Primăria Bălți

Legături periculoase. Cui îi convine victoria lui Usatâi la Bălți?

185
(reînnoit 13:41 17.10.2019)
În data de 20 noiembrie, Renato Usatîi va lupta din nou pentru fotoliul de primar al orașului Bălți. Experții au și început să se dea cu părere ce consecințe ar putea avea revenirea lui Usatîi în marea politică.

În același timp, Comitetul de Anchetă al Rusiei presupune că Usatâi ar putea avea implicare în mașinația financiară de multe milioane, cunoscută ca laundromatul moldovenesc.

Publicația RBK (РБК – în rusește) a aflat că anchetatorii ruși au stabilit legătura dintre această schemă criminală de proporții cu dosarul fostului colonel MAI Dmitri Zaharcenko. Acum anchetatorii stabilesc care a fost rolul în această afacere a politicienilor moldoveni. Deocamdată statul lui Usatîi în acest dosar este doar de martor.

Comitetul de anchetă consideră că prin laudromat din Rusia a fost scoasă prin intermediul băncilor din Republica Moldova o pătrime de miliard de dolari, care mai apoi a fost transferată și a ajuns în Elveția. Acest transfer a fost făcut în interesul foștilor coproprietari ai contractorului Căilor Ferate ale Rusiei, grupul "1520".

Zaharcenko, fiind șeful direcției anticorupție a MAI, patrona activitatea grupului criminal și, de fapt, era șeful serviciului de securitate al acesteia: toate dosarele care vizau "1520" erau compromise.

Potrivit anchetei, fostul primar al celui de-al doilea ca mărime oraș din Moldova Usatîi a supravegheat procesul în folosul grupului de beneficiari. Anume Usatîi i-a făcut cunoștință coproprietarului companiei "1520" Boris Ușerovici cu adevăratul "stăpân" al Moldova, oligarhul Vladimir Plahotniuc.

Spălarea de bani a fost efectuată prin intermediul resurselor administrative. Judecătorii moldoveni lua decizii privind niște presupuse datorii ale companiilor rusești față de niște firme locale. După care executorii judecătorești scoteau banii. Banii ajungeau pe conturile Moldindconbank S.A., banca ce avea legături cu Plahotniuc.

În 2016 autoritățile moldovenești au pornit un dosar penal împotriva lui Usatîi și businessmanul a plecat în Rusia. Dar în 2018 el a intrat în vizorul anchetei din Federația Rusă care instrumenta dosarul Zaharcenko. După arestul coproprietarului "1520" Valerii Markelov, Usatîi a plecat din Rusia în Germania, după care în România. Este important de notat faptul că deși părăsi-se Moldova, el continua să fie primar al municipiului Bălți. El a demisionat din această funcție doar în februarie 2018.

După schimbarea puterii la Chișinău, Procuratura a anulat ordinul de arest al lui Usatîi. Omul de afaceri a revenit în Patria și a reluat activitatea politică. În data de 20 octombrie el participă la alegerile locale în care iarăși vrea să obține fotoliul de primar al orașului Bălți. Contracandidatul lui este reprezentantul socialiștilor, Alexandru Nesterovschi. Acum experții încearcă să ghicească care ar putea fi consecințele revenirii lui Usatîi în marea politică după fuga lui Plahotniuc.

Și aici este aplicat pricipiul vechi: dușmanul dușmanului meu îmi este prieten. Cândva, Usatîi i-a adus acuzații lui Plahotniuc. Chipurile, în timpul campaniei prezidențiale din 2016, Plahotniuc a încercat "să-l cumpere" pe Usatîi, iar când nu a reușit acest lucru, chiar a încercat să organizeze un asasinat. Acum situația este alta. Partidul democrat este în opoziție, și tot în opoziție este și Partidul Nostru al lui Usatîi. Specificul clasei politice moldovenești este că forțe politice total diferite pot să găsească limbă comună foarte repede.

Usatîi are deja experiența de a acorda ajutor, de voie sau de nevoie, oponenților socialiștilor. În 2014, după ce a fost scos din cursa parlamentară, el și-a îndemnat adepții să rupă buletinele de vot, ceea ce l-a împiedicat pe partidul lui Dodon să obțină mai multe voturi.

Existe motive care ne-a permite să vorbim de sprijinul acordat democraților de Partidul Nostru. În iunie 2019, mai multe mass-media au publicat o înregistrare audio în care oameni cu voci care se asemănă cu a lui Renato Usatîi și a lui Radu Adrian, unul dintre consilierii fostului lider al PDM Vladimir Plahotniuc, discutau o posibilă colaborare în sfera politică.     

Discuția a avut loc până la alegerile din februarie. Interlocutorii discutau despre acumularea materialelor compromițătoare împotriva președintelui Igor Dodon, a actualului premier, Maia Sandu, și împotriva unui dintre liderii blocului ACUM Andrei Năstase, dar și despre declanșarea luptei împotriva lor de către Usatîi.

Dacă ar fi să dăm examinăm actuala campanie electorală a lui Usatîi și Partidului Nostru (postările de pe rețelele e socializare), atunci este ușor să observăm că cele mai multe critici sunt adresate lui Dodon și socialiștilor. Unii observatori nu au niciun dubiu că având interese politice comune, Usatîi și Plahotniuc vor recurge la o colaborare și în plan financiar. Poate fi vorba și despre schme ilegale, de contrabandă și trafic de stupefiante, afaceri pe car le patrona oligarhul atotputernic care astăzi a rămas fără tron.

Парламент Молдовы
© Sputnik / Евгений Панасенко

Experții consideră că victoria lui Usatîi în alegerile locale din municipiul bălți poate deveni obiectul negocierilor politice cu Rusia, după ce lui Usatîi i se va schimba statul din martor în bănuit în dosarul Zaharcenko.

Și nu trebuie să uităm că Bălți este al doilea oraș ca mărime în Republica Moldova. potrivit recensământului din 2014, ruși și ucrainenii constituie 14,78% și 17,03% din populația orașului, respectiv moldovenii constituie 55,8%. Cetățenii vorbitori de limba rusă constituie temelia votanților socialiștilor. Slăbirea influenței socialiștilor poate avea consecințe nu doar interne, ci și externe. În mod sigur că asta le-ar conveni adepților Unirii, care ar însemna înghițirea statului moldovenesc de către România.

Încercări de a adopta un curs de apropiere de țara vecină au făcut guvernele anterioare, care au fost formate de PDM. Spre exemplu, a fost înaintată inițiativa de a redenumi limba de stat a Moldovei în română, inițiativă căreia s-au opus socialiștii și președintele Dodon.

185
Tagurile:
Bălți, Usatîi, periculoase, legaturi
Rafinărie

China întrece SUA la rafinarea petrolului: Va avea oare de câștigat Rusia

78
(reînnoit 18:37 02.12.2020)
China ar putea deveni lider mondial nu numai în industria petrolieră, ci și în ceea ce privește PIB-ul. Al doilea val al pandemiei va împiedica oare acest lucru?

MOSCOVA, 2 dec – RIA Novosti, Irina Badmaeva. Beijingul pune miza pe benzină și motorină, sporindu-și capacitatea de rafinare. Deja în anul care vine Republica Populară Chineză va întrece SUA la acest capitol. Este foarte probabil că americanii vor ceda și în termeni de PIB. Cu toate acestea, analiștii au subliniat faptul că chinezilor le-ar putea încurca cel de-al doilea val al pandemiei.

Schimbarea conducerii

Potrivit Biroului de Stat al Republicii Populare Chineze, în octombrie rafinarea petrolului în țară a crescut cu 2,5%, ajungând la un record istoric de 14,09 milioane de barili pe zi. În SUA, în septembrie erau doar 13,5 milioane.

Și chinezii nu intenționează să se oprească aici. La sfârșitul anului viitor, două rafinării noi de petrol își vor începe activitatea, potrivit unui raport din noiembrie al Agenției Internaționale pentru Energie. Se presupunea că acest lucru nu se va întâmpla mai devreme de 2023.

Încă patru sunt în construcție – cu o capacitate totală de 1,2 milioane de barili pe zi. Atât de mult petrol este rafinat, spre exemplu, în toată Marea Britanie.

China încearcă deja de zeci de ani să satisfacă cererea tot mai mare de benzină și motorină. Eforturile nu au fost în zadar.

”Din 2000, țara și-a triplat producția de produse petroliere. Până în 2025, rafinarea petrolului va ajunge la 20 milioane de barili pe zi”, a menționat Mark Goihman, economist-șef la Centrul de informații și analiză TeleTRADE.

SUA vor ceda locul de frunte, pe care l-au deținut încă din secolul trecut, deja în 2021, consideră interlocutorul agenției.

Americanii închid rafinăriile de petrol din cauza marjelor scăzute, care s-au prăbușit ca urmare a prețurilor la petrol. În 2020, aurul negrul și-a reînnoit minimele de mai multe ori. De exemplu, pe 18 martie prețul petrolului companiei Brent a scăzut cu 15% și, pentru prima dată din 2003, țițeiul a fost comercializat cu 24,52 dolari pe baril.

A scăzut și cererea globală de combustibil. Prin urmare, producția de petrol a scăzut cu un record de 1,7 milioane de barili, rafinăriile americane fiind cele mai afectate de această scădere. ”Unele rafinării se închid, altele necesită investiții pentru modernizarea și recuperarea lor după uraganele ce afectează în fiecare an coasta Golfului Mexic, unde se află o parte semnificativă din capacitatea de rafinare a SUA”, a precizat Mark Goihman.

Energia verde: cine va câștiga și cine va pierde

Un alt fapt ce asigură succesul Chinei este lupta eficientă împotriva coronavirusului, consideră Alexei Antonov, analist-șef la ”Alor Broker”. Economia Republicii Populare Chineze se redresează și dă dovadă de rezistență, în timp ce în Europa și în SUA ea continuă să scadă.

Nu întâmplător chinezii conduc nu numai în rafinarea petrolului, ci și în metalurgie. "Centrul de facto al consumului de resurse primare, China, dezvoltă acum o industrie de prelucrare cu valoare adăugată mai mare", spune Mark Goihman.

Aceleași tendințe pot fi observate și în India, și în Orientul Mijlociu, notează economistul. Acest lucru duce la închiderea unui număr de facilități învechite ale companiilor occidentale chiar și în regiunea asiatică, de exemplu, în Singapore.

Petrol
© Sputnik / Максим Богодвид

În plus, Statele Unite și Lumea Veche abandonează treptat hidrocarburile în favoarea surselor alternative de energie. China însă nu este constrânsă de obligații ecologice stricte.

”Statele Unite mizează pe energia verde, oferind Republicii Populare Chineze rolul unei suprafețe de producție murdară. Țările dezvoltate economic vor finanța tranziția către resurse regenerabile din contul celorlalte țări pe care le vor obliga să plătească încă ”impozite de mediu”. În administrația de la Casa Albă de acest lucru se va ocupa politicianul John Kerry, care va deveni reprezentant special pentru problemele climatice al noului președinte”, a declarat Anton Grinștein, expert al companiei de investiții Hamilton.

Pentru Rusia, care este dependentă de petrol, scenariul verde implică costuri tot mai mari pentru companii și venituri bugetare în scădere. ”Dacă se va menține structura materiei prime, economiei interne îi este mai convenabil ca SUA să își păstreze locul de frunte în rafinarea petrolului”, consideră interlocutorul. 

Rusia ar trebui să se gândească serios la alte surse de reaprovizionare a trezoreriei, pentru ca, peste 15-20 de ani, să poată înlocui veniturile scăzute din industria petrolului, adaugă Mark Goihman.

În viitorul apropiat, pe fondul unei creșteri a consumului de produse petroliere în China, este necesar să se reorienteze către exportul de materii prime în această direcție.

Pandemia: scenariul asiatic

Totuși, totul tinde să se termine. Este foarte probabil că, până în 2025, creșterea capacității de producție din Republica Populară Chineză va depăși cererea. Potrivit corporației chineze de petrol și gaze CNPC, peste cinci ani țara ar putea să aibă un surplus de produse petroliere de 1,4 milioane de barili pe zi.

”Acum, în condiții de relații tensionate cu Statele Unite, operatorii chinezi de petrol sunt conduși de dorința de a se răzbuna pentru restricțiile impuse comerțului exterior. Iar în acest fel doresc să ridice prestigiul statului”, presupune Alexei Antonov.

Prin urmare, extrapolând tendințele actuale pe următorii trei-cinci ani, se poate de așteptat la o schimbare a conducerii, nu numai în industria de rafinare a petrolului, ci și în ceea ce privește principalul indicator economic – dimensiunea PIB-ului.

”Înainte de pandemie, China avea nevoie de cinci ani pentru a depăși economia americană. Acum, datorită unei lupte mai eficiente împotriva răspândirii coronavirusului, chinezii pot avansa mai devreme”, consideră Grinștein.

O altă întrebare este dacă SUA sunt gata să-și predea poziția. Statul american încearcă să rezolve problema din punct de vedere economic și diplomatic, subliniază analistul. Dar această abordare nu a funcționat. Și acum președintele-businessman va fi înlocuit de un președinte-politician.

În plus, creșterea bruscă a cererii de produse petroliere în Republica Populară Chineză este legată de îmbunătățirea situației epidemiologice. Cu toate acestea, un al doilea val nu este exclus nici în Asia. Au fost deja înregistrate focare în Indonezia, Japonia, Coreea de Sud. Acest lucru ar putea schimba radical raportul de forțe între SUA și China.

Fii la curent cu toate știrile din Moldova și din lume! Abonează-te la canalul nostru din Telegram >>>
Privește Video și ascultă Radio Sputnik Moldova

78
Tagurile:
petrol, SUA, China
Tematic
OPEC+ relaxează restricțiile privind producția de petrol


Загрузка...
Aeroportul Stepanakert

Aeroportul din Stepanakert trebuie folosit pentru misiuni de menținere a păcii

53
(reînnoit 13:47 02.12.2020)
Misiunea de menținere a păcii din Karabah se distinge prin cea mai complexă logistică. Modernizarea aerodromului din Stepanakert va permite primirea aeronavelor de transport militar ale forțelor aerospațiale ruse și crearea noilor capacități operaționale.

În plus, va permite rezolvarea multor probleme de aprovizionare a grupului militar.

Karabahul este conectat cu Armenia numai prin coridorul Lacin, care are o lățime de 5 kilometri. Drumul este supravegheat de forțele rusești de menținere a păcii și totuși rămâne extrem de vulnerabil în cazul unei posibile agravări a situației în regiune. În viitor urmează o construcție dificilă a unui nou drum (coridor) și transferul orașului Lacin în Azerbaidjan. Însă transportarea promptă a persoanelor și a bunurilor este necesară chiar astăzi.

Drumul de la Stepanakert la Erevan (baza aeriană Erebuni, aeroportul Zvartnoț) are o lungime de 320 de km. În primele zile ale operațiunii, forțele de menținere a păcii s-au mutat în Stepanakert pe acest itinerar. Apoi (pe 28 noiembrie) au trecut pe un traseu combinat: vagoanele cu marfă și echipamente din Rusia ajung la gara azeră Barda și, după reîmbarcarea în mașini, au de parcurs aproximativ 100 de kilometri pe jos de-a lungul rutei Barda - Agdam - Stepanakert. Indiferent de traseu, este de parcurs o cale lungă.

Transferul operativ al unităților și echipamentelor militare și a mărfurilor pe o distanță de sute de kilometri în condițiile din Nagorno-Karabah se transformă într-o operațiune militară complexă. De două ori pe an are loc rotația personalului grupului de menținere a păcii. Complexitatea situației din regiune poate necesita forță de muncă și resurse suplimentare. În același timp, la nouă kilometri de Stepanakert se află aeroportul Hankendi, care este ipotetic capabil să primească avioane grele de transport militar. Zborurile aici au încetat la începutul anilor 1990 din cauza luptelor.

Calea spre pace: Cum Rusia ajută locuitorii din Nagorno-Karabah
© Video : Ruptly / Минобороны России / МЧС России

Infrastructura aeroportuară a fost lovită de atacuri cu rachete din partea Azerbaidjanului în septembrie și octombrie 2020, dar pista are o lungime de 2.200 de metri. Relieful terenului permite, dacă este necesar, alungirea benzii cu 1000 de metri și construirea unei noi piste lângă aceasta. Costul reconstrucției și modernizării aeroportului de lângă Stepanakert, la o examinare mai atentă, poate să nu fie mai scump decât zborurile pe distanțe lungi pe parcursul a mai mulți ani. E o investiție uriașă de timp și efort. Aeroportul poate de asemenea să devină un centru logistic pentru transferul de mărfuri civile și o componentă importantă a creșterii economice a Nagorno-Karabahului în viitor.

Cale lungă și periculoasă

Forțele rusești de menținere a păcii de la cele 23 de posturi de observație monitorizează respectarea încetării focului în Nagorno-Karabah în regim non-stop, asigură securitatea vehiculelor și deplasarea populației locale de-a lungul coridorului Lacin. Din 14 noiembrie, peste 26 de mii de refugiați s-au întors în siguranță la casele lor. Geniștii ruși, medici militari și angajați ai Ministerului Situațiilor Excepționale lucrează activ în regiune.

Nagorno-Karabah
© Sputnik / Михаил Воскресенский
Rezolvarea sarcinilor de menținere a păcii necesită o mobilitate constantă. Un protocol special semnat de Moscova și Baku pe baza acordului trilateral Rusia-Azerbaidjan-Armenia privind încheierea războiului din Karabah prevede deblocarea comunicațiilor de transport între Azerbaidjan și Armenia. Evident, acest document ridică interdicțiile nu numai la sol, ci și în aer. Se referă la zborurile către aeroportul Stepanakert. O rută directă din Rusia ar elimina multe dintre problemele de logistică și aprovizionare și ar crea noi capacități operaționale pentru gruparea militară a celei de-a 15-a brigăzi de menținere a păcii.

Anterior, Georgia, la cererea Azerbaidjanului și Armeniei, și-a deschis spațiul aerian pentru aviația de transport militar rus, ale cărei avioane au zburat către Erevan. Apoi mai departe, către Stepanakert, un marș inevitabil și lung cu tehnica militară. Acum este momentul să deblocăm complet cerul deasupra regiunii. Acest lucru ar putea facilita proiectul de construire a unui drum din Azerbaidjan către autonomia Nahicevan.

Cer închis

Aerodromul Stepanakert a fost deja reparat și a fost gata să primească avioane în 2012. Dar acest lucru nu s-a întâmplat din cauza opoziției din Baku. Cu toate acestea, după încheierea acordului trilateral și începerea operațiunii rusești de menținere a păcii, situația din regiune s-a schimbat radical. Este timpul să regândim abordarea siguranței zborurilor și să ridicăm interdicțiile. Mai mult, există precedente pentru „compensarea” azero-armeană: zborurile de la Baku la Nahicevan trec prin coridoare internaționale peste Armenia, iar companiile aeriene armene folosesc coridoare aeriene protejate la nivel internațional pe teritoriul Azerbaidjanului.

Perspectivele deminării în Nagorno-Karabah
© Sputnik / Максим Блинов

Președintele azer Ilham Aliyev a declarat la 1 decembrie: "Va veni ziua în care armenii și azerii ce locuiesc astăzi în Nagorno-Karabah, care vor reveni cu siguranță acolo, vor trăi din nou în bună vecinătate. Există probleme logistice, probleme de transport, securitate energetică. Vom lua în considerare toate aceste probleme". Acest lucru este încurajator. Și dacă aeroportul aflat la mare altitudine își va ”deschide aripile” în curând, acesta va va contribui la instaurarea păcii și stabilității regionale.

Fii la curent cu toate știrile din Moldova și din lume! Abonează-te la canalul nostru din Telegram >>>
Privește Video și ascultă Radio Sputnik Moldova

53
Tagurile:
Aeroport, Karabah
Тема:
Situaţia în Nagorno-Karabah
Tematic
Muncă de durată: Geniștii ruși în Nagorno-Karabah


Загрузка...
Tatiana Vascan

Expert: Anul 2020 cel mai greu pentru piața asigurărilor

0
Pandemia de coronavirus a afectat mai multe domenii din Republica Moldova, inclusiv domeniul asigurărilor. Detalii am aflat de la expertul în asigurări Tatiana Vascan.
Expert: Anul 2020 – cel mai greu pentru piața asigurărilor

În cadrul emisiunii "Sputnik Matinal", expertul în asigurări Tatiana Vascan a declarat că în anul 2020 companiile din acest domeniu au înregistrat venituri mai mici decât în anii precedenți. La fel ca multe alte domenii, piața asigurărilor a fost afectată dur de pandemie.

"Oamenii nu mai pleacă peste hotare și respectiv nu au nevoie de Cartea Verde. Mulți lucrează de acasă și la fel nu-și asigură automobilele, pentru că nu se folosesc de transport. Nici asigurările medicale pentru cei care pleacă peste hotare nu sunt atât de solicitate", a declarat pentru Sputnik Tatiana Vascan.

În schimb, moldovenii s-au orientat spre alte tipuri de asigurări, susține expertul. Aceștia își asigură bunurile imobile sau optează pentru asigurarea de viață.

"Cultura asigurărilor este foarte joasă în țara noastră din diverse motive. Oamenii nu au încredere că companiile de asigurări ar putea să-și onoreze obligațiunile, persoanele nu dețin prea multă informație, dar nici nu au prea au mare dorință de a afla despre opțiunile pe care le au", a precizat interlocutoarea.

Specialistul a remarcat că în țara noastră există o gamă foarte largă de asigurări, însă nu toate sunt solicitate de către cetățeni. Astfel, în Republica Moldova asigurările facultative constituie doar 15-20% din volumul total de asigurări pe care le procură moldovenii.

Mai multe informații aflați din interviul audio atașat.

Fii la curent cu toate știrile din Moldova și din lume! Abonează-te la canalul nostru din Telegram >>>
Privește Video și ascultă Radio Sputnik Moldova

0
Tagurile:
pandemie, asigurări


Загрузка...