Maia Sandu

Scopul ascuns din care Sandu își subordonează Justiția

525
(reînnoit 11:32 01.06.2021)
Ministrul în exercițiul al Justiției, Fadei Nagacevschi, afirmă că președintele Republicii Moldova admite ingerințe grave în activitatea sistemului judecătoresc.

CHIȘINĂU, 1 iun – Sputnik. În cadrul unei discuții purtată în centrul de presă Sputnik Moldova, juristul Ghenadie Vaculovschi i-a solicitat ministrului în exercițiu al Justiției, Fadei Nagacevschi, să comenteze participarea președintelui Maia Sandu la ședința Consiliului Superior al Magistraturii (CSM) din data de 27 mai și, mai ales, faptul că le-a cerut membrilor CSM să prezinte în termen de 30 de zile propuneri de modificare a legislației pentru curățarea sistemului judecătoresc.

Nagacevschi a spus că, de fapt, la ședința CSM, Maia Sandu a dat indicații în mod expres organului de autoadministrare a sistemului judecătoresc.

"Noi am observat niște mesaje extrem de dure până la... practic indicații date sistemului judecătoresc, ceea ce este inadmisibil, o ingerință nejustificată a unei puteri politice neutre în activitatea sistemului judecătoresc. Nu poate președintele țării să vină și să le spună membrilor CSM că vrea să reformeze sistemul, să-i întrebe ce opinii au și să ceară să-i prezinte, în 30 de zile, propuneri", a declarat Nagacevschi.  

Nagacevschi a spus că el însuși, care este membru al CSM, nu-și permite să participe la ședințele acestui organ urmând recomandările forurilor internaționale.

"Chiar prezența ministrului Justiției, în calitate de membru al CSM, la ședința CSM este criticată de către forurile internaționale, considerându-se că prezența ministrului într-un for de autoadministrare judecătorească reprezintă o ingerință politică și ni se recomandă (Republicii Moldova - n.n.) de mai mulți ani ca ministrul Justiției să fie exclus din componența CSM. De altfel, proiectul de modificare a Constituției promovat de Ministerul Justiției prevede acest lucru", a declarat Nagacevschi.

El afirmă că cu atât mai mult șeful statului nu poate să-și permită acest lucru, de a participa la ședințele Consiliului Superior al Magistraturii.  

"Păi președintele Republicii Moldova, odată ce astăzi este ales de către popor, în structura politică-juridică a statului, are o poziție mult mai puternică decât a ministrului Justiției. Și, în condițiile în care nici ministrul Justiției nu poate să fie parte a unor procese de autoadministrare, mă întreb eu dacă poate un președinte al Republicii Moldova să vină și să dea anumite recomandări, dar mai curând indicații CSM cu privire la anumite acțiuni, activități ce ar urma să le întreprindă membrii CSM?", afirmă Nagacevschi.

Ministerul spune că este îngrijorător și faptul ce s-a întâmplat a doua zi, pe 28 mai, după ce pe 27 mai Sandu a participat la ședința CSM. Și anume semnarea decretului de retragere a unui decret semnat de fostul șef al statului Igor Dodon, prin care Vladislav Clima a fost numit în funcția de președinte al Curții de Apel Chișinău. Respectiv, retragerea acestui decret de către Maia Sandu înseamnă demiterea lui Clima din această funcție.

"Eu m-aș referi și la ceea ce s-a petrecut și după data de 27 mai 2021, adică a doua zi. A doua zi, pe 28 mai 2021, președintele Republicii Moldova a emisa un decret de retragere a decretului de numire în funcția de președinte a Curții de Apel Chișinău, Vladislav Clima. Tot în aceeași zi Consiliul Superior la Magistraturii anunță se deblochează concursul pentru funcția de judecător la Curtea Constituțională și că concursul se va desfășura în data de 15 iunie 2021. Și mie îmi apar niște întrebări rezonabile: prezența doamnei președinte a Republicii Moldova la ședința CSM din 27 mai 2021 are vreo legătură cu ceea ce s-a petrecut deja în data de 28 mai? Nu a fost un troc între Consiliul Superior al Magistraturii și președintele Republicii Moldova? Adică: Clima în schimbul locului de judecător al Curții Constituționale?", se întrebă defel retoric Fadei Nagacevschi?

Maia Sandu la APCE
© Photo : Aparatul Președintelui Republicii Moldova
Presupunerile ministrului Justiției merg mai departe, pornind de la faptul că anume președintele Curții de Apel Chișinău are un cuvânt greu de spus la formarea completelor de judecată.

"Nu trebuie să uităm că președintele Curții de Apel Chișinău este persoana care se ocupă de formarea completelor de judecată. Mă întreb eu dacă nu cumva președintele Republicii Moldova nu ar avea interes să manipuleze eventual cu anumite complete de judecată în cadrul Curții de Apel Chișinău pe perioada campaniei electorale și dacă nu se dorește cumva ca să se creeze anumite complete favorabile eventual unui concurent electoral?", afirmă Nagacevschi.

Altfel spus, ministrul Justiției afirmă că președintele Maia Sandu dorește nici mai mult, nici mai puțin, decât să controleze sistemul judecătoresc pentru a putea obține anumite decizii de vizează alegerile parlamentare anticipate.

Partidul lui Ilan Șor este victima Maiei Sandu

Acum să încercăm să ghicim cine ar putea fi victima pe care Maia Sandu a pus ochiul. Deci în mod sigur, este vorba de un concurent electoral cu șanse reale de a accede în Parlament și care se află în mare conflict cu PAS și Maia Sandu. În opinia noastră această formațiune poate fi doar Partidului „ȘOR”.

De ce? pentru că nu mai târziu decât în data de 28 mai, adică a doua zi după ce Maia Sandu a mers la ședința CSM și chiar în ziua în care l-a demis practic pe  Vladislav Clima din funcția de președinte a Curții de Apel Chișinău, deputații Partidului Șor s-au întâlnit cu ambasadorul României la Chișinău, Daniel Ioniță, căruia i-au cerut să monitorizeze scrutinul electoral ca "să nu fie încălcate drepturile unor concurenți electorali".

Iată citatul exact din comunicatul de presă al Partidului Șor, după întrevederea deputaților acestei formațiuni Marina Tauber, Sergiu Sîrbu și Violeta Ivanov, precum și a vicepreședintelui partidului, Vitalie Balinschi, cu ambasadorul României în Republica Moldova, Daniel Ioniță.

"Deputații partidului „ȘOR” au solicitat sprijinul partenerilor externi în acest sens, inclusiv al României, pentru a monitoriza atent procesul electoral și pentru a reacționa în cazul în care constată că drepturile cetățenești sunt încălcate sau dacă unii concurenți electorali vor fi nedreptățiți", se arată în comunicatul de presă al formațiunii.

La această concluzie (că Sandu și-ar dori să scoată Partidul Șor din cursa electorală) ajungem și prin metoda excluderii. Adică Maia Sandu nu poate să-i excludă din competiție pe socialiști, deși și-ar dori cel mai mult acest lucru, pentru că asta ar mult prea scandalos: Blocul Comuniștilor și Socialiștilor este principala entitate politice ce se află în opoziție cu șeful statului și cu partidul prezidențial - PAS.

La fel Sandu nu intenționează să-l scoată din cursă pe Renato Usatâi. Și asta nu pentru că acesta ar avea mai puține păcate decât Ilan Șor, ar fi mai puțin corupt - în limbajul Maiei Sandu. Raționamentele sunt altele: anume cu formațiunea lui Usatîi PAS urmează să constituie o majoritate parlamentară, să coguverneze. Nu în zadar ambasadorii țărilor Uniunii Europene, în frunte cu șeful delegației UE în Moldova, Peter Mihalko, îi fac campanie electorală lui Usatâi și partidului acestuia.

Și bineînțeles, Maia Sandu nu urmărește eliminarea din cursă a propriului partid - PAS. Deci, dacă nu PAS, nu Blocul Comuniștilor și Socialiștilor și nici blocul lui Usatîi, atunci rămâne doar Partidul lui Șor, pentru că alții nu vor mai trece pragul electoral.  

Calculul este cu miză mare pentru că fără Partidul Șor în Pegislativ, Voronin și Dodon nu pot constitui o majoritate parlamentară, deci acest lucru îl va face PAS cu Partidului lui Usatîi. Asta este, de fapt, toată miza lupte dusă de Maia Sandu cu corupția.

NOTĂ: Opinia autorului ar putea să nu corespundă cu cea a redacției Sputnik Moldova.

Fii la curent cu toate știrile din Moldova și din lume! Abonează-te la canalul nostru din Telegram >>>
Privește Video și ascultă Radio Sputnik Moldova

525
Tagurile:
Ingerință, indicații, Justiție, subordonare, Consiliul Superior al Magistraturii, Ghenadie Vaculovschi, Fadei Nagacevschi, Maia Sandu
 Joe Biden

Biden va preciza dacă Rusia este gata se sinucidă

247
(reînnoit 22:11 11.06.2021)
"Statele fac astfel de lucruri înainte de război", a menționat între altele, în timpul unei discuții televizate, Andrei Bezrukov, colonel al Serviciului de Informații Externe, astăzi profesor la universitatea MGIMO.

Este vorba despre o acțiune cu adevărat serioasă a administrației americane, care a comandat, încă în februarie, un studiu al vulnerabilității țării în ceea ce privește lanțurile de aprovizionare cu bunuri critice, menționează într-un editorial pentru RIA Novosti analistul Dmitrii Kosîrev. Studiul a fost finalizat acum, în ajunul călătoriei președintelui Joe Biden în Europa, unde va avea loc, între altele, și întâlnirea acestuia cu președintele Vladimir Putin.

Despre faptul că această întâlnire de la Geneva va constitui doar o parte a schimbării de curs americane pe scena mondială, demult așteptată și foarte serioasă, vom vorbi mai jos. În ceea ce privește vulnerabilitatea Americii, aceasta, conform datelor studiului, a fost depistată în cel puțin trei sfere – în aprovizionarea cu medicamente, cu semiconductori și cu elemente terestre rare. Și în toate cazurile este vorba despre China, adică despre dependența periculoasă a aprovizionării SUA de o superputere egală cu America pe scena mondială.

Apoi, zilele trecute, a urmat acțiunea numărul doi – dezvoltarea unei legi privind inovațiile și concurența. Ea a fost aprobată de Senatul SUA și va fi pusă în aplicare în curând. Și aici este vorba, în primul rând, despre concurența cu aceeași superputere. Două sute cincizeci de miliarde de dolari au fost alocate în temeiul acestei legi pentru a îmbunătăți competitivitatea economiei americane față de China. Este vorba despre subvenții pentru a accelera inovațiile și alte tipuri de sprijin pentru industriile avansate americane.

Aici există o particularitate amuzantă. Ani de zile, Statele Unite au explicat cât de inacceptabil este sprijinul statului chinez pentru industriile avansate și multe alte industrii. Programul Beijingului "Made in China 2025" a fost apreciat drept un model de concurență greșită și de întruchipare a răului. Adică, nemulțumirea consta în faptul că Beijingul nu respectă regulile, joacă necinstit. Cinstit – este atunci când concurează numai comercianții privați și victoria este determinată de o zeitate numită Piață. Dar acum, când s-a dovedit că jocul Chinei duce la câștig, inclusiv global, Statele Unite au decis destul de liniștit să facă același lucru.

Acum despre amploarea a ceea ce se întâmplă. Experții spun că administrația democraților a moștenit ideea republicanilor de a reindustrializa America și că este vorba despre programe concepute pe zece ani. Și că pentru Statele Unite chestiunea este pusă în felul următor: să câștige această luptă sau să moară.

În ceea ce privește moartea – ar putea fi prea mult. Dar iată estimarea publicației The Guardian: până la sfârșitul deceniului, China va depăși Statele Unite în ceea ce privește volumul economiei, dar nu pur și simplu, ci cu o pondere suplimentară – preluând conducerea tehnologică mondială (fapt ce împiedică Pentagonul să doarmă liniștit noaptea). Însăși ideea unei astfel de pierderi a statutului de lider este teribilă pentru Statele Unite.

Cuvântul cheie în toate aceste subiecte strâns legate este "tehnologii". Volumul total al producției într-un an este, desigur, important, dar mai degrabă în ceea ce privește propaganda. Statutul actual relativ egal al celor două superputeri în ceea ce privește superioritatea tehnologică este un coșmar, pe când preluarea conducerii tehnologice mondiale de către China este un coșmar-coșmar.

Anume cu astfel de sentimente a fost pregătită actuala călătorie a lui Joe Biden în Europa. Același material din ziarul londonez descrie destul de clar întregul concept al acestui periplu diplomatic. Biden se va întâlni cu liderii Occidentului în Cornwall, Marea Britanie, ca parte a summit-ului G7. Apoi va avea loc o discuție cu NATO și cu structurile europene. Iar conversația va atinge în primul rând și aproape exclusiv China. Biden intenționează să invite europenii, destul de sceptici, la un al doilea război rece, de data aceasta cu China.

De ce europenii sunt sceptici? Doar un detaliu despre cum ar trebui să arate un astfel de război: conform studiului menționat anterior despre vulnerabilitatea Americii și potrivit legii concurenței menționate mai sus, în Statele Unite se creează "un grup de atac", condus de un reprezentant comercial sau de o altă persoană de rang ministerial. Această forță de atac va determina care dintre mărfurile chineze se bazează pe tehnologiile furate de la americani. Și nu este vorba doar că aceste mărfuri nu vor putea fi importate în SUA. Despre statutul lor ”furat” vor fi anunțați și europenii, și alți aliați. Ulterior, aceștia din urmă vor fi rugați să-i creadă pe americani pe cuvânt și, la fel, să nu cumpere aceste produse extrem de competitive.

Vor crede oare aliații, toți până la unul? Întrebarea este complexă. Dacă ne întoarcem la articolul din The Guardian, acolo este citat un diplomat anonim, care observă: europenilor s-ar putea să nu le placă ceea ce face China (într-o situație sau alta), dar americanilor nu le place ceea ce este China, și anume, o putere egală cu America în lume, indiferent dacă face ceva în general.

Pandemia de coronavirus
© Sputnik / Анна Раткогло

Summitul de la Geneva, conform acestei logici, se dovedește a fi la periferia călătoriei europene a lui Biden. Relațiile bilaterale cu Moscova sunt secundare pentru el. Președintele american se va ocupa, în primul rând, de sondarea poziției Rusiei cu privire la viitorul război rece dintre Statele Unite și China pentru decenii înainte. Bineînțeles, nimeni nu se așteaptă că Moscova se va angaja brusc într-o confruntare cu Beijingul. Dar să afle cum se va comporta Rusia în unele situații, ipotetice deocamdată, este util pentru America. Poate că Rusia va dori brusc să se sinucidă geopolitic și să adopte un fel de poziție neutră în confruntarea iminentă.

Deși, ce poate fi mai simplu: există două superputeri, una – cea care pierde – se pregătește să se confrunte cu cealaltă. Ambele sunt giganți economici și lideri tehnologici, prin urmare parteneri potențial profitabili. Dar, în ultimii ani, o superputere i-a făcut (și i-a spus) Rusiei un număr extrem de mare de ticăloșenii. Cealaltă superputere, cel puțin, nu a făcut sau a spus nimic de genul acesta. În plus, dezvoltă cooperarea cu noi acolo îi iese asta. Și ce poziție a Moscovei am putea să ne imaginăm aici?

Fii la curent cu toate știrile din Moldova și din lume! Abonează-te la canalul nostru din Telegram >>>
Privește Video și ascultă Radio Sputnik Moldova

247
Tagurile:
Rusia, SUA, Vladimir Putin, Joe Biden
Tematic
Blinken, despre condiția în care SUA ar putea avea ”relații stabile” cu Rusia
Kremlinul le-a cerut SUA să iasă din „cercul vicios” al sancțiunilor
Cum a comentat MAE rus discuția dintre Biden și Zelenski


Загрузка...
Imagine din arhivă

Vor înfrunta oare „oamenii cinstiți” profesioniștii cu experiență?