Stație de alimentare

Când vor scădea prețurile la combustibil în Moldova

170
(reînnoit 20:01 14.06.2018)
De ce deputații moldoveni nu au reușit să discute problema formării prețurilor la benzină și motorină?

CHIȘINĂU, 14 iunie — Sputnik. În Parlamentul de la Chișinău a fost pusă din nou problema reglementării prețurilor la combustibil. Fracțiunea socialiștilor a propus să fie completat Codul Fiscal al Republicii Moldova, reducând de două ori accizele la benzină și motorină.

Pe 29 mai, ANRE a anunțat o nouă majorare a prețurilor-plafon la carburanți. Astfel, pentru perioada 30 mai — 12 iunie, prețurile-plafon al unui litru de benzină AI-95 a crescut cu 64 de bani, iar la motorină cu 66 de bani. Premierul și deputații i-au cerut Agenției să explice cauza acestor scumpiri. Ulterior, ANRE și-a anulat decizia, lăsând în vigoare vechile prețuri, până la data de 12 iunie inclusiv.

Însă deja marți ANRE a anunțat majorarea prețurilor la combustibil. Începând cu 13 iunie, prețul unui litru de benzină AI-95 a crescut de la 19 lei 15 bani până la 19 lei 49 bani, iar prețul la motorină a fost majorat cu 32 de bani și a ajuns până la 17 lei 41 bani. 

Agenția a adoptat această decizie în pofida protestelor anterioare ale automobiliștilor. În legătură cu aceste scumpiri, Ministerul Economiei și Infrastructurii s-a adresat în instanță, iar miercuri aceasta a decis suspendarea deciziei ANRE.

„Acum două săptămâni, am atras atenția asupra faptului că problema constă nu atât în prețuri, cât în documentele care reglementează activitatea regulatorului național. Iar situația este următoarea: a fost luată iarăși decizia de a majora prețurile și peste două săptămâni aceasta va fi aprobată din nou. Prin urmare, trebuie să facem ceva”, a spus deputatul fracțiunii Partidului Socialiștilor Vladimir Golovatiuk.

În opinia acestuia, Guvernul, în persoana Ministerului Economiei și Infrastructurii, și-a demonstrat „incapacitatea, ineficiența".

Deputatul a spus că proiectul pe care l-au propus socialiștii prevede soluționarea cât mai rapidă a problemei (în vederea reducerii prețurilor la combustibil) prin intermediul accizelor. În anii 2008 — 2009 accizul era de 1800 de lei pentru o tonă de benzină, iar actualmente a crescut practic de trei ori.

Spicherul Parlamentului, Andrian Candu, a răspuns că proiectul socialiștilor nu este avizat de comisia de profil și nici de Guvern.

Golovatiuk a subliniat că proiectul poate fi modificat, însă conceptual Parlamentul trebuie să întreprindă ceva în acest domeniu.

În cele din urmă, deputații au refuzat să includă pe ordinea de zi acest proiect.

Iar sâmbătă la Chișinău va avea loc un nou protest al automobiliștilor împotriva majorării prețurilor la combustibil.

170
Tagurile:
combustibil, reglementare, proiect, pret, Ministerul Economiei și Infrastructurii, Vladimir GOLOVATIUK, Andrian Candu
Tematic
ANRE: Reacție la decizia instanței de judecată
Consiliul Concurenței: Suntem împotriva ca ANRE să plafoneze prețul carburanților
Emisiunea „Kilometrul 0". Cât de corectă este decizia ANRE de anulare a scumpirii benzinei
Компрессорные станции Казачья и Русская в Краснодарском крае

Rusia și Statele Unite împart piața europeană: cine va umplea depozitele de gaze

110
Iarna rece și prelungită a golit depozitele europene de gaze. A rămas doar o treime din rezerve. Americanii au decis să profite de acest lucru și au propus o cantitate mare de gaz lichefiat.

MOSCOVA, 12 apr – Sputnik, Irina Badmaeva. Cu toate acestea, criza provocată de coronavirus nu-i va permite Europei să cumpere resursa energetică costisitoare de peste ocean. Aceasta va fi nevoită să achiziționeze materii prime rusești. Cât va câștiga "Gazpromul" și bugetul de stat grație exportului în străinătate, a aflat Sputnik.

Înghețuri anormale pentru Europa

Toamna și iarna, europenii au folosit mai mult de 65 de miliarde de metri cubi de gaz – maximumul ultimilor zece ani. Despre acest lucru informează "Gazprom" cu referire la GasInfrastructureEurope. Apogeul anterior a fost în 2018, când în februarie – martie, Europa a fost lovită de un ciclon cu înghețuri anormale și ninsori.

Vremea a jucat o festă rea și în acest sezon de încălzire. În ianuarie, "Gazpromul" a fost nevoit să crească de urgență livrările în Europa înghețată. A trimis cu 32,4 procente mai mult decât de obicei în Germania, cu 77,3 – în Franța, cu 21,2 – în Olanda, cu toate 100 – în Italia.

În plus, a crescut exportul și în Asia, unde, la fel, au ajuns frigurile. În consecință, pe piață a apărut un deficit, care a provocat o creștere explosivă a prețurilor spot – bunurile, valorile mobiliare sau valuta se vinde în condiții de livrare imediată.

Așa, de exemplu, în Asia, a existat un moment când cotațiile depășeau o mie de dolari pe o mie de cuburi. Unele contracte erau încheiate cu 1400. În Europa, prețurile depășeau treapta de 300 de dolari, în pofida faptului că în bugetul conservativ al "Gazpromului" pe 2021 este fixată o valoare de 170.

Ca urmare, exporturile rusești în străinătate au crescut până la 19,5 de miliarde de metri cubi – cu aproape 46% mai mult față de anul precedent.

Nici februarie nu i-a răsfățat pe europeni cu vreme bună. În această lună, trei zile la rând, din depozitele europene s-a scos o cantitate maximă – mai mult de un miliard de metri cubi pe zi.

Până la 25 martie, când s-a înceiat sezonul rece, stocul mediu al "metrourilor" Lumii Vechi a scăzut până la 29%. În special, în Germania și Austria – până la 26, în Olanda – până la 23, în Franța – până la 17.

Pentru a nu îngheța iarna viitoare, europenii trebuie să pompeze cu 57,3% (aproape cu 24 de miliarde de metri cubi) mai mult decât anul trecut, a calculat "Gazpromul". Această cifră este comparabilă cu totalul exporturilor în 2020 în Franța și Olanda. Campania de stocare începută, privind suplinirea depozitelor, promite să devină una dintre cele mai mari din anul 2011.

Alternative la gazul rusesc

În 2020, ponderea materiilor prime autohtone pe piața europeană a gazelor a fost de aproximativ 33%, a informat directorul general al companiei "Gazprom Export", Elena Burmistrova. Potrivit ei, "începând deja cu al treilea trimestru, volumul exporturilor a atins, iar în unele cazuri a depășit, indicatorii pre-criză". Toate obligațiile față de importatori au fost îndeplinite. În plus, până la sfârșitul anului, prețurile contractelor s-au dovedit a fi mai mici față de prețurile spot din hub-urile europene. Acest lucru a stimulat suplimentar livrările.

Combustibilul albastru livrat Uniunii Europene, provine, pe lângă Rusia, din Norvegia, Qatar, Algeria, SUA și Nigeria. Consumatorii principali – Germania, Marea Britanie și Italia. Mai mult, germanii și britanicii primesc gazul rusesc prin "Nord Steam". Nu există alte opțiuni. Desigur, pot să utilizeze gazul natural lichefiat (GNL), dar el este mai scump. În plus, aceasta necesită terminale speciale, de care Germania, de exemplu, nu dispune. GNL-ul este livrat acolo prin Belgia și Olanda.

În Italia și Marea Britanie, există terminale, dar, și acolo, nu se grăbesc să renunțe la gazul din gazoduct. De aceea, principalii cumpărători ai resursei energetice rusești nu susțin lupta Statelor Unite cu "Nord Stream – 2".  Mai mult, Germania a propus americanilor să finanțeze construcția de terminale pentru recepția GNL-ului lor, numai să lase în pace proiectul "Nord Stream – 2".  Vara trecută, Berlinul era gata să aloce pentru asta un miliard de euro. Dar Washingtonul a rămas neclintit.

Proiectul rusesc are destui oponenți în UE: Cehia, Polonia, Ungaria, Slovacia, România, Croația. Acestea sunt țări de tranzit, respectiv, ele câștigă destul de bine pe baza acestui lucru.

Apropo, Varșovia și-a declarat deja intenția de a se descurca fără gazul rusesc din 2022. Polonezii mizează pe conducta de gaz Baltic Pipe, care se construiește spre platforma continentală norvegiană în Marea Nordului. Restul – GNL de peste ocean.

Americanii, desigur, ar fi bucuroși să suplinească depozitele europene – mai ales acum, când cererea asiatică a scăzut. În martie, Lumea Veche a cumpărat de la ei 11 miliarde de metri cubi – de două ori mai mult decât în ​​ianuarie și februarie. Statele Unite au asigurat 30% din livrările în Europa de Vest. Mai mult, acum, în mări și oceane se află mai mult de 70 de petroliere cu GNL american.

Cine va suplini depozitele europene

Dar criza nu a trecut încă, iar gazul natural lichefiat este în continuare mai scump decât gazul din gazoduct. În plus, "Gazpromul", spre deosebire de concurenți, poate crește rapid producția și livrările zilnice. Compania dispune de "metrouri" proprii în Europa.

Iar direcția vest-europeană este o prioritate, întrucât rentabilitatea "Nord Stream" este încă discutabilă, observă Alexandr Timofeev, profesor asociat al Universității Ruse de Economie Plehanov. "Iarna rece și prelungită a asigurat o cerere bună. Ea poate crește mai repede decât stocul depozitelor, ceea ce, la rândul său, va duce la o creștere a prețurilor deja până în toamnă", spune interlocutorul.

După părerea consultantului independent privind dezvoltarea complexului combustibilo-energetic al Rusiei, VYGONConsulting, în acest an, "Gazpromul" poate crește exportul de gaz în străinătate până la 210 miliarde de metri cubi – cu 17% mai mult decât în ​​2020 și aproape de cinci și jumătate mai mult decât în ​​anul "pre-covid" 2019.

Așa, de exemplu, în primul trimestru, exporturile "Gazpromului" au crescut cu 30,7%. "Mai devreme, furnizorul a pus prețul de 170 de dolari pe o mie de metri cubi. Dar, apoi, planurile au fost revizuite. Acum se presupune un preț mediu anual de 200 de dolari. Ideea constă în faptul că contractele pe termen lung sunt în mare parte legate de prețurile spot europene. În plus, au crescut cotațiile de petrol, de care depind cotațiile de gaze. Prin urmare, "Gazpromul" are toate șansele să-i convingă pe consumatori de validitatea planurilor sale", consideră Mark Goihman, analistul principal al centrului de informații și analitică TeleTrade.

Apropo, gazul a continuat să se scumpească și după sfârșitul sezonului de încălzire. Acum, la hub-ul olandez TTF (Title Transfer Facility Natural Gas Price Index) pe spot – 252 de dolari pe o mie de metri cubi, acest preț reprezintă maximumul din 2018.

Drept urmare, în acest an, veniturile "Gazpromului" datorate livrărilor în străinătate vor crește de 1,7 ori, până la 42 de miliarde de dolari, menționează VYGON Consulting. Iar această sumă este foarte binevenită bugetului de stat.

Fii la curent cu toate știrile din Moldova și din lume! Abonează-te la canalul nostru din Telegram >>>
Privește Video și ascultă Radio Sputnik Moldova

110
Tagurile:
Gaze naturale, gazoduct, gaze, piața, europa, SUA, Rusia


Загрузка...

Business trainerul Alexandru Bordea, în studioul Sputnik Moldova

21
(reînnoit 12:20 12.04.2021)
Antreprenorii nu cedează în fața pandemiei. În ciuda obstacolelor create de situația epidemică nefastă, mulți reușesc să deschidă noi afaceri sau să extindă afacerile curente. Cum le reușește?

Cum fac față antreprenorii pandemiei provocate de COVID-19, care sunt barierele cu care se confruntă, dar și cum pot trece mai ușor peste provocările anului 2021, aflăm la ATITUDINI, de la Alexandru Bordea, business trainer.

21


Загрузка...
Ампула на фоне логотипа Спутник V.

India a aprobat solicitarea pentru autorizarea Sputnik V

0
(reînnoit 18:55 12.04.2021)
Grupul de experți ai autorității de reglementare a medicamentelor din India a aprobat cererea de autorizare de urgență a vaccinului rusesc Sputnik V.

BUCUREȘTI, 13 apr – Sputnik. Comitetul de experți ai autorității de stat de reglementare din India în domeniul medicamentele au aprobat în cadrul ședinței de luni solicitarea pentru utilizarea de urgență a vaccinului rus Sputnik V, anunță Times of India, cu trimitere la surse.

Mai devreme, în cadrul unei ședințe de pe 1 aprilie, experții au solicitat companiei Dr Reddy's Laboratories un set de documente înaintea eliberării autorizației pentru utilizarea vaccinului Sputnik V. În special, experții s-au arătat interesați de datele “care se referă de toți parametrii imunogenității, inclusiv titrul mediu geometric pentru anticorpii neutralizatori de viruși și anticorpi specifici glicoproteinelor SARS-CoV-2 în ziua 42” și datele cu privire la efectele adverse grave. De asemenea, experții au solicitat informații cu privire la “corelația datelor cu privire la imunogenitate, inclusiv reacția celulară între testele etapei II și etapei III și o analiză comparativă a datelor cu privire la imunogenitate din etapa III, obținută în cadrul studiilor clinice indiene și rusești în diverse segmente temporare”.

În plus, experții au fost interesați de consistența datelor referitoare la rezultatele studiilor clinice din diferite loturi de vaccinuri, precum și de informații despre documentele de însoțire a vaccinului, inclusiv informații despre dozare, contraindicații și condiții de depozitare.

Fii la curent cu toate știrile din Moldova și din lume! Abonează-te la canalul nostru din Telegram >>>
Privește Video și ascultă Radio Sputnik Moldova

0
Tagurile:
produce, rusesc, Vaccinul Sputnik V, india


Загрузка...