Șantier, construcția blocurilor locative

Cum procurăm un imobil la ipotecă și nu ajungem sclavul băncilor pe viață

3281
(reînnoit 15:57 13.03.2019)
Astăzi tot mai multă lumea apelează la creditul ipotecar pentru a-și asigura un acoperiș deasupra capului. Dar, înainte de a contracta creditul ipotecar, oamenii au parte de nopți nedormite, calcule, lungi frământări: să meargă sau nu la bancă, este mare sau este acceptabilă dobânda, va putea restitui banii băncii sau va rămâne și fără casă, și fără bani? Pentru a da un răspuns calificat la aceste întrebări, am apelat la sfaturile economistului Veaceslav Ioniță.

CHIȘINĂU, 14 mart – Sputnik, Sergiu Praporșcic. L-am întrebat pe Veaceslav Ioniță în ce condiții putem să ne permitem să contractăm un credit ipotecar pentru a ne procura o locuință. Și ce dobândă putem accepta pentru că dobânzile sunt diferite, în unele cazuri acestea pot ajunge chiar la 50 la sută vin valoarea imobilului, mai ales că, pe lângă dobânda anunțată, banca mai percepe tot felul de comisioane.

Un credit ipotecar cu o dobândă mai mare de 10% este păgubos

Veaceslav Ioniță spune că băncile sunt obligate prin lege să anunțe din start care sunt costului creditului.

"Acum banca este obligat să-l anunțe pe client care este dobânda efectivă la ipotecă. Nu mai poate să-l prostească cu comisioane ascunse, ci este obligată să-i spună cât va plăti efectiv", a menționat expertul.

Cât privește mărimea dobânzii, Ioniță spune că una mai mare de 10 la sută din suma împrumutată nu trebuie acceptată la contractarea unui credit pentru procurarea locuinței.

"Dacă dobânda efectivă este mai mare de 10 la sută din suma creditului ipotecar, atunci nu se merită să contractați un asemenea credit. Dar acum dobânda stabilită de băncile comerciale este mai mică de 10 la sută", spune el.

Dobânda bancară să nu fie mai mare decât costul chiriei

Ioniță consideră că nu trebuie să ne temem de ipotecă. Este adevărat că, dacă procurați un imobil la ipotecă, veți plăti mai mult. Dar, ca achiziționarea imobil prin ipotecă să fie convenabilă, oamenii trebuie să țină cont de două lucruri.

"Primul: dobânda pe care o plătiți să fie mai mică decât prețul chiriei. Dacă stați în chirie, iar dobânda la ipotecă este mai mică decât prețul chiriei, atunci merită să cumpărați un apartament prin credit ipotecar. În acest caz dați un ban, investiți în propriul apartament, banii n u se duc în buzunarul proprietarului apartamentului pe care îl închiriați.  Mai bine plătiți dobânda la bancă pentru propriul apartament decât chiria", afirmă Ioniță.

Expertul susține că, atunci când facem socotelile la contractarea unui credit ipotecar, trebuie să ținem cont că banii au proprietatea de a se deprecia în timp.

"Și al doilea lucru important: Dvs. vă împrumutați acum de la bancă, dar îi întoarceți în viitor. Să presupunem că în 2011 am împrumutat 30 de mii de lei. Atunci salariul mediu pe economie era de 3 mii de lei. Iar acum salariul mediu pe economie este de 6 mii de lei. Deci, astăzi trebuie să lucrați doar 5 luni de zile ca să întoarceți 30 de mii de lei, pe care i-ați împrumutat în 2011, atunci când pentru banii aceștia trebuia să munciți 10 luni. Să nu uitați că în timp banii se devalorizează datorită inflației.

Dobânda să fie mai mică decât creșterea salarială

Deci, trebuie să ne uităm și la faptul ca dobânda să fie mai mică decât creșterea salarială. Acum la noi salariile cresc în mediu cu 14-15 la sută pe an, iar dobânda anuală este 7-8 la sută atunci. Deci, este convenabil să contractăm un astfel de credit", afirmă expertul în economiei.

Potrivit lui Veaceslav Ioniță, bineînțeles, este mai bine să ai suficienți bani ca să-ți procuri o locuință decât să te împrumuți de la bancă. Nu însă și în cazul în care nu ai unde locui, dacă stai cu chirie sau într-o cameră la cămin.

"După mine, ipoteca este o afacere bună. Este adevărat că este mai bine să ai toți banii să cumperi apartamentul fără a te împrumuta la bancă. Dar, ce e mai bine: toată tinerețea să stai la cămin și să strângi bani și doar la bătrânețe să temuți la apartament sau îți iei acum, la tinerețe apartament, să trăiești omenește și să-l achiți în viitor?", a conchis Veaceslav Ioniță.

Cea mai mare livadă de nuci din Moldova, cunoscută în toată Europa – Video>>>

Un nou fenomen extrem de grav în Moldova: Emigrează nu doar indivizii, ci familii întregi>>>

3281
Tagurile:
banca, sclav, ipoteca, imobil, Ionita, Veaceslav Ioniță
Tematic
Revine racketul din anii '90: Iată ce au pățit zeci de agricultori

Protestul feroviarilor din Ocnița - Live

69
Angajații din Ocnița ai Căii Ferate a Moldovei organizează un nou protest, vineri, din cauză că nu și-au primit salariile încă din toamnă.

CHIȘINĂU, 26 feb – Sputnik. Feroviarii de la Ocnița protestează din nou vineri, 26 februarie.

Președintele comitetului sindical al nodului feroviar Ocnița, Dmitri Fisiuk, a declarat pentru Sputnik Moldova că tovarășii lui de muncă vor protesta din cauză că nu și-au primit salariile pentru mai multe luni, începând cu luna noiembrie.

Pe 22 februarie, când angajații nodului feroviar Ocnița au organizat un miting pe șinele de cale ferată, directorul Căii Ferate a Moldovei (CFM), Adrian Onceanu, într-o conversație telefonică, le-a cerut să revină la muncă și a promis că va plăti parțial datoriile salariale până la sfârșitul acestei săptămâni.

De atunci, potrivit lui Dmitri Fisiuk, au fost achitate restanțele la salarii doar unei unități de feroviari de la Ocnița și doar pentru luna noiembrie.

Fii la curent cu toate știrile din Moldova și din lume! Abonează-te la canalul nostru din Telegram >>>
Privește Video și ascultă Radio Sputnik Moldova

69


Загрузка...
Gara, locomotive noi, foto de arhivă

Deputați PSRM: Calea Ferată a Moldovei are restanțe salariale către mii de angajați

53
(reînnoit 20:56 24.02.2021)
Datoriile Căii Ferate a Moldovei au ajuns la 665 de milioane de lei, dintre care 92 de milioane de lei sunt restanțe salariale. Deputați socialiști au declarat că Parlamentul, președintele și Guvernul trebuie să intervină pentru a salva această întreprindere strategică.

CHIȘINĂU, 24 feb – Sputnik. Deputații socialiști (PSRM) Oleg Lipskii și Petru Burduja au susținut miercuri, 24 februarie, un briefing pe tema situației deplorabile în care s-a pomenit Calea Ferată a Moldovei (CFM).

Calea Ferată, „o întreprindere strategică, coloana vertebrală a economiei țării”, a fost prădată, pentru că cei care au gestionat întreprinderea au fost preocupați de îmbogățirea lor personală, dar nu de interesele statului, au menționat parlamentarii. 

„Trebuie să ne amintim de unii miniștri care au primit plicuri prin oficiile Căii Ferate, unii directori. Au făcut toate acestea numai cu intenția de a acumula capital personal, dar nu în interesul statului”, a spus Petru Burduja.

Deputații au vorbit la briefing despre primele acțiuni întreprinse și primele concluzii făcute de membrii comisiei parlamentare de anchetă care investighează situația financiar-economică a CFM în anii 2010-2020.

Comisia, din care fac parte 10 deputați din toate fracțiunile, inclusiv Lipskii și Burduja, a fost creată acum 20 de zile la inițiativa socialiștilor.

În prima sa ședință, din 9 februarie, comisia a redactat și a expediat o serie de demersuri vizând situația de la CFM pe adresa mai multor instituții, printre care Curtea de Conturi, Serviciul de Informații și Securitate (SIS), Ministerul de Interne (MAI), Procuratura Generală, CFM.

Pe baza răspunsurilor deja primite, deputații au concluzionat că datoriile CFM au ajuns la 665 de milioane de lei, dintre care 92 de milioane de lei sunt restanțe salariale. Salariile a șase mii de angajați ai CFM nu au fost achitate din luna octombrie 2020.

„De-a lungul anilor 2010-2019, Calea Ferată a fost deposedată de active prin diverse metode. Este vorba și de achizițiile cu rentabilitatea vânzărilor pieselor materialelor până la 41%. Cine vindea piesele avea câștig de până la 41%. Aceasta este o rentabilitate enormă, având în vedere situația financiară de la CFM”, a spus Oleg Lipskii. 

Potrivit lui, piesele erau cumpărate la prețuri exagerate, fapt ce a prejudiciat enorm CFM.

„Motorina era achiziționată la prețuri mai mari decât cele de pe piață. Au existat și furturi de motorină”, a adăugat Lipskii.

Potrivit parlamentarilor PSRM, CFM a rămas fără o serie de „active, terenuri și chiar bucăți de peron”.

Din contul Căii Ferate din Moldova „a fost realizat un proiect de modernizare a trenurilor la uzina „Remar” din România”, fără să existe un studiu de fezabilitate, documente de proiect, calcule dacă este rentabil sau nu, a afirmat deputatul.

„Nimeni nu poate afla până în prezent cât a costat repararea acestor garnituri de tren. La ora actuală, din cinci garnituri de tren modernizate, doar două sunt în stare bună, trei fiind  inactive”, a spus Lipskii.

Furturile din proprietatea CFM, a mai afirmat deputatul, au luat amploare în 2015-2019, sume uriașe fiind retrase de la întreprindere prin diverse scheme.

Una dintre scheme, potrivit lui Lipskii, „presupunea utilizarea companiilor de expediție”, fiind „stabilite condiții pentru majorarea tarifelor și plata în numerar sau prin transfer către offshore”.

„Cea mai mare problemă, provocată de lăcomia din acea perioadă, este că am pierdut un volum foarte mare de tranzit de mărfuri prin Moldova. Clienții au decis, pur și simplu, că este mai bine să folosească ruta maritimă”, a declarat Oleg Lipskii.

Cea mai recentă lovitură pentru CFM a fost pandemia de COVID-19 – actvitatea întreprinderii a scăzut cu 33%, comparativ cu 2019. 

Deputații PSRM au spus că statul, prin instituțiile sale centrale - Parlament, Președinte și Guvern - trebuie să facă tot posibilul pentru a salva Calea Ferată din Moldova.

Sputnik a relatat că luni, 22 februarie, din cauză că nu și-au primit salariile de mai multe luni, muncitorii nodului feroviar Ocnița au protestat, organizând un miting pe șinele de cale ferată.

Președintele comitetului sindical al nodului feroviar Ocnița, Dmitri Fisiuk, a declarat pentru Sputnik că directorul CFM Adrian Onceanu, într-o conversație telefonică, le-a cerut lucrătorilor să revină la muncă și a promis că va plăti parțial datoriile salariale până la sfârșitul acestei săptămâni.

Angajații nodului feroviar Ocnița, împreună cu sindicatele și muncitorii de la alte stații feroviare, avertizau că se pregătesc de un mare protest la Chișinău, dacă nu le vor fi plătite salariile restante.

Întreprinderea de Stat ”Calea Ferată a Moldovei” are aproximativ 6800 de angajați. 

Fii la curent cu toate știrile din Moldova și din lume! Abonează-te la canalul nostru din Telegram >>>
Privește Video și ascultă Radio Sputnik Moldova

53
Tagurile:
deputati, salarii, PSRM, Calea Ferată
Tematic
CFM are datorii salariale de milioane: Iată ce au cerut deputații
Va fi sau nu vândută CFM: iată ce spune președintele Dodon - Video
Ioniță: Trebuie să urmărim trei pași pentru ca CFM să devină o instituție profitabilă


Загрузка...
Ministerul Afacerilor Externe al Rusiei

Ministerul rus de Externe a cerut UE nu intervină în treburile interne ale Moldovei

77
Ministerul rus de Externe a reacționat la declarațiile reprezentanților Uniunii Europene și ale statelor sale membre cu privire la procesele politice interne din Moldova.

CHIȘINĂU, 27 feb - Sputnik. Ministerul Afacerilor Externe al Rusiei a lansat un apel către UE pentru a nude a nu se amesteca în afacerile interne ale statelor suverane.

Comentariul Departamentului de Informații și Presă al Ministerului Afacerilor Externe al Federației Ruse care conținea îndemnul a fost publicat pe pagina oficială.

Ministerul rus de Externe a reamintit că zilele trecute șeful Delegației UE la Chișinău, Peter Michalko, a criticat activitatea Consiliului Audiovizualului din Moldova și a solicitat „crearea unui mecanism legislativ care să protejeze Moldova de dezinformare din afara."

De asemenea, într-un interviu pentru o altă publicație, Mikhalko a descris legile adoptate în țară în decembrie 2020 ca fiind „contradictorii și care, în multe privințe, ar duce la degradarea țării în ceea ce privește reformele și îndeplinirea obligațiilor față de partenerii internaționali”.

"Din păcate, astfel de declarații ale șefului Delegației UE în Moldova, care sunt o interferență deschisă în afacerile interne ale țării, devin o practică obișnuită pentru el", se menționează în comentariul Ministerului Rus de Externe.

"Este și mai regretabil că de data aceasta au fost susținuți de ambasadorii statelor membre UE acreditați la Chișinău. Declarația lor comună din 25 februarie menționează că UE acționează în Moldova" într-un spirit de cooperare și parteneriat" și "cu deplin respect pentru independența și suveranitatea Republicii Moldova". Este puțin probabil ca indicațiile lui Mihalko adresate autorităților moldovenești să poată fi privite ca o manifestare de „respect și parteneriat” pentru Republica Moldova ”, a adăugat ministerul.

Ministerul rus de Externe a mai menționat că, în declarația lor, ambasadorii statelor membre UE au acordat o atenție specială „compatibilității legislației și practicii interne cu obligațiile internaționale ale Republicii Moldova, inclusiv față de Uniunea Europeană”.

"Sperăm că colegii noștri europeni își amintesc că Moldova, pe lângă acordul de asociere cu UE, are obligații internaționale în cadrul structurilor de integrare eurasiatică, fiind stat membru al CSI și având statut de observator la EAEU", se spune în comentariu.

Fii la curent cu toate știrile din Moldova și din lume! Abonează-te la canalul nostru din Telegram >>>
Privește Video și ascultă Radio Sputnik Moldova

77
Tagurile:
Moldova, UE, MAE, Rusia


Загрузка...