Imbol - Imagine Simbol

Expert: Căderea prețurilor la imobile este un dezastru

1625
(reînnoit 15:49 22.01.2019)
Expertul imobiliar Dumitru Taraburcă a vorbit pentru Sputnik Moldova despre factorii care influențează prețul locuințelor din țară.

CHIȘINĂU, 22 ian - Sputnik. Acum 20 de ani, un apartament bun în Chișinău putea fi cumpărat cu 17-18 mii de dolari. Ulterior s-a înregistrat o creștere rapidă a prețurilor, apoi - o scădere, iar în prezent urmărim o stabilitate relativă, cu o tendință spre declin treptat.

Expertul imobiliar Dumitru Taraburcă consideră că scăderea prețurilor imobiliare este un semnal prost, care indică lipsa de bunăstare a societății.

„Imobilul este un indicator al stabilității, un indicator al succesului. Cu cât este mai prestigios - cu atât mai de succes sunteți în viață. Creșterea prețurilor a fost cauzată de faptul că bunăstarea oamenilor a crescut. Oamenii au plecat peste hotare, au început să câștige bani, care le permiteau să cumpere imobile în Moldova”, a explicat expertul la Radio Sputnik Moldova.

Dumitru Taraburcă a numit factorii care influențează prețul la imobile - terenul, infrastructura și proprietățile fizice pentru îmbunătățire. Dar există, potrivit expertului, un al patrulea factor - devotamentul față de Patrie.

„Acest factor nici măcar nu este studiat, el este, pur și simplu, prezent. Oamenii pot plăti mai mult pentru imobile doar pentru că le place aici. La moment, Chișinăul anume așa și se dezvoltă. În cea mai mare parte, oamenii cumpără imobile aici doar datorită devotamentului față de Patrie”, a menționat expertul.

1625
Tagurile:
opinie, expert, scadere, preturi, imobile, Moldova
Tematic
Sfatul avocatului: Contractul de vânzare-cumpărare a unui bun imobil
Ați vândut un apartament sau casă? Notarii vor prezenta toate datele la Fisc
Gara, locomotive noi, foto de arhivă

Deputați PSRM: Calea Ferată a Moldovei are restanțe salariale către mii de angajați

52
(reînnoit 20:56 24.02.2021)
Datoriile Căii Ferate a Moldovei au ajuns la 665 de milioane de lei, dintre care 92 de milioane de lei sunt restanțe salariale. Deputați socialiști au declarat că Parlamentul, președintele și Guvernul trebuie să intervină pentru a salva această întreprindere strategică.

CHIȘINĂU, 24 feb – Sputnik. Deputații socialiști (PSRM) Oleg Lipskii și Petru Burduja au susținut miercuri, 24 februarie, un briefing pe tema situației deplorabile în care s-a pomenit Calea Ferată a Moldovei (CFM).

Calea Ferată, „o întreprindere strategică, coloana vertebrală a economiei țării”, a fost prădată, pentru că cei care au gestionat întreprinderea au fost preocupați de îmbogățirea lor personală, dar nu de interesele statului, au menționat parlamentarii. 

„Trebuie să ne amintim de unii miniștri care au primit plicuri prin oficiile Căii Ferate, unii directori. Au făcut toate acestea numai cu intenția de a acumula capital personal, dar nu în interesul statului”, a spus Petru Burduja.

Deputații au vorbit la briefing despre primele acțiuni întreprinse și primele concluzii făcute de membrii comisiei parlamentare de anchetă care investighează situația financiar-economică a CFM în anii 2010-2020.

Comisia, din care fac parte 10 deputați din toate fracțiunile, inclusiv Lipskii și Burduja, a fost creată acum 20 de zile la inițiativa socialiștilor.

În prima sa ședință, din 9 februarie, comisia a redactat și a expediat o serie de demersuri vizând situația de la CFM pe adresa mai multor instituții, printre care Curtea de Conturi, Serviciul de Informații și Securitate (SIS), Ministerul de Interne (MAI), Procuratura Generală, CFM.

Pe baza răspunsurilor deja primite, deputații au concluzionat că datoriile CFM au ajuns la 665 de milioane de lei, dintre care 92 de milioane de lei sunt restanțe salariale. Salariile a șase mii de angajați ai CFM nu au fost achitate din luna octombrie 2020.

„De-a lungul anilor 2010-2019, Calea Ferată a fost deposedată de active prin diverse metode. Este vorba și de achizițiile cu rentabilitatea vânzărilor pieselor materialelor până la 41%. Cine vindea piesele avea câștig de până la 41%. Aceasta este o rentabilitate enormă, având în vedere situația financiară de la CFM”, a spus Oleg Lipskii. 

Potrivit lui, piesele erau cumpărate la prețuri exagerate, fapt ce a prejudiciat enorm CFM.

„Motorina era achiziționată la prețuri mai mari decât cele de pe piață. Au existat și furturi de motorină”, a adăugat Lipskii.

Potrivit parlamentarilor PSRM, CFM a rămas fără o serie de „active, terenuri și chiar bucăți de peron”.

Din contul Căii Ferate din Moldova „a fost realizat un proiect de modernizare a trenurilor la uzina „Remar” din România”, fără să existe un studiu de fezabilitate, documente de proiect, calcule dacă este rentabil sau nu, a afirmat deputatul.

„Nimeni nu poate afla până în prezent cât a costat repararea acestor garnituri de tren. La ora actuală, din cinci garnituri de tren modernizate, doar două sunt în stare bună, trei fiind  inactive”, a spus Lipskii.

Furturile din proprietatea CFM, a mai afirmat deputatul, au luat amploare în 2015-2019, sume uriașe fiind retrase de la întreprindere prin diverse scheme.

Una dintre scheme, potrivit lui Lipskii, „presupunea utilizarea companiilor de expediție”, fiind „stabilite condiții pentru majorarea tarifelor și plata în numerar sau prin transfer către offshore”.

„Cea mai mare problemă, provocată de lăcomia din acea perioadă, este că am pierdut un volum foarte mare de tranzit de mărfuri prin Moldova. Clienții au decis, pur și simplu, că este mai bine să folosească ruta maritimă”, a declarat Oleg Lipskii.

Cea mai recentă lovitură pentru CFM a fost pandemia de COVID-19 – actvitatea întreprinderii a scăzut cu 33%, comparativ cu 2019. 

Deputații PSRM au spus că statul, prin instituțiile sale centrale - Parlament, Președinte și Guvern - trebuie să facă tot posibilul pentru a salva Calea Ferată din Moldova.

Sputnik a relatat că luni, 22 februarie, din cauză că nu și-au primit salariile de mai multe luni, muncitorii nodului feroviar Ocnița au protestat, organizând un miting pe șinele de cale ferată.

Președintele comitetului sindical al nodului feroviar Ocnița, Dmitri Fisiuk, a declarat pentru Sputnik că directorul CFM Adrian Onceanu, într-o conversație telefonică, le-a cerut lucrătorilor să revină la muncă și a promis că va plăti parțial datoriile salariale până la sfârșitul acestei săptămâni.

Angajații nodului feroviar Ocnița, împreună cu sindicatele și muncitorii de la alte stații feroviare, avertizau că se pregătesc de un mare protest la Chișinău, dacă nu le vor fi plătite salariile restante.

Întreprinderea de Stat ”Calea Ferată a Moldovei” are aproximativ 6800 de angajați. 

Fii la curent cu toate știrile din Moldova și din lume! Abonează-te la canalul nostru din Telegram >>>
Privește Video și ascultă Radio Sputnik Moldova

52
Tagurile:
deputati, salarii, PSRM, Calea Ferată
Tematic
CFM are datorii salariale de milioane: Iată ce au cerut deputații
Va fi sau nu vândută CFM: iată ce spune președintele Dodon - Video
Ioniță: Trebuie să urmărim trei pași pentru ca CFM să devină o instituție profitabilă


Загрузка...
Benzinărie

Explicația ANRE: De ce s-au scumpit din nou carburanții

108
De ce s-au scumpit din nou carburanții și cum se formează prețurile - Agenția Națională pentru Reglementare în Energetică a ținut să facă o serie de precizări.

CHIȘINĂU, 24 feb – Sputnik. Agenția Națională pentru Reglementare în Energetică (ANRE) a emis un comunicat de presă referitor la noua scumpire a carburanților, care s-a produs pe 24 februarie.

În primul rând, ANRE „constată o abordare subiectivă și neargumentată, prezentă în spațiul public în raport cu rolul și atribuțiile funcționale ale Agenției la subiectul dat”.

ANRE subliniază că, în conformitate cu cadrul legal în vigoare, nu dispune de competențe și atribuții care i-ar permite să intervină direct în procesul de formare a prețurilor la produsele petroliere. Prețurile sunt stabilite de fiecare companie în parte, în baza principiilor economiei de piață, punctează agenția.

De ce s-au scumpit carburanții? „În prezent, fluctuațiile pe piețele și bursele internaționale atestă o creștere continuă a prețurilor la petrol și produsele petroliere derivate, fapt care influențează conjunctura prețurilor de pe piața internă”, răspunde ANRE.

Agenția își exprimă regretul că „această situație este pe larg utilizată de diverse forțe politice care deseori interpretează tendențios și speculativ atribuțiile și capacitățile de intervenție ale ANRE”.

ANRE precizează că este abilitată cu dreptul de a licenția activitățile din piața produselor petroliere și monitorizarea respectării nivelului de rentabilitate prin efectuarea controalelor tematice și verificarea informațiilor prezentate de operatorii licențiați. Rapoartele trimestriale și anuale de monitorizare a pieței produselor petroliere sunt publicate pe site-ul ANRE și prezentate altor instituții competente.

„Orice situație de monopol sau poziție dominantă pe o anumită piață poate fi subiect de investigare de către Consiliul Concurenței – organ abilitat prin lege cu competențele de rigoare. ANRE a prezentat instituției respective toate informațiile disponibile despre procesele ce au loc pe piața produselor petroliere”, relevă agenția.

ANRE mai informează că a transmis Guvernului, Parlamentului și Președinției un șir de propuneri de modificare și completare a legislației sectoriale în vederea reglementării modului de formare a prețurilor la produsele petroliere pe piața internă. 

Reamintim că, din martie 2019, companiile din domeniu sunt în drept să stabilească de sine stătător preţurile de comercializare cu amănuntul a produselor petroliere, dar condiția este să nu depăşească rata de rentabilitate anuală de 10%.

La începutul acestui an, Consiliul Concurenţei a admis că preţul carburanţilor va creşte din cauza tendințelor de pe piețele internaționale, dar și ca urmare a majorării cotei accizelor cu până la 9%, conform politicii bugetar-fiscale şi vamale pentru 2021.

Fii la curent cu toate știrile din Moldova și din lume! Abonează-te la canalul nostru din Telegram >>>
Privește Video și ascultă Radio Sputnik Moldova

108
Tagurile:
scumpire, prețuri carburanți, director ANRE
Tematic
Sandu, responsabilă de creșterea prețurilor la carburanți
ANRE vine cu explicații și prognoze: Prețurile la carburanți ar putea să mai crească


Загрузка...
Oameni în transport

Fost premier: În lupta cu pandemia în Moldova au fost comise multe greșeli

41
(reînnoit 22:00 25.02.2021)
Ex-premierul a numit un șir de greșeli fundamentale care au fost comise de către Cabinetul de Miniștri al Moldovei în cel aproape un de luptă cu răspândirea coronavirusului de tip nou.

CHIȘINĂU, 26 feb – Sputnik. Este evident că toate țările lumii suferă din cauza  pandemiei de coronavirus, doar că în alte țări, în comparație cu Moldova, există o abordare mai complexă și echilibrată în combaterea răspândirii COVID-19, iar măsurile restrictive sunt aplicate numai acolo unde acest lucru este absolut necesar. Despre aceasta a vorbit în studioului Sputnik Moldova Vasile Tarlev – cel mai longeviv prim-ministru al Moldovei în istoria de aproape treizeci de ani de independență a țării.

”Sigur, pandemia a avut un impact negativ asupra întregii economii mondiale. Dar dacă e să vorbim despre țara noastră, În cazul în care situația de criză ar fost gestionată altfel, am fi înregistrat mult mai puține pierderi economice și pagube. Politizarea extremă a pandemiei în Moldova le provoacă oamenilor mari îndoieli", - a spus interlocutorul.

Potrivit ex-premierului, la nivelul puterii, în țară parcă s-a uitat că există o rată gravă a mortalității în rândul populației din cauza bolilor cardiovasculare și oncologice, din cauza complicațiilor cauzate de o boală extrem de gravă precum diabetul.

"Toți au uitat parcă de aceste probleme și s-au concentrat doar asupra coronavirusului. Dar și în cazul COVID-19, gestionarea situației de criză nu este realizată corect", a adăugat Tarlev.

Fostul premier este sigur: în procesul de combatere a răspândirii coronavirusului, autoritățile țării trebuiau să demonstreze o mai mare deschidere și transparență, dar și să poarte un dialog permanent cu societatea pentru a evita impunerea unor măsuri restrictive inutile.

Se închid iarăși piețele și centrele comerciale - iată când își vor sista activitatea>>>

Drept exemplu, Tarlev a adus recenta hotărâre a Comisiei pentru Situații de Urgență, când s-a decis ca numărul pasagerilor în autobuzele interurbane, în microbuzele de linie din orașe să fie redus cu 50 la sută, ceea ce a dus la nemulțumiri și la greva transportatorilor.

”Unde este explicația? De ce au redus cu 50 de procente  și nu cu 70 sau cu 30? Chestiunea nu  este clară, cine a luat o astfel de decizie la guvern: un lucrător din transporturi, un inspector rutier sau un medic? ", s-a întrebat fostul premier.

Tarlev insistă: fiecare interdicție legată de pericolul răspândirii coronavirusului servește drept nou argument în favoarea răspândirii corupției în țară. În situația dată se creează un precedent periculos, este sigur fostul prim-ministru, când fiecare transportator se va gândi cum să înșele sistemul de interdicții, căutând posibilități de a mitui un angajat al Poliției sau un alt funcționar.

Fii la curent cu toate știrile din Moldova și din lume! Abonează-te la canalul nostru din Telegram >>>
Privește Video și ascultă Radio Sputnik Moldova

41
Tagurile:
greșeli, economie, restricții, coronavirus, pandemie
Тема:
Coronavirusul, știri de ultima oră
Tematic
COVID - situația e tot mai alarmantă: Număr record de cazuri noi


Загрузка...