Bani, foto de arhivă

Cetăţenii plecaţi la muncă în străinătate hrănesc Moldova: De unde vin cei mai mulţi bani

337
(reînnoit 15:51 28.04.2018)
Moldovenii aflaţi la muncă peste hotare trimit tot mai mulţi bani acasă, cel puţin asta arată datele Băncii Naţionale.

CHIŞINĂU, 28 apr — Sputnik. Transferurile de mijloace băneşti în Moldova sunt în creştere, susţinând astfel economia ţării. Banca Naţională a Moldovei (BNM) a făcut un top al ţărilor de unde au venit cei mai mulţi bani.

Potrivit BNM, în luna martie 2018, prin intermediul băncilor licențiate au fost transferate din străinătate în favoarea persoanelor fizice mijloace bănești în valoare netă de 109,7 milioane de dolari, în creștere cu 12 la sută comparativ cu aceeaşi perioadă a anului trecut.

„În distribuția pe state a provenienței transferurilor în favoarea persoanelor fizice sunt de remarcat transferurile din Rusia", anunţă BNM într-un comunicat.

Ponderea acestora în totalul transferurilor este de 28,4 la sută, ceea ce constituie peste 31 de milioane de dolari.

Printre primele trei ţări în top se află în continuare Israelul şi Italia, care deţin o pondere de 18.2 la sută (puţin peste 20 milioane de dolari) şi, respectiv, 11,8 la sută (circa 13 milioane de dolari). Din SUA au fost transferate 8,2 milioane de dolari, iar din Germania — 6,5 milioane.

În structura pe valute a transferurilor din străinătate în favoarea persoanelor fizice, transferurilor în dolari le-a revenit ponderea principală de 46.5 la sută, urmate de transferurile în euro — 45.7 la sută și cele în ruble rusești — 7.8 la sută.

Banca Națională a Moldovei atrage atenția că transferurile de mijloace bănești din străinătate efectuate în favoarea persoanelor fizice prin intermediul băncilor nu constau doar din remiterile cetățenilor Republicii Moldova care lucrează peste hotare, ci includ și salariile, pensiile, dar şi alte transferuri unilaterale.

Experţii menţionează că majoritatea populaţiei apte de muncă pleacă peste hotare deoarece în ţara noastră le este extrem de greu să-şi găsească un loc de muncă stabil, care să le aducă un venit decent.

Potrivit statisticii, locuitorii de la sate sunt dependenţi într-o măsură mai mare de banii expediaţi din afara ţării, veniturile acestora constând în principal anume din aceste transferuri băneşti. Dar şi mulţi dintre orăşeni contează pe mijloacele băneşti expediate de peste hotare.

Economiştii menţionează de altfel că Moldova s-a dezvoltat în mare măsură datorită acestor transferuri, care constituie unul dintre factorii principali în susţinerea mediului economic din ţară. Totodată, aceştia avertizează că ar fi greşit să se conteze doar pe aceste transferuri.

337
Tagurile:
ruble, cea mai mare pondere, sustin economia, transferuri banesti, emigranti, top, euro, dolari, BNM, Rusia
Tematic
Câți bani au transferat moldovenii plecați să muncească în străinătate
BNM: Rusia continuă să fie partenerul principal al Republicii Moldova
stație PECO

Expert, despre prețurile la combustibil: Există o înțelegere de cartel

376
(reînnoit 09:06 23.04.2021)
În timp ce pe piețele mondiale costul unui baril de petrol scad în mod constant, în țara noastră prețurile la produsele petroliere au crescut considerabil. Expertul Sergiu Ungureanu a explicat pentru Sputnik Moldova de ce s-a produs acest lucru.

CHIȘINĂU, 23 apr - Spuntik. Timp de mai bine de o lună, prețul la carburanți a crescut de trei ori. Asta în timp ce la nivel mondial costul unui baril de petrol a scăzut în mod constant.

Reprezentanții Agenției Naționale de Reglementare în Energetică (ANRE) au declarat că reglementarea prețurilor la carburanți este prerogativa Consiliului Concurenței, iar cei de la Consiliu, la rândul lor, au menționat că totuși ANRE-ul este responsabil de prețurile la combustibil. 

Expertul în energetică Sergiu Ungureanu a explicat în studioul Sputnik Moldova de ce în țară sunt majorate costurile pentru produsele petroliere.

„Aici există o înțelegere de cartel, iar acest lucru este evident. Această înțelegere există între cele mai mari companii care se ocupă de furnizarea produselor petroliere. Cine ar trebui să lupte cu asta este o întrebare. ANRE declară că Consiliul Concurenței ar trebui să se ocupe de acest lucru, cei din urmă spun însă că nu au asemena împuterniciri”, a menționat Ungureanu.

Potrivit expertului, este dificil să ieși din acest cerc vicios de speculații asupra cetățenilor, dar soluția totuși există.

Ungureanu susține că este necesar în primul rând să se modifice legislația și să se reglementeze prețul plafon pentru produsele petroliere din țară. Totodată, potrivit expertului, statul ar trebui să poată controla cât îl costă pe un furnizor să aducă un litru de benzină sau motorină în Moldova și la ce preț poate vinde în comerțul cu amănuntul.

„Autoritățile de reglementare ale statului nu au încă posibilitatea de a verifica modul în care se calculează prețul pentru un litru de benzină, deoarece este dificil, dar se poate face acest lucru pe baza unui număr de indicatori indirecți", a adăugat expertul.

Ungureanu a precizat că deocamdată statul nu se va implica în soluționarea acestei probleme, companiile mari ce dețin monopolul vor continua să speculeze pe seama prețurilor la carburanți. 

Fii la curent cu toate știrile din Moldova și din lume! Abonează-te la canalul nostru din Telegram >>>
Privește Video și ascultă Radio Sputnik Moldova

376
Tagurile:
expert, prețuri ridicate, combustibil, înțelegere de cartel
Тема:
Studioul Sputnik Moldova: Opinii, declarații, comentarii


Загрузка...
Calea Ferată a Moldovei

Cum a fost jefuită Calea Ferată din Moldova: 1,5 miliarde furate de la întreprindere

93
Cel puțin 1,5 miliarde de lei au fost delapidate de la Calea Ferată din Moldova în decurs de zece ani. Asta susține președintele comisiei de anchetă care a analizat situația de la CFM. El admite însă că suma furată ar putea fi și mai mare.  

CHIȘINĂU, 22 apr - Sputnik. Reprezentanții Comisiei parlamentare speciale privind analiza situației economico-financiare a Întreprinderii de Stat „Calea Ferată din Moldova” au prezentat în plenul Parlamentului raportul efectuat timp de aproape trei luni referitor la situația de la CFM în perioada 2010-2020.

Potrivit președintelui comisiei, deputatului socialist Oleg Lipskii, întreprinderea a ajuns într-o stare deplorabilă, iar de vină este managementul defectuos care a fost aplicat în ultimii ani. Legislatorul a precizat că în decurs de zece ani din cadrul CFM au fost delapidate cel puțin 1,5 miliarde de lei, dar suma reală care a fost furată ar fi de fapt mult mai mare decât ceea ce au reușit să afle reprezentanții comisiei de anchetă.

Președintele comisiei a declarat de la tribuna Legislativului că în gestiunea CFM sunt 132 de locomotive, dintre care doar 12 sunt noi, iar celelalte au un termen expirat.

„Raportul e făcut pe baza datelor prezentate de instituțiile de stat, noi nu am inventat nicio cifră, nimic. (...) În raport avem câte vagoane ies din uz în fiecare an din cauza gradului de uzură. Noi în anul 2025 ajungem la zero vagoane, dacă nu vom întreprinde nimic la moment”, a menționat deputatul Oleg Lipskii. 

Potrivit deputatului, în doar doi ani, întreprinderea a pierdut aproape 23 de milioane de lei din cauza furtului și a utilizării iraționale a motorinei. Totodată, în zece ani, 64 de milioane de lei au fost alocate pentru proiecte nefinalizate și nu aduc venit întreprinderii. Lipskii susține că acești bani au fost aruncați în vânt.

Conform raportului prezentat, 203 mii de lei au fost oferite în 2015 unei case de avocatură pentru servicii juridice, chiar dacă întreprinderea are nouă juriști angajați, fapt ce a trezit suspiciuni, a precizat deputatul Lipskii. Președintele comisiei de anchetă a mai declarat că peste un milion de lei s-a cheltuit în zece ani pentru casări dubioase. Tarifarea necorespunzătoare a prejudiciat întreprinderea cu încă 168 de milioane de lei timp de un deceniu. 

Membrii comisiei parlamentare au mai stabilit că 25 de milioane au fost alocate pentru barierele care trebuiau să fie instalate la căile ferate, dar nici până astăzi nu au fost efectuate astfel de lucrări. Lipskii a menționat că cinci garnituri au fost duse la reparație fără niciun proiect, fără niciun studiu de fezabilitate, iar trei dintre aceste garnituri stau acum „sub garduri”, a mai adăugat deputatul.

12 milioane de lei au fost alocate pentru contractele nefinalizate în IT. Totodată, au fost procurate două mașini de aproape un milion de euro, pentru a instala traverse și a ușura sarcina muncitorilor, dar din cauza că nu s-ar fi găsit muncitori calificați care să știe cum să lucreze cu aceste mașini acum ele stau fără treabă, în loc să fie folosite corespunzător. Oleg Lipskii a mai precizat că în raport se regăsesc informații despre penalitățile întreprinderii pentru creditele luate, care se ridică la zece milioane de lei.

Multe piese de schimb s-au procurat la prețuri exorbitante, iar din această cauză întreprinderea a mai pierdut 330 de milioane de lei. Alte 32 de milioane de lei au fost ratate din cauza transportării pasagerilor fără bilete. 

Lipskii a menționat că cifra de 1,5 miliarde de lei este una „optimistă” și că, de fapt, suma furată ar fi și mai mare. Cei care se fac vinovați că întreprinderea de stat a ajuns într-o stare deplorabilă trebuie să fie trași la răspundere, a declarat deputatul. 

„Prin acest raport eu cred că noi atragem atenția la această problemă. Mă doare tare această problemă, eu vorbesc cu acești oameni care lucrează la Calea Ferată, ei practic în fiecare zi se adresează la mine și e tare dureros. (...) Noi trebuie să salvăm această ramură, să salvăm ramura transportului feroviar, dar noi zi de zi pierdem această ramură și putem s-o pierdem cu totul”, a menționat deputatul Oleg Lipskii. 

Deputații îi propun Guvernului să ia măsuri urgente pentru a îmbunătăți managementul întreprinderii și a optimiza cheltuielile.

Lipskii a precizat că anterior au fost deschide 44 de dosare penale în ceea ce privește situația de la CFM, dar 80 la sută dintre dosare au fost clasate. Deputatul a îndemnat Procuratura să reexamineze acele dosare, pentru a scoate la iveală toate neclaritățile legate de gestionarea întreprinderii.

Datoria totală a întreprinderii constituie acum aproape 800 de milioane de lei, iar peste o sută de milioane este datoria pentru salariul angajaților. Lipskii a declarat că în prezent unii angajați primesc lefuri abia pentru luna decembrie. 

Precizăm că la începutul lunii martie angajații mai multor noduri feroviare, care nu și-au primit salariile de câteva luni, au ieșit la o acțiune de protest. Disperați, aceștia declarau că sunt gata să blocheze circulația trenurilor din țară. 

Anterior, mai mulți deputați au spus că CFM ar putea falimenta, iar autoritățile statului ar trebui să intervină pentru a salva această întreprindere strategică.

La Întreprinderea de Stat CFM activează aproximativ 6 500 de angajați. 

Săptămâna trecută, Maia Sandu urma să discute cu membrii Consiliului Suprem de Securitate subiectul legat de Întreprinderea de Stat „Calea Ferată din Moldova”, dar din cauza altor subiecte de pe ordinea de zi nu s-a reușit acest lucru. Atunci, șeful statului a menționat că acest subiect va ajunge pe ordinea de zi a următoarei ședințe a CSS.

Fii la curent cu toate știrile din Moldova și din lume! Abonează-te la canalul nostru din Telegram >>>
Privește Video și ascultă Radio Sputnik Moldova

93
Tagurile:
Miliarde, Comisie de anchetă, deputați, ÎS „Calea Ferată din Moldova" (CFM)


Загрузка...
judecată

Un avocat stagiar, pe banca acuzaților: Este învinuit de contrabandă cu droguri

0
(reînnoit 12:33 23.04.2021)
Un avocat stagiar și complicele acestuia riscă ani grei de pușcărie pentru contrabandă cu droguri în proporții deosebit de mari.

CHIȘINĂU, 23 apr – Sputnik Un avocat stagiar și complicele acestuia vor compărea pe banca acuzaților. Procuratura municipiului Chișinău anunță că dosarul în care sunt vizați cei doi a fost finalizat și trimis în judecată. 

Aceștia acționau în baza unui plan criminal prestabilit, care le permitea să-și camufleze acțiunile astfel încât să-i ducă pe oamenii legii în eroare. În lunile martie – decembrie 2020, fiind responsabil de procurarea online a drogurilor din Olanda, avocatul stagiar a indicat în comandă date neveridice despre identitatea destinatarului.

Ulterior, fiind informat de complice despre sosirea mărfii, acesta s-a prezentat la poștă pentru a ridica coletul, în baza unui mandat fictiv de avocat stagiar, înregistrat pe numele unei persoane inexistente. Individul a fost reținut în flagrant delict, iar în interiorul coletului a fost depistată o cantitate de 6,05 grame de substanță psihotropă. 

Cei doi sunt bănuiți de "circulația ilegală a drogurilor fără scop de înstrăinare", "tentativă de contrabandă cu droguri" și "confecționarea, deținerea și folosirea documentelor oficiale false".

Dacă vor fi găsiți vinovați, cei doi riscă până la 18 ani de închisoare.

Conducerea Uniunii Avocaților a fost sesizată de procuratura Capitalei în legătură cu încălcările admise în activitatea avocatului stagiar și a conducătorului acestuia în scopul intervenirii potrivit competențelor și neadmiterii pe viitor a unor astfel de abateri de la lege.

Fii la curent cu toate știrile din Moldova și din lume! Abonează-te la canalul nostru din Telegram >>>
Privește Video și ascultă Radio Sputnik Moldova

0
Tagurile:
droguri, Procuratură, Avocat stagiar
Tematic
Gaiciuc: În Moldova nu va izbucni un nou conflict


Загрузка...