Porțile orașului

Paradoxuri pe piața imobiliară: Apartamente tot mai ieftine, cumpărători tot mai puțini

2216
(reînnoit 12:46 14.10.2018)
Situație paradoxală: deși cererea de locuințe este în continuă scădere, numărul construcțiilor noi în capitală crește constant.

CHIȘINĂU, 31 iul — Sputnik. Prețurile la apartamente în Capitală continuă să scadă. De la începutul acestui an, prețul la locuințe în Chișinău s-a micșorat în medie cu 10-15 euro pentru un metru pătrat.

În ultimul un an și jumătate, prețul unui metru pătrat este de aproximativ 500-600 de euro. Iar experții afirmă că tendința de ieftinire se va menține și în continuare. Însă, în pofida diminuării cererii de locuințe, crește numărul construcțiilor noi în Capitală. De ce se întâmplă acest lucru? Iată cum a explicat această situație expertul în economie Viorel Gârbu, la solicitarea Sputnik Moldova.

"Economia moldovenească nu se dezvoltă, abordările privind dezvoltare sunt cele vechi… Nu ne prea ajunge perspicacitate. Judecați și singuri. Logica imigranților plecați la muncă este explicabilă: de ce să-ți cumperi apartament în Chișinău, dacă în Moldova nu ai unde munci? Pe parcursul mai multor ani, economia noastră s-a dezvoltat (și se dezvoltă și acum) din contul unor infuzii financiare venite din exterior, însă acest lucru nu poate să continue prea mult".

Potrivit expertului, cei care au emigrat din Moldova au înțeles deja acest lucru, iar politicienii — nu.

"Pensiile sunt mici, condițiile de trai în general nu se îmbunătățesc. Copii celor plecați la muncă s-au stabilit și ei peste hotare — își fac acolo studiile, își caută un loc de muncă și nici nu se gândesc să revină în Moldova. Evident, această categorie de persoane a început să cumpere mai puține apartamente, astfel cererea este în scădere", a menționat Gârbu.

Cota celor care pleacă din țară după ce își vând imobilele crește cu fiece an.

"Da, guvernarea încearcă să soluționeze problema, sunt elaborate programe sociale, cum ar fi "Prima Casă", însă nici chiar această abordare nu este de natură să soluționeze problema. Este nevoie de un complex de măsuri radicale, în măsură să oprească exodul populației", a conchis Gârbu.

Și alţi experţi consideră însă că în perioada următoare preţurile pe piaţa imobiliară vor fi în scădere.

Aceştia menționează că, acum zece-cincisprezece ani, imobilele în Chişinău erau la mare căutare, iar construcţia de locuinţe se dezvolta într-un ritm alert. Această cerere sporită de apartamente în Chişinău se explică prin faptul că moldovenii din localităţile rurale, care plecau atunci la muncă în Rusia sau în ţările europene, îşi legau totuşi viitorul de Republica Moldova şi doreau să-şi cumpere cu orice preţ o locuinţă în Capitală.

Piaţa imobiliară se prăbuşeşte? De ce se ieftinesc apartamentele în Capitală>>>

Astăzi se înregistrează tendinţe total diferite: cetăţenii noşti nu mai vor să trăiască în ţară şi pleacă peste hotare cu tot cu familii, scoţând la vânzare casele şi apartamentele pe care le au în Chişinău.

În acest context, va descrește și numărul apartamentelor date în folosință.

Potrivit economistului Veaceslav Ioniță, industria construcțiilor a înregistrat un record în anul 2017. Numărul de apartamente date în folosință a fost cel mai mare de la obținerea independenței Republicii Moldova. După 2014, dezvoltatorii și-au redus drastic alocațiile în investițiile de capital, în lipsa unor contracte cu statul și cu agenții economici, la fel ca și pentru bănci, persoanele fizice sunt salvarea.

"De aceea, companiile de construcții depun toate eforturile pentru a vinde imobile chiar și la un preț mai redus", susține expertul.

Potrivit Biroul Național de Statistică, în ultima perioadă sunt eliberate tot mai puține autorizații de construcție. Astfel, în ianuarie-iunie 2018 au fost eliberat 1560 de autorizaţii de construire pentru clădiri rezidenţiale şi nerezidenţiale, în scădere cu 15,1% faţă de ianuarie-iunie 2017.

După mediul de rezidenţă, cel mai mare număr de autorizații de construire s-au eliberat în mediul urban — 840 autorizații. Comparativ cu ianuarie-iunie 2017 acest indicator a înregistrat scădere cu 16,8%. În mediul rural au fost eliberate 720 autorizații sau cu 12,9% mai puţin față de ianuarie-iunie 2017.

2216
Tagurile:
paradox, locuinte, piata imobiliara, apartamente ieftine, cumparatori
Tematic
Sfatul avocatului: Contractul de vânzare-cumpărare a unui bun imobil
Deputații simplifică procedura de vânzare și procurare a imobilelor
Cum să procuri un apartament în Chișinău: Riscurile de pe piața imobiliară
Gara, locomotive noi, foto de arhivă

Deputați PSRM: Calea Ferată a Moldovei are restanțe salariale către mii de angajați

52
(reînnoit 20:56 24.02.2021)
Datoriile Căii Ferate a Moldovei au ajuns la 665 de milioane de lei, dintre care 92 de milioane de lei sunt restanțe salariale. Deputați socialiști au declarat că Parlamentul, președintele și Guvernul trebuie să intervină pentru a salva această întreprindere strategică.

CHIȘINĂU, 24 feb – Sputnik. Deputații socialiști (PSRM) Oleg Lipskii și Petru Burduja au susținut miercuri, 24 februarie, un briefing pe tema situației deplorabile în care s-a pomenit Calea Ferată a Moldovei (CFM).

Calea Ferată, „o întreprindere strategică, coloana vertebrală a economiei țării”, a fost prădată, pentru că cei care au gestionat întreprinderea au fost preocupați de îmbogățirea lor personală, dar nu de interesele statului, au menționat parlamentarii. 

„Trebuie să ne amintim de unii miniștri care au primit plicuri prin oficiile Căii Ferate, unii directori. Au făcut toate acestea numai cu intenția de a acumula capital personal, dar nu în interesul statului”, a spus Petru Burduja.

Deputații au vorbit la briefing despre primele acțiuni întreprinse și primele concluzii făcute de membrii comisiei parlamentare de anchetă care investighează situația financiar-economică a CFM în anii 2010-2020.

Comisia, din care fac parte 10 deputați din toate fracțiunile, inclusiv Lipskii și Burduja, a fost creată acum 20 de zile la inițiativa socialiștilor.

În prima sa ședință, din 9 februarie, comisia a redactat și a expediat o serie de demersuri vizând situația de la CFM pe adresa mai multor instituții, printre care Curtea de Conturi, Serviciul de Informații și Securitate (SIS), Ministerul de Interne (MAI), Procuratura Generală, CFM.

Pe baza răspunsurilor deja primite, deputații au concluzionat că datoriile CFM au ajuns la 665 de milioane de lei, dintre care 92 de milioane de lei sunt restanțe salariale. Salariile a șase mii de angajați ai CFM nu au fost achitate din luna octombrie 2020.

„De-a lungul anilor 2010-2019, Calea Ferată a fost deposedată de active prin diverse metode. Este vorba și de achizițiile cu rentabilitatea vânzărilor pieselor materialelor până la 41%. Cine vindea piesele avea câștig de până la 41%. Aceasta este o rentabilitate enormă, având în vedere situația financiară de la CFM”, a spus Oleg Lipskii. 

Potrivit lui, piesele erau cumpărate la prețuri exagerate, fapt ce a prejudiciat enorm CFM.

„Motorina era achiziționată la prețuri mai mari decât cele de pe piață. Au existat și furturi de motorină”, a adăugat Lipskii.

Potrivit parlamentarilor PSRM, CFM a rămas fără o serie de „active, terenuri și chiar bucăți de peron”.

Din contul Căii Ferate din Moldova „a fost realizat un proiect de modernizare a trenurilor la uzina „Remar” din România”, fără să existe un studiu de fezabilitate, documente de proiect, calcule dacă este rentabil sau nu, a afirmat deputatul.

„Nimeni nu poate afla până în prezent cât a costat repararea acestor garnituri de tren. La ora actuală, din cinci garnituri de tren modernizate, doar două sunt în stare bună, trei fiind  inactive”, a spus Lipskii.

Furturile din proprietatea CFM, a mai afirmat deputatul, au luat amploare în 2015-2019, sume uriașe fiind retrase de la întreprindere prin diverse scheme.

Una dintre scheme, potrivit lui Lipskii, „presupunea utilizarea companiilor de expediție”, fiind „stabilite condiții pentru majorarea tarifelor și plata în numerar sau prin transfer către offshore”.

„Cea mai mare problemă, provocată de lăcomia din acea perioadă, este că am pierdut un volum foarte mare de tranzit de mărfuri prin Moldova. Clienții au decis, pur și simplu, că este mai bine să folosească ruta maritimă”, a declarat Oleg Lipskii.

Cea mai recentă lovitură pentru CFM a fost pandemia de COVID-19 – actvitatea întreprinderii a scăzut cu 33%, comparativ cu 2019. 

Deputații PSRM au spus că statul, prin instituțiile sale centrale - Parlament, Președinte și Guvern - trebuie să facă tot posibilul pentru a salva Calea Ferată din Moldova.

Sputnik a relatat că luni, 22 februarie, din cauză că nu și-au primit salariile de mai multe luni, muncitorii nodului feroviar Ocnița au protestat, organizând un miting pe șinele de cale ferată.

Președintele comitetului sindical al nodului feroviar Ocnița, Dmitri Fisiuk, a declarat pentru Sputnik că directorul CFM Adrian Onceanu, într-o conversație telefonică, le-a cerut lucrătorilor să revină la muncă și a promis că va plăti parțial datoriile salariale până la sfârșitul acestei săptămâni.

Angajații nodului feroviar Ocnița, împreună cu sindicatele și muncitorii de la alte stații feroviare, avertizau că se pregătesc de un mare protest la Chișinău, dacă nu le vor fi plătite salariile restante.

Întreprinderea de Stat ”Calea Ferată a Moldovei” are aproximativ 6800 de angajați. 

Fii la curent cu toate știrile din Moldova și din lume! Abonează-te la canalul nostru din Telegram >>>
Privește Video și ascultă Radio Sputnik Moldova

52
Tagurile:
deputati, salarii, PSRM, Calea Ferată
Tematic
CFM are datorii salariale de milioane: Iată ce au cerut deputații
Va fi sau nu vândută CFM: iată ce spune președintele Dodon - Video
Ioniță: Trebuie să urmărim trei pași pentru ca CFM să devină o instituție profitabilă


Загрузка...
Benzinărie

Explicația ANRE: De ce s-au scumpit din nou carburanții

108
De ce s-au scumpit din nou carburanții și cum se formează prețurile - Agenția Națională pentru Reglementare în Energetică a ținut să facă o serie de precizări.

CHIȘINĂU, 24 feb – Sputnik. Agenția Națională pentru Reglementare în Energetică (ANRE) a emis un comunicat de presă referitor la noua scumpire a carburanților, care s-a produs pe 24 februarie.

În primul rând, ANRE „constată o abordare subiectivă și neargumentată, prezentă în spațiul public în raport cu rolul și atribuțiile funcționale ale Agenției la subiectul dat”.

ANRE subliniază că, în conformitate cu cadrul legal în vigoare, nu dispune de competențe și atribuții care i-ar permite să intervină direct în procesul de formare a prețurilor la produsele petroliere. Prețurile sunt stabilite de fiecare companie în parte, în baza principiilor economiei de piață, punctează agenția.

De ce s-au scumpit carburanții? „În prezent, fluctuațiile pe piețele și bursele internaționale atestă o creștere continuă a prețurilor la petrol și produsele petroliere derivate, fapt care influențează conjunctura prețurilor de pe piața internă”, răspunde ANRE.

Agenția își exprimă regretul că „această situație este pe larg utilizată de diverse forțe politice care deseori interpretează tendențios și speculativ atribuțiile și capacitățile de intervenție ale ANRE”.

ANRE precizează că este abilitată cu dreptul de a licenția activitățile din piața produselor petroliere și monitorizarea respectării nivelului de rentabilitate prin efectuarea controalelor tematice și verificarea informațiilor prezentate de operatorii licențiați. Rapoartele trimestriale și anuale de monitorizare a pieței produselor petroliere sunt publicate pe site-ul ANRE și prezentate altor instituții competente.

„Orice situație de monopol sau poziție dominantă pe o anumită piață poate fi subiect de investigare de către Consiliul Concurenței – organ abilitat prin lege cu competențele de rigoare. ANRE a prezentat instituției respective toate informațiile disponibile despre procesele ce au loc pe piața produselor petroliere”, relevă agenția.

ANRE mai informează că a transmis Guvernului, Parlamentului și Președinției un șir de propuneri de modificare și completare a legislației sectoriale în vederea reglementării modului de formare a prețurilor la produsele petroliere pe piața internă. 

Reamintim că, din martie 2019, companiile din domeniu sunt în drept să stabilească de sine stătător preţurile de comercializare cu amănuntul a produselor petroliere, dar condiția este să nu depăşească rata de rentabilitate anuală de 10%.

La începutul acestui an, Consiliul Concurenţei a admis că preţul carburanţilor va creşte din cauza tendințelor de pe piețele internaționale, dar și ca urmare a majorării cotei accizelor cu până la 9%, conform politicii bugetar-fiscale şi vamale pentru 2021.

Fii la curent cu toate știrile din Moldova și din lume! Abonează-te la canalul nostru din Telegram >>>
Privește Video și ascultă Radio Sputnik Moldova

108
Tagurile:
scumpire, prețuri carburanți, director ANRE
Tematic
Sandu, responsabilă de creșterea prețurilor la carburanți
ANRE vine cu explicații și prognoze: Prețurile la carburanți ar putea să mai crească


Загрузка...
скамейка

În Moldova vor fi impuse noi restricții: Când vor fi cunoscute detaliile

219
Ministerul Sănătății este îngrijorat de înrăutățirea situației epidemice legate de răspândirea noului coronavirus.

CHIȘINĂU, 25 feb – Sputnik. Vineri va fi convocată o nouă ședință a Comisiei Naționale Extraordinare pentru Sănătate Publică la care urmează să fie aprobate noi măsuri privind ocrotire sănătății. Anunțul a fost făcut de serviciul de presă al ministerului de resort.

Instituția precizează că, în contextul situației epidemice nefavorabile, secretarul de stat al Ministerului Sănătății, Muncii și Protecției Sociale Tatiana Zatîc ”a convocat în ședință specialiștii epidemiologi ai Agenției Naționale pentru Sănătate Publică, pentru a discuta și înainta Comisiei Naționale pentru Sănătate Publică măsuri restrictive menite să reducă cazurile de infecție cu COVID-19”.

”Mâine, urmează CNESP să se întrunească într-o ședință pentru a aproba noi măsuri de sănătate publică”, este precizt în comunicatul Ministerului.

O nouă pandemie devastatoare amenință omenirea: Încă un virus transmis de lilieci>>>

De menționat că în unele instituții de învățământ din Capitală părinții au fost anunțați deja că de vineri elevii vor fi trecuți iarăși la instruirea online din cauza numărului mare de infectări cu noul coronavirus.

Amintim că joi au fost anunțate alte 1736 de cazuri confirmate de COVID-19. Este în creștere alarmantă și numărul cazurilor grave, dar și al deceselor

Fii la curent cu toate știrile din Moldova și din lume! Abonează-te la canalul nostru din Telegram >>>
Privește Video și ascultă Radio Sputnik Moldova

219
Tagurile:
COVID-19, restricții, Ministerul Sănătăţii
Tematic
Restricții mai dure: Cum comentează specialiștii noile decizii


Загрузка...