magazin

Comerțul în Moldova se va desfășura în condiții mai lejere

149
(reînnoit 08:19 22.08.2018)
În Moldova va fi simplificată desfășurarea activității de comerț interior și activității de întreprinzător.

CHIȘINĂU, 21 aug – Sputnik. Antreprenorii din Moldova nu vor mai trebuie să solicite autorizație de funcționare și desfășurare a comerțului cu amănuntul. Va fi suficient doar ca aceștia să depună o notificare la autoritatea administrației publice locale, potrivit unui proiectul de lege de modificare și completare a Legii cu privire la comerțul interior, Legii cu privire la tichetele de masă și a Legii privind controlul de stat asupra activității de întreprinzător.

Documentul a fost avizat de Guvern și urmează să fie votat în două lecturi de Parlament. 

Ministrul Economiei și Infrastructurii, Chiril Gaburici, a declarat că acest proiect vizează comerțul interior cu privire la prestarea serviciilor de alimentație publică și cu privire la desfășurarea comerțului cu amănuntul. Principalele prevederi ale proiectului sunt substituirea autorizației de funcționare a unităților comerciale şi prestării servicii, cu procedura de notificare despre inițierea activității de comerț, la autoritatea administrației publice locale. De asemenea, vor fi incluse gradual restricțiile la utilizarea și comercializarea pungilor de plastic, de către unitățile de comerț cu amănuntul, în funcție de grosimea acestora.

”Va fi simplificată desfășurarea activității de comerț interior și activității de întreprinzător”, a accentuat Chiril Gaburici.

Totodată, de la începutul anului 2019 se interzice utilizarea și comercializarea pungilor din plastic subțire, cu grosimea peretelui mai mică de 50 de microni, cu excepția celor care sunt utilizate ca ambalaj. De la 1 ianuarie 2021, se interzice utilizarea și comercializarea pungilor din plastic foarte subțire, cu grosimea peretelui mai mică de 15 microni, cu excepția celor care sunt utilizate ca ambalaj

De asemenea, ministrul Economiei și Infrastructurii a menționat că au fost stabilite condițiile și procedurile de utilizare a tichetelor de masă, precum şi drepturile şi obligațiile unităților comerciale şi celor ce prestează servicii de alimentație publică, în procesul de circulație a tichetelor de masă.

149
Tagurile:
conditii, antreprenori, comerț, Moldova
Tematic
Noi reguli în comerțul interior: Mai multe produse autohtone în magazinele din țară
Expert: În Moldova este convenabil să pornești o afacere doar în sfera comerțului
Alexandru Slusari

Următoarele săptămâni vor fi decisive pentru soarta CFM - Ce se va întâmpla

115
(reînnoit 19:40 27.02.2021)
Deputatul Alexandru Slusari, membru al Comisiei parlamentare speciale privind analiza situației de la CFM, spune că în cazul în care statul nu va interveni în săptămânile următoare la Calea Ferată, întreprinderea va falimenta.
Următoarele săptămâni vor fi decisive pentru soarta CFM-Ce urmeză să se întâmple

Alexandru Slusari a declarat pentru Sputnik Moldova că singura soluție de salvare a CFM ar fi ca Guvernul să-și subordoneze direct acestă întreprindere strategică și să elaboreze imediat un plan anticriză privind asanarea întreprinderii.

„La moment, CFM este gestionat de Agenția Proprietății Publice care are în subordine peste 750 de întreprinderi, iar Calea Ferată este incomparabilă după potențialul pe care îl are față de alte întreprinderi. Noi mergem cu pași rapizi spre faliment la CFM. Pe fundalul crizei politice datoriile sunt tot mai mari, iar responsabilitatea tot mai mică. Acest ping-pong verbal care are loc, că s-a furat până la 2019 sau după 2019, nu va avea nicio relevanță, pentru că vom asista la falimentul acestei întreprinderi strategice, vom pierde infrastructura, iar cei 6500 de angajați vor completa lista celor care pleacă din țară”, a spus Slusari.

Deputatul consideră că e nevoie de intervenția rapidă a Guvernului pentru că cei de la Agenția Proprietății Publice pare să fie incapabilă să gestioneze situația.

Slusari mai spune că urmează să fie elaborat imediat un plan anticriză, de restructurare, un plan privind asanarea întreprinderii, în care să fie prevăzute injecții financiare, bugetare, dar pentru asta este nevoie de un jucător, adică de un Guvern care să prezinte acest plan de restructurare, în caz contrar vom avea o catastrofă.

„Până când se achită niște restanțe mici, se adună altele. În martie angajații vor ieși din șomaj tehnic și va trebui de achitat salariile integral. Până nu demult am avut 69 de miloane de lei restanțe, iar acum sunt 92 de milioane de lei datorii salariale”, a precizat Alexandru Slusari.

Datoriile Căii Ferate a Moldovei au ajuns la 665 de milioane de lei. Mai mulți deputați spun că Parlamentul, președintele și Guvernul trebuie să intervină pentru a salva această întreprindere strategică.

Fii la curent cu toate știrile din Moldova și din lume! Abonează-te la canalul nostru din Telegram >>>
Privește Video și ascultă Radio Sputnik Moldova

115
Tagurile:
Restructurare, salarii restante, CFM
Tematic
Deputați PSRM: Calea Ferată a Moldovei are restanțe salariale către mii de angajați
Feroviarii din Ungheni amenință că vor bloca circulația trenurilor - document
Feroviarii de la Ocnița mor de foame și sunt gata de măsuri disperate


Загрузка...

Protestul feroviarilor din Ocnița - Live

73
Angajații din Ocnița ai Căii Ferate a Moldovei organizează un nou protest, vineri, din cauză că nu și-au primit salariile încă din toamnă.

CHIȘINĂU, 26 feb – Sputnik. Feroviarii de la Ocnița protestează din nou vineri, 26 februarie.

Președintele comitetului sindical al nodului feroviar Ocnița, Dmitri Fisiuk, a declarat pentru Sputnik Moldova că tovarășii lui de muncă vor protesta din cauză că nu și-au primit salariile pentru mai multe luni, începând cu luna noiembrie.

Pe 22 februarie, când angajații nodului feroviar Ocnița au organizat un miting pe șinele de cale ferată, directorul Căii Ferate a Moldovei (CFM), Adrian Onceanu, într-o conversație telefonică, le-a cerut să revină la muncă și a promis că va plăti parțial datoriile salariale până la sfârșitul acestei săptămâni.

De atunci, potrivit lui Dmitri Fisiuk, au fost achitate restanțele la salarii doar unei unități de feroviari de la Ocnița și doar pentru luna noiembrie.

Fii la curent cu toate știrile din Moldova și din lume! Abonează-te la canalul nostru din Telegram >>>
Privește Video și ascultă Radio Sputnik Moldova

73


Загрузка...
Iurie Ciocan

Reforma administrativ-teritorială: Este sau nu necesară pentru Moldova

0
(reînnoit 19:27 28.02.2021)
Într-un interviu acordat în studioul Radio Sputnik Moldova, expertul Iurie Ciocan a menționat că reformă teritorial-administrativă va veni cu o serie de beneficii pentru cetățeni. O asemenea schimbare este extrem de complexă, care poate dura câțiva ani.
Expert: Ce beneficii va aduce reforma teritorial-administrativă

Potrivit lui Iurie Ciocan, în urma implementării acestei reforme, instituțiile publice vor putea face ușor schimb de date. Ca urmare, cetățeanul nu va trebui sa solicite certificate de la unele instituții publice pentru a le prezenta altor instituții publice. 

"Totul se automatizează într-o manieră foarte simplă. Fiecare instituție care are nevoie de o informație despre cetățean o poate accesa în baza codului personal. În 2021, a fost lansat cabinetul personal al cetățeanului de către Agenția de Guvernare Electronică, ceea ce deja înseamnă un progres. Cred că anume instrumente de acest gen – exluderea certificatelor de la o instituție la alta, excluderea de fapt a unor contacte inutile între stat și cetățean - vor îmbunătăți colaborarea dintre aceștia", a remarcat Iurie Ciocan.

Expertul a susține că reforma ar putea fi implementată până la alegerile locale din 2023 sau până la cele din 2027, iar cooperarea intercomunitară este un element definitoriu în acest sens.

"Ar fi bine dacă vom reuși până la viitoarele alegeri locale. Dacă nu, atunci mai avem de muncit. Nu avem bătut în cuie un termen. Scopul este să avem o reformă bine gândită, pentru că noi credem că aceasta este calea corectă", a precizat expertul.

Opinie: Primăriile din Moldova nu mai sunt eficiente

Și reprezentantul Congresului Autorităților Locale din Moldova (CALM), Alexandru Morcov, a declarat că reforma APL este necesară, deoarece primăriile nu mai sunt eficiente.

Potrivit lui, activitatea primăriilor este ineficientă din cauza statului care nu și-a onorat obligațiunile asumate față de APL-uri pe parcursul anilor, cu privire la descentralizarea fiscală și financiară, consolidarea capacităților economiilor locale, crearea unor mecanisme fezabile de prestare a serviciilor etc.

"Spre exemplu, dacă ne referim la perceptorul fiscal, acesta include impozitul pe bunurile imobiliare și impozitul funciar. Cum poate să fie autosustenabilă autoritatea publică locală, când cheltuielile de administrare a unui impozit depășesc propriu-zis impozitul. Aceasta a fost funcția statului să facă înregistrarea și evaluarea bunurilor imobile, autoritățile publice locale nu au nici o vină", a remarcat pentru Sputnik reprezentantul CALM.

De menționat că executivul are trei scenarii pentru reforma teritorial-administrativă a Republicii Moldova, între care unul prevede reducerea numărului de primării de nivelul I cu tocmai 90 la sută, adică din cele 896 existente astăzi să mai rămână doar 93.

Reforma preconizată de autoritățile centrale prevede și reducerea numărului de raioane - de la 35 la doar 5.

Mai multe informații aflați din interviul audio atașat.

Fii la curent cu toate știrile din Moldova și din lume! Abonează-te la canalul nostru din Telegram >>>
Privește Video și ascultă Radio Sputnik Moldova

0
Tagurile:
primării, reforma
Tematic
Concurs lansat de Primărie: Câștigătorul va primi 10 mii de lei


Загрузка...