Rafturile magazinelor mari din Chișinău

"Psihologia mulțimii" sau de ce moldovenii golesc rafturile magazinelor

502
(reînnoit 15:45 17.03.2020)
După ce în Moldova au fost confirmate câteva cazuri de coronavirus, unii cetățenii au devenit extrem de îngrijorați, drept dovadă sunt rafturile goale în câteva supermarketuri. Reporterul Sputnik a încercat să afle care sunt motivele unui astfel de comportament.

CHIȘINĂU, 14 mart – Sputnik. Golirea rafturilor în mai multe supermarketuri din Moldodva ține de domeniu psihologiei sociale, “inconștiența colectivă” se include în situația în care mulți oameni imită comportamentul altor membri ai societății. A explicat într-un comentariu, oferit pentru Sputnik Moldova, doctorul în psihologie Elena Kovaliova.

“Omul se contaminează foarte rapid cu astfel de emoții precum frica, iritația, este dispus să intre într-o stare de panică. Acele acțiuni pe care le întreprind justificat reprezentanții guvernului țării, medicii-epidemiologi, pentru a menține situația sub control, din păcate, provoacă cetățenilor țării o reacție psihologice nu întru totul adecvată”, a menționat interlocutoare.

Potrivit ei, oamenii reacționează în acest fel reieșind din vechiul silogism: dacă Guvernul întreprinde niște măsuri extraordinare, introduce niște restricții la desfășurarea manifestațiilor publice și suspendă procesul didactic în școli, universități și grădiniță, acest lucru înseamnă că există niște temeri în societate.

„În acest caz psihologia funcționează conform formulei: “Scapă cine poate”. Omul care se confruntă cu o astfel de problem social decide să acționeze “după chipul și asemănarea” altor persoane, formându-se un efect al mulțimii”, a specificat Kovaliova.

În opinia specialistului, mulți nu fac efortul pentru a construi un lanț logic care i-ar ajuta să înțeleagă că “autoritățile țină mâna pe puls”, situația se află sub control, preferând să acționeze instinctiv.

“Această stare de panică, necugetată doar dăunează sănătății fizice a omului. O astfel de tensiune psihologică poate duce la o diminuare a imunității, omul își produce doar daune”, subliniază specialistul.

Potrivit Kovaliova, dintr-un punct de vedere al psihologiei, în legătură cu o potențială amenințare de infectare cu coronavirus, persoana, dimpotrivă, trebuie să se calmeze, să nu rămână blocată la această idee.

“Cele mai predispuse spre panică sunt femeile, care fiind gospodine, decid să-și facă niște provizii. Acesta lucru a dus la un astfel de comportament al multor chișinăueni în supermarketuri. În astfel de situație inițiativa trebuie să aparține bărbatului, care să le explice consoartei lor că nu există niciun motiv de îngrijorare, că se agită în zadar”, a concluzionat expertul.

Miercuri, președintele țării, Igor Dodon, a anunțat că Serviciul Fiscal de Stat va efectua verificări și va combate speculațiile cu prețurile în contextul panicii în rândurile populației.

“Ați văzut ce s-a întâmplat ieri în unele centre comerciale – o adevărată panică. Unii agenți economic ar putea să încerce să profite de pe urma acestei panici, majorând prețurile. Nu există niciun fel de riscuri legate de asigurare a populației cu produse alimentare... Mă adresez cetățenilor, nu vă îngrijorați și nu încercați să luați cu asalt supermarketurile, magazinele pentru nu există astfel de riscuri”, a subliniat Dodon.

Vă reamintim că marți seara și miercuri în unele supermarketurile din Capitală rafturile au fost golite, cetățenii achiziționau crupe, produse făinoase, carne și conserve.

Totuși, în alte supermarketuri situația era una diametral opusă – produsele erau în abundență și nu au fost observate cozi “kilometrice” la case și nici coșurile sau cărucioarele pline.

502
Tagurile:
moldoveni, Magazine, Rafturi


Загрузка...