Veaceslav Ioniță

EXCLUSIV. Dedesubturile proiectului „Prima casă”

303
(reînnoit 14:44 22.12.2017)
Cabinetul de Miniștri a aprobat proiectul Programului de stat „Prima casă”. Documentul vine să faciliteze accesul persoanelor fizice, în special al tinerelor familii, la creditele ipotecare, prin garantarea parțială a acestora de către stat.

Conform proiectului, tinerii vor contribui inițial cu doar 10 la sută din costul locuinței, 90 la sută constituind creditul de la bancă. Am încercat să aflăm de la economistul Veaceslav Ioniță mai multe detalii despre această inițiativă, dar și ce completări ar trebuie aduse proiectului până ca acesta să fie votat în Parlament.

Tatiana Cebotari, pentru Sputnik Moldova

Domnule Ioniță, ce părere aveți despre acest proiect, este o capcană sau, de fapt, este o idee bună care într-adevăr vine să ajute tinerele familii pentru a-și procura o locuință?

Eu cred că acest proiect este unul bun și binevenit. Eu am venit în spațiul public cu anumite critici la acest proiect cu scopul ca să-l îmbunătățim, nu să spun că este unul rău. Însă, am văzut o anumită reticentă din partea autorităților și atunci am spus că orice proiect trebuie să fie dezbătut în public.

Care sunt părțile bune ale acestui proiect, ce aduce legea nouă comparativ cu situația care este în prezent?

Foarte puțină lume știe că în acest an circa opt mii de apartamente și case vor fi procurate prin intermediul creditelor ipotecare. În 2017 va fi o explozie de solicitări comparativ cu anul trecut, când au fost înregistrate în jur de cinci mii de cereri. Totodată, numărul caselor date în folosință va crește. Deci, oamenii oricum iau credite ipotecare pentru a-și achiziționa o locuință, însă prin acest proiect Guvernul vine să-i ajute.

Cum Guvernul vine să ajute, în ce constă acest ajutor? În faptul că tinerele familii care vor dori să achiziționeze o locuință vor putea plăti prima rată de doar 10 la sută din valoarea locuinței, și nu 30 la sută cum solicită băncile? Sau vor exista și alte facilități?

Nu, sunt patru instrumente. Primul este că din moment ce omul oferă doar zece la sută pentru prima rată, riscul este mai mare, adică intră în acest proiect oameni care nu sunt gata să facă față acestei poveri financiare pe care și-o asumă. Respectiv, este mai ușor de a accesa acest sistem de creditare.

Al doilea lucru este garanțiile de 50 la sută oferite de Guvern, care ușurează activitatea băncilor. Iar al treilea lucru este rata dobânzii. Aici situația nu este una tocmai fericită din motiv că rata este una flotantă și se calculează în felul următor: se ia dobânda pentru luna noiembrie la depozitele bancare pe termen scurt și în baza depozitelor din aceasta lună se calculează rata pe care o vei plăti în următoarea jumătate de an, din ianuarie până în iunie, iar în luna mai vei ști cât va trebui să plătești din iulie până în decembrie. Însă, deja este o povară, dacă dobânda este mai mare de cinci la sută. Adică ceea ce propune Guvernul de 6%+3% este prea mult. Eu cred că ar trebui să fie măcar 6%+2%, ceea ce îți permite ca în timp de 25 de ani să economisești de la 100 la 300 de mii de lei, în funcție de prețul apartamentului. Partea proastă e că dacă noi plătim o dobândă de 9 la sută, în timp de 25 de ani, costul apartamentului este dublu, respectiv dacă achiziționezi un apartament de 30 de mii de euro, calculând, în timp de 25 de ani se adună 60 de mii de euro.

Și un alt element, al patrulea la număr este faptul că Guvernul reglementează comisioanele de acordare a creditului, ceea ce este un beneficiu pentru solicitant.

Proprietarul nu are dreptul să-și vândă apartamentul timp de cinci ani, ce părere aveți despre această condiție?

Partea riscantă este că omul care se bagă în astfel de credite nu are o alternativă timp de cinci ani dacă intervine o situație neplăcută și nu are de unde plăti rata la bancă. Guvernul nu are în lege prevăzut cum iese omul din această situație până la cinci ani, timp în care nu are dreptul să-și vândă apartamentul. Aici trebuie să existe o soluție, alta decât vânzarea apartamentului.

În Republica Moldova oamenii primesc bani de peste hotare, respectiv nu pot să dovedească sursa de venit. Care este soluția în acest caz?

La noi, cei mai mulți bani pe care îi adună cetățenii nu sunt câștigați în Republica Moldova, respectiv, nu pot să confirme sursa de venit. Cine nu știe că moldovenii primesc bani din alte țări și aici multe persoane au o sursă de venit pe care nu o pot proba la bancă.

Care e soluția, în opinia dumneavoastră?

O soluție ar fi așa-numitul leasing imobiliar. Asta înseamnă că cetățeanul procură un apartament în leasing, unde proprietarul apartamentului este compania de leasing, respectiv nu ești obligat să-i demonstrezi companiei de leasing sursa ta de venit. Adică, persoana are un contract cu o companie de leasing și achită în fiecare lună suma convenită cu aceștia și devii proprietarul apartamentului în momentul în care achiți toată suma. În acest fel, compania nu are nici un risc, iar în situația Republicii Moldova o astfel de chestiune este foarte necesară. Senzația mea este că această lege e făcută nu pentru a ajuta tinerii, ci pentru a ajuta băncile.

Dar vedeți că autoritățile vin cu o altă replică și zic că astfel va fi combătut fenomenul salariilor în plic.

Da, este adevărat, însă veniturile cetățenilor noștri nu sunt doar salariile în plic. Cea mai mare pondere a veniturilor sunt transferurile de peste hotare pe care nu trebui să le combatem, dar să le creștem. Eu știu de ce legea aceasta este făcută doar pentru bănci și vă explic de ce. În ultimii trei ani de zile, băncile și-au redus creditarea economiei, inclusiv a persoanelor fizice. S-au dezvoltat doar instituțiile nebancare, adică companiile de micro-finanțare, asociațiile de împrumut și companiile de leasing. Deci, în acest an, veniturile de creditare a economiei, pentru prima dată din ultimii trei ani, va crește și nu din contul băncilor, ci datorită sectorului nebancar. Acum, din motiv că băncile noastre nu-și pot onora funcția lor de bază, adică să crediteze economia și sunt într-un blocaj, singurele care se dezvoltă și și-au mărit companiile de piață sunt instituțiile financiare nebancare. Deci, să omori un sector care se dezvoltă în favoarea unui sector care este în stagnare nu este corect. Guvernul trebuie să ofere această posibilitate și pentru instituțiile nebancare.

Programul „Prima casă" este destinat tinerelor familii. Ce se întâmplă cu o persoană care vrea să beneficieze de o locuință prin intermediul acestui proiect și este eligibilă, corespunde tuturor criteriilor, însă nu este căsătorită. Nu credeți că ar trebui introduse anumite modificări și la acest capitol?

Da, aveți dreptate. Ar trebui menționat în proiect că de astfel de locuințe pot beneficia tinerele familii sau persoanele care au vârsta de 27 ori 30 de ani, într-adevăr trebuie incluse și persoanele singure.

Bugetul de un milion de lei prevăzut în program este suficient? Mai exact, aceste 2000 de locuințe sunt destule în condițiile în care menționați mai sus că în 2018 vor fi cel puțin 6000 de persoane eligibile care vor dori să acceseze un credit ipotecar?

Cel mai grav este atunci când legea devine o loterie. Legea trebuie să fie făcută în așa fel încât orice persoană care este eligibilă să poată accesa. Deci, pentru a nu avea anul viitor un val de nemulțumiți, trebuie să stabilim în așa fel criteriile ca să fie clar de ce din aceste 6000 de persoane au fost alese doar 2000, conform căror criterii. Totodată, în această lege ar trebui introduse cote, să nu fie o lege doar pentru municipiul Chișinău, dar să fie menționat la câte locuințe au dreptul locuitorii din Capitală și câți bani trebuie să fie alocați oamenilor din alte regiuni al țării.

Conform proiectului, persoanele care au un alt imobil înregistrat pe numele lor nu pot beneficia de o locuință prin intermediul acestui program. Însă, cunoaștem faptul că sunt foarte multe persoane cărora părinții, buneii sau o rudă le-a lăsat o moștenire, undeva la țară, care valorează foarte puțin sau nu doresc să o vândă din motive sentimentale, că e casa părintească și e ceva prețios pentru sufletul lor, dar muncesc în Chișinău sau Bălți, sau în altă localitate. Cum credeți: ar trebui să existe în proiect anumite excepții pentru aceste persoane, anumite specificări?

Exact. Trebuie să ținem cont de specificul Republicii Moldova. Eu cred că aici trebui să existe într-adevăr anumite specificări. Știm foarte bine că mulți oameni au astfel de moșteniri, însă aceste locuințe nu valorează foarte mult, pot fi vândute cu două sau trei mii de euro, însă e casa părintească și nu îi lasă sufletul să o vândă.

303
Tagurile:
sursă de venit, profit, rata la bancă, ipotecă, locuință socială, bancă, credit, prima casă, Veaceslav Ioniță
Tematic
În 2018, autoritățile vor face economii pe seama deputaților
E rost de căpătuială: Banca de Economii scoate bunuri gajate la vânzare
Case gajate şi vinuri de colecţie, scoase la vânzare de Banca de Economii
Alexandru Slusari

Următoarele săptămâni vor fi decisive pentru soarta CFM - Ce se va întâmpla

116
(reînnoit 19:40 27.02.2021)
Deputatul Alexandru Slusari, membru al Comisiei parlamentare speciale privind analiza situației de la CFM, spune că în cazul în care statul nu va interveni în săptămânile următoare la Calea Ferată, întreprinderea va falimenta.
Următoarele săptămâni vor fi decisive pentru soarta CFM-Ce urmeză să se întâmple

Alexandru Slusari a declarat pentru Sputnik Moldova că singura soluție de salvare a CFM ar fi ca Guvernul să-și subordoneze direct acestă întreprindere strategică și să elaboreze imediat un plan anticriză privind asanarea întreprinderii.

„La moment, CFM este gestionat de Agenția Proprietății Publice care are în subordine peste 750 de întreprinderi, iar Calea Ferată este incomparabilă după potențialul pe care îl are față de alte întreprinderi. Noi mergem cu pași rapizi spre faliment la CFM. Pe fundalul crizei politice datoriile sunt tot mai mari, iar responsabilitatea tot mai mică. Acest ping-pong verbal care are loc, că s-a furat până la 2019 sau după 2019, nu va avea nicio relevanță, pentru că vom asista la falimentul acestei întreprinderi strategice, vom pierde infrastructura, iar cei 6500 de angajați vor completa lista celor care pleacă din țară”, a spus Slusari.

Deputatul consideră că e nevoie de intervenția rapidă a Guvernului pentru că cei de la Agenția Proprietății Publice pare să fie incapabilă să gestioneze situația.

Slusari mai spune că urmează să fie elaborat imediat un plan anticriză, de restructurare, un plan privind asanarea întreprinderii, în care să fie prevăzute injecții financiare, bugetare, dar pentru asta este nevoie de un jucător, adică de un Guvern care să prezinte acest plan de restructurare, în caz contrar vom avea o catastrofă.

„Până când se achită niște restanțe mici, se adună altele. În martie angajații vor ieși din șomaj tehnic și va trebui de achitat salariile integral. Până nu demult am avut 69 de miloane de lei restanțe, iar acum sunt 92 de milioane de lei datorii salariale”, a precizat Alexandru Slusari.

Datoriile Căii Ferate a Moldovei au ajuns la 665 de milioane de lei. Mai mulți deputați spun că Parlamentul, președintele și Guvernul trebuie să intervină pentru a salva această întreprindere strategică.

Fii la curent cu toate știrile din Moldova și din lume! Abonează-te la canalul nostru din Telegram >>>
Privește Video și ascultă Radio Sputnik Moldova

116
Tagurile:
Restructurare, salarii restante, CFM
Tematic
Deputați PSRM: Calea Ferată a Moldovei are restanțe salariale către mii de angajați
Feroviarii din Ungheni amenință că vor bloca circulația trenurilor - document
Feroviarii de la Ocnița mor de foame și sunt gata de măsuri disperate


Загрузка...

Protestul feroviarilor din Ocnița - Live

73
Angajații din Ocnița ai Căii Ferate a Moldovei organizează un nou protest, vineri, din cauză că nu și-au primit salariile încă din toamnă.

CHIȘINĂU, 26 feb – Sputnik. Feroviarii de la Ocnița protestează din nou vineri, 26 februarie.

Președintele comitetului sindical al nodului feroviar Ocnița, Dmitri Fisiuk, a declarat pentru Sputnik Moldova că tovarășii lui de muncă vor protesta din cauză că nu și-au primit salariile pentru mai multe luni, începând cu luna noiembrie.

Pe 22 februarie, când angajații nodului feroviar Ocnița au organizat un miting pe șinele de cale ferată, directorul Căii Ferate a Moldovei (CFM), Adrian Onceanu, într-o conversație telefonică, le-a cerut să revină la muncă și a promis că va plăti parțial datoriile salariale până la sfârșitul acestei săptămâni.

De atunci, potrivit lui Dmitri Fisiuk, au fost achitate restanțele la salarii doar unei unități de feroviari de la Ocnița și doar pentru luna noiembrie.

Fii la curent cu toate știrile din Moldova și din lume! Abonează-te la canalul nostru din Telegram >>>
Privește Video și ascultă Radio Sputnik Moldova

73


Загрузка...
Iurie Ciocan

Reforma administrativ-teritorială: Este sau nu necesară pentru Moldova

0
(reînnoit 19:27 28.02.2021)
Într-un interviu acordat în studioul Radio Sputnik Moldova, expertul Iurie Ciocan a menționat că reformă teritorial-administrativă va veni cu o serie de beneficii pentru cetățeni. O asemenea schimbare este extrem de complexă, care poate dura câțiva ani.
Expert: Ce beneficii va aduce reforma teritorial-administrativă

Potrivit lui Iurie Ciocan, în urma implementării acestei reforme, instituțiile publice vor putea face ușor schimb de date. Ca urmare, cetățeanul nu va trebui sa solicite certificate de la unele instituții publice pentru a le prezenta altor instituții publice. 

"Totul se automatizează într-o manieră foarte simplă. Fiecare instituție care are nevoie de o informație despre cetățean o poate accesa în baza codului personal. În 2021, a fost lansat cabinetul personal al cetățeanului de către Agenția de Guvernare Electronică, ceea ce deja înseamnă un progres. Cred că anume instrumente de acest gen – exluderea certificatelor de la o instituție la alta, excluderea de fapt a unor contacte inutile între stat și cetățean - vor îmbunătăți colaborarea dintre aceștia", a remarcat Iurie Ciocan.

Expertul a susține că reforma ar putea fi implementată până la alegerile locale din 2023 sau până la cele din 2027, iar cooperarea intercomunitară este un element definitoriu în acest sens.

"Ar fi bine dacă vom reuși până la viitoarele alegeri locale. Dacă nu, atunci mai avem de muncit. Nu avem bătut în cuie un termen. Scopul este să avem o reformă bine gândită, pentru că noi credem că aceasta este calea corectă", a precizat expertul.

Opinie: Primăriile din Moldova nu mai sunt eficiente

Și reprezentantul Congresului Autorităților Locale din Moldova (CALM), Alexandru Morcov, a declarat că reforma APL este necesară, deoarece primăriile nu mai sunt eficiente.

Potrivit lui, activitatea primăriilor este ineficientă din cauza statului care nu și-a onorat obligațiunile asumate față de APL-uri pe parcursul anilor, cu privire la descentralizarea fiscală și financiară, consolidarea capacităților economiilor locale, crearea unor mecanisme fezabile de prestare a serviciilor etc.

"Spre exemplu, dacă ne referim la perceptorul fiscal, acesta include impozitul pe bunurile imobiliare și impozitul funciar. Cum poate să fie autosustenabilă autoritatea publică locală, când cheltuielile de administrare a unui impozit depășesc propriu-zis impozitul. Aceasta a fost funcția statului să facă înregistrarea și evaluarea bunurilor imobile, autoritățile publice locale nu au nici o vină", a remarcat pentru Sputnik reprezentantul CALM.

De menționat că executivul are trei scenarii pentru reforma teritorial-administrativă a Republicii Moldova, între care unul prevede reducerea numărului de primării de nivelul I cu tocmai 90 la sută, adică din cele 896 existente astăzi să mai rămână doar 93.

Reforma preconizată de autoritățile centrale prevede și reducerea numărului de raioane - de la 35 la doar 5.

Mai multe informații aflați din interviul audio atașat.

Fii la curent cu toate știrile din Moldova și din lume! Abonează-te la canalul nostru din Telegram >>>
Privește Video și ascultă Radio Sputnik Moldova

0
Tagurile:
primării, reforma
Tematic
Concurs lansat de Primărie: Câștigătorul va primi 10 mii de lei


Загрузка...