Diana Lazăr

Vinul moldovenesc, tot mai căutat în exterior. Unde ajung cele mai multe sticle

296
(reînnoit 15:11 11.01.2019)
80% din vinurile produse în Republica Moldova ajung pe piețele din exterior.

CHIȘINĂU, 11 ian — Sputnik, Silvia Zavadovschi. Vinurile moldovenești se fac tot mai cunoscute la nivel internațional. Potrivit vicedirectoarei Proiectului de Competitivitate al USAID, 80% din vinurile produse în Republica Moldova ajung pe piețele din exterior, iar cei care preferă cel mai mult vinul nostru sunt europenii și chinezii.

„În acești cinci ani de la lansarea brandului național „Wine of Moldova”, vedem o reorientare stabilă a exporturilor noastre pe piețe noi, netradiționale. Ținta noastră a fost piețele Uniunii Europene și piața Chinei. Noi am ajuns pe aceste piețe și chiar avem vânzări cu care ne mândrim”, a declarant vicedirectoarea Proiectului de Competitivitate, Diana Lazăr, în studioul Radio Sputnik Moldova.

Vinurile moldovenești sunt exportate în 63 de țări ale lumii, iar cele mai multe sticle ajung în Polonia (15%), România (13%), Cehia (13%), Federația Rusă (12%) și China (10%).

„Dacă ne uităm la structura exporturilor noastre, putem spune că reorientarea a fost cardinală. 70% din vinul îmbuteliat pleacă pe piețele netradiționale, adică pe piețele care nu fac parte din spațiul CSI. Piața chineză a crescut foarte mult în ultimii ani. Vedem creșteri stabile pe piețe foarte competitive, precum cea din Marea Britanie și Japonia”, adaugă Diana Lazăr.

Vinul moldovenesc este tot mai căutat și pe piața din România, unde anual sunt vândute cantități impunătoare.

„Piața din România a crescut foarte mult în ultimii ani. Mai exact, în ultimii patru ani, vânzările pe această piață au crescut cu 20%”, a adăugat Diana Lazăr.

Asta, datorită muncii depuse de autorități și partenerii externi care, începând cu 2010, au depus eforturi considerabile pentru relansarea sectorului vitivinicol.

„Începând cu 2010, industria vitivinicolă era în criză profundă, iar proprietarii companiilor vinicole știau că trebuia să se facă ceva, trebuiau să se consolideze. Nu mai era cazul să aștepte ca statul să le rezolve problemele. Atunci a fost gândit și conceptul Oficiului Național al Viei și Vinului, a fost creat și brandul de țară „Wine of Moldova”. S-a lucrat mult și la calitatea vinului moldovenesc”, adaugă Diana Lazăr, vicedirectoarea Proiectului de Competitivitate al USAID, proiect finanțat de Agenția Statelor Unite pentru Dezvoltare Internațională și Guvernul Suediei, care de mai mulți ani oferă suport sectorului vinicol din Republica Moldova.

Iar astăzi, la cinci ani de la lansarea brandului național „Wine of Moldova”, vinul moldovenesc se ridică la cele mai înalte standarde de calitate. Ne rămâne doar să ne promovăm produsul nostru, astfel încât acesta să fie apreciat la justa valoare.

„Vinul nostru trebuie să inspire încredere. Mulți nu cunosc ce reprezintă vinul moldovenesc, ce reprezentăm noi. Calitatea vinurilor din Republica Moldova a trecut printr-o metamorfoză. Astăzi avem un vin calitativ, un vin cu care ne mândrim”, adaugă Diana Lazăr.

Vicedirectoarea Proiectului de Competitivitate, Diana Lazăr, a vorbit în cadrul emisiunii „La Ordinea Zilei” despre drumul parcurs de vinul moldovenesc, dar și progresul înregistrat de sectorul vitivinicol. Emisiunea integrală poate fi urmărită mai jos.

296
Tematic
Vernisajul Vinului revine la Chișinău: Ce surprize pregătesc organizatorii
Au sau nu moldovenii cultura de consum a vinului?
Moldova renunță la taxa de drum

Guvernul anunță schimbări radicale pentru șoferii moldoveni - iată de când

269
Guvernul Republicii Moldova anunță o schimbare radicală - intenționează să renunțe la taxa rutieră începând cu anul 2021 în favoarea creșterii accizei la combustibil.

CHIȘINĂU, 21 sept - Sputnik. Inițiativa președintelui Igor Dodon privind renunțarea la taxa de drum, anunțată încă la începutul lunii februarie a acestui an, pare să prindă contur. Iată că premierul Ion Chicu a anunțat abandonarea taxei rutiere în favoarea creșterii accizelor la combustibil.

Potrivit premierului, măsura menționată este prevăzută de proiectul de politică fiscală pentru 2021, iar modificările vor intra în vigoare de la începutul anului viitor. Premierul a vorbit despre acest lucru luni, 21 septembrie, după ședința săptămânală cu președintele țării și al Parlamentului.

Ce planifică Guvernul

”Am inclus (în proiectul politicii fiscale - n.red) printre propuneri eliminarea taxei rutiere cu includerea părții financiare în acciz. Astfel vom diminua serios povara administrativă și vom aduce echitate – plătești pentru drumuri atâta cât efectiv le folosești și aceste plăți vor fi incluse în acciză”, a explicat Chicu.

V-om sublinia că acum taxa rutieră este plătită de șoferi o dată pe an la trecerea testării tehnice a vehiculului. În cazul mașinilor, taxa depinde de volumul motorului, de exemplu, taxa pe o mașină cu o capacitate a motorului de 1000 cm3 va fi de 600 de lei, iar pentru o capacitate a motorului de 5000 cm3, va fi necesar să se plătească deja 7.500 de lei. În același timp, taxa rutieră este principala sursă de completare a fondului rutier.

Din 2021, Guvernul intenționează să abandoneze această taxă și să completeze fondul rutier, în principal prin accize la combustibilul consumat.

Ce spun experții?

Potrivit fostului șef al ANRE Victor Parlicov, inițiativa Guvernului este un pas în direcția cea bună. Dar există mai multe probleme privind distribuirea accizelor la combustibil.

”Cei care au călătorit puțin au plătit proporțional puțin mai mult decât cei care călătoresc mult în fiecare zi. Și acum, dimpotrivă, cei care călătoresc mai mult vor plăti mai mult. Acesta este un mecanism puțin mai corect”, spune Parlikov.

Expertul a enumerat avantajele reformei anunțate:

- Echilibrarea poverii fiscale - cei care folosesc mai mult drumurile vor plăti mai mult;

- Administrarea impozitelor este simplificată - va fi cu un impozit mai puțin.

În pofida avantajelor evidente ale reformei, potrivit lui Parlicov, astăzi Moldova are deja anumite probleme cu administrarea accizelor la combustibil.

”Problema este cum va fi distribuită povara între diferite tipuri de combustibil. Astăzi, accizele la motorină sunt semnificativ mai mici decât accizele la benzină. Este important ca accizele să fie distribuite în așa fel încât să se stimuleze combustibili mai curați și, în același timp, povara să fie distribuită corect”.

Totodată, expertul consideră că nu este departe momentul în care un număr semnificativ de vehicule electrice vor apărea pe drumurile moldovenești și vor trebui să se gândească și la impozitarea acestora.

Cine vor avea de câștigat și cine vor fi perdanții

Și analistul economic Viorel Gîrbu consideră că inițiativa Guvernului este una bună și va face mai corectă legatura dintre taxă și gradul de utilizare a serviciului aferent.

”Consider că este o inițiativă bună, care face mai corecta legătura dintre taxă si gradul de utilizare a serviciului aferent. Referința la acciză pare sa fie eronată, taxa se va include în prețul final, nu în acciză, cel puțin așa mi se pare corect. Legătura dintre acciză și această taxa nu există. De pierdut se pare vo avea doar bugetele locale care finanțau reparația drumurilor locale din această sursă, dar poate Guvernul va compensa această pierdere”, a subliniat Gîrbu.

Ce cred automobiliștii

Președintele Uniunii Republicane a Șoferilor, Oleg Cojocaru, a salutat inițiativa autorităților, numind-o drept una corectă.

”Astfel, trecem de la sistemul post-sovietic de plată pentru utilizarea drumului la unul mai progresiv și mai modern. Această practică există în multe țări și s-a justificat pe deplin", a spus Oleg Cojocaru.

De asemenea, Cojocaru a menționat că, atunci când se trece la accize, nu trebuie uitat sprijinul pentru producătorii agricoli.

„În niciun caz un tractor care funcționează pe teren nu trebuie pus în aceleași condiții ca un SUV diesel într-un ciclu urban”, a spus Cojocaru.

Vorbind despre posibila creștere a numărului de vehicule electrice pe drumurile moldovenești, expertul a menționat că dominația lor nu va fi un fenomen de masă.

”Prețul mediu pentru o mașină electrică în Europa este de 20-30 de mii de euro. Nu cred că vor exista o mulțime de astfel de mașini în Moldova în următorii ani. Despre influența lor asupra drumurilor se va poate spune atunci când numărul acestora va atinge câteva procente din numărul total de vehicule. Când se va întâmpla acest lucru, va trebui să ne gândim la modul de impozitare”, a mai spus președintele Uniunii Republicane a Șoferilor, Oleg Cojocaru.

Până la sfârșitul anului 2019, în Moldova erau înregistrate 648 de mii de autoturisme, 185 de mii de camioane și 21 de mii de autobuze și microbuze. Peste 500 de milioane de lei sunt transferați anual la Fondul Rutier din toate taxele rutiere.

Fii la curent cu toate știrile din Moldova și din lume! Abonează-te la canalul nostru din Telegram >>>
Privește Video și ascultă Radio Sputnik Moldova

269
Tagurile:
Moldova, schimbare radicala, taxă de drum
Тема:
Viața în Moldova
Tematic
Ce efect va avea relaxarea fiscală și este oare pregătit businessul pentru vânzări online


Загрузка...
Roman Chircă

De ce nu avem produse moldovenești pe rafturile magazinelor

172
(reînnoit 10:35 22.09.2020)
Agricultorii pierd foarte mulți bani din cauza gestiunii incorecte a afacerilor - o spune economistul Roman Chircă. Expertul menționează că fermierii moldoveni ar trebui să învețe să-și comercializeze marfa, ceea ce le-ar aduce venituri suplimentare.
De ce nu avem produse moldovenești pe rafturile magazinelor

În cadrul emisiunii "Logica Puterii", economistul Roman Chircă a explicat unele motive din care rafturile magazinelor din țară sunt pline cu produse de import, iar producătorii autohtoni se plâng în schimb că nu au unde să-și comercializeze marfa.

Potrivit lui, mulți proprietari ai lanțurilor comerciale preferă producția de import pentru că aceasta este ambalată corespunzător și standardizată, pe când fermierii moldoveni nu investesc în standardizarea și ambalarea producției.

"Fermierii de multe ori au mentalitatea doar de producători, nu și de comercianți ai producției agricole. Cu costuri relativ mici, producția poate fi standardizată și ambalată corespunzător", a explicat Roman Chircă.

Mai mult decât atât, nici magazinele nu depun efort pentru a achiziționa și comercializa produsele agricole moldovenești. Și astfel, indirect, acestea creează oportunități pentru comerțul stradal, a mai subliniat interlocutorul.

Mai multe informații aflați din interviul audio atașat.

Fii la curent cu toate știrile din Moldova și din lume! Abonează-te la canalul nostru din Telegram >>>
Privește Video și ascultă Radio Sputnik Moldova

172
Tagurile:
magazine, producător, agricultor, produse moldoveneşti
Tematic
Râuri de lapte și maluri de cașcaval: Cum să cucerim Europa cu produsele noastre


Загрузка...
Soare deasupra orașului

Câte zile mai trebuie așteptăm până vor veni ploile

0
(reînnoit 20:36 22.09.2020)
Ne așteptăm ca vremea să se răcească, dar meteorologii anunță totuși temperaturi în creștere. În același timp, spre sfârșitul săptămânii vor cădea ploi.

CHIȘINĂU, 23 sept - Sputnik. Potrivit meteorologilor, astăzi, aerul se va încălzi până +23..+26 de grade Celsius în nord, +24..+27 de grade în centru și +25..+28 de grade în sud. Presiunea atmosferică va fi ridicată. Vântul va sufla din sud-est, cu o viteză de 2-7 metri pe secundă.

Prognoza meteo pentru 23-29 septembrie
Prognoza meteo pentru 23-29 septembrie

Vreme secetoasă și maxime de până la 30 de grade Celsius vom avea și în următoarele zile. Totuși, începând cu 26 septembrie sunt anunțate ploi în regiunile de nord și centru ale țării. În urma precipitațiilor, termometrele vor indica între 23..26 de grade Celsius în nord, 24..27 de grade în centru și 25..28 de grade în sud, potrivit celei mai recente prognoze meteo.

Codul Portocaliu și Codul Galben de secetă hidrologică au fost prelungite până pe 28 septembrie. Codul Portocaliu de secetă hidrologică a fost instituit de Serviciul Hidrometeorologic de Stat (SHS) pentru râurile mici din bazinul inferior al râului Răut și bazinele râurilor Botna, Cogâlnic, Ialpug și Cahul.

Codul Galben de secetă hidrologică a fost anunțat pentru râul Prut, pe sectorul Criva – Costești și pentru râurile mici și bazinele acvatice din țară. Până pe 25 septembrie este în vigoare și Codul Galben de pericol excepțional de izbucnire a incendiilor din cauze naturale, ca efect al secetei.

Fii la curent cu toate știrile din Moldova și din lume! Abonează-te la canalul nostru din Telegram >>>
Privește Video și ascultă Radio Sputnik Moldova

0
Tagurile:
temperaturi, Prognoze, meteo
Tematic
Echinocțiul de toamnă: Ce se întâmplă astăzi cu ziua-lumină
Echinocțiul de toamnă – începutul toamnei astronomice: Obiceiuri, tradiții, superstiții


Загрузка...