respectării nivelului de rentabilitate prin efectuarea controalelor tematice și verificarea informațiilor prezentate de operatorii licențiați. Rapoartele trimestriale și anuale de monitorizare a pieței produselor petroliere sunt publicate pe site-ul ANRE și prezentate altor instituții competente.

„Orice situație de monopol sau poziție dominantă pe o anumită piață poate fi subiect de investigare de către Consiliul Concurenței – organ abilitat prin lege cu competențele de rigoare. ANRE a prezentat instituției respective toate informațiile disponibile despre procesele ce au loc pe piața produselor petroliere”, relevă agenția.

ANRE mai informează că a transmis Guvernului, Parlamentului și Președinției un șir de propuneri de modificare și completare a legislației sectoriale în vederea reglementării modului de formare a prețurilor la produsele petroliere pe piața internă. 

Reamintim că, din martie 2019, companiile din domeniu sunt în drept să stabilească de sine stătător preţurile de comercializare cu amănuntul a produselor petroliere, dar condiția este să nu depăşească rata de rentabilitate anuală de 10%.

La începutul acestui an, Consiliul Concurenţei a admis că preţul carburanţilor va creşte din cauza tendințelor de pe piețele internaționale, dar și ca urmare a majorării cotei accizelor cu până la 9%, conform politicii bugetar-fiscale şi vamale pentru 2021.

Fii la curent cu toate știrile din Moldova și din lume! Abonează-te la canalul nostru din Telegram >>>
Privește Video și ascultă Radio Sputnik Moldova

108
Tagurile:
scumpire, prețuri carburanți, director ANRE
Tematic
Sandu, responsabilă de creșterea prețurilor la carburanți
ANRE vine cu explicații și prognoze: Prețurile la carburanți ar putea să mai crească


Загрузка...
скамейка

În Moldova vor fi impuse noi restricții: Când vor fi cunoscute detaliile

217
Ministerul Sănătății este îngrijorat de înrăutățirea situației epidemice legate de răspândirea noului coronavirus.

CHIȘINĂU, 25 feb – Sputnik. Vineri va fi convocată o nouă ședință a Comisiei Naționale Extraordinare pentru Sănătate Publică la care urmează să fie aprobate noi măsuri privind ocrotire sănătății. Anunțul a fost făcut de serviciul de presă al ministerului de resort.

Instituția precizează că, în contextul situației epidemice nefavorabile, secretarul de stat al Ministerului Sănătății, Muncii și Protecției Sociale Tatiana Zatîc ”a convocat în ședință specialiștii epidemiologi ai Agenției Naționale pentru Sănătate Publică, pentru a discuta și înainta Comisiei Naționale pentru Sănătate Publică măsuri restrictive menite să reducă cazurile de infecție cu COVID-19”.

”Mâine, urmează CNESP să se întrunească într-o ședință pentru a aproba noi măsuri de sănătate publică”, este precizt în comunicatul Ministerului.

O nouă pandemie devastatoare amenință omenirea: Încă un virus transmis de lilieci>>>

De menționat că în unele instituții de învățământ din Capitală părinții au fost anunțați deja că de vineri elevii vor fi trecuți iarăși la instruirea online din cauza numărului mare de infectări cu noul coronavirus.

Amintim că joi au fost anunțate alte 1736 de cazuri confirmate de COVID-19. Este în creștere alarmantă și numărul cazurilor grave, dar și al deceselor

Fii la curent cu toate știrile din Moldova și din lume! Abonează-te la canalul nostru din Telegram >>>
Privește Video și ascultă Radio Sputnik Moldova

217
Tagurile:
COVID-19, restricții, Ministerul Sănătăţii
Tematic
Restricții mai dure: Cum comentează specialiștii noile decizii


Загрузка...